Gå til innhold
  • Bli medlem

At bo i Hemsedal


Anbefalte innlegg

Jeg er interesseret i at vide, hvordan det er at bo permanent i Hemsedal?

Jeg er en dansker, som har fået tilbudt arbejde og overvejer at flytte dertil. Jeg er glad for naturen og at være i fjeldet. På den måde burde Hemsedal jo være det perfekte sted at bo for en børnefamilie. Jeg har været der på skeferie for en del år siden.

Jeg er dog i tvivl, om det er godt at bo der fast?  Det er jo en stor turistdestination. Er der et godt lokalsamfund, og bor der andre mennesker en sæsonarbejdere, eller er der almindelige velfungerende familier? Har man lyst til at bo midt i en stor turistdestination? Og hvad med selve naturen? Er der fyldt med mennesker i fjeldene, da det er så populær en turist/feriedestination? Jeg er ikke selv så interesseret i alpint, men mere langrend, randoneé og snesko og lignende. Kan man få det i fred for sig selv, imens de fleste andre er på alpinanlægget?

Hvordan om sommeren er der mange fodturister, eller kan man få gode vandreturer, hvor man er nogenlunde alene i fjeldet?

Mange spørgsmål :-) Jeg håber nogle kan fortælle lidt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor ikke i Hemsedal selv, men jeg kan likevel svare på noe. 

I Norge er det alltid mulig å være nesten alene i fjellet eller skogen. Det handler om hvor du legger turen. 

Hvis du er glad i toppturer så ligger Hemsedal ganske sentralt til i fjell-Norge med relativt kort distanse til det meste av spennende fjell, men du må ha bil. Hemsedal har også et stort klatremiljø hvis du liker sånt. Både sommer og vinter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har vært en mye i Hemsedal, da svigerfamilien er derfra og "svigeronkel" hadde gård med melkekyr og en støl/seter oppe i Bulidalen.

Hemsedal er litt underlig, fordi det ikke finnes en egentlig bygd/landsby, men 3 sentre: Ulsåk, "Hemsedal" nærmest skisenter og så lille Tuv, hvor Grøndalen går fra. Så man får lite "bygde stemning". Hvis du er "børnefamilie" kan du google Hemsedal kommunes hjemmeside og se hva det er av fasiliteter og aktiviteter for unge og gamle.

Det er i utgangspunkt et landbrukssamfund med ganske bra landbruk i dalen som er brei og flat -særlig nede ved Ulsåk. De lokale har altså utgangspunkt i landbruket. Noen av de gamle bondefamilier har ganske stor innflytelse foruten Skistar. MEN stedet er selvfølgelig sterkt preget av turismen og servisefagene rundt denne. Mest om vinteren - sommeren er mer rolig. Mange sesong arbeidere er svenske bl.a. fordi heiser mv. eies av svenske Skistar. (som Trysil, Sälen, Åre?). Det finnes en del store fine "kakse hytter", hvor eierne kan føre sig noe frem, men de blir som regel omkring heisanlegget. Så er der om vinteren en del ungdomsfyll og baluba omkring "afterskiingstedene", hvor man måske bør holde sine yngste tenåringer noe på avstand. 

Pgr. av corona og totalt stopp i al turisme er Hemsedal nå nærmest lukket ned og de har nå den største arbeidsløshet i hele Norge. Så jeg vet ikke, hvilken type jobb du har fått tilbudt, men det tar nok tid før samfunnet kommer godt i gang og borgmesteren har varslet, at de bør finne på mer og annet enn turisme som næringsvei.

ja, det er almindelige velfungerende familier, og jeg vil betegne lokal samfunnet som bra, men kanskje nok vanskelig å komme inn i, som på andre små plasser - også i Danmark. Til gjengjeld er man vant med at det kommer folk ute fra. Det arbeider noen andre danskere i Hemsedal. Og en Nederlandsk baker! Du sir ikke, om du kommer fra en liten eller stor plass i Danmark? Er du vant med "provinsens diskrete charme" vil en liten plass ikke være så skræmmende som for en Kjøbenhavner. Endelig må du vurdere Norge vs. Danmark. "Dyrt men deiligt" kan kanskje være en sammenfatning.

Utenfor Alpinanlegget kan du meget lett få fjellet for deg selv både sommer og vinter og det er mange fine turer og det finnes også et lokalt miljø for ulike (ekstrem)sporter. Det er merkelig nok ikke så veldig mange langrennsløyper, men det er bare å ta fjellskiene på og komme opp i fjellet. Jeg har selv hytte på den annen side av fjellet og kan se lysskjæret fra heistoppen i Hemsedal. Så mellom Hemsedal og Ålsfjellet finnes et ganske stort fjellplatå og faktisk fjell løype mellom.

Det er sikkert noen Hemsedøler her på forum som vil supplere eller motsige meg, men jeg har forsøkt å være litt objektiv og ser det hele litt utenfra. Jeg er selv innvandrer fra Danmark, men du må selv vurdere det å flytte til Norge med sine særheter fx. Vinmonopol og det å flytte til en liten plass med stor turisme om vinteren, sommeren er mer rolig. Ville du fx. flytte til Skagen eller Løkken? Der er turistene om sommeren , men vinteren rolig og med mulighed for naturoplevelser i Vendsyssel. 

Elgen

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (52 minutter siden):

.../Norge med sine særheter fx. Vinmonopol/....

Nei, nei @elgen: Vinmonopolet er ikke en særhet.
Det er en spesialistbutikk/entusiastbutikk/nisjebutikk. Jeg liker butikker som spesialiserer seg og har god fagkunnskap :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

martin.m skrev (2 minutter siden):

Nei, nei @elgen: Vinmonopolet er ikke en særhet.
Det er en spesialistbutikk/entusiastbutikk/nisjebutikk. Jeg liker butikker som spesialserer seg og har god fagkunnskap :-)

Ja da, Polet er en veldig bra spesial butikk, men prisene er også spesielle, sett med danske øyne😄. Derfor kommer jeg der sjeldent. Jeg har til dels sans for norsk alkohol politikk, men hvor mye hjelper den på fx Russen i normalår??

I Danmark finnes også veldig bra spesialiserte vin butikker og så har de bedre supermarkeder også bra vinavd. med kompetanse. Selv på bensintanken kan du kjøpe (dårlig) vin. Det blir litt feil syns jeg. Ikke kjøp på fergene! Vin er billigere i danske supermarkeder! Men la oss ikke avspore til alkodebatt.

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke i Hemsedal men på Nesbyen som også ligger i Hallingdal. Man skal selvfølgelig vurdere nøye et sånt skritt. Men som @elgen skrev kan du møte samme utfordringer i ditt eget land. Jeg flyttet selv til Norge for en del år siden og må si at mestparten er avhengig av ditt eget angasjement. Hallingdal er en fin plass for familier og særlig for friluftslivinteresserte. Hemsedal område er veldig alpint og størstparten ligger over 800 moh. Derfor er det mindre med langrennsløyper, men Golsfjell og Ål ligger nære på med stort løypenett. Bare husk at vinteren i Hemsedal er lengre en mange andre steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.