Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke fjelltelt er du fornøyd med?


Røros Guide

Anbefalte innlegg

Skal ha en nytt telt med følgende kriterier:

For 2 personer (gjerne 3 for litt mer plass)

Kuppeltelt

2 utganger

Under 3 kilo

Prisklasse 3-8000,-

Har helsport Fjellheimen 2 og mitt gamle favorittelt kjøpt gjennom Villmarksliv-bladet først på 2000 tallet fra før som jeg bruker på soloturer. Er ikke helt fornøyd med tunneltelt, så jeg vil bytte ut Fjellheimen teltet med et kuppeltelt så det er plass til kona også. Jeg er mye på tur, så telt blir mye brukt, men er ingen utstyrsfreak. Hva anbefaler dere?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal under 3kg på et 3-manns kuppeltelt må du i de fleste tilfeller ofre litt på slitestyrken og vindstabiliteten. Hvor hardt bruk tenker du? 

Gode alternativer under 3kg: 

- Helsport reinsfjell superlight 3

- Exped Orion 3UL. 

Hvis du beveger deg over 3 kg er det et hav av muligheter. Er dere to+ på tur kan dere fordele duk og stenger mellom dere. Vektbesparelsen blir da marginal med div lettvektsutgaver. 

Gode alternativer over 3kg: 

- Hilleberg allak 3

- Hilleberg staika

- Helsport reinsfjell pro 3

- Exped Orion 3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Hilleberg Allak 2.

Har hatt ca 10 turer i teltet og ingen av de med ordentlig vind, men hadde ikke vært redd for drittvær i det teltet. Bruker det enten solo eller sammen med en av barna og vi har greit med plass.

Jeg stapper telt og stenger somregel bare ned i sekken, da det har Nettovekt på 2,8 kg. Men med pakkpose er vel vekta rett over 3 kg mener jeg å huske.

Fant noen som har lagt ut et klipp fra teltet i stiv kuling på fjellet. Vet ikke om jeg hadde følt meg så komfortabel med ett superlight telt her.

 

Endret av Dortase
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet "for moro skyld" Reinsfjell 3 Superlight en natt på Dovrefjell i kuling og -13C. Gikk helt fint. Tydelig at teltet tåler mye vind, for det sto overraskende rolig gjennom natten til tross for få barduner. Ikke et telt jeg anbefaler til vinterbruk altså, men har ingen betenkeligheter med å ta det med over tregrensen på en ukestur med uviss værmelding.

hjerkinn-telting-2539.thumb.jpg.8629fc1efe85aa2bec11d88c47d50b2a.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips, det er jo en jungel med telt å velge i. Jeg har som regel 15-20 overnattinger i telt i året,  og ikke i noe ekstremvær. <Stort sett i sommerhalvåret, men også 2-3 om vinteren. Jeg trenger ikke noe vintertelt med andre ord.  Kona har nettopp kjøpt Tentsile (tretelt), det fungerte utrolig bra faktisk!

Mener Exped har kommet med et nytt kuppeltelt med to utganger også, men jeg finner det ikke og husker ikke navnet, skal sjekke mer om dette.  Skal sjekke litt videre!

Endret av Røros Guide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Helsport Ringstind, det fungerer veldig bra til mitt behov. Jeg har til og med tre stykker. Det ble sånn fordi da jeg skulle satse på friluftslivet igjen etter mange års fravær kjøpte jeg på outlet siden til Helsport et gammelt Ringstind Pro 1 til 1.499.-. Så kom ønsket om mindre vekt og volum så da ble det Ringstind SL 1-2. Senere ble det også Ringstind Pro 2 (2017 modell) Alle teltene er kjøpt på outlet siden til,Helsport. 

Telt3.thumb.JPG.bd5cc24e26763208aba732a9af777426.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.