Gå til innhold
  • Bli medlem

Naturtegn


Tittei

Anbefalte innlegg

Har fått dilla på turorientering plutselig, og da blir jeg mer oppmerksom på detaljer. Hvilke naturtegn kjenner du til? 

Selv kommer jeg på disse:

- Maurtuer er størst på vestsiden av trær, steiner, stubber

- Trær er frodigst på sørsiden

- Avstanden mellom årrringene på en stubbe er størst mot sør

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sola står opp i øst og går ned i vest. Ihvertfall på vårjevndøgn og høstjevndøgn. Ellers kan det variere med over 20 grader.....

Lær deg å finne polarstjernen, den står temmelig nøyaktig i geografisk nord. Rimelig nøyaktig i Sør-Norge ihvertfall. Har aldri sett etter polarstjernen i Nord-Norge. Noen sier den står temmelig høyt på himmelen der. Men det vet ikke jeg.

Polarstjernen er nøyaktig nok til å navigere til fots, de stedene på den nordlige halvkule der den er brukelig. 

Syd fra Sydkorset på den sørlige halvkule, kan grovorientere deg. Men er visstnok ikke nøyaktig nok til å navigere etter.

Naturtegn er morsomt, men sjekk dem med et kompass ute i terrenget før du stoler på dem ....

Ellers finnes det forskjellige metoder for å finne syd og nord fra middagshøyden på sola. Det involverer forskjellige remedier som pendler, pinner osv. Det er ikke bare en metode som har vært brukt oppigjennom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, naturtegn er gøy. Ikke så viktig om det er nøyaktig eller stemmer for min del, jeg syns det fører til at jeg legger merke til noe mer enn å bare gå fra A til B eller ha hodet i kartet. Savner «de gamle» som kunne lære meg alt dette, men den gang mine besteforeldre levde, var ikke jeg interessert i den kunnskapen dessverre. F.eks så jeg kun en maurtue, nå ser jeg både den i et annet lys - og stubber på en ny måte. Sikkert nødvendig å kunne i krise, men enn så lenge er jeg ikke veldig avansert og alt er mest for gøy.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (17 timer siden):

Lær deg å finne polarstjernen, den står temmelig nøyaktig i geografisk nord. Rimelig nøyaktig i Sør-Norge ihvertfall. Har aldri sett etter polarstjernen i Nord-Norge. Noen sier den står temmelig høyt på himmelen der. Men det vet ikke jeg.

Ho står like høgt på himmelen, som breiddegraden du er på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også dette er spennende, og har hatt glede av å følge Tristan Gooley (https://www.naturalnavigator.com).

 

Hørte første gang om han i podcasten til Paul Kirtley:

Han har også nettopp startet sin egen podcast: https://www.naturalnavigator.com/news/2020/05/the-pursuit-of-outdoor-clues-my-new-podcast-is-out/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kysten, når det dukker opp dotter ut av intet rundt fjelltoppene, er det god sjans for at utsikten er borte i havtåka i løpet av kort tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Når sola går ned blir det mørkt.

Når det regner blir det vått.

Når det er is på vannet er det vinter.

Elva starter der vannet slutter og slutter der vannet starter.

Svalene flyr så høyt som maten deres flyr,

Når nettene blir lange setter kulda inn.

🤔

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond Arvid Hagen skrev (På 5.5.2020 den 18.17):

aften rød, gjør morgendagen søt.

Er det ikke: «aften rød, gjør morgen blød»? Med den logikken at været generelt går vest til øst på den nordlige halvkule. Altså er det skyer i vest på kvelden som farger himmelen rød, så vil du ha skyer på morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likse skrev (13 minutter siden):

Er det ikke: «aften rød, gjør morgen blød»? Med den logikken at været generelt går vest til øst på den nordlige halvkule. Altså er det skyer i vest på kvelden som farger himmelen rød, så vil du ha skyer på morgenen.

Jo, ordtaket er nok slik som du sier. Og det er morgen rød som gjør aften søt. Men jeg tror disse ordtakene stemmer best i vest.

https://www.yr.no/artikkel/gir-rod-solnedgang-darlig-vaer_-1.11160282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (På 5.5.2020 den 18.34):

Lær deg å finne polarstjernen

De fleste klarer fint å finne Karlsvogna (Ursa major). Kjenner man den er det lett å finne polarstjerna. De to bakerste stjernene i Karlsvogna peker mot polarstjerna, og tar du avstanden mellom dem 5 ganger oppover (eksklusive avstanden mellom de to, altså avstanden mellom de to + 5 ganger til) så havner du på polarstjerna. Er det mørkt nok klarer man kanskje se lille Bjørn (Ursa minor). Da er det enda enklere, for polarstjerna sitter ytterst på "halen".

Se dette bildet:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Nordstjernen?sa=X&ved=2ahUKEwiYlo6AmYbvAhWUHXcKHd8gAS8Q9QF6BAgFEAI#/media/Fil%3APolarisA.jpg

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittei skrev (På 5.5.2020 den 15.22):

Avstanden mellom årrringene på en stubbe er størst mot sør

Dette ville jeg ikke satset på. Denne avstanden tror jeg heller avhenger av skjev belastning på stammen under veksten (dominerende vindretning, skjev vokseretning på grunn av lysforhold og/eller voksested, asymmetrisk trekrone...). Jeg mener også å ha lest at løvtrær og bartrær reagerer stikk motsatt av hverandre. Ene slaget får bredest årringer der det blir strekk i stammen, det andre der det blir mest trykk.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (På 5.5.2020 den 18.34):

Syd fra Sydkorset på den sørlige halvkule, kan grovorientere deg. Men er visstnok ikke nøyaktig nok til å navigere etter.

Det er litt mer krøkkete, ja. Om du følger den lengste delen av "korset" ca 4,5 ganger nedover vil du se nokså rett sør.

Litt mer nøyaktig: Om du trekker ei linje mellom Alpha Centauri og Beta Centauri, og så drar normalen nedover fra midten, så vil normalen krysse linja fra Sydkorset i sør (altså det punktet beskrevet over).

Ah, fant en illustrasjon. Den viser det en smule bedre enn mine klønete forklaringer 😛

image.png.26efd28fd61c70693f6d6f59f7578188.png

"The pointers" er Alpha og Beta Centauri. De er sterke og lette å finne og "peker" mot Sydkorset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En variant av "morgen rød gir aften søt" er "morrasur kjerring gir frydefull kveld". Det er vel ellers ikke rødfargen, men skyene og fuktigheten i lufta som skaper rødfargen som er det egentlige værtengnet her, og dette er egentlig akkurat samme tegn som "aften rød gir morgen bløt", eller "om sola går ned i en sekk blir det bekk". Poenget er at sola går ned i vest og opp i øst og hovedvindretning over Norge er vestlig (sydvest til nordvest). Hvis det ligger en skybanke i vest vil den altså ofte blåses mot deg. Ligger det en skybanke i øst vil den likeledes ofte blåses vekk fra deg. Men blåser det andre veier stemmer jo selvsagt ikke dette. På Østlandet vil det imidlertid ikke like lett bli regn selv om skyene kommer vestfra fordi fjellene løfter vinden oppover, noe som gjør at den kaster nedbøren fra seg på vestsida av fjellene. Derfor regner det også mer på Vestlandet enn på Østlandet.

Dette er i hvert fall min enkle forståelse av dette.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sturela skrev (6 timer siden):

Lure på om noen kan si meg når stokkmauren svermer. Har noe med månefase å gjøre.

Stokkmaur svermer oftest to ganger i løpet av sommeren. En gang på forsommer og en gang på ettersommeren. Svermingen skjer oftest på varme dager. De svermende dronningene kan fly ett  godt stykke fra tua. Med seg på flyveturen har de egg i baken, når de finner egnet sted, slipper de vingene. Finner de ett bosted de har tro på, legger de eggene sine. De velger ofte solrike plasser, ettersom de elsker varme, som f eks glava, isopor, råtne stubber, mm , men også friske trær kan bli angrepet. De første 20-30 arbeidsmaurene, som hun hadde med seg som egg, pleier dronninga godt, og de gnager og utvider gangene sine, i takt med økende familiegruppe. Stokkmaur som etablerer seg under bakken, forekommer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.