Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til en nybegynner søkes!


Weedle

Anbefalte innlegg

Ettersom utenlandsferien er avlyst kunne jeg tenkt meg å teste ukjent territorium med teltturer. Jeg har ikke mye erfaring, men har hatt en del dagsturer i Sunnmørsalpene, samt en runde gjennom Forsvaret (FOS). Jeg forstår at det turgåing er en "annen idrett", håper det hjelper at jeg er i god fysisk form: Har gode tider på både halvmaraton, maraton, og akseptable styrkeløft for min vektklasse.

 

I første omgang tenkte jeg å gå til innkjøp av sekk og telt. Planen er å ha dagsturer i Nordmarka med oppakning, og etter å ha prøvd meg litt frem, gå over til overnatting i Nordmarka. Målet er å gå langs Hardangervidda (enten hele eller deler) i løpet av sensommeren. Turen langs Hardangervidda blir (forhåpentligvis) gjennomført sammen med en mer erfaren kamerat.

 

Jeg er på utkikk etter alt av tips til en nybegynner, både til innkjøp og forberedelser.

 

Setter pris på alle svar 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen spesiell grunn til at du velger å starte med dagsturer og ikke overnatting med en gang? Hvis du har noen venner med en del erfaring så er det beste tipset kanskje å ta med h*n ut på en kort overnattingstur, gjerne slik man lærer en del lure knep! Ellers er min erfaring at man lærer mest av å bare gjøre det. Da finner man fort ut hva man gjerne skulle hatt med, og hva man ikke savner.

For å spare vekt (og vente med innkjøp av telt?) går det også an å sove uten telt i tiden fremover (går på vinteren og.. men kaldere). Enten direkte under åpen himmel, finne et tårn i nordmarka, tarp (kan lages av presenning). 

Har selv ikke så veldig mye erfaring, er først i år jeg har begynt å sove ute. Angående utstyr:

- Har det ikke selv enda, men forrige helg lånte jeg et slik opplåsbart underlag av lillesøsteren min, og det skal jeg absolutt gå til innkjøp av selv. 

- Var på tur med noen for litt siden som hadde jetboil, gikk utrolig fort å tilberede maten/koke vann! (primus fungerer jo også prima, utrolig deilig å kunne lage varm mat og drikke på tur, og å smelte snø på vinteren. Selv har jeg ingen av delene, litt usikker på hva jeg skal velge)

- Finnes utrolig mye (u)brukt utstyr/klær på finn som har mye liv igjen. Lettere å finne ting hvis man vet hva man skal ha. 

- Viktig at sekken sitter bra!

Men; det beste utstyret er det som blir brukt. 

 

Forresten, før du legger deg i soveposen kan det være lurt å hoppe og løpe litt rundt. 

 

God tur!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Weedle. Spørsmålet ditt er veldig generelt og for å få gode tips bør du være litt mer spesifikk. I mens kan et søk her på forumet kanskje gi deg svar på noe av det du lurer på. F. eks. ga ordet "nybegynner" 38 sider med diverse spørsmål og svar, hvorav noen av trådene kan være av interesse. Lykke til👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sarawm Tanken er å få et fundament og litt stamina før jeg kjører todagers. Tenker også å bruke turene som alternativ trening nå som treningssentere er stengt. Både jeg og kameraten min opptatt med master skriving, så det er fint å ha en/en halv "pausedag", men å bruke to dager blir i lengste laget. Får nok med meg kameraten på overnatting i skogen ved utgangen av mai. Iom at jeg ser på det som alternativ trening, er ikke vekt/telt noe problem, så lenge jeg ikke fyller sekken med 1.5 liters flasker (har gjort det før óg ☺️). Har funnet dette teltet på tilbud hos en lokal forretning til 1100 kroner: https://www.salewa.com/micra-ii-tent-00-0000005715 (Salewa Micra II). Tenker at det er en grei pris?

Har også sett på The North Face Griffin 75 L. Prøvd den i butikk, og sammenlignet med andre. Synes at den var veldig behagelig å ha på.

Annet utstyr (enkel primus - ala denne: https://www.magasinet.no/firemaple-folding-gassbrenner , stormkjøkken, sko, bekledning, sovepose, liggeunderlag), har jeg/familie. Er ikke noe annet essensielt jeg har utelatt da?

Takk for tipset om soveposen! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weedle skrev (4 timer siden):

Er det mulig å uttale seg om teltet duger for Hardangervidda (øst på sommerstid), eller ser et erfarent øye negative sider ved det?

Teltet duger helt greit til H.vidda, dog ville jeg vært skeptisk dersom det virkelig tok til å blåse (stiv kuling, 13.9 m/s, og mer ). 
Det har også amerikansk oppsett, dvs. at man setter opp innertelt først for så og trekke ytterduk over.
Personlig liker jeg ikke så godt dette. Innertelt kan bli relativt vått ved regnvær før man får ytterduk over. Jeg foretrekker den nordiske modellen hvor man reiser ytter -og innertelt samtidig. I vindfullt oppsett er det viktig å feste de ulike lagene i en sekk  e.l. når man styrer med teltet. Kjedelig å løpe etter blåsende teltduker på vidda..
Stengene er av aluminium, 7001 T6, av ukjent produsent, derfor vanskelig å si noe om generell kvalitet på disse samt kvalitet på sammenføyningspunkter på stengene.
Duk-kvalitet  på inner/ytter virker grei nok til et telt i denne prisklassen.
Det fremgår ikke av det jeg ser om det er kun mesh i dør på innertelt. Det kan være en utfordring ved vind. Etter en kjapp kikk på teltet ser det ut til at en del av lufting er i skjæring på nedre kant av ytterduk.
Prisen du har fått ved din lokale forretning er god. Billigste pris ved et raskt søk på prisjakt.no er 1.469,-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du løper maraton skal du ikke være redd for å gå på tur. Bare husk at tur skal gi nytelse i seg selv, ikke bare etterpå. 

I Nordmarka kan du nesten bruke hva som helst av telt. Og ryker teltet er du sjelden så langt unna befolkningen at du ikke klarer å komme deg ut på egenhånd i løpet av natten. 

Er tanken at dere skal sitte utenfor teltet og slappe av om kvelden er det lurt å ha med en lett dunjakke/varm genser. Med unntak av juli kan det være kjølig om kvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bruk på fjellet kan det bli vel luftig vist innertelt er Mesh, som @martin.m også nevner. Det hjelper mye om i hvertfall nedre halvdel er tett duk. Ellers er prisen helt grei.

Mener noen her inne har Salewa og kanskje kan si noe generelt om teltmerket.

Visst du velger dette teltet og tar det med på vidda kan du jo ta hensyn ved oppsett. Det er uansett ikke behaglig å ligge på eksponerte plasser. Om ikke teltet sliter, vil du selv slite med søvnen pga blafring i duken. Etter hvert vil du erfare styrker og svakheter og bli tryggere på hvor du kan sette camp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke valgt et telt med for store åpninger nederst på teltduken, heller ikke et med mye mesh. Å sette camp på høyfjellet er greit å få gjort så lunt som mulig. Været kommer ofte raskt, og vindretning skifter også like raskt. 
Plasser campen et sted du føler at du får dekning fra en stein eller knaus (Gjerne flere).

Ikke alltid like enkelt å finne et slikt sted når man er i høyden. Men greit å tenke taktisk. 
😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@martin.m Jeg forstår problemstillingen med "amerikansk oppsett". Takk for tips !

Av hva jeg har lest på Amazon, holder teltet godt i vinder, blant annet (https://www.amazon.co.uk/Salewa-MICRA-II-TENT/dp/B00RBGMCQG?th=1&psc=1😞

Quote

We also had winds of about 50 km/h and the tent resented, one of the guides bent and we had to hold it inside, but it still lasted all night.

wind stable (has easily survived autumn storms in the Rondane Mountains (Norway))

Men jeg leser også om at det er noe gap under ytterduken, så vinden kan passere der. Jeg ser på neste alternativ som Bergans Trysil 2, med en pris pt på rundt det dobbelte (dog viser  prishistorikken at det har kostet rundt tusenlappen tidligere). Tenker å kjøpe Salewa, og om det viser jeg at det ikke holder mål, men teltingen gir mersmak, kan jeg alltids selge det billig på Finn, og anskaffe meg et bedre (men brukt) telt.

 

@ost, @rayun, @Lyckeboden Takk for innsikt og tips!

 

Tenkte å spørre for å få bekreftelse (selv om det er et dumt spørsmål): Jeg finner vel ingen farlige dyr, verken på Hardangervidda eller i Oslomarkene? Tenker først og fremst på nattestid. Dette må da være bjørn, moskus eller elg i så tilfelle. Men sannsynligheten for at noen av de skal utgjøre en trussel for en solo camper er vel ikke-eksisterende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første telt var Trysil 2 og for to år siden kjøpte jeg Selewa LiteTrek 2. Ikke hatt noe problemer med noen av dem egentlig. Veldig greie førstegangstelt. 
Selewan overlevde fint Hardangervidda i ganske sterk vind noen dager. Har dog ikke 'amerikansk oppsett' da. 

Friluftsliv er mye prøving og feiling. Best er rett og slett barer kaste seg ut i det og så finner man fort ut av hva man liker og trenger av utstyr og opplevelser. Du lære fort å pakke sekk etter et par turer. Learning by doing!

Angående farlige dyr så er det ingenting eller svært lite å bekymre seg over generelt i norge. Bjørn finnes kun på et fåtall geografiske områder i norge, hovedsakelig i de fem avgrensende områdene Pasvik, Anárjohka, indre Troms, østlige Nord-Trøndelag og østlige Hedmark. Moskus er stortsett kun på Dovre. Elg er det jo overalt. Kan være skumle om man plutselig møter på en, men relativt ufarlig. 

Endret av derp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skumleste jeg har vært med på var en bøling med kyr som kom vandrene gjennom leirplassen. Var ikke bekymret for meg selv, mer for telt og barduner.
Har sett ulv og kommet over fersk bjørnebæsj  (Rogen/Tøfsingdalen Nationalpark, øst for Femunden på svensk side) men kan ikke si jeg var spesielt redd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk FINN for telt. Kan hende du finner et til grei pris hvor duken går helt ned til bakken og tett innerduk. Jeg har telt med hel mesh og andre med tett duk og foretrekker helt klart tett inner (helt greit med litt mesh i toppen dog). Vil heller ha det lunt og selv bestemme luftgjennomstrømning.

Tipset om kjøkken i annen tilsvarende tråd, men gjentar det her.  Fra XXL får du dette komplette kjøkkenet som pakker lite, lav pris og lett i vekt. Finner neppe noe rimeligere selv du kjøper delene hver for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@rayun takk for link til kjøkken. Jeg har allerede stormkjøkken, så jeg trenger kun brenner og gass.

 

@derp @martin.m Topp. Da sikter jeg meg inn på tur i løpet av neste uke/helg. Noen som kunne sett over pakkelisten, bare for å forsikre meg om at jeg har med det viktigste.

  • Ryggsekk (75 Liter)
  • Telt
  • Halvhøye tursko
  • Turbukse og turjakke (vanntett), samt en mellomlagsjakke
  • Ullundertøy
  • Kompass og kart over området (Regner med at jeg ikke trenger det, men tar med for sikkerhetsskyld)
  • Liggeunderlag og sovepose
  • 0.75 L vannflaske
  • Ris, bønner, middagsrester eller annen mat som ikke trengs å varmes + sjokolade. Nok mat til 1.5 dager
  • Lue til soveposen og caps/solbriller
  • Hodelykt
  • Leatherman
  • Hansker
  • To par ullsokker (ett i ryggsekken)
  • Toalettpapir og toalettsaker
  • Noe annet som burde være med på første tur...?

 

Burde jeg teipe hælen for å unngå gnangsår?

 

Tenker en av disse turene, og kjøre de som en 2 dagers/overnattings tur (fra mest-minst attraktiv tur):

https://ut.no/turforslag/1112351/gamle-hadelandsvei-fra-arvoll-til-stryken (men i motsatt retning - tog/buss til Stryken, så går jeg mot Oslo

https://ut.no/turforslag/118970

https://ut.no/turforslag/115319/gjennom-den-klassiske-nordmarka - tenker det er flest turgåere i dette området. Vil helst unngå det

Endret av Weedle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er å drikke fra vann eller om du må bære det? Lurt å sjekke (jeg har ikke sett på linkene).

med overnatting hadde i allefall jeg nok tatt med kopp og  kaffe /te og brenner, gass og kjele med mulighet for å starte dagen med litt varmt. Om du ikke har piezo tenner så er det da lurt å ha med fyrstikker også..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe brukt vil kunne gi deg en grei mulighet til å prøve utstyr uten å risikere verditap ved salg om du skulle gå på et bomkjøp. Jeg har solgt 2 telt og 4 ryggsekker før jeg fant noe jeg var fornøyd med. Kjøper du brukt kan du som regel selge for samme pris du betalte. Det er ikke tilfellet med nykjøp med mindre du får veldig gode priser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@elossius jeg forsøker å finne "start" i Stryken gjennom å se på satellittbilder på google maps, men der ser ikke ut til å være særlig til sti der hvor løypa begynner (slutter). Jeg ser også at forfatter skriver at det er nødvendig å bruke GPS. Kan du uttale deg hvorvidt GPS er nødvendig, eller om jeg klarer å orientere meg greit med kartutskrift og kompass?

Uten navn.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weedle skrev (På 3.5.2020 den 15.18):

Noe annet som burde være med på første tur...?

Sitteunderlag, kanskje? Og plaster og eventuelt annet førstehjelpsutstyr kan jo være greit å ha, bare i tilfelle. (Jeg pleier ikke ha med mer avansert førstehjelpsutstyr enn plaster selv.) Kaffe må dere også huske, hvis dere drikker det. En annen ting jeg liker å ha med er ekspresskakao som tilsettes varmt vann. Og tørket aprikos o.l., særlig de gangene jeg ikke tar med mye fersk frukt. (Ved lange turer er fersk frukt som regel uaktuelt uansett.) Det må nevnes at mange her er opptatt av lettest mulig sekk og enklest mulig mat. Selv er jeg blant dem som liker å bruke stor ryggsekk (130+ liter) for å kunne ta med kyllingfilet o.l., slik at jeg kan lage mer "avanserte" retter i mitt primitive, rødspritfyrte stormkjøkken. Smak og behag. (Når jeg selv skal ut på langtur (1 uke+) blir imidlertid basiskosten frysetørket og vakuumpakket mat for min del også.) 

Endret av uendelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.