Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til en nybegynner søkes!


Weedle

Anbefalte innlegg

Weedle skrev (10 timer siden):

@elossius jeg forsøker å finne "start" i Stryken gjennom å se på satellittbilder på google maps, men der ser ikke ut til å være særlig til sti der hvor løypa begynner (slutter). Jeg ser også at forfatter skriver at det er nødvendig å bruke GPS. Kan du uttale deg hvorvidt GPS er nødvendig, eller om jeg klarer å orientere meg greit med kartutskrift og kompass?

Uten navn.png

Sorry for at jeg blander meg, men har gått MYE i nordmarka selv og kan virkelig anbefale «Norgeskart» appen som en ekstra trygghet. Om du gidder å bruke 20kr får du tilgang til offline kart. Du kan laste ned og lagre så mange kart du bare vil. Med offlinefunksjonen kan du ha mobilen i flymodus for å spare strøm - og samtidig se hvor du er (siden GPS-signaler sendes og mottas selv om du er i flymodus). Det er jo alltid lurt med kart og kompass men telefonen/gps er kjekt å ha :)

Ellers er Nordmarka svært hyggelig å gå i. Du er aldri LANGT fra bebyggelse eller andre stier så det er lett å føle seg trygg. Det kryr jo av elver og små vann så du vil nok ikke ha vansker med å finne vann. Har ikke lest så nøye her men om ingen har nevnt det før kan jeg anbefale primus eller jetboil, både for å kunne koke vann og for å kunne varme i teltet om du skulle fryse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker gratis kart fra kartverket på mobilen. Du går bare inn på kartverket.no og laster ned de delene av landet du vil ha. Da har du en god om du trenger den. Basert på det du sier tipper jeg nok at du kommer til å finne et vann ganske kort vei fra grusveien du går på, så da er gps strengt tatt ikke nødvendig. Kan også være greit å bli vant til å orientere seg etter kart uten GPS om mobilen skulle streike en dag.

Når jeg har gått inn fra Stryken har jeg parkert på østsida av hovedveien og gått på bro over hovedveien. Husker ikke i farta nøyaktig hvor jeg parkerte men var godt med parkering der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor du skal gå fra Stryken avhenger jo om du vil gå på vei eller over på sti. Her er kart fra Skiforeningen.no og deres turplanlegger (appen Imarka er også ok, der kan du velge mellom løyper i rødt og sykkelruter i blått, men stier er tegnet inn som stiplet svart i begge versjoner). Uansett, så anbefaler jeg sterkt et turkart på papir! F.eks Nordmarka 1:50.000.

Skjermbilde.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg endte med å ta utskrift av to 1:25,000 kart. Oppdaget mot slutten at jeg hadde tatt med meg feil deler, og måtte ty til navigering med mobil den siste delen av turen. Vi fant da nærmeste grus-sti, og fulgte den i retning Kjelsås. Det hadde seg dessverre slik at min turkamerat manglet sekk til å bære store deler av eget utstyr, så jeg fylte sekken min med 2x underlag, 2x sovepose, telt, og mer til. En generaltabbe jeg gjorde var å fylle sekken med en 2.5L drikkeblære. Jeg fylte denne til randen både på dag 1 og 2, men i retrospekt innser jeg at det hadde vært bedre å bruke en nalgene drikkeflaske eller camelbak chute. Med på turen hadde vi 3x real turmat (2x ble spist), 1 kg med nøtter (0.75 kg ble spist), 150 gr sjokolade (150 gr ble spist), noe havregryn med tørmelk og sukrin, noe annen snacks og en liter med vin på kartong. Sekken min veide til slutt 19.5 kg, og hans veide 7 kg.

 

Vi tok buss klokken 15:55 fra Oslo Bussterminal (rute 126), og gikk av to stopp før Stryken stasjon. Vi hadde noen startproblemer, da det var en elv som måtte krysses for å komme til punktet hvor gpsen er plottet fra. Vår første tanke var å bruke jernbanelinjens bro, men vi oppdaget raskt noen skilt som advarte oss mot høyspentledninger. Selv om risikoen for å komme til skade ble ansett som relativt liten, fant vi ut at det ble for dumt om turen (og livet) allerede skulle ende her - Noen kan kanskje komme med noen innspill om det faktisk er "ufarlig" å gå langs jernbanelinjen såfremt vi tar forhåndsregler? Videre forsøkte vi å gå oppover elven, men vi så ikke umiddelbart noen steder hvor elven ble smalere. Løsningen ble å gå tilbake til start, gå noen km langs med europavei og bro, klatre over et viltgjerde, for så å følge veien til vi på nytt befant oss hvor vi en gang var, men på andre siden av elven. Og så bar det av gårde med turen. Midtveis på dag 1 gjorde jeg en feil med navigeringen, og plutselig var vi av ruten. Men mens vi gikk, fant vi både et sted hvor vi kunne slå camp (Finntjern) og hvordan vi kunne komme oss tilbake til den originale ruten. Mot slutten av dag 1 begynte jeg å få gnagsår på høyre hæl, noe jeg tror at kommer av 1) for stramt knyttede sko, og 2) sand (eller noe annet) som har vært i ullsokken.

 

Mot slutten av dag to (dvs. i 15-tiden), begynte beina å verke. Anklene kjente nok på belastning av ryggsekken, og føttene var blitt litt hovne, så skona var litt små. Jeg har lest litt på forum at mange anbefaler trail running shoes fremfor hiking boots. Noen som kan uttale seg om dette? For min egen del, brukte jeg noen mid height salomon sko (ala Salomon Quest eller X Ultra 3 mid). Jeg har også noen M77, men tenker at de er litt ekstreme å dra på tur med, med mindre man skal på jakt?

 

Dagen etter hjemkomst, var hælene vonde/knuste (som om jeg skulle hoppet fra 2-3 meter, og landet med hælene på asfalt), men dette ga seg etter en dag. Jeg har enda gnagsår på høyre fot (dette løste jeg på turen ved å legge sportsteip over, og da kjente jeg ingenting), og begge storetær er i ferd med å bli blå (fra at skona føltes små mot slutten av turen).

 

Jeg håper å komme meg på ny tur om en uke eller to. Takk for alle tips!

 

Jeg legger ved noen kart fra turen. Ved Søndre Movann skulle vi egentlig valgt en kurs som gikk østover, vi valgte istedenfor å følge grus-sti mot Maridalsvannet, og Kjelsås. Planlagt rute: https://ut.no/tur/1112351/gamle-hadelandsvei-fra-arvoll-til-stryken/kart#14.03/60.03649/10.83419

2020-06-04 17_18_23-Turkart_nbtlmw.pdf - Adobe Acrobat Reader DC.png

2020-06-04 17_18_36-Turkart_nbtlmw.pdf - Adobe Acrobat Reader DC.png

2020-06-04 17_18_48-Turkart_nbtlmw.pdf - Adobe Acrobat Reader DC.png

2020-06-04 17_19_03-Turkart_nbtlmw.pdf - Adobe Acrobat Reader DC.png

Endret av Weedle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weedle skrev (2 timer siden):

Vår første tanke var å bruke jernbanelinjens bro, men vi oppdaget raskt noen skilt som advarte oss mot høyspentledninger. Selv om risikoen for å komme til skade ble ansett som relativt liten, fant vi ut at det ble for dumt om turen (og livet) allerede skulle ende her - Noen kan kanskje komme med noen innspill om det faktisk er "ufarlig" å gå langs jernbanelinjen såfremt vi tar forhåndsregler?

...

Mot slutten av dag to (dvs. i 15-tiden), begynte beina å verke. Anklene kjente nok på belastning av ryggsekken, og føttene var blitt litt hovne, så skona var litt små. Jeg har lest litt på forum at mange anbefaler trail running shoes fremfor hiking boots. Noen som kan uttale seg om dette? 

2020-06-04 17_18_23-Turkart_nbtlmw.pdf - Adobe Acrobat Reader DC.png

2020-06-04 17_18_36-Turkart_nbtlmw.pdf - Adobe Acrobat Reader DC.png

2020-06-04 17_18_48-Turkart_nbtlmw.pdf - Adobe Acrobat Reader DC.png

2020-06-04 17_19_03-Turkart_nbtlmw.pdf - Adobe Acrobat Reader DC.png

Høres ut som du har hatt en bra tur!

Ang jernbane så gjorde dere en rett vurdering. Tog kan komme veldig lydløst og veldig plutselig og ha en bremselengde på en km eller mer. Det er best å holde seg unna sporene.

Når det gjelder sko så er det nok en vel så viktig faktor at du har gått mye i de samme skoene/støvlene med tilsvarende vekt på ryggen som om det er trekkingsko eller fjellstøvler du går i. Er du uvant med å gå langt med sekk på ryggen så blir føttene vonde nesten uansett. Det krever kanskje noe mer trening å gå med lette sko enn med stive støvler fordi de stive støvlene avlaster ankel og fot noe.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snartur Takk for svar! Da holder jeg meg unna jernbaner i all overskuelig fremtid. Har brukt skona en del tidligere (samt M77), men kun til dagsturer, og uten noe nevneverdig vekt på ryggen. Jeg har forsåvidt fått to identiske blemmer på siden av  hver hæl. Er nok et sted hvor skoen trykker, så å legge tape over området før neste påbegynte tur kan vel være lurt? Jeg har et søskenbarn som har gått Camino de Santiago gjennom Frankrike. Han fortalte meg at han smurte beina i vaselin hver kveld, og unngikk problemer med føttene på den måten. Er det her et gammelt kjerringråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart meg lenge med litt tape mot gnagsår, så andre ting har jeg egentlig ikke prøvd selv. Man får gjerne gnagsår på de samme stedene så det kan være lurt å forebygge med noen tapebiter sånn som du foreslår. Blå negler kan fort skyldes for trange sko og da må skoene byttes. Føttene utvider seg en del når man går langt og lenge så de bør være passe romslige.

Vekten på sekken har en del å si for hvor mørbanket føttene blir og det blir gjerne verre jo flere dager i strekk du går. Du får sørge for at kompisen din skaffer seg en mer egnet sekk og ikke bær med deg vann hvis du kan unngå det. Underlaget du går på kan også bety litt. Men det blir bedre med mer trening, så det er bare å gå på 👍

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weedle skrev (19 timer siden):

[...]  Jeg har forsåvidt fått to identiske blemmer på siden av  hver hæl. Er nok et sted hvor skoen trykker, så å legge tape over området før neste påbegynte tur kan vel være lurt? [...] 

Jeg kan anbefale Leuko-tape. Bruker det som forebyggende på f.eks skiturer da jeg nesten er garantert blemmer om jeg går med pulk. Så dermed tapes alltid hælen med nevnte tape først. Meget solid, glatt utvendig og sitter godt. Kan godt sitte på i flere dager også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (3 timer siden):

Jeg kan anbefale Leuko-tape. Bruker det som forebyggende på f.eks skiturer da jeg nesten er garantert blemmer om jeg går med pulk. Så dermed tapes alltid hælen med nevnte tape først. Meget solid, glatt utvendig og sitter godt. Kan godt sitte på i flere dager også...

Jeg kan skrive under på at leukotape kan sitte lenge. Rekorden er 11 dager. Da tok jeg den av fordi jeg ikke trengte den lengre. Det er egentlig en fordel om den sitter på i noen dager for da er den lettere å få av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weedle skrev (23 timer siden):

Da holder jeg meg unna jernbaner i all overskuelig fremtid.

Det er ikke bare et fornuftig valg:thumbsup: Det er også et lovlydig valg. Det er faktisk ikke lov å fredes på jernbanelinja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weedle skrev (48 minutter siden):

@Espen Ørud @Snartur Takk for tips. Da prøver jeg meg på leukotape ved neste tur. Har noen limrester som sitter igjen i ullsokken fra sportsteipen som ble brukt. Noe tips til å bli kvitt dette? Er det leukotape av denne typen som anbefales? https://www.apotek1.no/produkter/leukotape-p-375cmx137m-1stk-903260p

Husler ikke bredden på min, men bruker den bredeste jeg har fått tak i. Ca samme bredde som vanlig sportstape...

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leukoplast 5cm x 5m, REF No. 01524-00.

Til forebyggelse af vabler.

Affedt først huden med rensebenzin, så bliver Leukoplasten sidende længst tid på huden, men kun hvis huden er hel og tør.

Et tip jeg har fået af en læge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvis du skal bruke lette sko, div. løpesko så vil jeg anbefale deg å trene opp både ankler og fotbladet over tid. Disse skoene er som regel mykere i sålen og foten vil få litt mer "bank".  Samtidig er det greit å senke vekten på det du har på ryggen :) Fordelen er at selve skoene er svært lette, ofte godt grep og hvis du unngår lave sko med GTX så tørker de ofte veldig raskt, enkelte sko kan du gå tørre. 

 

Selv legger jeg grensen på trail runners til rundt 10-15kg (mtp komfort, relativt utrent). Jeg valgte også noen sko som har rock-plate så jeg ikke gir foten unødvendig mye bank når jeg skal over harde røtter eller spisse stener. Dersom jeg forventer at det skal være vått, lasten er tyngre og/eller etappen er lengre velger jeg litt kraftigere sko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.