Gå til innhold
  • Bli medlem

71 grader nord


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Hørte det ble kommentert engang at sekkene var så blytunge, ja kanskje hele 25 kg. Jaja.

--

Etter å ha feriert Norge på langs flere ganger og besøkt både det ene og det andre området både på fjell og ved sjø er det gøy å kjenne seg igjen på mange av stedene 71 grader nord er innom. For å nevne et sted, og ikke minst anbefale det til alle som skal nordover, så må jeg nevne kanonene i Hellemo. Det er et fantastisk flott sted, til tross for at jeg tok turen i regnvær. I 71 grader nord ble det sagt "kanonen", men såvidt jeg husker er det 2 kanoner, hvorav den ene er hakket skumlere enn den andre. Pga dårlig vær, fylleangst og aleneværelse tok jeg ikke sjansen på den, men utsikten under den andre kanonen var jo likeså enorm :wink: Og derfra inn til svenskegrensa er det bare 4 km med flatt terreng :D Må vel nevnes at dette er Norges smaleste punkt, kun 6 km fra fjord til sverige. Og nå har rutebåten begynt å kjøre inn i Hellemobotn i helgene igjen (kjørte hvertfall ifjor tror jeg etter å ha vært tatt ut av trafikk en stund) :)

--

71 grader nord klærne ville jeg dessverre aldri kjøpt :) de er sikkert bra, men å gå i fjellet med fargesprakende moteklær byr meg imot.

--

Min 17 dager gamle sønn fikk sin første fiskestang på sin "4-dagers"-dag :-) Håpet om at han vil like fiske- og friluftsliv er tilstede :-)

--

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Min 17 dager gamle sønn fikk sin første fiskestang på sin "4-dagers"-dag :) Håpet om at han vil like fiske- og friluftsliv er tilstede :)

Han begynner vel å få litt peiling nå da? Har jo hatt fiskestanga noen dager... :D

Nesten så han ble født med fiskestanga i hånda det der!

Forøvrig var det synd været ødela for klatreturen på Stetinden i gårsdagens program av 71 grader nord. Hadde vært artig og sett mer av den bestigningen. Var jo relativt ugunstige forhold de hadde :wink: , så noen bombe var det ikke at turen måtte avbrytes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Jeg vet at Eivind besto spes. opptaket men takket nei.

Det var også grunnen til at han "måtte gi bort bilen" i gave til en organisasjon.

Hvorfor det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Hørte det ble kommentert engang at sekkene var så blytunge, ja kanskje hele 25 kg. Jaja.
Trur heller ikke det e noro særlig tunge sekker de har. Ser ikke spesielt tunge ut når de tar de av og på. Mest bare syt..........
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som er så fantastisk bra bortsett fra Kelly? Muligens en person til (og da tenkte jeg ikke på programlederen ). Jeg synes de fleste deltakerne bare kakler og klager. Har de aldri vært på tur før og bært tunge bør?

Mvh 'Brødhue'

1. Jeg har ALDRI påstått at noen er fantastisk bra... Jeg har derimot påstått at det er noen flinke friluftsfolk med i programmet og det vil jeg fremdeles påstå at det er selv det lille man får se av dem under programmet. I tillegg til kelly så har jeg inntrykk av at både hu med kneskaden og ikke minst trude er grepa folk. Og det er sikkert flere som er med i programmet som jeg kunne hatt det trivelig på tur sammen med.

2. Dem kakler og klager ja... Men hvor mange timer av deres turer er det vi seere blir servert?? Hvor mange timer av turene dem er på klager dem ikke. Alle kan være sliten å klage. Og det er klart man blir oppfattet som sutrete og klagete når dette er det eneste som blir servert tv-seerne.

Dog har jeg heller aldri påstått at programmet ikke inneholder personer som bare sutrer og klager.

3. Et argument som brukes mot deltakerne er at dem går så mye feil. Hvor mange ganger har dem valgt riktig vei? Det vet ingen som diskuterer her fordi vi har ikke oversikt over hvor stor prosent av veivalgene deres som er gale.

4. Jeg synes at denne diskusjonen bærer preg av en gjeng med duster som vil fremheve sine egne fjellkunnskaper på bekostning av disse "tv-stjernene"....

Utsagn som: "hvorfor går dem så mye feil", "har dem aldri bært tung bør" etc. synes jeg taler for seg selv.

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg har gått feil mange ganger på tur. Både med og uten GPS.

Det tror jeg de fleste andre som har vært litt ute også kan....

Forresten... For de som ikke har skjønt det enda. Programmet er faktisk ikke en kåring av norges hardeste mann/kvinne. Det virker som om flere her inne tror det nemlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

1. Jeg har ALDRI påstått at noen er fantastisk bra... Jeg har derimot påstått at det er noen flinke friluftsfolk med i programmet og det vil jeg fremdeles påstå at det er selv det lille man får se av dem under programmet. I tillegg til kelly så har jeg inntrykk av at både hu med kneskaden og ikke minst trude er grepa folk. Og det er sikkert flere som er med i programmet som jeg kunne hatt det trivelig på tur sammen med.

Kan ikke se på noen som helst måte at de er flink. Er teit og komme med en påstand uten begrunnelse.

2. Dem kakler og klager ja... Men hvor mange timer av deres turer er det vi seere blir servert?? Hvor mange timer av turene dem er på klager dem ikke. Alle kan være sliten å klage. Og det er klart man blir oppfattet som sutrete og klagete når dette er det eneste som blir servert tv-seerne.

Dog har jeg heller aldri påstått at programmet ikke inneholder personer som bare sutrer og klager..

Mulig det, men jeg synes samtlige klager. Jeg er av den oppfatning at klaging på tur er ikke godt for noe. Det er greit å si ifra, men klaging ødelegger turen for alle, og er ikke noe særlig for moralen heller.

3. Et argument som brukes mot deltakerne er at dem går så mye feil. Hvor mange ganger har dem valgt riktig vei? Det vet ingen som diskuterer her fordi vi har ikke oversikt over hvor stor prosent av veivalgene deres som er gale..

Går de ikke mye feil da? En annen sak er overdreven bruk av GPS, hjelper ikke å gå og hårdstudere GPS'n hele tiden hvis du ikka kan lese kart.

4. Jeg synes at denne diskusjonen bærer preg av en gjeng med duster som vil fremheve sine egne fjellkunnskaper på bekostning av disse "tv-stjernene"....

Utsagn som: "hvorfor går dem så mye feil", "har dem aldri bært tung bør" etc. synes jeg taler for seg selv..

Meget mulig, meget mulig. Har ikke direkte behov for å fremheve mine kunnskaper. Men det er en realitet at de klager, og den der med de tunge sekkene deres............. er nokk mest syt.

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg har gått feil mange ganger på tur. Både med og uten GPS.

Det tror jeg de fleste andre som har vært litt ute også kan......

Klart det skjer, og vil skje. Men ikke 180 gr feil på kartet og havne inn i Sverige.

Forresten... For de som ikke har skjønt det enda. Programmet er faktisk ikke en kåring av norges hardeste mann/kvinne. Det virker som om flere her inne tror det nemlig...

Det er ikke kåring av noe som helst. De som er dyktige blir jo stemt ut fordi de er en trussel for de andre som er svakere/mindre erfaren. Det er en kåring av de mest utspekulerte, eller de som er taktisk flinke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se på noen som helst måte at de er flink. Er teit og komme med en påstand uten begrunnelse.

Da lurer jeg på hvilke egenskaper man må ha for å være flinke friluftsfolk da?

Jeg ser forresten ingen grunn til å beskrive i detalj hvorfor jeg mener at flere her inne er fullstendig på jordet når dem sier nesten ingen i årets program er brukanes i skog og mark.

180 grader feil... - Har prøvd det jeg... Men så var det vel ikke alle i følget som tok feil heller da.

I tillegg så må jeg jo innrømme at jeg befinner meg på et lavmål når jeg i det hele tatt gidder å bruke energi på denne tråden.

SRX: Du stillte meg forresten et spørsmål tidligere om jeg var en av de utstemte og det kan jeg dementere.... Det er jeg ikke... Jeg er ikke engang en søker....

Men kanskje du er en forsmådd søker som ikke kom med på programmet og ergrer deg grenseløst over dette? :P:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Da lurer jeg på hvilke egenskaper man må ha for å være flinke friluftsfolk da?.
Ett minimum for å ferdes ute i naturen er bruk av kart og kompass, lese tereng, finne ruter.

180 grader feil... - Har prøvd det jeg... Men så var det vel ikke alle i følget som tok feil heller da.

Er nok derfor du forsvarer så hårdnakket deltakerne, og synes de er flinke...... :)

SRX: Du stillte meg forresten et spørsmål tidligere om jeg var en av de utstemte og det kan jeg dementere.... Det er jeg ikke... Jeg er ikke engang en søker....

Men kanskje du er en forsmådd søker som ikke kom med på programmet og ergrer deg grenseløst over dette? :P:lol:

Er nok ingen forsmådd søker, men en realitet er det jo at de som er flinke og har peiling aldri blir med til slutten av programmet. De blir stemt ut tidligere fordi de er en trussel. Tror ikke det er vits å søke for de som har jakt, fiske, fjellvandring, friluftsliv, klatring, tinderangling e.l som hobby.

Tror mange av oss inne her på forumet aldri hadde fått blitt med i programmet om vi hadde søkt. De vil ikke ha folk med friluftsliv erfaring, blir ikke TV av det. Om man skulle mot all formodning blitt med. Så hadde man blitt stemt ut så fort de andre følte at de ikke hadde bruk for deg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang vi kommer innom dette programmet sier kona at eg må melde meg på for hun kan tenke seg den bilen. Hun ser faktisk ingen annen mulighet enn at eg ville vunnet, men å tilbringe ukesvis med de pysene... Nei takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli mange år siden jeg så dette programmet. Jeg mottar bare TV-signal via antenne på taket og må kose meg med NRK og TV2...

Men tidligere med 71 var det slik at den som virkelig var god, klarte å vinne et frikort i hver episode. Med et frikort kunne du ikke bli stemt ut. Jeg oppfattet det også slik at tidligere vinnere var flinke og de verste deltakere ble stemt hjem ganske fort i begynnelsen. Det er syndt hvis programmet har glid ut til et slags Robinson-konsept med intriger. Jeg har forrsten ikke sett Robinson heller de siste 5 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fjellkunnskapene til årets deltakere er blir en håpløs debatt uten noe fornuftig svar. TV-program blir alltid laget for å lage nettopp god TV.

Det jeg reagerer på er hvordan 71-grader nord presenterer friluftsliv - dette programmet er kanskje en stor inspirasjonskilde for å legge ut på tur for folk som ikke gjør det i særlig grad fra før/til vanlig. Da blir det svært uheldig inntrykk som gis når

- deltakere hentes ut fra fjellet i helikopter lenge før det er noen som helst fare for liv eller helse

- deltakerne bruker svært dyrt og moderne utstyr i situasjoner hvor det er helt unødvendig

For øvrig ser jeg like ivrig på programmet i år som tidligere. De gjør jo masse tøffe ting! Selv om jeg er delvis enig i at man i blant kan lure på kunnskapsnivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se at så mange sære fjellfolk faktisk kommer ut av skapet og innrømmer at de ser på 71 grader nord. Jeg regner med at dere sitter å river dere i dunvesten fra 80-tallet, når dere ser den ene fargesprakende og overmoderne-kledde deltakeren med alt for dårlig kondis og feil tyngdepunkt på sekken, sliter seg opp en den ene fjellsiden etter den andre med GPS, eller var det SMS?

71 grader nord er alt for komersielt for dere, så det er bare å skru av eller skift kanal neste mandag. Skallbekledningen er produsert i Kina, masseprodusert til og med, undertøyet er hypermoderne og har masse farger, sekken har et håpløst drikkesystem med sugerør for enkelt inntak av veske og skiene er som to parkett-plater som hadde gitt en artig opplevelse hadde det ikke vært for at ingen av deltagerne kan stå på ski.....

71 grader nord har vært en suksess år etter år, den enste reality-serien som har overlevd. Hvorfor? Hvorfor har lille Bergans fra harry Hokksund mangedobblet sin omsetning de siste årene? Hvorfor går stadig flere "vanlige" nordmenn i fjellet, sommer som vinter? Er det ikke plass for vanlige nordmenn med vanlig kondis med hyppig feilnavigering i fjellet på og utenfor tv-skjermen? Er fjellet kun for dere sære gubber med ull innerst og bomull ytterst eller damer som aldri barberer seg under armene for å holde varmen i teltet på jostedalsbreen en natt i januar?

71 grader nord er super underholdning. 71 grader nord gir inspirasjon til turer, til nye opplevelser i et langstrakt land, til for mange å flytte nye grenser. 71 grader nord er også et spill med deltagere, kledd opp i det mest moderne av utstyr fra Ulvang, Bavac og Bergans, en komersiell genistrek. Et spill der ikke nødvendigvis den sterkeste vinner, men kanskje også den minste og den smarteste.

Husk mandag klokken 20.00 folkens :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å si det Tommy og Tigern, men du bommer i beskrivelsen din av forumets medlemmer. Ut fra utstyrstrådene finner du lite ull og bomull igjen, ei heller er Nils Faarlund meddebattant. Muligens tenker du på NTK, som mer konserverende organ. Og de fleste som er her på forumet går til vanlige tider på året, og bruker naturen mer som lekegrind. Og beskriver du beibene her på forumet som hårete aper - are you looking for trouble ? Det må allikevel være greit å mene noe om 71 GN uten at motspilleren må takles.

71 GN er enkelt og greit underholdning ! Det som har gjort det bedre enn andre reality program er litt mindre fokus på intriger, artige oppgaver og mye natur.

Selvsagt blir det en vurderingssak for programskaperene hvilke endringer som skal gjøres fra år til år for å opprettholde interessen. I starten var det "generelt fritidsinteresserte folk iblandet noen uroelementer". Konseptet var nytt og tiltrekkende. Neste år var det flere av deltakerene som var opptatt av hår og sminke før de kom på tv-> flere med ønske om c-status. osv. Skal de nå satse på geek konsept (a'la Tufte), kun elitedeltakere eller en blanding av noe annet. Vi så jo hvordan det gikk med KjendisRobinson (Gjesp..). Og hva skal de fokusere på - spenninger mellom deltakere, når de er slitne/sure eller når de er blide. Ønsker vi å se ungdom med mot i brystet, survete deltakere som vil hjem igjen eller kveldsstunder rundt leirbålet med gitar og allsang. På sikt vil alle slike konsept miste sin interesse, det her er sikkert siste sprell.

PS Det hadde nå allikevel vært artigt med lagkonkurranse mellom eliteutøvere fra forskjellige idrettsgreiner mot innbarka friluftsfolk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS Det hadde nå allikevel vært artigt med lagkonkurranse mellom eliteutøvere fra forskjellige idrettsgreiner mot innbarka friluftsfolk :D

Kunne vært veldig spennende PTG :D

Kanskje vi skal foreslå det? 8-10 friluftsfolk mot 8-10 eliteutøvere, ski, friidrett, roing, fotball etc.......

PTG, Kim, Evenl, Knut ++++ blir dere med?

For å si som Harald Rønneberg, "jeg har en rasende god magefølelse" :oops::evil:8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang vi kommer innom dette programmet sier kona at eg må melde meg på for hun kan tenke seg den bilen. Hun ser faktisk ingen annen mulighet enn at eg ville vunnet, men å tilbringe ukesvis med de pysene... Nei takk!

Kjerringa også sier det.. " Kan ikke du melde deg på da og vinne hele greiene " (sagt litt ironisk)

Men jeg hadde rett og slett ikke klart å gått rundt med de kjerringene. Hadde hoppet i elva halvveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hver eneste episode av 71 gr nord, og synes det er noe av det bedre på TV. Og jeg fullstendig innforstått med at de fleste deltakerne er mer bereist i Europas hovedstader enn den norske fjellheimen. Nivået og prestasjonen på turene er vel deretter.. En må vel ta det for det det er. Synes noen her inne legger vel mye i det - det er komisk å se hva dere gidder å kritisere haha. :?

Nok om det. PTG nevner konk med eliteutøvere mm.

Det er en interessant tanke. Jeg så en gang Discovery sende en ekstremkonk (Mountain adventure et-eller-annet). Og Bergens Tidende hadde for en tid tilbake en rep fra en ekstremkonk med lange distanser på fjell, kryssing av elver, sykling, rapellering osv. (beklager jeg ikke husker navnene på konkurransene.. :D )

Dette var steinbra underholdning, ikke noe organisert Triatlon, selv om det lignet litt. Dette var topptrente folk med kunnskaper om det meste som går på friluftsakt.

Når det er sagt; kunne heller tenkt meg et program med brutale distanser og utfordringer som dyktige fjellfolk måtte overkomme. Uten adgang for supertrente avdanka kondisjonsidretts-utøvere.. Bare folk som har trakka mer på fjellet enn snittet. Kunne blitt lærerikt og det!

...men så kommer sponsorene/advokatene til TVkanalen som er bekymret for sikkerheten og søksmål/det kommersielle aspektet osv... Men, intrigene kommer av seg selv, så det trenger man ikke tenke på..

Noen som kjenner til de konk jeg nevnte over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært veldig spennende PTG :D

Kanskje vi skal foreslå det? 8-10 friluftsfolk mot 8-10 eliteutøvere, ski, friidrett, roing, fotball etc.......

PTG, Kim, Evenl, Knut ++++ blir dere med?

For å si som Harald Rønneberg, "jeg har en rasende god magefølelse" :arrow::P:P

Førstemann/-kvinne til Nordkapp med obligatoriske ruter som Styggedalstraversen, Josten på langs osv. det hadde vært noe! Bort med dette allianse, frikort, ballongsprekkekonkurranse-tullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

71 grader N 2007!

Hva syns forumets deltagere?

Hakket vassere deltagere enn fjorårets kanskje... så langt?

Ei hyggelig historie fra dagens (8/10-07) etp.. for noen år siden.

4 kompiser og ei venninne skulle ta alle 7 søstre iløpet av døgnet. Etter 4 "søstre" stakk den ene kompisen ned med venninna!

De 3 andre kompisene feide over de 3 siste søstrene, den 4. feide over..........og er firebarnsfar idag :lol:

Well done Gunnar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.