Gå til innhold
  • Bli medlem

Kunsten og gå på do ute!


Soppelmannen

Anbefalte innlegg

Fleire og fleire bruker naturen, og å sette seg inn i regler for sporløs ferdsel er vår plikt. 

Har støta på godt oppi tosifra møter med dass papir i turområder rundt Bergen i det siste. 

IMG_20200429_114931.thumb.jpg.17add7cd9928dc9897ac137d49c49562.jpg

Eg trur som tursøstrene at det har mest med mangel på kunskap og gjere. 

 

Tursøstre sin artikkel med gode tips 🙂:

https://www.tursostre.no/2020/04/23/pa-do-i-naturen-hva-gjor-man-egentlig-her-er-10-tips/

Norsk friluftsliv om dopapir og våtservietter:

https://norskfriluftsliv.no/tiden-har-kommet-for-at-vi-ma-endre-vare-turvaner/

Andrew Skurkas video om how to poop in the woods! 

https://youtu.be/n2x-G7sXVs4

 

Her er "spaden" min! 😅 Ei lita sko skei. Ein snøplugg er nok endå bedre men veier litt meir. Eg meiner at ein treng et dedikert verktøy viss ein skal få til og grave eit 15-20cm djupt hol som er anbefalt til avføringen. 

s-l300.jpg.2914d8fc244b8945d442a15eabbc9834.jpg

Og eg bærer ut igjen dopapiret. Tar det aller verste med runde steiner, glatte pinner eller gras, så går det heilt fint.

Er forskjellige måter og gjere det på, men og berre "dekke det til" er ikkje nok. Papiret kjem gjerne fram etter kraftig nedbør, tørker igjen, for så og blåse overalt 😥

 

Endret av Soppelmannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig, men jeg sliter med å finne et system for å ta med meg papiret. Noen gode råd? Stappe det i posen med en gang, eller bruke hundeposer og plukke opp fra bakken når man er ferdig? Oppbevaring av nevnte pose med brukt papir i - egen pakkpose som er lufttett? 

Som regel prøver jeg, hvis mulig, å brenne opp papiret, men da skal en følge med så ikke tørr skogbunn tar fyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (9 minutter siden):

Enig, men jeg sliter med å finne et system for å ta med meg papiret. Noen gode råd? Stappe det i posen med en gang, eller bruke hundeposer og plukke opp fra bakken når man er ferdig? Oppbevaring av nevnte pose med brukt papir i - egen pakkpose som er lufttett? 

Som regel prøver jeg, hvis mulig, å brenne opp papiret, men da skal en følge med så ikke tørr skogbunn tar fyr. 

Har brukt nokon grønne hundeposelignande poser me har hatt heima. Plukker det opp fra bakken etter eg er ferdig. Legg det berre i lag med resten av bosset mitt etterpå som er i ein stor ziplock pose fra ikea.

Er ikkje noko stank om ein har funnet noko og ta første runden med, er berre nokre ark med bittelitt brunt.

Kanskje hive hundeposen oppi ein brukt real-pose, då kjem det nok ikkje til å kunne luktast. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 minutter siden):

Jeg kjøper papir på biltema, beregnet for kjemikaleroaletter. Det løser seg mye lettere opp i vann, det er slik papiret er designet. Det haver i sjøen om jeg er i nærheten av sjø, eller brennes opp, som hovedregel.

Nice! Har hørt at dess billigere papiret er, dess raskare kan det løyse seg opp av seg sjølv. 

Får ein til og grave eit skikkelig bra hol(djupt) er det vell og innanfor og grave det ned. Einaste er at det er ikkje så lett som ein forestiller seg, sjølv med spade, så er lurt og være forberedt på og måtte bære det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe godt vintertips, men på fjellet er mitt dobesøk som følger.  Oppsøker allltid en ur hvor dritten faller minst en meter.  Har alltid med dopapir som reserve, men bruker bare mose, den du finner på fuktige steder og som har lange røtter eller hva det nå heter.  Og siden den er sånn passe våt får jeg også vasket meg skikkelig.  Og som en bonus så har jeg hørt at den også er antiseptisk.  Og når jeg er helt ferdig "bomber" jeg  etterlatenskapene med masse mose og forsegler det hele med steiner.

  • Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke det med å ta med papiret hjem. Papir er blant de tingene som løser seg opp raskest, og gir ingen giftig forurensning. Siden bæsjen uansett skal begraves skikkelig, så kan man begrave papiret med den. Det blir til jord lenge før bæsjen blir det.

Skulle en annen være så uheldig å grave en ny grop på akkurat samme sted, så kan det være greit å få et lite forvarsel med papir..

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner ikke det med å ta med papiret hjem. Papir er blant de tingene som løser seg opp raskest, og gir ingen giftig forurensning. Siden bæsjen uansett skal begraves skikkelig, så kan man begrave papiret med den. Det blir til jord lenge før bæsjen blir det.

Skulle en annen være så uheldig å grave en ny grop på akkurat samme sted, så kan det være greit å få et lite forvarsel med papir..

Det er vanskelig og få til eit bra hol på 15 cm, sjølv med spade som de færreste har med. 

Derfor bør man være forberedt på og bære det med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,

Det er utrolig hva det ligger av papirlommetørklæder langs gater og sti i skogen. Og enda værre med dopapir på mer skjulte steder, men ikke nedgravd. Ikke så ille i sig selv, for det råtner/forsvinner forholdsvis rask. Det tynne, billige først, våtservietter mye lenger. Vet, fordi jeg graver do ned på hytta!

Har man så en hund som er papirfiksert og spiser papir både kvitteringer fra papirkorgen i stuen og corona-servietter på tur blir man bokstavelig dritt-lei. Og man ser ikke det hvite papir på snø om vinteren. Mine huskyer går ikke løse, så det bli bare lommetørklæder, som blir spist. Do-papir har vi så langt unngått.

Jeg har vært en del på tur i Sverige, hvor det oppfordres sterkt (svensk sosialkontroll) til å ha spade med til nedgraving. Ved faste leirplasser er det ofte tilrettelagt med do for å holde skitten på en plass. Det virker veldig tilrettelagt i blandt, men kanskje ganske fornuftig likesom den utstrakte bruk av klopper over myr i Sverige. 

El liten lett hage-plante hånd-spade av hardplast kan gjøre susen. Jeg har faktisk en hengende på hundsleden for å kunne "drive politisk arbeid" = drittkasting ut av beferdede løyper. Eller ta med hundeposer - de har jeg i forveien til å ta do-papiret med ut eller til avbrenning under kontrollerte forhold i bål. Har også selv vært tett på å starte en gressbrann med do-papir.

En del land fx. Hellas kan man ikke hive do-papiren i do, men må legge det i en bøtte. Ellers stopper doen. Sist i Hellas stoppet doen dog uansett hver gang med en almindelig nordisk mannebæsj. De innfødte må bæsje oliven! Endelig bruker mange land bidet - fin hygienisk oppfinnelse! Men tur bidet blir vel litt voldsomt.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (19 timer siden):

Enig, men jeg sliter med å finne et system for å ta med meg papiret. Noen gode råd?

Grav hull med en pinne. Bytt papir med gress/mose, fyll hullet igjen. Slik gjør i alle fall jeg det. Eventuelt rulle vekk en stor stein, og rulle den tilbake etterpå.

En kort rapport fra en fottur jeg begikk på Svalbard i 1986:
Øde dal. Helt alene. Bakken dekket av små og store stein og gress. Måtte "dumpe" litt. Kikket meg rundt for å forsikre meg om at jeg virkelig var alene (tenkte da både på mennesker og isbjørn). Løftet opp en passe stor, flat stein -og oppdaget at noen andre hadde hatt samme behov noe tidligere. Av alle de tusenvis av lignende steiner bare MÅTTE jeg finne en som var blitt brukt før. Meg i et nøtteskall. 😁

Endret av Hege P.
Rettet skriveleifer
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soppelmannen skrev (1 time siden):

Det er vanskelig og få til eit bra hol på 15 cm, sjølv med spade som de færreste har med. 

Derfor bør man være forberedt på og bære det med. 

Har du et hull som er bra nok for bæsjen, så har du et hull som er bra nok for dopapiret. Eller bærer du bæsjen med deg også? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (43 minutter siden):

Har du et hull som er bra nok for bæsjen, så har du et hull som er bra nok for dopapiret. Eller bærer du bæsjen med deg også? 

Du har eit poeng, må innrømme at det blir et slags kompromiss. 

Det er enkelt og ta med papiret då, og papiret kan fly rundtomkring. 

Randulf Valle og Tom42 lengre oppe seier det er ok og sleppe dritten ned i steinrøys, men er jo ikkje ok og hive papir ned der.

Endret av Soppelmannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soppelmannen skrev (20 minutter siden):

Du har eit poeng, må innrømme at det blir et slags kompromiss. 

Det er enkelt og ta med papiret då, og papiret kan fly rundtomkring. 

Randulf Valle og Tom42 lengre oppe seier det er ok og sleppe dritten ned i steinrøys, men er jo ikkje ok og hive papir ned der.

Er enig hvis det er ei luftig steinrøys, for da kan papiret begynne å fly rundt. Det er ikke greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (2 minutter siden):

Er enig hvis det er ei luftig steinrøys, for da kan papiret begynne å fly rundt. Det er ikke greit. 

Mhm, men kvifor er det greit og drite ned der? Det er jo heilt klart ute av synet som er bra, men er ikkje optimale forhold for å brytes ned raskt. 🤔

Eg meiner det er meir sannsynlig at papiret kjem fram og skjemmer andre turfolk, samtidig som det er lett og få med seg. Det er også det norsk friluftsliv vil me skal gjere. Norsk friluftsliv er fellesorganisjon for bl.a. DNT og røde kors. 

Allmennsretten er avhengig av at friluftslova følgast, vår ferdsel må ikkje være til skjemd for andre.

Ekstra viktig no som fleire bruker naturen enn nokon gang. 

Eg er av desse nylig friluftsfrelste folka, og satt pris på all infoen eg linka til, og vil gjere min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å slutte å bruke dopapir ? Jeg må innrømme at jeg har med litt dopapir når jeg er på tur , men bruker det sjeldent. Det er i sekken for nødstilfeller.  Jeg bruker  helst  mose. Når jeg er på tur på foreks. Hardangervidda er det så lett å finne den delikate myke myrmosen som har perfekt fuktighet. Naturens naturlige bidé . Det innebærer jo at man kanskje må være litt taktisk og benytte anledningen når fasilitetene er der. Og hvis man er langt fra myrer , skal det bare litt vann til så er mose den mykeste vaskeklut. Mose har også en viss antiseptisk effekt og ble tidligere brukt til sårbehandling. Mye bedre enn dopapir på alle måter...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soppelmannen skrev (20 timer siden):

Mhm, men kvifor er det greit og drite ned der? Det er jo heilt klart ute av synet som er bra, men er ikkje optimale forhold for å brytes ned raskt. 🤔

 

Jo, når det ligger luftig er det bra forhold for å brytes ned raskt. Graver du det ned i myr for eksempel, kan det ligge uforandret sinnsykt lenge. Tilgang til oksygen er det viktige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele naturen fylles av drit fra dyr, fugl og fisk hele tiden. Naturen i seg selv tåler dette bra og er vel på mange måter avhengig av det også. Det er ikke kjempehurtig nedbryting som er det viktigste, men at andre mennesker ikke får i seg noe av det du etterlot. Derfor skal man passe på at etterlatenskapene ikke havner på et sted slik at avrenning kommer ut i bekker og vann, eller der folk ferdes og plukker bær og sopp. Ei steinur der alt blir borte lang nede er således fin så sant den ikke leder regnvannet rett ned i bekken/elva/tjernet ved siden av. Det estetiske er selvsagt et stort poeng. Det ligger ikke mye kos i å finne et sted der det ligger papir og det som verre er bak hver en busk. Lukten kan også bli påtrengende hvis det er mange som legger fra seg. Men hverken syn eller lukt av slikt har så vidt meg bekjent gjort noen syke. Ikke tatt livet av noen heller. Folk har imidlertid blitt syke der det havner i vann, meg blant annet. Det var dog fordi jeg teltet ved Trysilelva ikke langt fra et kloakkrør som kom ut i elva, og der drakk jeg vann fra elva, så feilen var min, i hvert fall delvis (kunne vært merket bedre synes jeg, men på den annen side burde jeg tenkt meg bedre om slik de andre to gjorde og som slapp å bli syke 😄).

 

§;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en veldig mannetung tråd 😊 med veldig gode råd om alt som blir sagt om drit og mose, bra saker. Men veldig mye av dopapiret i busk og kratt er nok lagt der av kvinner som har tisset, og ikke vil ha våte truser. Og dét papiret, mine med-kvinner, det tar dere med hjem, i hundeposer eller om så i nettinglommen utenpå sekken. Dauer ikke av det. Ja, dopapir brytes fort ned, men nei, vi gidder ikke se på mens det skjer. Tar etpar år i høyfjell. 

Og en ting til, våtservietter er djevelens verk, plast som ikke brytes ned. De skal ihvertfall med hjem! 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Soppelmannen skrev (På 5.5.2020 den 15.20):

Randulf Valle og Tom42 lengre oppe seier det er ok og sleppe dritten ned i steinrøys, men er jo ikkje ok og hive papir ned der.

Hvis man legger steiner oppå er det ihvertfall liten sjanse for at folk eller dyr skal sjeneres nevneverdig av det. Særlig miljøskadelig er det heller ikke, ihvertfall så lenge det er rett type papir. (Grovt, ubleket.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.