Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner - Tur - Oslo - Trondheim


OleiDole1

Anbefalte innlegg

Heisann folkens. 

Jeg er en turglad mann som planlegger å ta en ordentlig tur i sommerferien (Juli) for å få frisk luft, bevege på meg og reflektere over livet. Jeg skal gå helt alene, overnatte ute med telt, og liker tanken på å ha et mål på denne turen, nemlig gå i fra Oslo til Trondheim. Har planlagt å ta fly nedover til Oslo, så gå oppover. Har googlet litt rundt og funnet ei løype, kalt gudbrandsdalsleden, og slik jeg forstår det så er den merket relativt greit hele veien oppovrer. Dette tror jeg er ypperlig for meg som er en nybegynner, i frykt av å rote meg bort :) 

Men, ser også at turen går mye på asfalt noe som ikke akkurat frister spesielt mye. Om man går langs hovedveier og slikt også, så sliter jeg litt å forstå hvor jeg da skal sette teltet mitt? Jeg vil ikke telte i parker og langs vei liksom. Er det noen som har noen inspill her, om det er egentlig ei fin løype, eller om det går an å kombinere denne med noen avstikkere opp i fjellene feks? 

Videre så er jeg som sagt nybegynner med lite erfaring med overnatting ute i telt. Jeg planlegger å gå med sekk, med alt jeg trenger. Og det hadde vært knall å kunne dra innom butikker på vei oppover for å handle inn matrasjoner, så kanskje det finnes noen ruter som er ypperlig her med det i minnet? 

Sist, er det noen som har tips hva som er viktig for en nybegynner på en slik tur. Jeg har lite turutstyr og planlegger å dra innom sportsbutikker for å handle inn det jeg trenger. 

Endret av OleiDole1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende ! Når det gjelder rutevalg kan du kanskje bruke Rondanestien, i hvert fall på første del fra Oslo. Det vil sikkert være mulig å finne en fortsettelse på siste strekket mot Trondheim. 

Grensesømmen er et annet alternativ. Som navnet antyder er det ei rute som går langs / på begge sider av grensa mot nord. Usikkerheten her er om de vil lempe på grensepassering/karantene innen du planlegger avreise. 

Gjør et lite søk på "Nybegynner" her på forumet så finner du mange tråder som gir tips om turutstyr som kan være bra å ha.

Lykke til 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @OleiDole1 og velkommen til Fjellforum.

Det du omtaler som Gudbrandsdalsleden er en del av Pilegrimsleden fra sentrale østlandet til Trondheim. Det er forskjellige ruter, som f.eks. Gudbrandsdalsleden samt Østerdalsleden.
Pilegrimsleden(ene) er merket med:
image.png

Jeg har gått fra Hamar til Trondheim via Gudbrandsdalsleden. Turen byr på vandring i skogsterreng, langs stier og grusveier, fjellterreng som f.eks. over Dovrefjell samt vandring i kulturlandsskap. Jeg hadde også printet ut noe kart for turen samt hadde med GPS (mest for tracking). Dersom man ønsker å gå  mer i naturterreng kan man fra Hamar gå Rondanestien over til Lillehammer - Venabygdsfjell - Rondane - Dovrefjell. og så videre. Den er ikke merket som pilegrimsled.
Jeg gikk turen for turens skyld, ikke med et religiøst bakteppe, men det er fint å kunne oppleve noe av kulturarven vår i løpet av turen. Jeg fikk blant annet en fin omvisning i Skaun kirke (fra  år 1183) med rikholdige historier om kirkens ombygginger igjennom tidenes løp.
Turen byr også på et kjipt strekk på asfalt mellom autovern og biltrafikk, i Trøndelag. Det strekket må jeg innrømme jeg juksa og tok en lokal bussrute.
Det er nok av steder langs veien å proviantere, og skulle du få kjipt vær og alt er vått og trist i noen dager så har man mulighet for å leie seg inn på en rekke steder. Jeg brukte i størst mulig utstrekning telt og bar med meg alt jeg trengte, hadde et par innendørs overnattinger. 
Sekken veide mellom 27 og 30 kg, alt ettersom. NB. Jeg bar utsyr for meg og samboer, dvs telt, kokesett osv. hun hadde lettere ting i sin sekk.
Prøv å få handlet inn utstyr som ikke veier for mye og gå nøye over hva du tar med, tenk igjennom hver ting to ganger, trenger jeg virkelig dette. 
Sørg for at du har godt inngått fottøy, men ikke utslitt, gjerne halvhøye trekkingstøvler. Det er også godt å ha med seg et par crocs e.l. for bruk i leir.
Mer beskrivelser kan du finne her:
https://pilegrimsleden.no/

Bare spør mer om du lurer på noe.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar og tips folkens.

Rondanestien høres interessant ut, men må sette meg litt mer inn i den før jeg bestemmer meg. Hvor sannsynlig er det at man roter seg bort hvis man velger den ruten forresten? Mulig jeg går til innkjøp av kompass, og bruker mobil som GPS. Det burde jo holde lenge? Er jo helt grønn på dette 😅

Egentlig er mitt mål å få gå for meg selv, se natur, kunne handle inn på butikker så jeg slipper å drasse med meg så mye mat hjemmefra. Om Gudbrandsleden kun inneholder 4 mil langs vei så høres det egentlig ganske allright. Det takler jeg altså. Skal bli utfordring med 20kg+ sekk men har lest at det blir en vane etterhvert. Man må bare komme i et greit tempo. Hvordan er det campingmessig langs løypa forresten? Altså er det nok av vann i nærheten av skog og unna folk man kan sette opp teltet i nærheten av? Hvordan husker du det var martin.m?

Apropo skotøy, mener å ha lest at joggesko er greit på Gudbrandsleden. At ikke fjellsko hører til der? Hva med Rondanestien? Jeg tenker ei behagelig turbukse, noen shortser og skalljakke, behagelige trekkingsko, burde holde siden jeg skal gå om sommeren? 

Endret av OleiDole1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gå Rondanestien med start fra Oslo. Jeg startet fra Gåsbu (Hamar) og gikk inn på Rondanestien derfra og deretter over til Hjerkinn. Denne etappen må planlegges i forhold til proviant.
GPX- filer samt løypebeskrivelse finner du her:
https://rondanestien.dnt.no/etapper/

Velger du å basere deg på telt  og sekk på 20 kg + å ville ikke jeg anbefalt joggesko. Det tipset vedr. Gudbransdalsleden gjelder nok for de som overnatter innendørs med forpleining på turen og bærer lettere. Skal du gå mer sti (altså Rondanestien) er ikke joggesko tingen heller.
Gudbrandsdalsleden innholder totalt mer enn 4 mil langs vei, men det meste er kortere strekk.  Det lengste strekket på vei er i Trøndelag etter hva jeg erindrer.
Mulig at det er blitt gjort mindre endringer på rute etter at jeg gikk, det var i 2012.

Vær uansett obs på at dette er en skikkelig langtur, du bør trene opp å bære sekk i forkant dersom du ikke er vant med dette. Gå daglig med sekk med 10 kg.+ forut turen. Sørg også at du har en sekk som er riktig justert og passer for deg.
For min del har jeg holdt på med turer med tung sekk siden tenårene så jeg hadde 30 + år på sekkmusklaturen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg skal gå for Gudbrandsdalsleden. Har lånt meg bok nå over turen og skal lese meg frem litt. Har ca 1 mnd på å kjøpe inn utstyr.

Valget falt på denne fordi løypa er godt merket, jeg har lite erfaring med telting, og jeg vil være i nærheten av butikk rett som det er slik at jeg kan fylle på med mat og utstyr om jeg roter til noe. Pluss jeg har mulighet til overnatting under tak en sjelden gang om ting går i mot meg på turen.

Jeg antar at jeg ikke trenger å pakke så veldig mye på denne turen selv om jeg skal ligge i telt hver natt? Setter litt mindre krav til sko og klær enn feks fjelltur over rondane antar jeg.

Endret av OleiDole1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OleiDole1 skrev (13 timer siden):

Jeg skal gå for Gudbrandsdalsleden. Har lånt meg bok nå over turen og skal lese meg frem litt. Har ca 1 mnd på å kjøpe inn utstyr.

Valget falt på denne fordi løypa er godt merket, jeg har lite erfaring med telting, og jeg vil være i nærheten av butikk rett som det er slik at jeg kan fylle på med mat og utstyr om jeg roter til noe. Pluss jeg har mulighet til overnatting under tak en sjelden gang om ting går i mot meg på turen.

Jeg antar at jeg ikke trenger å pakke så veldig mye på denne turen selv om jeg skal ligge i telt hver natt? Setter litt mindre krav til sko og klær enn feks fjelltur over rondane antar jeg.

Høres fornuftig ut. Jeg vil anbefale halvhøye trekkingsko. Selv brukte jeg et par anmarssko fra Scarpa, forgjengeren til disse: 
https://www.oslosportslager.no/produkt/scarpa-zen-pro-mid-gtx-tursko-herre-47947.aspx
I tillegg hadde jeg med et par lette barfotsko. til bruk i leir, eller til bruk når leden ikke var spsielt kupert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

martin.m skrev (2 timer siden):

Høres fornuftig ut. Jeg vil anbefale halvhøye trekkingsko. Selv brukte jeg et par anmarssko fra Scarpa, forgjengeren til disse: 
https://www.oslosportslager.no/produkt/scarpa-zen-pro-mid-gtx-tursko-herre-47947.aspx
I tillegg hadde jeg med et par lette barfotsko. til bruk i leir, eller til bruk når leden ikke var spsielt kupert.

Takker for tips Martin. Blir ikke selv skoene der litt mye da? Hvordan er veiene? Ser for meg stort sett grusveier, stier, litt asfalt en sjelden gang, og slikt? Det er jo sommer, så da er vel det ikke noe snø man skal gå gjennom heller som man kan finne på fjellet? Tenker trekkingsko burde holde, kanskje gå for noe med goretex som er vanntett kanskje? 

Endret av OleiDole1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OleiDole1 skrev (2 minutter siden):

Takker for tips Martin. Blir ikke selv skoene der litt mye da? Hvordan er veiene? Ser for meg stort sett grusveier, stier, litt asfalt en sjelden gang, og slikt? Det er jo sommer, så da er vel det ikke noe snø man skal gå gjennom heller som man kan finne på fjellet? Tenker trekkingsko burde holde, kanskje gå for noe med goretex som er vanntett kanskje? 

Husk at du blant annet skal over Dovrefjell. En del av stiene går over myrlendte områder også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

martin.m skrev (56 minutter siden):

Husk at du blant annet skal over Dovrefjell. En del av stiene går over myrlendte områder også. 

Ah, ok. Da skjønner jeg man trenger noe ala fjellsko. Kanskje jeg tar med meg noe ala det du linket til, så komfortable trekkingsko til resten og så sandaler til leirplassen. Veier jo ikke all verdens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OleiDole1 skrev (2 timer siden):

Ah, ok. Da skjønner jeg man trenger noe ala fjellsko. Kanskje jeg tar med meg noe ala det du linket til, så komfortable trekkingsko til resten og så sandaler til leirplassen. Veier jo ikke all verdens. 

250 gram her og 250 gram der blir fort mange kilo. Det er bedre om du klarer deg med ett par sko. Trenger du noe annet å gå i når du er i leir så finn de letteste og minst plasskrevende du kan finne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snartur skrev (4 timer siden):

250 gram her og 250 gram der blir fort mange kilo. Det er bedre om du klarer deg med ett par sko. Trenger du noe annet å gå i når du er i leir så finn de letteste og minst plasskrevende du kan finne.

Ja det er vel sikkert sant det. Bare tviler litt på at det er behagelig å gå hele veien fra Oslo til Trondheim med halvhøye tette sko i varmen på sommeren. 

Endret av OleiDole1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo - Trondhem er en fryktelig lang fottur, selv uten sekk. Tenk igjennom noen av tipsene som er kommet fram her i tråden. Gode råd om å spare vekt og volum er som regel et resultat av folks (smertelige) erfaring. Alle har vi begynt et sted og som regel med alt for mye i sekken.

Fyll sekken med det du har bestemt skal være med og erstatt vekten/volum av det du ennå ikke har kjøpt. Husk mat og vann. Ta kollektiv 20-25 km og gå hjem. I morgen og noen dager fremover gjør du det samme. Husk at dette skal du gjøre hver dag, med untak av hviledager, når turen først er igang.

Visst skuldre, kropp eg bein fortsatt fungerer etter noen slike turer er du klar. Visst ikke må du gjøre endringer ut fra det du erfarer ikke fungerte optimalt.

Trening/tilvenning i forkant er aldri feil og du vil ha glede av det fra dag en. Du vil også få svar på om sko/støvler du tenker å bruke, kan brukes, eller må byttes i noe annet etc etc...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@OleIdole lytt til mine og de andre sine råd. Det er en lang tur du skal ut på.

Jeg sier som jeg har sagt før, og som @rayun også poengterer godt, tren med oppakning godt forut turen. Husk at du skal gå 2-3 mil hver dag, utenom hviledagene (de vil du trenge), og at du skal bære alt med deg. 

Tenj minimalistisk med tanke på vekt, og ha med tensoplast e.l til teiping av føtter.

Det med halvhøye støvler er et råd for å forhindre overtråkk og forbedre ankelstabilitet. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører da på alt dere sier jeg :)

Har kjøpt meg 2 par sko jeg skal ha med på tur. Begge er ganske lette sko slik at det bør være greit å ta med begge. Den ene er terrengløpesko med ei fantastisk god såle og mye lufting til bruk på asfalt. Og med Gore-tex.. https://www.xxl.no/adidas-terrex-two-gtx-terrenglopesko-herre-gra/p/1168313_1_style

Den andre er halvhøye sko som er vanntett for partier der man går i terreng, myr og hvis det regner. Fantastisk gode sko må jeg si! https://www.mammut.com/no/en/p/3030-03160-50115/mercury-iii-mid-gtx-men/?gclid=EAIaIQobChMItvGo3vaL6gIVwsYYCh3TkgZGEAQYASABEgKtI_D_BwE

Endret av OleiDole1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

famjsv skrev (På 15.6.2020 den 10.03):

Du kommer i alle fall til å lære mye av den turen :)

For å si det mildt. Er helt grønn på telting, så dette blir er krasjkurs har jeg en mistanke om. Masse brikker som skal på plass, så jeg tror jeg må ta en del på sparket underveis tror jeg. Synd, men jeg begynte planleggingen ganske sent så det er min egen feil. :)

Heldigvis så går denne ruta gjennom tettsteder og byer av og til og jeg har mulighet til å avbryte og ta transport hjem om det skal skjære seg. 

Endret av OleiDole1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OleiDole1 skrev (23 timer siden):

Heldigvis så går denne ruta gjennom tettsteder og byer av og til og jeg har mulighet til å avbryte og ta transport hjem om det skal skjære seg. 

En annen fordel med å gå gjennom mange små tettsteder er at du kan stikke innom et postkontor/post i butikk og sende hjem de tingene du ser du ikke trenger like vel og du kan plukke opp ting du får sendt til deg selv. Så er du sikker på at du ikke trenger fjellstøvlene før i et gitt parti så kan du sende dem til det nærmeste postkontoret og gå i lette sko frem dit. Slik slipper du å bære mere enn du må.

Det er veldig tilfredsstillende å klare å gjennomføre en slik tur. Jeg håper du får en fantastisk opplevelse. Husk å ta masse bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snartur skrev (58 minutter siden):

En annen fordel med å gå gjennom mange små tettsteder er at du kan stikke innom et postkontor/post i butikk og sende hjem de tingene du ser du ikke trenger like vel og du kan plukke opp ting du får sendt til deg selv. Så er du sikker på at du ikke trenger fjellstøvlene før i et gitt parti så kan du sende dem til det nærmeste postkontoret og gå i lette sko frem dit. Slik slipper du å bære mere enn du må.

Det er veldig tilfredsstillende å klare å gjennomføre en slik tur. Jeg håper du får en fantastisk opplevelse. Husk å ta masse bilder.

Det var en veldig god ide mann. Hmm, absolutt noe å tenke over om ryggen eller beina svikter og jeg ser jeg har hatt med for mye. Det sagt så har jeg kjøpt en veldig god og støttende sekk i dag på Intersport/G-sport så den tror jeg vil komme godt med.

Bilder skal bli tatt ja. De på jobben driver og maser om at jeg må lage blogg om turen slik at de kan følge med. Jeg har vel knapt lagd bål i det fri før så jeg mangler mye basic kunnskaper om friluftsliv som skal få kjørt seg på denne turen hehe

Endret av OleiDole1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Spørsmål til dere erfarne teltere:

1. Hvilke typer underlag har dere som krav å telte på? Gress og sand? Halvhøyt gress? Mose? Sliter litt med å tanken på å telte på noe annet enn myk underlag som gress og sand men har en feeling på at jeg ikke vil møte på det hele tiden på denne ruta.

2. Telter dere lengst mulig fra veien/stien som mulig? Litt redd for å telte ved en vei der folk går forbi i tilfelle de kommer inn. 🤭

Skal prøve å finne så mye vann/elver/bekker som mulig å telte langs. Like disse plassene best
 


 

Endret av OleiDole1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hdde med to oppblåsbare underlag. Et fra Exped til meg og et fra Therm-A-Rest til samboer. I tillegg hadde jeg med et halvt skumunderlag til å dra rundt i leir utenfor telt og i tilfelle det skulle gå hull på et av de opblåsbare (det skjedde ikke).
Det ble teltet et stykke fra vei, ikke fordi jeg bekymret meg for folk, men fordi biler og tungtransport bråker. Mye fine muligheter for bra teltplasser underveis, så tipset er å begynne å se etter muligheter mellom kl 16 og 18 hver ettermiddag samt lese kart og rutebeskrivelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, OleiDole1 said:

1. Hvilke typer underlag har dere som krav å telte på? Gress og sand? Halvhøyt gress? Mose? Sliter litt med å tanken på å telte på noe annet enn myk underlag som gress og sand men har en feeling på at jeg ikke vil møte på det hele tiden på denne ruta.

Med et 9cm Expedunderlag kan du telte på nærmest hva som helst som er noenlunde plant. Har selv sovet på en rullesteinstrand på Helgeland med et slikt underlag. Selv har jeg nå et Exped Downmat XP 9. Husk at underlaget i tillegg til å være godt å ligge på, skal isolere mot bakken også. God søvn er alfa og omega når en skal gå så lenge (I alle fall i min alder).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sko, velger jeg på slike vandringer at par lette gode halvhøye sko (Hoka One One Kaha M) til å gå med og et par lette Teva River sandals til leirbruk. Hoka-skoene er dempet og kan brukes både på asfalt og i fjellet. Har aldri følt behov for å ha noe annet uavhengig av hvor varm det har vært. Temperaturregulering gjør jeg med klærne.

EDIT: 2020-07-01: Riktig modellnavn på skoene er Kaha GTX. Rett skal være rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OleiDole1 skrev (17 timer siden):

Spørsmål til dere erfarne teltere:

1. Hvilke typer underlag har dere som krav å telte på? Gress og sand? Halvhøyt gress? Mose? Sliter litt med å tanken på å telte på noe annet enn myk underlag som gress og sand men har en feeling på at jeg ikke vil møte på det hele tiden på denne ruta.

2. Telter dere lengst mulig fra veien/stien som mulig? Litt redd for å telte ved en vei der folk går forbi i tilfelle de kommer inn. 🤭

Skal prøve å finne så mye vann/elver/bekker som mulig å telte langs. Like disse plassene best

1. Jeg tar det jeg får, men flate gressslettet er luksus. Mose kan funke bra hvis det ikke er for fuktig. Sand funker bra, men det kan hende pluggene sitter litt dårlig, da er det bare å finne noen store steiner å legge oppå pluggene eller feste bardunene direkte i steiner eller trær. Det er også lett å dra mye sand inn i teltet, men er du litt nøye så går det bra. Grus funker, men kan slite litt på duken i lengden dersom den har litt skarpe kanter. Som andre sier så hjelper et godt liggeunderlag veldig. Men det som er viktig er p ikke ha noen skarpe eller spisse gjenstander under teltet for de kan ødelegge både telt og liggeunderlag.

Det er også viktig at bakken er passe flat slik at du ikke sklir med i den ene enden av teltet i løpet av natten og at du ikke setter opp teltet i en grop hvor det fort kan bli mye vann hvis det regner.

2. Jeg foretrekker å ligge litt vekk fra vei, men ser an omgivelsene og vurderer hvor sliten jeg er. Jeg har slått opp telt midt på stien noen ganger...

Det er veldig behagelig å ha vann i nærheten av camp, så jeg støtter din tilnærming. Her i Norge er det gode muligheter for å finne slike leirplasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.