Gå til innhold
  • Bli medlem

Tarp til hengekøye


RAFJ

Anbefalte innlegg

Jeg ser på tarp til hengekøye, og lurer på hva som er beste størrelse/format

2.5 m x 2,5 m diagonalt satt opp over hengekøye. Eller 3x3m?

Ser også at spesialtarper for hengekøye har formatet 1.4 m x 3 m (settes da ikke diagonalt).

Noen som har erfaring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på lengden på køya når du ligger i den.  Jeg bruker 335 cm som minimumsmål på mønelinjen på mine køyer (Warbonnet Eldorado og Blackbird XLC). Kjenner ikke til mønelengden på andre køyer.  Avstand ut til siden er så avhengig av hvor mye plass utenfor køya du vil ha tak over. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAFJ skrev (1 time siden):

Jeg ser på tarp til hengekøye, og lurer på hva som er beste størrelse/format

2.5 m x 2,5 m diagonalt satt opp over hengekøye. Eller 3x3m?

Ser også at spesialtarper for hengekøye har formatet 1.4 m x 3 m (settes da ikke diagonalt).

Noen som har erfaring ?

Har selv brukt tarpen som Amok selger og er fornøyd med den. Men det skal sies at jeg ikke har testet den til andre hengekøyer enn Draumr fra Amok... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAFJ skrev (18 timer siden):

 

Ser også at spesialtarper for hengekøye har formatet 1.4 m x 3 m (settes da ikke diagonalt).

 

140 * 300cm er et frimerke, ikke en tarp. Hvis det er snakk om en båtkøye bør mønet på tarpen være minst like langt som mønet på køya + lengde på fastmontert oppheng. For en normal 11-fots køye med betyr det 11 fot, eller 335cm. Bredden angis, som ost skriver, av hvor god sideveis dekning du føler at du trenger fra tarpen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vurderer en AMOK hengekøye.  Ser at den mørke borg tarpen og lettvektstarpen de har på nettsiden er utsolgte.  Vil ikke ha lys tarp siden bruk vil være en del i Nordnorge (for å slippe å dele soverom med 3 voksne og 2 riesensnauzere som snorker...). Trenger altså noe som kan skygge litt for midnattsola (i tillegg til øyemaske?) om vi er heldige å se den i sommer..  Ser ikke str på Amok sine tarper? Noen som vet hvor stor en må ha? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

dede skrev (19 timer siden):

Ser ikke str på Amok sine tarper? Noen som vet hvor stor en må ha? 

Både Borg og Skjold tarpen deres er 240x250, så alt over dette fungerer til Amok Draumur :-)

 rsz_1borg-multiarp-dimensions.png?125994

 

Endret av RazAquato
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp den litt større enn du tror du trenger. Det er så behagelig å ha god plass med tørt område rundt køya. Jeg har også 3x4 m (fra Magasinet) til min Amok. Har brukt denne på en vanlig type køye også, og det er godt å ha nok plass til å "lukke" enden som været kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Revir har forøvrig nuh fått inn Hegn igjen etter å ha vært utsolgt en stund så jeg røyk på 1 til.

 

Mens vi snakker om tarp så laget jeg 2 korte videosnutter for kompis i helgen som lurte på et par knuter jeg har forsøkt å forklare over telefon uten hell. Kan like godt dele dem med dere i farten også:
 



 

 

  • Liker 4
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martii skrev (1 time siden):

Er night bed tarp ett greit alternativ ved hengekøye bruk eller finnes det bedre alternativer der ute? 

https://coop.no/sortiment/obs-sortiment/sport-og-fritid/turutstyr/hengekoyer/nightbed-regntak/?variantCode=746573

Fungerer helt sikkert greit. Mindre enn det jeg foretrekker når det er nedbør. Da går jeg opp en størrelse til ca 4x3 meter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.