Gå til innhold
  • Bli medlem

Robens green cone 4 - telt til 2 voksne og 2 barn


Fleur

Anbefalte innlegg

Vi er en familie på 2 voksne og 2 barn (6 og 10 år) som ser etter et familietelt. Ser etter et allround telt som både kan brukes på camping og kortere fjellturer. 

Har fått tips om bergans wiglo men dette koster over 7000 kr og det har vi ikke råd til nå. 

Men så fant jeg Robens green cone 4 og det er mye billigere og ser veldig bra ut. https://www.outnorth.no/robens/green-cone-4#Green. I tillegg er det en god del bredere enn wigloen. Leser at familier på 4 får god plass i wigloen, da bør man ihvertfall få plass her? 

Er det noen som har erfaring med teltet? Spurte speidersport.no som selger det og de anbefalte det men mente det kunne bli trangt med 4 voksne. Nå har jo vi 2 barn, men de vokser jo de og. Men uansett er det større enn wigloen såvidt jeg kan se. Takhøyden er også høyere. Man mangler alle forteltene som wiglo har, men er det egentlig et must? 

Evt har noen noen andre anbefalinger å komme med? Bra takhøyde og plass er en fordel og bør ikke veie mer enn 6 kilo som wiglo gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Truant76 skrev (På 28.5.2019 den 22.18):

Da fikk jeg endelig tid til å sette opp Green Cone for første gang, som dessverre ble litt amputert da grunneier av marken der jeg satt det opp tilfeldigvis hadde planer om å klippe gresset. Jeg rakk å få montert sammen ytter og innertelt og plugget rundt før jeg måtte pakke sammen igjen, så fikk ikke justert inn noe særlig eller strammet opp med alle bardunene. Det var egentlig ikke noe særlig problematisk å sette det sammen, men det tok litt tid da jeg måtte plugge ytterduken først og sette inn stangen, for så å montere innerduken, for deretter å plugge innerduken og plugge ytterduken på nytt på de nederste bardunene. Ved neste oppsett ser jeg for meg at det bare er til å rulle ut teltet, plugge og strekke ut bunnen av innerteltet, sette inn stangen og så ta en runde og plugge ytterduken. På utsiden av innerteltet er det strikk med en plastpinne i enden som man trer gjennom ringer i plast på innsiden av ytterteltet, en runde helt nede, en litt lenger opp og så samme prinsipp til å feste toppen av innerteltet til toppen av ytterteltet. Innerteltet er også festet til ytterteltet med klips på justerbare bånd, eller buckles, ala dem man fester lukker lokket på sekken eller fester hoftebeltet med, vet ikke helt hva de heter. På innerteltet er disse båndene festet der hvor de små innsydde stengene i bunnduken er, som er med på å holde "badekar" fasongen på bunnen. Regner med at det ikke vil ta mer enn kanskje 6-7 minutter å få det opp når man har gjort det noen ganger så lenger man pakker det ned uten å demontere.

Min versjon er tydeligvis en oppgradering/endring, for ytterduken har ikke bikube mønsteret som jeg har sett tidligere, her er det ripstop, og denne virker veldig solid, det samme gjør bunnen. 2-veis glidelås både på inner og ytterdør. Døren i innerteltet har både duk og myggnetting som kan åpnes separat, samt at innerduken har 3 stk. lufteluker som kan åpnes langs bunnen. 2 stk. lufteluker i toppen av ytterteltet. 

Vekt på bagasjevekten;

vekt.jpg.ebfaeb804584344bd08c9fbea7e306e4.jpg

 

Lengde pakket ca. 60 cm. Det er litt luft i toppen av pakkposen så den siger ut litt

lengde.jpg.ff28d3599e8c3ce255ac4b80b73c9fe2.jpg

 

Bredde ca. 25,5 cm

bredde.jpg.4165239aa5982871f98814564bb36107.jpg

 

Det var med 22 stk. plugger som virker ganske solide. Jeg lurer litt på disse sporene i toppen, for at disse skal ha noen effekt må man enten sette dem ned med åpningen bort fra teltet eller så må man slå en løkke på bardunen. 17,5 cm lange. 

plugg.jpg.7a9c56c9ea690145219f3bf1c783f462.jpg

 

Stangen er solid, 3,5 cm diameter på det nederste av de 3 rørene, henger sammen med strikk som vanlige telt stenger, og den har solid gummikopp i begge ender. De har også vært smart nok til å merke innerstangen med en rød strek som viser hvor låsepinnen befinner seg så man slipper og vri og vende på den for å finne ut hvor den er og så satt stangen i lås. Bildet med måling av bredden lyver så det holder, det var ikke lett å få det til med et rundt objekt.

20190528_152634.thumb.jpg.fa3c9356e8be8b00bdc6ec94789c62f1.jpg

stang_bredde.thumb.jpg.17d03d83593dab91b264d5559bf43acc.jpg

 

De 2 bildene av teltet jeg rakk før det måtte ned

oppe1.jpg.45f23f0a955217d61effbc46dd4d094e.jpg

oppe2.jpg.e87b516d24a76a436360f7cddc815786.jpg

 

 

Husker at green cone var testet på forumet før.... Fant denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.