Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av første fiskestang


Fjellvåk

Anbefalte innlegg

Jeg har vært mye på tur, men aldri fiska utenom pilking på vinteren. Jeg har veldig lyst til å begynne å fiske på tur, men har ingen å lære av, så her blir det learning by doing. Men da trenger jeg litt utstyr. Hehe ihvertfall en fiskestang. På relativt lavbudsjett. Jeg kommer for det meste til å fiske i fjell- og skogsvann i Troms og Finnmark. Det blir til bruk på tur, så bør være lett å pakke med seg. Har dere forslag til billig stang og snelle? Hva annet vil dere anbefale som et utgangspunkt i kroker, spinnere osv. Både til å kaste med og fiske med mark? Hva trenger jeg for å komme i gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Billigste er nok å kjøpe et av disse ferdig settene som du finner hos forskjellige sportsbutikken, og på f.eks. skittfiske.no sin side. Kjøp kun sett hvor snellen er av typen åpen haspel. Sølvkroken sin "grønne barne stang" (som er fint kan brukes av voksne) tar omtrent ingen plass da den er liten, lett og 3 delt, denne får du gjerne på coopen hos deg også. Finn en stang som har kastevekt som begynner på 5-10 gram. 

Uansett hvor du kjøper ferdig settet, sett på nytt kvalitets snøre på snellen, kjøp mono filament (f.eks. Suffix DuraFlex) med 0,16mm - 0,25mm tykkelse. 0,25mm bør være mer enn nok, men du kan endelig ta tykkere om det får deg til å føle deg tryggere, men jo tykkere jo kortere kastelengde. Snøret som står på snellene i disse fiske settene er som oftest noe skvip som bare er med på å ødelegge fiske gleden, bortsett fra hos noen sportsbutikker hvor du får med kvalitets fiskesnøre som ikke er spunnet opp på snellen. 

Kjøp spinnere i forskjellige vektklasser og farger. Du som fisker allerede har sikkert lært at fisken biter på forskjellig til forskjellige tider....dessverre. Husk å ta med svivler, og ekstra snøre i sekken.

Endret av Harki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavt budsjett kan jo være så mangt. 

Jeg er nok i kategorien "snobb" når det gjelder fiskeutstyr så har vanskelig for å anbefale billige stenger, men noen generelle tips kan du få.

Sluk/spinner: Til ørretfiske på fjellet bruker jeg stort sett kun 12grams skjesluker, eks. Spesial Exclusive Hammer 12g C/R/D og spinnere fra 7-12gr. Mange sverger til tyngre sluker for å kaste lengre, men min erfaring er at 12gr i de fleste situasjoner er mer enn nok. Da klarer du deg også med en stang med lavere kastevekt som gjør kjøring av fisk mye artigere.

Stang/Snelle: Ville gått for en stang rundt 8-9 fot med kastevekt 5-15gr +/-. Snelle i størrelse 1000 er fint.

Sene: Mange meninger om multifilament vs mono, personlig sverger jeg til mono til fjellfiske. Kaster litt lengre med multi, men den er utsatt for slitasje mot steiner etc. For en nybegynner er jeg ikke i tvil om at mono er mest velegnet. Kan anbefale Stroft GTM. Jeg bruker 0,18mm til vann og 0,20mm i elv. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her er et rimelig sett med grei kvalitet: https://www.fjellsport.no/solvkroken-luster-fiskesett-ferskvann-3-15-g.html?refSrc=205132&nosto=nosto-page-product1-copy-copy

Dette, som kan brukes med større sluker og egner seg også til saltvannsfiske, var det tilbud på nylig, men det er fortsatt ganske billig: https://www.fjellsport.no/solvkroken-fiskesett-allround-ii.html?q=allround

Ellers trenger du bare noen snaphvirvler og sluker for å komme igang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelt å fiske med mark. Et ti grams søkke og en liten markkrok. Kast ut og fyr bål mens du venter😊

Gjør det enkelt med sluk. Med Møresilda 10 grams, sølvkroken spesial, Aura og en vibrax spinner i 2 /3 i fargene sølv og kobber er du godt dekket for det meste av innenlandsfiske.

vedr stang og snelle. Først må du finne ut hvor mye du vil bruke. Velg deretter sett. Jeg anbefaler å legge i litt ekstra penger på spesielt valg av snelle. 

Jeg er svak for shimano. Har ikke prøvd dette settet selv, men det er et par hakk opp ift de billigste settene:

https://www.skittfiske.no/shimano/201095/shimano-combo-ørretfiske-3-12g-forcemaster--nexave--sufix-super-21

se forøvrig på siden skitt fiske har med oversikt over alle settene. De gir i allefall en god oversikt over hva som finnes. Er du i tvil ringer du Gero.no på Lillestrøm og handler hos de. Kompetanse og service i massevis.

Skitt Fiske!


 

 

Endret av Jofa19
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.