Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag - lengde?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har bestemt meg for at jeg trenger ett bredt liggeunderlag, men er noe usikker på lengde.. 

Jeg er 183cm : 185cm (63cm wide) eller 200cm (60cm wide) underlag? (Noen merker opererer med 183 / 198)

Eller hadde det funket med ett som er 183 og bredt? Vil regne med at det beste er å teste selv, men antar ikke det er så enkelt i disse corona-times.. 

For ordens skyld har jeg sett på Mountain Equipment Aerostat Synthetic, noen som har kjennskap til dette? (https://www.mountain-equipment.co.uk/products/aerostat-synthetic-7-0-mat

På forhånd takk!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 178 og bruker LW. Omtrent 2m og 60/63cm bredt. Husk at du strekker på tærne mens du sover. Alternativt kan du ha sekken i enden av liggeunderlaget og et skumunderlag på den biten. Vet en del lettpakkere driver med korte liggeunderlag og har føttene på et sitteunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel greit å ha et underlag som er litt lengre enn egen høyde, man skal ligge bra stille om man får plassert seg helt korrekt på liggeunderlaget og bli der gjennom natta :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

175 cm her og bruker 183/52 cm og 198/63 cm liggeunderlag. Bruker det største så sant det ikke er et plassproblem (mpt flere personer og total bredde på liggeunderlag i teltet).

Fordeler med bredde er økt komfort (snur meg en del ila natta) og økt lengde gjør at mer av/hele soveposen blir da oppå liggeunderlaget i stedet for på bakke/bunnduk som potensielt har samlet opp kondens eller rim (vinterstid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 180 og bruker 196/64. Har prøvd smalere underlag, men det passer ikke meg. Jeg ligger ikke ofte på rygg, men de få gangene (før jeg sovner) har armene en tendens til å havne utenfor undelaget med smalt liggeunderlag. Armene blir kalde selv om de er i posen. Under søvn er jeg sideligger, type lett fosterstilling. Da er det rumpe og knær som blir utenfor. Problemet er mindre med et bredere underlag og jeg skulle gjerne hatt det ennå bredere, men ikke lenger.

Du kan utstå mye dritt på dagen, vist natta er behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere kloke svar. Med det valgte liggunderlaget(1099,-)  så var det enten 185/63 eller 200/60 som var dimensjonene.. Så ett lite dilemma hvor de ekstra cm`erne burde prioriteres. Beste hadde jo såklart vært eksempelvis 198/63 for meg og, men da må jeg opp i pris og vekt. Eller bare opp i pris da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Bredden ville være det viktigste for meg. En kan supplere i lengden med genser/jakke/hodepute fyllt med tilsvarende eller sekk i fotenden. Når jeg ligge på smalt underlag dumper armene mine ned på den lade bakken, så jeg fryser!

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville som andre også sier, prioritert bredde. Det skal ikke mye til enten i fotende, eller under hodet på underlaget som er 185 før det er langt nok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.