Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammel klatrer - utdatert og trenger tips


lommelun

Anbefalte innlegg

Hei. 
Jeg klatra endel i min ungdom... Men det er nå snart 20 år sida og jeg tenkte å ta ungene med på litt klatring. 

Ser på diverse butikker at det er endel taubremser på markedet nå. Da jeg klatra så var der ATC, sticht og grigri som var å velge mellom. Nå er der litt flere typer.  Mammut smart og grigri+ virker Ok.. noen andre som er fine? Tror jeg vil ha en med automatisk låsing da fruen også skal sikre og lære ungene å sikre hverandre  

Og ift tautykkelse... Jeg husker jo ikke hva slags tykkelse jeg klatra med før, men skal ha et enkelttau som primært skal brukes til topptau, men også kunne gåes med på led som enkelttau. Hva slags tykkelse foretrekker folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ATC og GriGri er fortsat helt kurante og populære bremser.

Mammut Smart, Edelrid Jul og BD Pilot er eksempler på nyere design som prøver det de kan å være en ATC med ekstra sikkerhet. Brukt riktig, så er de brukervennlige og de vil "låse" ved et fall. I begynnelsen så vil de gjerne også låse når du prøver å gi ut tau, og nedfiring kan i værste fall gå svært hakkete for seg dersom man gjør ting feil. 

Det tryggeste er nok å bruke noe du har kjennskap til. 

Dersom du går for en mammut smart eller lignende så ikke ta for gitt at det bare fungerer av seg selv. Eg har testet ut en rekke forskjellige kombinasjoner med tau og karabinere med slike bremser, og bruker du "feil" karabiner så vil ikke systemet låse. De er ikke idiotsikre, og kombinasjonen av en uerfaren sikrer og en taubrems som "låser" gir fort slappe sikringsrutiner, som biter deg i ræven når du vil fires ned. (av og til kan disse taubremsene være vanskelig å åpne, og en uerfaren sikrer kan fort glemme å holde i bremsetauet mens de jobber for å åpne taubremsen, noe som gir et plutselig frittfall i noen meter før den låser igjen.. )

Det finnes dog en ting som er det beste fra begge verdener nå. Man sikrer som ved en ATC, og låsemekanismen engasjeres bare dersom det trengs.. Det er nok det beste du kan få kjøpt om du vil lære bort gode sikringsrutiner samtidig som dere er vesentlig tryggere enn ved en ATC.  :Wild Country REVO

Red: ser ut til å være litt vanskelig å få tak i, eg fant den i butikk på trekkin, det går fint å bestille derfra, men det kommer noen hundrelapper i moms i tilleg

 

REVO er nok den mest idiotsikre taubremsen, man kan ikke tre tauet feil som ved en grigri, karabineren er ikke vital som ved en mammut smart, og den virker på alle taudiametre som er aktuelle for deg :)

 

Angående tau så er et hvilket som helst heltau rundt 10mm ok til ditt bruk. (9.8 - 10.2 mm går nok strålende)

 

Endret av Toskehove
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sticht er ut. ATC og Grigri er fjellfint, pluss mange andre. Her er en oppdatert review av noen:  https://www.outdoorgearlab.com/topics/climbing/best-belay-device 

Som @Toskehove skriver, bruk det du er kjent med.

 

Skal du ha Grigri til Cragging med topptauing og litt led, samt har litt "uerfarne" sirkere så er vel Grigri+ best av de ulike Grigri versjonene på markedet ut fra at brems har led/topptau modus og "panikkfunksjon".

 

Ang tautykkelse så er det tau ned i 8,5 mm diameter som er trippelsertifiserte (Heltau/halvtau/tvillingtau), men +/- 10 mm er ok å cragge på, 

Tynnere tau er normalt lettere (å bære og håndtere) men bremser ikke alltid like godt og slites fortere. Impregnerte tau tar til seg mindre dritt, men er stivere og dermed litt vanskeliggere å håndtere. Jeg har fullimpregnerte tau til vinter, isklatring, etc. og uimpregnert tau til klippeklatring sommerhalvåret.

 

Taudiameter ift taubremsens operasjonsområde er relevant å være obs på:

  • Om det er denne ATC-en du har så tar den 7,7 til 11 mm tau. (Finnes også ATC-Guide, ATC-Pilot, ATC-XP ut fra de jeg vet om)

image.png.4c1a7cb95730766e5ba5e7930d871999.png

  • Taudiameter ift Grigri versjoner (*** = beste tautiameter for brems):

image.png.8695de8f92ca87f7ff667e14049fd9d4.png

 

Om barna skal sikre hverandre så ville jeg ihverfall vært en voksen som følger med og holder i "sirkringsenden" av tauet de drar inn litt bak det barnet som sikrer. Mine to barn (10 og 12 år nå) har klatret til og fra en del år nå og får lov til å sikre hverandre. Men den som sikrer er ikke alltid koninuerlig like fokusert på oppgaven, og da er det greit at en voksen følger aktivt med. Om noe skulle gå gærnt så er det heller ikke greit at et barn har fulle ansvaret alene for sikkerheten. 

 

 

 

Endret av Terka
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over, og skal du gå led på bolt er grigri helt ok, men fortsatt vil ATC være anbefalt om det er led på naturlig sikring du tenker deg. Det jeg merker mest er at ATC,ene har litt forskjellig gripeevne, men på tørt føre så skiller det lite, men du får sjekke litt rundt om du har tenkt å oppgradere til ny ATC så kan det være verdt å sjekke litt. F.eks jeg bruker en petzl reverso, og den sklir litt på isete tau enn andre jeg har prøvd, men med hansker så er det greit. I motsatt ende mener jeg at Edelrid har en Mega Jul som låser nesten som en assistert brems.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som PTG sier frarådes det å bruke mekanisk taubrems på naturlige sikringer fordi sikringen som tar fallet kan få en mye hardere belastning.

Forøvrig er GriGri et glimrende redskap hvis du kan å bruke den. Å bruke GriGri fordi sikreren er uerfaren kan være en livsfarlig strategi, noe flere klatreulykker dessverre bekrefter. Hvis du skal lære opp nye klatrere anbefaler jeg å starte med friksjonsbrems som f.eks. ATC. Når de har sikringsgrep og reflekser 100% på plass kan du vurdere å gå videre til f.eks. GriGri. Det er en god grunn til at mange (alle?) arrangører av grunnkurs klatring utelukkende bruker friksjonsbrems.

Når det gjelder valg av tau må du vurdere hvordan tauet skal brukes. Blir det få/ingen/sjelden fall på tauet kan du kjøpe et tynnere tau sertifisert for få UIAA-fall. Skal du klatre hardt og forventer mange fall må du kjøpe et tau sertifisert for flere UIAA-fall. Et tynt tau vil da bli kostbart, så kanskje lønner det seg å kjøpe et som er litt tykkere. Et annet moment er om du kommer til å bruke tauet under våte forhold, f.eks. til isklatring. Da må du vurdere å kjøpe et impregnert tau, noe som også gjør det mer kostbart men mer holdbart om det blir vått. Poenget er at det er mange faktorer som spiller inn, ikke bare tykkelse, vekt og pris.

Husk også å sjekke at taubremsen(e) er godkjent for tautykkelsen du kjøper. Jeg har opplevd klatrere med gamle ATC'er og nytt tau, som på hengende håret har greid å unngå bakkefall, med brannsår i hendene som resultat. Uansett bør man alltid bruke sikringshansker, også inne i klatrehall (søk på brannsår i ulykkesdatabasen..).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/10/2020 at 11:02 AM, SturlaS said:

Når det gjelder valg av tau må du vurdere hvordan tauet skal brukes. Blir det få/ingen/sjelden fall på tauet kan du kjøpe et tynnere tau sertifisert for få UIAA-fall. Skal du klatre hardt og forventer mange fall må du kjøpe et tau sertifisert for flere UIAA-fall. 

NEI, dette er bare tull !

1, UIAA fall indikerer på ingen måte hvor mange klatrefall et tau tåler.. Du vil aldri noensinne komme i nærheten av de kreftene som blir testet i et eneste UIAA fall. 

Tau ryker ikke ! du vil aldri klare å ryke et heltau i et fall. Man kan kutte et tau mot en skarp kant og antall UIAA fall har ingenting å si om den saken. 

Impregnering gjør forøvrig at tauene blir generelt mer holdbare, og alle som klatrer utendørs kan med fordel kjøpe imprignerte tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Toskehove said:

NEI, dette er bare tull !

Hva mener du UIAA-fallverdien på klatretau indikerer da, hvis det jeg skriver er tull?

Du må i så fall forklare hva du mener med "hvor mange klatrefall et tau tåler".

Det stemmer som du sier at fall aldri vil slite av et tau (helt uavnhengig av UIAA-fall-verdi). Da må i så fall tauet få en tilleggsbelastining f.eks. i form av en skarp kant.

Men - mange fall på et tau vil redusere dynamikken i tauet, og til slutt har du i værste fall et semistatisk klatretau. Det vil gi alt for store fangrykk på sikringer og personer i sikringskjeden, og det igjen kan føre til at sikringer ryker eller at du f.eks. får bekkenbrudd. Her kommer UIAA_fallverdien inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er greit å droppe den UIAA-fallfaktor diskusjonen her og heller anbefale et konkret tau til trådstarter. ;) 

For de som vil dykke ned i en diskusjon på UIIA-fallverdi så er det plenty av informasjon og diskusjoner rundt dette:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Terka said:

Tror det er greit å droppe den UIAA-fallfaktor diskusjonen her og heller anbefale et konkret tau til trådstarter. ;)

Ja og nei. ;-)  Det blir fort teknisk og lite interessant for de fleste.

Men bruken av tauet mener jeg er relevant for valg av tau. Skal jeg f.eks. ha et tau til persing på sportsruter vil jeg ha et annet tau enn om jeg skal koseklatre med barna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SturlaS skrev (19 minutter siden):

Men bruken av tauet mener jeg er relevant for valg av tau. Skal jeg f.eks. ha et tau til persing på sportsruter vil jeg ha et annet tau enn om jeg skal koseklatre med barna.

..og for å illustrere det du skriver med et bilde her hjemmefra (når man likevel har hjemmekontor :P)

20200513_154048.thumb.jpg.566d73c73b0b25a3489f158750a81099.jpg

Hel/halv/trippelsertifisert, lengder fra 30m til 70m, impregnert og ikke, tykkelser fra 7.5 mm til 10.8 mm.

Disse dekker da randoneeturer med passasje av utsatte punkter, brevandring, alpin klaring, isklatring, inneklatring og sport/crag klatring. Tau velges ut fra bruk.

Edit: Trådststarter nevner innledningsvis bruksområde (topptau og led, hele familien inkl. barna.), så da er det jo bare å komme med en anbefaling på et heltau om han ønsker det.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.