Gå til innhold
  • Bli medlem

Vekt-avvik på nytt telt


Flo

Anbefalte innlegg

Heisann!

Første innlegg her. Synd det blir et litt "klagete" innlegg da men det får vel våge seg :)

Har kjøpt et nytt 3-manns telt nå og la egentlig merke til at det føltes ganske tungt i det jeg fikk det i hendene. Har kontrollmålt hver eneste bestanddel og kommet fram til at det er 328g tyngere enn oppgitt. Oppgitt 3680g og veid til 4008g Nesten 10% altså. Er det vanlig med såpass stort avvik? Eller kan det være noe som faktisk er feil? Og er det egentlig noe å bry seg om på et telt som uansett ikke skal være noe lettvekter?

Teltet skal brukes på kortere turer sammen med samboer og da bærer jeg nok all vekta. Og litt lengre turer med en kompis og da deles jo vekta på to. Tror jo ikke at vekta blir merkbar, men det føles bare litt kjipt på et premium telt til 10 000 kr.

Gjorde samme øvelse på et annet telt jeg har og det var bare 22g tyngere enn oppgitt, inkludert bruksanvisning som lå i posen.

Vekta jeg bruker er forøvrig godt kalibrert og brukes vanligvis til å veie sykkeldeler, så det er neppe målefeil. 

 

Noe å bry seg om? Eller er det bare å komme meg ut å nyte det fine været? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det er Helsport, er det heilt vanleg, det vert kalla Helsport-vekt. Eg har i alle fall aldri opplevd Helsport-produkt som er mindre enn 10% tyngre enn oppgitt.

Dei fleste andre produsentane er meir ærlege, og mange er innanfor få gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (8 minutter siden):

Dersom det er Helsport, er det heilt vanleg, det vert kalla Helsport-vekt. Eg har i alle fall aldri opplevd Helsport-produkt som er mindre enn 10% tyngre enn oppgitt.

Dei fleste andre produsentane er meir ærlege, og mange er innanfor få gram.

Det er ikke riktig. Akkurat det samme gjelder Hilleberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun Helsport selv så skal ikke si noe om de "andre", men føler at det er litt bob bob mellom oppgitt vekt og faktisk vekt. Siste jeg kjøpte i dag veier det som er oppgitt på Helsport siden sider. XXL oppgir lavere vekt. Avvikene på vekten er ikke så mye at det plager meg, men kan se at det har noe å si for gramjegre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freebird skrev (1 time siden):

Det er ikke riktig. Akkurat det samme gjelder Hilleberg.

Nja... Har et Allak 2, oppgitt vekt 3.3 kg, målt vekt 3.380.   Har også Soulo med oppgitt vekt på 2.4 som er nærmere 2.5 kg.   Over oppgitt vekt, men ikke så mye som 10% over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del nettbutikker oppgir annen/lavere vekt på en del teltmodeller en det som står på produsentens hjemmeside, derfor kan det være greit å dobbelsjekke hva som oppgis om vekt er viktig parameter (som det er for mange)

 F.eks. har XXL lavere vekt på en del Helsport modeller en det Helsport selv har på sine sider, samme har Fjellsport på noen av Hilleberg modellene ift det som oppgis på Hilleberg sine sider.

Kommentar over gjelder ikke Fjällreven Abisko Dome 3, det teltet er oppgitt til 3680g jevnt over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (1 time siden):

Dersom det er Helsport, er det heilt vanleg, det vert kalla Helsport-vekt. Eg har i alle fall aldri opplevd Helsport-produkt som er mindre enn 10% tyngre enn oppgitt.

Dei fleste andre produsentane er meir ærlege, og mange er innanfor få gram.

 

Freebird skrev (1 time siden):

Det er ikke riktig. Akkurat det samme gjelder Hilleberg.

Kva er det som ikkje er riktig?

Dersom det er at Helsport konsekvent jug på vekta. Altså at dei har byrja å oppgje riktig vekt, er det veldig bra. Det er ei tid sidan sist eg har kjøpt noko frå Helsport. Men alle produkta eg har derifrå, og det er eit 2-sifra antall (telt, sovepose, sekk og meir) oppgjennom åra har vore 10% eller meir tyngre enn oppgjeve vekt.

Er det at dei fleste andre er meir ærlege, som ikkje er riktig? Mitt inntrykk er at dei fleste er meir ærlege. Eg har ikkje opplevd nokon annan produsent som konsekvent oppgjev så mykje feil på vekta, men eg har langt frå erfaring med alle produsentar.

At mange er innanfor få gram, veit eg av eigen erfaring. Når du fyrst har nevnt Hilleberg, er dei 3 telta eg har derifrå, alle innanfor få gram, men dette er også telt som byrjar å dra på åra. Dersom det er slik at Hilleberg har byrja å bruke Helsport-vekt, er det veldig synd.

Til trådstartar: Om det betyr noko, er heilt opp til deg. Nokre hundre gram til eller frå, betyr gjerne ikkje så mykje. Men dersom ein kjøper nytt telt for å få lettare sekk, og det viser seg at det likevel ikkje er lettare, betyr det mykje, for då er jo kjøpet eit totalt bomkjøp. Dersom ein vel akkurat den modellen i staden for ein annan, pga vekta, er det jo også surt, dersom vekta ikkje stemmer. Og særleg surt er det dersom det teltet ein har valt bort hadde andre kvaliteter som ein gjerne villa ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (26 minutter siden):

Kva er det som ikkje er riktig?

Beklager at jeg ikke var mer tydelig.

Poenget var at Helsport ikke er alene om å bomme på vekt. Hilleberg gjør akkurat det samme, mitt Soulo veier mer enn oppgitt vekt på Hilleberg sin nettside. Det er heller ikke unikt, jamfør denne tråden: https://backpackinglight.com/forums/topic/67188/

Nå eier jeg bare ett Helsport telt og ett Hilleberg telt for øyeblikket, men i mitt tilfelle er det faktisk Hilleberg teltet som lengst unna oppgitt vekt.

Jeg har hatt telt fra diverse produsenter som ikke har passet mitt bruk og derfor har blitt solgt igjen, også Helsport. Når det er sagt, så synes jeg Helsport tidvis får litt ufortjent hard medfart her på forumet. Det er dessverre mye teorier og synspunkter ute og går som ikke er begrunnet i fakta, og når det blir gjentatt nok ganger så ender det med å bli en "Fjellforum-sannhet". Jeg forstår at man gjerne hører om Helsport-telt som veier mer enn oppgitt, oftere enn man hører om tilsvarende fra andre produsenter. Men man må også ta med i beregningen at Helsport trolig selger flere telt i Norge enn samtlige andre produsenter til sammen.

Jeg ser nå at jeg kanskje leste i overkant mye mellom linjene når jeg siterte din opprinnelige post, og det beklager jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare tenke objektivt?

Har teltet funksjonalitet du er ute etter og oppgitt vekt noenlunde innfor vektområde du sikter mot, kjøp det og vei det hjemme.

Er faktisk vekt akseptabel til tiltenkt bruk for din del, beholdt det. Er avviket for stort, returner det med god samvittighet. (Kan være mer bal med kjøp fra utlandet selvsagt). 

Uavhengig av produsent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye vektforvirringer oppstår i at noen forhandlere, produsenter og andre gjør en sammenblanding av "teltvekt", "telt inkl plugger", "telt inkl plugger og stenger", "telt inkl plugger, stenger og pakkpose", "telt inkl plugget, stenger, pakkpose, kvittering og garanti".

Da oppstår fort vanskelige situasjoner hvor man kan føle seg lurt selv om det ikke var noen sin hensikt. Slik blir det når telt innimellom velges ut fra specs og forventninger fremfor praktisk funksjon og opplevelser. Forhandlere kan bevisst eller ubevisst presentere den gunstigste fremstillingen og med det selge noen ekstra telt fordi de fremstår lettere enn konkurrenten. 

Så er det opp til en selv å vurdere om vektkriteriet var den utløsende faktor og om avviket er så stort at et annet valg ville blitt gjort. Da er det gjerne 2 alternativer. Det er å be om et som matcher oppgitt vekt eller angre kjøpet og gå for det andre alternativet...

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Freebird skrev (1 time siden):

Beklager at jeg ikke var mer tydelig.

Poenget var at Helsport ikke er alene om å bomme på vekt.

<…>

Jeg ser nå at jeg kanskje leste i overkant mye mellom linjene når jeg siterte din opprinnelige post, og det beklager jeg. :)

Når eg skriv:

Skal bare... skrev (4 timer siden):

Dei fleste andre produsentane er meir ærlege, og mange er innanfor få gram.

var det mi meining at ikkje alle er det. Altså at det er andre som bløffar også.

Espen Ørud skrev (22 minutter siden):

Jeg tror mye vektforvirringer oppstår i at noen forhandlere, produsenter og andre gjør en sammenblanding av "teltvekt", "telt inkl plugger", "telt inkl plugger og stenger", "telt inkl plugger, stenger og pakkpose", "telt inkl plugget, stenger, pakkpose, kvittering og garanti".

Da oppstår fort vanskelige situasjoner hvor man kan føle seg lurt selv om det ikke var noen sin hensikt. Slik blir det når telt innimellom velges ut fra specs og forventninger fremfor praktisk funksjon og opplevelser. Forhandlere kan bevisst eller ubevisst presentere den gunstigste fremstillingen og med det selge noen ekstra telt fordi de fremstår lettere enn konkurrenten.
 

Nokre produsentar er nok ganske bevisst på å tåkelegge vektangjeving på denne måten. Då ser tala fine ut, utan at det er bløff. Så er det opp til kunden å finlesa spesifikasjonane for å finne ut kva ein kan forvente. Om det er så lurt i lengda, veit eg ikkje, for mange kan føle seg lurt. Dersom det står så spesifikt at det går ann å summere opp, og den vekta stemmer, er det for så vidt greit. Men dersom det ikkje lar seg gjera å finne ut totalvekta, har dei allereie missta meg som kunde. Når det gjeld vintertelt, ser eg derimot nytten av å vite kva pluggane veg, og kor mange det er av dei. For desse vert jo bytta ut med tyngre snøpluggar.

Så er det nokre produsentar som konsekvent bløffar. Det er på ingen måte greit, i alle fall ikkje i ein marknad der kunden er veldig oppteken av vekt.

Når det gjeld forhandlarar sine oppgjevne spesifikasjonar, ser eg heilt vekk frå dei. Dei kan vera fleire år gamle, sjølv om modellen endrar seg årleg, Eg misstenker dei derimot ikkje for å gjera dette bevisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt en mail til produsenten for å høre hvor mye slingring dem regner som normalt. Alt opp mot 100gram hadde jeg glatt godtatt som produksjonsvariasjon. men når det nærmer seg 350g så synes jeg det er villedende. Det kan jo faktisk være en produksjonsfeil også. De lager jo en mer ekstrem variant av dette teltet, så for alt jeg vet kan det jo hende har de sydd med feil teltduk, eller lagt inn feil bunnduk. Vi får se hva de sier... 

Kommer til å beholde teltet uansett, jeg har brukt tilsvarende telt mange ganger før og funksjonene er helt hva jeg er ute etter. Skulle jo ikke være en del av et lettvekts-oppsett uansett akkurat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (13 timer siden):

Dersom ein vel akkurat den modellen i staden for ein annan, pga vekta, er det jo også surt, dersom vekta ikkje stemmer. Og særleg surt er det dersom det teltet ein har valt bort hadde andre kvaliteter som ein gjerne villa ha.

Dersom teltet er kjøpt i Norge er forbrukerkjøpsloven nokså klar på dette punktet dersom man argumenterer med at en vesentlig årsak til at man har kjøpt teltet er den oppgitte vekt. At vekta er 10% over oppgitt vekt må da kunne sies å være villedende informasjon/villedende reklame og en klar mangel, og teltkjøpet kan kreves omgjort. Er man gramjeger, så er man gramjeger. 300 gram er mye i den sammenheng. Hadde det vært opplyst at vekta kan variere med 10% hadde nok saken stillet seg annerledes. Men da måtte man ha lagt på 10% når man vurderte teltet, eller bedt selger veie teltet før man eventuelt kjøpte det.

https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§15

I tillegg gjelder også 14 dagers angrefrist hvis du ikke kjøpte teltet i en fysisk butikk (fristen gjelder fra du mottok varen, og har du ikke fått angrefristskjema i samme sending er fristen 12 måneder etter dette igjen). I tillegg opererer veldig mange butikker med utvidede angrefrsister (såkalte "åpne kjøp").

https://lovdata.no/LTI/lov/2014-06-20-27/§21

Så har du ikke ventet for lenge, og ønsker du å gjøre om kjøpet på grunn av disse 10% ekstra, så er det bare å gå i gang. Plundrete ja, men kanskje verdt det hvis disse 10% betyr mye. Hvis disse 10% bare er et irritasjonsmoment som fort blir glemt når man oppdager de andre kvalitetene ved teltet, så ville jeg beholdt teltet (men jeg er ingen gramjeger da). Her må du altså ta en beslutning, og ikke vente for lenge.

Merk at angrefristloven gjelder uansett, forbrukerkjøpsloven bare ved mangler ved produktet man kjøpte. Mange selgere påstår også (har for meg i hvert fall påstått) at "garantien" dekker ikke dette. Men forbrukerkjøpsloven har ingen ting med garanti å gjøre. Selger og produsent må gjerne gi garantier på ting, men som regel lønnser det seg for forbrukeren å henvise til forbrukerkjøpsloven siden det for det første er selger som har ansvar for å rette opp mangelen (han kan for eksempel ikke be deg sende tingen et annet og for egen kostnad) og du skal ikke ha noen utgifter med omlevering/utbedring/retur. Det er egentlig nokså dumt av en selger å gi feilaktige opplysninger på denne måten. De åpner da opp for en ekstra dimensjon i angrefristen. Benytter du deg nemlig av forbrukerkjøpsloven så er det selger som må fikse alt, også returporto (ved angrefrist må du selv betale omkostninger ved retur), og du får en veldig mye lengre frist (snakk om måneder i stedet for 14 dager). Som kjøper skal du stå helt skadesløs hvis produktet har mangler. Har du kjøpt en ting med mangel og selger ønsker å reparere denne har du til og med rett på et sammenlignbart låneprodukt i mellomtiden om utbedringen tar over 7 dager. Forbrukerkjøpsloven bør alle forbrukere egentlig sette seg godt inn i. En eventuell garantier kommer utenpå denne igjen og har kun verdi hvis den dekker ting som forbrukerkjøpsloven ikke dekker.

;-)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut all papp, bruksanvisning og eventuelt reparasjonssett, sømimpregnering og ekstra stangledd når du veier. Hvis produsentene presses til å ta dette med i oppgitt vekt fører det bare til at de slutter å legge ved slike ting.  Jeg synes det er greit at dette ikke er med. At noen produsenter velger å droppe plugger, pakkposer og lignende synes jeg er useriøst, og de kan godt henges ut på nett. (Selv om det står oppgitt med liten skrift.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksilbergenseren skrev (5 minutter siden):

Ta ut all papp, bruksanvisning og eventuelt reparasjonssett, sømimpregnering og ekstra stangledd når du veier. Hvis produsentene presses til å ta dette med i oppgitt vekt fører det bare til at de slutter å legge ved slike ting.  Jeg synes det er greit at dette ikke er med. At noen produsenter velger å droppe plugger, pakkposer og lignende synes jeg er useriøst, og de kan godt henges ut på nett. (Selv om det står oppgitt med liten skrift.)

Så utrolig enig i det du sier der!

Endret av Lyckeboden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke opplyst på nettsidene hva som vektlegges i total og minimums oppsett... Det står bare total: 3680g og minimum 3320g

Her er mine veide deler:

Telt: 2635g

Tørkeloft: 18g

Kompresjonstrekk: 102g

Stenger: 895g

Stangpose: 21g

Plugger: 212g

Pluggpose: 9g

Repkit: 88g

Ekstra stangledd: 21g

Diverse innpakning og bruksanvisning: 38g

Totalt pakket vekt(uten innpakning og bruksanvisning, bare teltets bestanddeler) 4008g (3680 offisiell = +328g feil)  8,9% feil

Lettvektsoppsett om man faktisk bare tar med telt og stenger. Uten pakkposer og til og med uten tørkeloftet så ender jeg på: 3530g (3320 offisiell = +210g feil) 6,33% feil

Så i snitt bare 7,62% feil.

 

Uansett hvordan man vrir og vender på det er det ikke mulig å få til de opplyste vektene de opererer med.

Jeg kommer som sagt til å beholde teltet uansett, og vet at jeg ikke kommer til å merke 2-300 gram. Men synes like fult de bør øke vektene de oppgir, med mindre det som sagt er en "feil" med mitt telt.

 

Telt og turutstur er jo en presset bransje hvor vekt veldig ofte er en avgjørende faktor for om man velger det ene eller det andre... Alternativet var Hillebeg Allak 3 med samme oppgitte vekt, og litt dyrere pris. I mitt tilfelle vant Fjellreven fordi "vekta var den samme" og teltet var rimeligere. Nå er jo vurderingskriteriene i realiteten ikke like.

Hilleberg Niak som jeg har fra før er som sagt bare 22g unna oppgitt vekt, og det inkluderer bruksanvisning som lå i posen.

Endret av Flo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flo skrev (4 minutter siden):

Alternativet var Hillebeg Allak 3 med samme oppgitte vekt, og litt dyrere pris. I mitt tilfelle vant Fjellreven fordi "vekta var den samme" og teltet var rimeligere. Nå er jo vurderingskriteriene i realiteten ikke like.

Du får se på det slik at du får 5 cm dypere yttertelt og 10 til 20 cm bredere innertelt som pluss ift den ekstra vekten Abisko Dome 3 har sammenlignet med Allak 3. (Er en del andre forskjeller også selvsagt).

 

image.png.d0aa1e9d019378d524954dbdd003df54.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (4 minutter siden):

Du får se på det slik at du får 5 cm dypere yttertelt og 10 til 20 cm bredere innertelt som pluss ift den ekstra vekten Abisko Dome 3 har sammenlignet med Allak 3. (Er en del andre forskjeller også selvsagt).

 

image.png.d0aa1e9d019378d524954dbdd003df54.png

Ja, det er mye bra med teltet som har vært med i vurderingen. Bare for ordens skyld, jeg er kjempefornøyd med valget av Abisko dome altså.

Har brukt en utgave dette teltet mange ganger før og vet at det vil gjøre jobben jeg krever av det. Og det var jo aldri meningen at det skulle være et lettvektstelt. Da er jo selv 3,7kg ganske så tungt. Men likevel litt skuffende at det ikke var nærmere oppgitt vekt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.