Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det noe feil med denne Tarpen?


rg2720

Anbefalte innlegg

Når jeg henger denne tarpen i endene så vil ikke sidene være symmetriske på sidene, den ene vil strekke seg mot ene langenden, mens den andre siden vil gå motsatt vei.

Er den laget feil? Sydd skjevt? Eller skal det være sånn (asymetrisk)?

Skjermbilde 2020-05-01 kl. 14.40.36.png

Skjermbilde 2020-05-01 kl. 14.40.16.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det denne? Dovrefjell Sweet Dreams tarp til hengekøye? Mulig den er asymmetrisk (parallellogram), er vanskelig å se (pluss de har den ikke på nettsiden per nå når jeg søker), men 1,6m x 2,5m er det jeg finner, og når den henges opp over hengekøye så vil det dekke asymmetrisk. Mulig den ikke er laget for å brukes "firkantet", som f.eks gapahuk/levegg. Man kan nok gjøre det, men den er da forskjøvet, altså et parallellogram. Tipper den er sydd slik, at man bruker de to endene som er nærmest hverandre til å henge den opp, så spenner man ned de to som er lengst i fra, for å få mer dekke nedover fra vind/regn. Men her kan man nok velge.

29498_Dovrefjell_Dovrefjell_Sweet_Dreams_Tarp_til__1.jpg

29498_Dovrefjell_Dovrefjell_Sweet_Dreams_Tarp_til__2.jpg

Endret av Vandrefalken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er denne, så må den enten være skjev som du påpeker (antakelig et parallellogram), eller så må målene som er oppgitt på nettsiden under være feil. Hvis formen er rektangulær, altså at begge diagonalene er like lange, samtidig som sidekantene er henholdsvis 1,6 meter og 2,5 meter lange vil diagonalen være rett under 3 meter, ikke 3,3 meter som oppgitt.

https://www.friluftsbua.no/products/dovrefjell-sweet-dreams-tarp-til-hengekoye-16-x-25-m

Jeg tror dette er ganske vanlig form på duk for hengekøyer. De dekker bedre enn en rent rektangulær duk ville gjort. Den lar seg fint bruke som vanlig duk over soveplass uten hengekøye også.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (2 timer siden):

Er det denne? Dovrefjell Sweet Dreams tarp til hengekøye? Mulig den er asymmetrisk (parallellogram), er vanskelig å se (pluss de har den ikke på nettsiden per nå når jeg søker), men 1,6m x 2,5m er det jeg finner, og når den henges opp over hengekøye så vil det dekke asymmetrisk. Mulig den ikke er laget for å brukes "firkantet", som f.eks gapahuk/levegg. Man kan nok gjøre det, men den er da forskjøvet, altså et parallellogram. Tipper den er sydd slik, at man bruker de to endene som er nærmest hverandre til å henge den opp, så spenner man ned de to som er lengst i fra, for å få mer dekke nedover fra vind/regn. Men her kan man nok velge.

29498_Dovrefjell_Dovrefjell_Sweet_Dreams_Tarp_til__1.jpg

29498_Dovrefjell_Dovrefjell_Sweet_Dreams_Tarp_til__2.jpg

Helt riktig, det er den! Jeg finner den heller ikke på nettsiden (derfor jeg ikke la ved link) til tross for at jeg kjøpte den for bare et par uker siden. Derfor er det vanskelig å se om den skal være sånn eller ikke sidene jeg ikke finner noe info på den.

Virker jo litt latterlig, jeg tok det for gitt at det var et rektangel der diagonalen festes i trær på lik linje med hengekøyen, og de to andre siden stroppes ned på hver sin side av hengekøyen. Men det går altså ikke iom at det kun er festepunkter i hjørnene og det ser ut til å være et paralellogram. Bare skjønner ikke hensikten med et sånt design :) Dvs det GÅR, men da dekker det forskjellige steder på de to ulike sidene av hengekøyen...

Endret av rg2720
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den korteste diagonale går over hengekøye. Hvis duken hadde vært rektangulær ville den ha dekket dårligere i hver ende. Dette ser du ved å montere den opp og så tenke deg at du må klippe av de korteste kantene for å få den rektangulær. Da vil den dekke dårligere.

Du kan selvfølgelig også montere den lange diagonale over køya og få en åpnere løsning (og da ville du ha måttet skjøte på for å få rektangulær duk).

Prøv begge deler så får du se.

Den egentlige bakgrunnen for formen er sikkert mest mulig dekning for minst mulig vekt.

😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjetter på at produsenten har sett på utenlandske hengekøyer og kopiert dette. Under forutsetning om at du ligger på skrått i køya vil en skjev tarp være fornuftig da de utstikkende hjørnene vil dekke hhv hode og tær. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok ment å henges asymmetrisk, så den dekker akkurat over hengekøya når man ligger i den. Det er den typen Hennessy leverer med de mindre køyene sine, men de er sydd langs mønet og kan henges noe tightere. Det er en godværspatent, da alt vær som ikke kommer helt loddrett vil komme seg forbi tarpen. 

https://www.hengut.no/2018/06/15/grunnkurs-tarp-duk/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt den og den funket greit, men var for liten for en to meter lang mann.. Man kan henge den noe lavere enn oppsettet på bildet om det er regn, men da blir det  trangt å komme inn og ut. Enig i at den ikke er for ruskevær. Den er fin til barnekøyer. 

Den er asymetrisk, og skal være det. Om du er misfornøyd med det så er det vel researchen det er noe feil med, ikke tarpen..? 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.