Gå til innhold
  • Bli medlem

Feil størrelse Allak 3


Sunnfjordfjell

Anbefalte innlegg

Kjøpte nyleg eit Hilleberg Allak 3. Slo det opp i stua og er fornøgd med teltet.

Valgte å kontrollmåle innerteltet og det viste seg lengda var knappe 223 cm, mot 230 som oppgitt. Breidda var i begge ender og 5 cm mindre enn oppgitt. Etter søk på youtube (18:20), går det fram at dette kan vere ein forproduksjon slik som videoen viser. https://www.youtube.com/watch?v=Tlh34ktwMb8

Eg ber no om å få heve kjøpet då eg vil ha eit Allak som er meir likt dei oppgitte måla. Eg synes at det er for stort sprik.
Tankar om dette? Er det sært å kreve heving i tilfellet?

Endret av Sunnfjordfjell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måler du hjørne til hjørne nederst på "badekaret" (bunnduken) til innerteltet så får du målt opp det området hvor målene til produsenten antagelig hentes fra. Dette kan gjøres uten å slå opp teltet.

Allak-3D.jpg.7d7ddc6ef9b25977e864cecc334d360f.jpg

Hvorvidt dette ikke samsvarer med "praktisk brukslengde" lengde når teltet er slått opp er er noe annet.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 time siden):

Måler du hjørne til hjørne nederst på "badekaret" (bunnduken) til innerteltet så får du målt opp det området hvor målene til produsenten antagelig hentes fra. Dette kan gjøres uten å slå opp teltet.

Allak-3D.jpg.7d7ddc6ef9b25977e864cecc334d360f.jpg

Hvorvidt dette ikke samsvarer med "praktisk brukslengde" lengde når teltet er slått opp er er noe annet.

Spørst om eg ikkje får slå det opp ein gang til her... 

Skulle tru om du har eit allak 3 i samlinga di? 🙂 Målt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnfjordfjell skrev (1 time siden):

Skulle tru om du har eit allak 3 i samlinga di? 🙂 Målt? 

Nope, nærmeste jeg kommer er et Staika (som ikke er målt opp). Og neste blir antagelig et Katium GT eller Nallo GT som familietelt,  dersom det blir et telt til. 😄

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering så blei teltet satt opp på ny i stua. Målte med ekstra god vilje, og er no overbevist om at størrelsen på teltet med plugging vil vere mykje nærare dei oppgitte måla enn eg "frykta" først.

Teltet vert med det beholdt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sunnfjordfjell

Hvis teltet ikke står til de forventinger du fikk ved kjøp, har du lovfestet rett til å heve kjøpet. Det er klokkeklart i forbrukerkjøpsloven, har gjort det flere ganger selv når det har vert nødvendig.

Men hvis du allikevel er fornøyd med teltet, som det ser ut til at du er, så er vel saken grei :) 
 

Men sjekk gjerne liggelengden og sittehøyden med oppblåsbart underlag og sovepose i stuen, så blir du helt sikker. For min del har det aldri blitt våt pose av at den ligger litt mot innerteltet, men den skal helst ikke presses mot ytterteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte inn og kontrollmåle to av mine Hillebergtelt Allak3 og Unna. Begge teltene gir et par/tre cm mer enn oppgitt i alle retninger.

Vektmessig så er Allak3 ca 100g lettere enn oppgitt pakket vekt. Da er alt inkludert av ekstra stang, poser, plugger, lapper og bruksanvisning. 
Hilleberg Unna er dead on oppgitt vekt.

Aner ikke hva mitt første generasjons Hilleberg Akto skulle veie opprinnelig. Men i forhold til ny type er det litt lettere. Vekta stopper på 1,5kg alt inkludert..

Endret av Lyckeboden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.