Gå til innhold
  • Bli medlem

Kuldegrop/stågrop/kokkegrop/kokegrop/sittegrop


Espen Ørud

Anbefalte innlegg

Annonse
Terka skrev (21 minutter siden):

Hvor er trappa OPP til innerteltet? 😄

Når trappen lages ved at man først har en 30 cm kant innenfor døra (vi bruker "toppmating" av folk inn døren, altså vi graver ned stormmatten på døren også og går inn ved å åpne glidelåsen fra toppen for å slippe føyke av snø inn ifm med døra) og så et trinn på 50 cm dybde innenfor der så kan trinnet benyttes som kombitrinn for de kortvokste for enten å gå ut av teltet eller inn i innerteltet. De som ikke har fantasi nok til dette får heller bare sove i kuldegropa ;-) 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg hatt kuldegrop så dyp som Espen, måtte jeg hatt med gardintrapp på tur 😛

Men så trenger den ikke være så veldig dyp for at jeg skal stå i den heller, og teltet trenger ikke å være så bredt for at jeg skal kunne legge meg ned å strekke ut ryggen i gropen heller. Det går kjapt å grave grop for Hobbbiter 😎

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forholdsvis fersk når det gjelder vintertelting, men blei umiddelbart så glad i arbeidsgropa i forteltet at jeg også har truet å ta med spade på sommerturer. (En gang teltet vi et sted det egentlig ikke gikk an å telte og da hadde vi ståhøyde i forteltet også på sommeren. Dessverre var det like kupert i innerteltet)

Etter litt prøving og feiling har jeg funnet at min ideelle arbeidsgrop er ca knedyp. Da er det godt å sitte og jeg slipper å jobbe for å komme meg opp i innerteltet. (Dersom man støter på et lag med sukkersnø under gravinga kan den fort bli dypere enn man tenkte.)

1FE919E0-7225-4127-89B6-CE74454AD70A.thumb.jpeg.0f34dfbf2d098615e669a9faec43e277.jpeg

Nygravd grop i nyanskaffet telt. Vi har akkurat oppgradert fra Helsport Fjellheimen til Spitsbergen. Det var lurt. Det eineste jeg kunne savne var to dører i forteltet slik at jeg kunne måke til begge sider.

 

93B3C243-D31A-4AF6-8F41-AC82DD54C8E7.thumb.jpeg.ad7f9bd7dc34d77c42f7fe3678c0e567.jpeg

Kjøkkenbenk fra tidligere tur. En drøm å lage mat under slike forhold.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ni gräver väl gropen före ni slår upp tältet,för att inte göra hål med den vassa spaden i yttertältet.

Första V.tur så började jag leta tältplats först när det började mörkna och glömde helt av detta när man grävt i en timma med pannlampa och lilla spaden då de skulle bli fint väder och stora spaden var kvar hemma.

Jag tyckte dock att det gick bra utan grop,om man har en ingång och relativt litet tält så borde risken vara att man ramlar ner i gropen om man ej byggde en bra trappa utanför tältet.

Jag gjorde en liten trappa och satt spaden som ett stöd (grävde nog ner tält 800 mm).

Jag är van vid att bedömma hur planen yta är när bl. kört grävmaskin fast Ingenjör pga maskinpriser på jobb och jobbat med utsättning,men utan detta fast man går runt med skidorna i gropen för tältet kan nog luta och i värsta fall åt fel håll så du känner att blodet går mot huvudet och du fryser ändå mer om fötterna(som i mitt fall är lite köldskadade pga LV cykling utan varma skor)

Bilder saknas pga fel på minneskortet i telefonen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (4 minutter siden):

Ni gräver väl gropen före ni slår upp tältet,för att inte göra hål med den vassa spaden i yttertältet.

Tror nok de fleste setter opp teltet først. Det er mye enklere. Man graver ikke helt ut til duken, for da blir det lett ett hull ut under teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (4 timer siden):

Ni gräver väl gropen före ni slår upp tältet,för att inte göra hål med den vassa spaden i yttertältet

 

Nei, ingen av de mange vintertelterne jeg kjenner gjør dette. De aller fleste har såpass selvkontroll at de klarer å holde spade og telt adskilt.

Hva plant underlag angår så har dette enda ikke vært noe problem, jeg ønsker normalt at underlaget heller LITT oppover mot fortelt/kuldegrop da vi foretrekker å ligge med hodet mot forteltet (fordi det gjerne er her mrogenkaffe osv befinner seg når man våkner) og det har aldri vært noen tilfeller av at underlag heller en annen vei enn man ønsker. Dette går kanskje på erfaring, men jeg vet det i enkelte lys osv kan være vanskelig å avgjøre hvilken vei noe heller. For noen...



Dersom man mot formodning skulle bli kald på beina fordi hodet heller nedover så vil jeg tro at man med hell kan legge seg motsatt vei...

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra E .Ö.du har ju längre vinter än i Göteborg här måste man ha skidorna vallade i hallen för att hinna åka ute innan snön regnat eller smält bort,du hinner ju få erfarenheter som vi i värmen söder över saknar.

Jag har ett HS himalaya 2 och rätt litet förtält. Jag har tid haft tält med ingång från sidan då har ju tältdesign avgort var man har huvudet jag har ventilerna bak och i tak så pga mkt blåst vid sovdags hadde jag NB ventil stängd och öppnade när vind avtagit då var det lättare att komma åt sänn är jag 193Loch lite stel pga lite gymnastik och tyckte det var enklare.

Däremot har jag grävt Bivack bl på kurs och då lägger man ju sovplats högre än ingång och ca 4-500 mm ovan golv för att sitta och ta av kängor-pjäxor och lägger tid på bra vemtilationshål med en stav och håller den öppen i taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (7 minutter siden):

Bra E .Ö.du har ju längre vinter än i Göteborg här måste man ha skidorna vallade i hallen för att hinna åka ute innan snön regnat eller smält bort,du hinner ju få erfarenheter som vi i värmen söder över saknar.

Har också skidorna vallade i hallen, men p.g.a. den korta sommaren här i Finnmark.😉

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag uppskattar vintern men mer när man åkte vasaloppet och som vardags motion då det sliter mkt mindre på kroppen än löpning.

Snöskottning för hand utan mini snöslunga uppskattas ej längre då ryggskott ofta blir resultatet.

Kommer ihåg hur det var på Tyinholmen på 70-talet då man åkte väsla från bussen till hotellet och sedan ej såg skidspetsarna pga för smala skidor och uppsvälda vrister pga låga kängor med Buffasolidin kräm som sedan blev indragen pga biverkningar som mjukdelsskador kan fortfarande svälla upp 45 år senare och då kräver korta stödsrumpor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.