Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat i Femundsmarka


Anbefalte innlegg

VI er 5 gutter som planlegger å gjennomføre denne turen i løpet av sommeren https://ut.no/turforslag/1115678/femunden-rundt. Turen går rundt femunden og har en varighet på 12 dager. Problemstillingen vi nå sitter på er hvordan vi skal få pakket med mat for 12 dager. Vi håper selvfølgelig på mye fisk, men kan ikke belage på dette. Noen som har erfaringer her? Vet det er en butikk på Elgå hvor man kan fylle på sortimentet, er det andre steder? Vanskelig å finne på nett om det er andre steder enn Elgå som har salg av matvarer. VI håper å sleppe å bære mat for 12 dager da sekken vil bli tung og maten vil bli veldig kjedelig :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sømådalen Landhandel var et egnet sted for påfyll av matvarer, for drøye 20 år siden i hvert fall. Kjenner ikke til om de er i drift nå til dags.

God tur i et herlig område👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 dager går fint i sekken. Halvparten med frysetørkede middager eks. fra Real turmat deretter resten med potetmos, ris og pasta med bacon og pølsesnabber fra eks. Grilstad (Chorizopølse!). Brødmat de første dagene, så over på ulike frokostblandinger med tørrmelk. Nøtter og sjokolade som lunsjer. Rett-i-koppen suppeposer. Nudler. Litt ulikt krydder som variasjon. Sukker og syltetøy til frokostblandingene. Mye enkel turmat er altså også å få i nærbutikken før du reiser!

Endret av Bjarne H.S.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (1 time siden):

Legg turen innom et par betjenete eller selvbetjente hytter så kan dere kjøpe litt der.

Det anbefales å lese hva DNT sier om dette før man satser på denne løsningen: https://www.dnt.no/hytter-covid-19/

Du kan ikke gå inn på ei hytte en gang uten å ha booket hytta først. Ikke låne toalettet heller.

eer skrev (2 timer siden):

Sømådalen Landhandel var et egnet sted for påfyll av matvarer, for drøye 20 år siden i hvert fall. Kjenner ikke til om de er i drift nå til dags.

Det var i hvert fall i drift sist jeg var der i juli i 2017. Jeg ville kanskje ringt dit og sjekket.

En mulighet er vel å spørre noen pent om å få legge igjen et depot. Det er mange steder det bor folk rundt Femunden og de fleste har mye plass. Noen driver også med hytteutleie, så de er i alle fall vant til at folk tar kontakt.

God tur!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sebastian Tenstad Jørgensen skrev (18 timer siden):

VI er 5 gutter som planlegger å gjennomføre denne turen i løpet av sommeren https://ut.no/turforslag/1115678/femunden-rundt. Turen går rundt femunden og har en varighet på 12 dager. Problemstillingen vi nå sitter på er hvordan vi skal få pakket med mat for 12 dager. Vi håper selvfølgelig på mye fisk, men kan ikke belage på dette. Noen som har erfaringer her? Vet det er en butikk på Elgå hvor man kan fylle på sortimentet, er det andre steder? Vanskelig å finne på nett om det er andre steder enn Elgå som har salg av matvarer. VI håper å sleppe å bære mat for 12 dager da sekken vil bli tung og maten vil bli veldig kjedelig :) 

Hei! Skal dere gå rundt Femunden, bokstavelig talt?  Det er DNT hytter med muligheter for å kjøpe diverse tørrfôr der, bli medlem, så har dere nøkkel. Ellers er det servering på Svukuriset, så der kan dere få middag, feks midtveis i turen. Samme ved Langen Gjestegård, om dere har tenkt å gå i det området. God tur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er butikk på Drevsjø også, men det blir en omvei på rundt 3,5 km hver vei. 

Men om dere starter om lag 6 dagsmarsjer fra Elgå og så fyller opp der, skulle vel ikke mat være noen stor utfordring. Bare sjekk åpningstider på forhånd. Butikken på Elgå har normalt søndagsåpent i ferien, men i disse tider ...osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (2 timer siden):

Er vel en nærbutikk i Tufsingdalen også.

Har de åpnet ny butikk igjen? I så fall en meget velkommen nyhet! Det var ikke butikk der i 2017 (nedlagt minst to ganger, den ene gangen etter en brann). ;-)

 

Røros Guide skrev (3 timer siden):

 Det er DNT hytter med muligheter for å kjøpe diverse tørrfôr der,

Vil bare minne om at DNT's hytter er stengt og om de som nå i disse tider gjenåpnes sier de at man ikke kan gå inn på hyttene uten å ha booket plass først. Gjelder også dagsbesøk. Man kan ikke låne doen en gang, eller slå opp telt på utsiden. Bare så man ikke satser på noe som ikke går ;-)  https://www.dnt.no/hytter-covid-19/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (22 minutter siden):

Har de åpnet ny butikk igjen? I så fall en meget velkommen nyhet! Det var ikke butikk der i 2017 (nedlagt minst to ganger, den ene gangen etter en brann). ;-)

 

Vil bare minne om at DNT's hytter er stengt og om de som nå i disse tider gjenåpnes sier de at man ikke kan gå inn på hyttene uten å ha booket plass først. Gjelder også dagsbesøk. Man kan ikke låne doen en gang, eller slå opp telt på utsiden. Bare så man ikke satser på noe som ikke går ;-)https://www.dnt.no/hytter-covid-19/

 

Joda, jeg vil tro at de fleste er klar over Koronaen og bestemmelsene rundt dette. Nå er det lenge enda til sommeren i Femundsmarka, så vil tro at det er åpnet igjen til de betjente hyttene åpner. Det er sjeldent mye snø her i distriktet enda. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått rundt hele sjøen! Tror jeg er den eneste i hele historien som har gjort til fots før. Brukte 13 dager og startet med latterlig tung sekk fra jonasvollen der jeg bor. Var ikke mulighet for påfyll før Elgå.  jeg fisket ikke noe. Veldig tung tur i tøft terreng jeg ble helt utslitt 😁 kult prosjekt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.