Gå til innhold
  • Bli medlem

Qgis finner ikke GPX-fil


Anbefalte innlegg

Jeg bruker Qgis for å legge inn ruter og eksportere dette som pdf. Problemet nå er at Qgis ikke finner enkelte gpx-filer. Noen finner den, andre ikke, selv om de er i samme mappe. Har nettopp oppdatert til siste versjon av Garmin Basecamp og siste versjon av Qgis, uten at det hjalp noe. Er det noen som har vært borti dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker gammel software. Ofte mer stabil og lettere å lure.

 

Jeg ender ofte med å lese inn en fil til Garmins Mapsource og eksportere som ny fil derfra. 

 

Et alternativ er å bruke en gratis converter på nett og konvertere til f.eks KML og tilbake igjen... Denne har jeg brukt en del: https://www.gpsvisualizer.com/map_input?form=googleearth

 

Det er ikke uvanlig at det ligger et tegn eller noe ekstra fra et program eller en enhet i en gpx-fil som gjør at andre program/enheter sliter med å lese dem. Før hente det jeg åpnet de i et tekstprogram og lette opp feilen og fjernet den, nå bruker jeg mest å finne et program eller converter som leser fila fil å lage ny lesbar fil via en av metodene over...

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo eg som viser programmet kvar filene er, så nei, eg har aldri opplevd at qgis ikkje finn filer. Dersom det er feil i filene, er det derimot ikkje sikkert at qgis greier å vise innhaldet.

Det er mogleg eg ikkje har forstått spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Espen Ørud skrev (På 6.5.2020 den 9.34):

Jeg liker gammel software. Ofte mer stabil og lettere å lure.

 

Jeg ender ofte med å lese inn en fil til Garmins Mapsource og eksportere som ny fil derfra. 

 

Et alternativ er å bruke en gratis converter på nett og konvertere til f.eks KML og tilbake igjen... Denne har jeg brukt en del: https://www.gpsvisualizer.com/map_input?form=googleearth

 

Det er ikke uvanlig at det ligger et tegn eller noe ekstra fra et program eller en enhet i en gpx-fil som gjør at andre program/enheter sliter med å lese dem. Før hente det jeg åpnet de i et tekstprogram og lette opp feilen og fjernet den, nå bruker jeg mest å finne et program eller converter som leser fila fil å lage ny lesbar fil via en av metodene over...

Ok takker. Men prøver å finne ut av hvor på Min Datamaskin disse gpx-filene ligger. Søkefunksjonen gir ikke noe svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (På 6.5.2020 den 11.47):

Det er jo eg som viser programmet kvar filene er, så nei, eg har aldri opplevd at qgis ikkje finn filer. Dersom det er feil i filene, er det derimot ikkje sikkert at qgis greier å vise innhaldet.

Det er mogleg eg ikkje har forstått spørsmålet.

I Qgis går jeg til "Vektor"-"GPS"-"GPS-verktøy" og "bla igjennom". Da kommer jeg til mange GPX-filer, blant annet noen som jeg har gått tidligere i vinter. Det rare er at en av GPX-filene heter "Turer 2020". I Garmin Basecamp har jeg laget en mappe som inneholder alle de filene jeg er ute etter og den mappa heter "Turer 2020". Skjønner ikke hvorfor selve mappa kommer opp som en GPX-fil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mogleg eg fortsatt ikkje har forstått problemet.

Eg brukar 'legg til vektorlag' på laghåndteringsverktøylinja (same som 'lag'-'legg til lag'-'legg til vektorlag') eller bare drar fila inn i kartet frå filtuforskaren. Men det er sjølvsagt avhenig av at du veit kvar du har filene. Det fungerer uansett kva slags filformat, så lenge filformatet er støtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (6 timer siden):

Det er mogleg eg fortsatt ikkje har forstått problemet.

Eg brukar 'legg til vektorlag' på laghåndteringsverktøylinja (same som 'lag'-'legg til lag'-'legg til vektorlag') eller bare drar fila inn i kartet frå filtuforskaren. Men det er sjølvsagt avhenig av at du veit kvar du har filene. Det fungerer uansett kva slags filformat, så lenge filformatet er støtta.

Ja hadde eg bare visst hvor gpx-filene er. Alle gpx-filer er lagret via Garmin Basecamp i mapper. Noen av filene i en mappe dukker opp når jeg skal importere de til Qgis for å legge de på kartet. Det merkelige er at en av mappene (fra den mappa jeg har årets turer) opptrer som gpx-fil når jeg skal hente de inn i Qgis. Skjønner altså ingenting. Og jeg brukte dette opplegget til å legge inn gpx-filer når jeg produserte en turbok, gikk uten problemer. Nå går det plutselig ikke. Har også lastet ned den siste versjonen av Qgis, men der har jeg ikke engang et valg om å hente inn gpx-filer. I hvertfall ikke via samme vei som på den gamle Qgis. Altså via meny-vektor-gps-gpsverktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellfoto skrev (9 timer siden):

men der har jeg ikke engang et valg om å hente inn gpx-filer

Jeg tror du må laste inn GPS-pluginnen via menyen Programtillegg->Manage and Install Plugins. Marker GPS-verktøy i lista og lukk. Da skal du ha tilgjengelig GPS-verktøy i Vektor-menyen.

;-)

Endret av Skogens Stønn
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 minutter siden):

Jeg tror du må laste inn GPS-pluginnen via menyen Programtillegg->Manage and Isntall Plugins. Marker GPS-verktøy i lista og lukk. Da skal du ha tilgjengelig GPS-verktøy i Vektor-menyen.

;-)

Takk, ja da er pluginen innstallert! Men da var det å finne ut av hovedproblemet, som er å finne ut hvorfor de nyeste gpx-filene lagret i Garmin Basecamp ikke vises

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellfoto skrev (9 minutter siden):

å finne ut hvorfor de nyeste gpx-filene lagret i Garmin Basecamp ikke vises

Ja, skjønte at det var det som var det egentlige problemet, men der har jeg ingen erfaring. Men jeg kan prøve å få til det samme hos meg. Hva nøyaktig har du gjort med filene fra de ble logget i GPS-en til du prøver å laste dem inn i Qgis? Tenkte jeg kunne prøve nøyaktig det samme hos meg for å se om det er en generelt problem, eller noe bare du sliter med på din PC. Det vil imidlertid ta litt tid siden GPS-ene mine er hjemme, mens Qgis er på jobben, så litt fram og tilbake før jeg får prøvet det da.

 

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Ja, skjønte at det var det som var det egentlige problemet, men der har jeg ingen erfaring. Men jeg kan prøve å få til det samme hos meg. Hva nøyaktig har du gjort med filene fra de ble logget i GPS-en til du prøver å laste dem inn i Qgis? Tenkte jeg kunne prøve nøyaktig det samme hos meg for å se om det er en generelt problem, eller noe bare du sliter med på din PC. Det vil imidlertid ta litt tid siden GPS-ene mine er hjemme, mens Qgis er på jobben, så litt fram og tilbake før jeg får prøvet det da.

 

;-)

Takk for at du prøver å hjelpe! Har lagt ved to skjermbilder, en slik det ser ut i Garmin Basecamp. Du ser at de aktuelle turene ligger i mappa "Turer 2020". Når jeg skal åpne gpx-filene i Qgis får jeg opp bildet underst. Der ser du at en av turene er i mappa (manndal-snødal...") og den andre er en gpx-fil som heter "Turer 2020", men som er en mappe i GB!!! Hvorfor mappa opptrer som en gpx-fil er et mysterium! Jeg har jo ikke lagret noen gpx-fil med det navnet.

Skjermbilde 2020-05-27 kl. 11.42.18.jpg

Skjermbilde 2020-05-27 kl. 11.45.11.jpg

Endret av fjellfoto
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellfoto skrev (22 timer siden):

Når jeg skal åpne gpx-filene i Qgis får jeg opp bildet underst.

Jeg får til å lese filer fra Garmin Basecamp (BC) i Qgis (QG) uten problemer.

Jeg er litt usikker på hva du egentlig gjør. Jeg vet heller ikke hva slags operativsystem du bruker. Jeg har MS Windows 10 og det jeg skriver her gjelder derfor for Windows 10.

BC lagrer ingen ting internt som GPX-filer (i Windows 10, dette kan være annerledes i Mac). Hvis du eksporterer spor, veipunkter eller annet fra BC kan du lagre de eksporterte dataene som GPX-filer. BC kan også, importere slike GPX-filer. Men dataene som ligger inne i BC havner så vidt jeg vet, i en egen proprietær database, i hvert fall i Windows. Skal du ha noe fra BC inn i QG må du derfor eksportere dette fra BC til en eller flere GPX-filer og deretter lese disse GPX-filene inn i QG ved hjelp av GPS-verktøyet som du nevnte tidligere. Hos meg går dette veldig enkelt.

Det som forundret meg mest var at du sa at QG ikke fant filene. Jeg tror det kan ha å gjøre med at filene er lagret dypt i en katalogstruktur som gjør at stinavn + filnavn blir for langt for QG. Det er i hvert fall en typisk feil som kan forekomme i Windows. Jeg prøvde å søke på GPX-filer på min PC, og der fant jeg faktisk noen jeg ikke ante noe om. Det er blant annet filer som har blitt lastet inn fra en Garmin GPS og er antakelig noe som skjer i prosessen med å koble GPSen til PCen og så la BC laste data direkte fra Zumo-en vie menyen i BC. Antakelig mellomlagres da disse dataene som GPX-filer ett eller annet obskurt sted (App-data-katalogen) og leses deretter inn i BC. Disse GPX-filene ligger langt nede i en katalogstruktur og får dermed veldig lange navn (navnet på alle katalogene i strukturen + navnet på fila). Hvis det er disse GPX-filene du har prøvd å lese inn i QG vil de muligens få alt for lange navn. De blir kanskje så lange at QG bare oppfatter deler av dem og dermed sier at fila ikke finnes. Du kan prøve å omgå dette ved å kopiere fila over på skrivebordet og la QG lese den derfra. Hvis det er dette som er problemet bør det fungere.

Men, jeg tror den egentlige fremgangsmåten er å velge dataene du vil ha inne i BC og så bruke eksporteringsfunksjonen. Da kan du selv bestemme hvor fila skal lagres, for eksempel på skrivebordet (og også hva den skal hete om du ønsker et annet navn enn det BC foreslår tror jeg). Deretter laster du denne GPX-fila inn i QG.

Lykke til!

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (9 timer siden):

Jeg får til å lese filer fra Garmin Basecamp (BC) i Qgis (QG) uten problemer.

Jeg er litt usikker på hva du egentlig gjør. Jeg vet heller ikke hva slags operativsystem du bruker. Jeg har MS Windows 10 og det jeg skriver her gjelder derfor for Windows 10.

BC lagrer ingen ting internt som GPX-filer (i Windows 10, dette kan være annerledes i Mac). Hvis du eksporterer spor, veipunkter eller annet fra BC kan du lagre de eksporterte dataene som GPX-filer. BC kan også, importere slike GPX-filer. Men dataene som ligger inne i BC havner så vidt jeg vet, i en egen proprietær database, i hvert fall i Windows. Skal du ha noe fra BC inn i QG må du derfor eksportere dette fra BC til en eller flere GPX-filer og deretter lese disse GPX-filene inn i QG ved hjelp av GPS-verktøyet som du nevnte tidligere. Hos meg går dette veldig enkelt.

Det som forundret meg mest var at du sa at QG ikke fant filene. Jeg tror det kan ha å gjøre med at filene er lagret dypt i en katalogstruktur som gjør at stinavn + filnavn blir for langt for QG. Det er i hvert fall en typisk feil som kan forekomme i Windows. Jeg prøvde å søke på GPX-filer på min PC, og der fant jeg faktisk noen jeg ikke ante noe om. Det er blant annet filer som har blitt lastet inn fra en Garmin GPS og er antakelig noe som skjer i prosessen med å koble GPSen til PCen og så la BC laste data direkte fra Zumo-en vie menyen i BC. Antakelig mellomlagres da disse dataene som GPX-filer ett eller annet obskurt sted (App-data-katalogen) og leses deretter inn i BC. Disse GPX-filene ligger langt nede i en katalogstruktur og får dermed veldig lange navn (navnet på alle katalogene i strukturen + navnet på fila). Hvis det er disse GPX-filene du har prøvd å lese inn i QG vil de muligens få alt for lange navn. De blir kanskje så lange at QG bare oppfatter deler av dem og dermed sier at fila ikke finnes. Du kan prøve å omgå dette ved å kopiere fila over på skrivebordet og la QG lese den derfra. Hvis det er dette som er problemet bør det fungere.

Men, jeg tror den egentlige fremgangsmåten er å velge dataene du vil ha inne i BC og så bruke eksporteringsfunksjonen. Da kan du selv bestemme hvor fila skal lagres, for eksempel på skrivebordet (og også hva den skal hete om du ønsker et annet navn enn det BC foreslår tror jeg). Deretter laster du denne GPX-fila inn i QG.

Lykke til!

;-)

Yessss! Der satt den i sikringsboksen!! Så enkelt som å flytte fila til en annen mappe på maskinen, så vips henter Qgis den derfra :) Tusen takk for at du guidet meg inn på rett spor! Legger ved ruta fra siste tur på mandag. Tracket med Garmin 62s, tatt inn i Qgis og eksportert som PDF derfra.

vaggas-nordlenangen.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (12 timer siden):

Det der ser ut som ei flott rute. Er det ei merket/beskrevet rute, eller gikk du bare etter kartet? 

Den er ikke beskrevet nei, men noen av oss hadde gått deler av den før. Hvordan svarer man her uten å måtte legg ved sitat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis poenget er å vise noen at man har svart på et innlegg, så kan den enkelte bruker velge å få beskjed om noen svarer i samme tråden som man selv har lagt inn noe. Man får også beskjed hvis noen legger til brukernavnet som dette: @fjellfoto. Å reagere på innlegget til en bruker vil også varsle brukeren om brukeren har skrudd det på. Om den enkelte vil ha, og i så fall hvilke varsler og hvordan man varsles er vel stort sett opp til den enkelte bruker selv å bestemme.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.