Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av 3-sesongs sovepose


Anbefalte innlegg

Hei,
Skal ikke skryte på meg at jeg er noe typisk friluftsmenneske, men det har seg sånn at vi ikke får reist noe utenlands i sommer, så har derfor kjøpt meg en Amok Draumr hengekøye, som jeg tenker å få til en del turer med sånn Mai og utover.

Jeg har sikkert lest hundrevis av forskjellige reviews, sett video på youtube osv for å prøve å finne en sovepose som vil fungere til mitt bruk utover sommeren.

Så nå prøver jeg her, og setter pris på alle mulige tips og råd.

Oppsett: Amok Draumr med liggeunderlag (Fjøl, 3 sesong med en R verdi på 3 (-4C)) + Tarp - Eventuelt Telt på enkelte turer.
Sesong: Vår, Sommer, Høst, blir vel mest brukt Juni-August i første omgang, men også turer tidligere/senere. Har en stor klump av en vinterpose allerede.
Fyll: Dun
Vil si jeg er midt på treet når det kommer til varme/kulde ved søvn.
Max pris: 5000+/-
Vil helst ha lettest mulig, og at posen kan komprimeres mye.

Jeg er forøvrig 1,78 og 70kg. 
Jeg synes noen av posene ser veldig slanke ut, om man har mulighet til å ligge komfortabelt på siden? Og om hvilken T-Comf eller T-Lim jeg bør legge meg på?
Noen tilbud og poser jeg har sett på hittil;

Therm-a-rest Hyperion T-Lim -6°C - 4499kr

https://www.milrab.no/therm-a-rest-hyperion-6-ul-bag/cat-p/c1008722/p1500050638
 

Helsport Rago Superlight - T-Lim: -8°C - 4999kr

https://www.xxl.no/helsport-rago-superlight-dunsovepose-gra/p/1160438_1_style?gclsrc=aw.ds&gclid=EAIaIQobChMIzLP57dWR6QIVkYeyCh1nGAYcEAQYASABEgIPu_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Mammut Perform Down Bag T-Lim -7
°C - 2799kr (Milrab, var ikke info på Milrab sine sider)

https://www.fjellsport.no/mammut-perform-down-bag-7c-safety-orange-l.html?channable=e79947.MTEwLTgzMzY&gclid=EAIaIQobChMIuKeVttaR6QIVCYmyCh0cFQxGEAQYASABEgK9IfD_BwE

Rab Mythic 400 - T-Lim -7
°C - 4799kr

https://www.milrab.no/rab-mythic-400-sovepose-ink/cat-p/c1008722/p1500061458


Takk på forhånd :-)


 

Endret av fagerdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei 

Jeg vil slå et slag for sovepose med senterglidelås, eksempel den mammut perform down du lenker til. Når du setter deg i Amoken kan du sette deg rett opp soveposen samtidig. Det er det mindre styr med å komme inn i posen ;) (ser milrab har den modellen på salg nå til 2800.-)

Spander på deg en nalgeneflaske med isolasjonstrekk i tillegg, så kan du ha den som varmeflaske i fotenden om natta.

Du sier ikke noe om hvor i landet du bor. Men en t komfort på 0 til - 10 burde dekke det meste sommerstid.

Med hengekøye er det ikke et lunt telt å trekke inn i hvis det er kald trekk. Vurder å ha med et fleecepledd/ullpledd eller en Honcho poncho for å holde varmen når du ikke ligger i køya. Det kan du også bruke som ekstra solasjon på natta om behov. En dunjakke gjør forsåvidt samme nytten.

 

 

Endret av Gemajohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fagerdal skrev (6 timer siden):

Jeg synes noen av posene ser veldig slanke ut, om man har mulighet til å ligge komfortabelt på siden? 

å aner jeg ikke din kropsform eller hva du er komfortabel med av "smal" passform, men for min del så ville 3 av dem vært utelukket pga at de er for smale selv om alle ville vært lange nok. Min erfaring er også at kroppsnære poser følger med rundt når du snur deg på siden mens en med større vidde ikke gjør det like mye.

Ca skulderomkrets:

  • Therm-a-Rest Hyperion: 145 cm
  • Helsport Rago Superlight: 148 cm
  • Mammut Perform Down Bag: 160 cm
  • Rab Mythic 400: 140 cm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gemajohn skrev (8 timer siden):

Hei 

Jeg vil slå et slag for sovepose med senterglidelås, eksempel den mammut perform down du lenker til. Når du setter deg i Amoken kan du sette deg rett opp soveposen samtidig. Det er det mindre styr med å komme inn i posen ;) (ser milrab har den modellen på salg nå til 2800.-)

Skal se om jeg har mulighet til å dra å se på en i nærheten :-)

Spander på deg en nalgeneflaske med isolasjonstrekk i tillegg, så kan du ha den som varmeflaske i fotenden om natta.

Det har jeg allerede bestilling på, etter å ha sett det nevnt her inne en del ganger :-):-)

Du sier ikke noe om hvor i landet du bor. Men en t komfort på 0 til - 10 burde dekke det meste sommerstid.

Holder til i Trondheim.

Terka og Gemajohn

Jeg har alltid sikla veldig etter soveposene fra Western Mountaineering, men har følt prisen blir litt vel drøy.
Da hadde jeg i utgangspunktet sett på Megalite, men i dag kom denne på Finn.no, og jeg bor jo i Trondheim så har mulighet til å plukke opp.


https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=177415124

Skulderbredden er 157 cm, vil denne bli for varm om sommeren? Føler ellers den er fint brukbar til høst/vår, bare litt bekymra for de varmeste sommerdagene.
Og generelt om dere føler prisen, og posen er grei :-)

 

Endret av fagerdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dine penger så du velger selv hva du prioriterer. Hvis du har bestemt deg for WM pose kan det hende du blir misfornøyd med et annet merke. Eller at du senere kjøper en WM pose hvis du kjøper et annet merke nå. (På seg selv kjenner en andre 🙈)

Du trenger egentlig ikke bekymrer deg for at det blir for varmt. Posen kan brukes som teppe eller ikke i det hele tatt på en varm sommerdag. Hvor du henger deg i forhold til sola betyr nok mer.

Om det prismessig er verdt det er det din lommebok som avgjør. Jeg hadde nok kjøpt en billigere og spart til  packraft 🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gemajohn skrev (20 timer siden):

Det er dine penger så du velger selv hva du prioriterer. Hvis du har bestemt deg for WM pose kan det hende du blir misfornøyd med et annet merke. Eller at du senere kjøper en WM pose hvis du kjøper et annet merke nå. (På seg selv kjenner en andre 🙈)

Du trenger egentlig ikke bekymrer deg for at det blir for varmt. Posen kan brukes som teppe eller ikke i det hele tatt på en varm sommerdag. Hvor du henger deg i forhold til sola betyr nok mer.

Om det prismessig er verdt det er det din lommebok som avgjør. Jeg hadde nok kjøpt en billigere og spart til  packraft 🤓

Jeg er veldig kjent med det du sier innledningsvis der 😄

Jeg klarte ikke å motstå fristelsen og endte opp med å møte selger i Trondheim i dag, og er nå den meget stolte eier av WM Versalite, forøvrig beste posen jeg noen gang har lugget i, så er veldig spent på å ut å teste :-) 

Nå setter du tanker i hodet mitt her med packraft....

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.