Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøfritt område for turer på Vestlandet


Fjellmaen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg og min samboer hadde planlagt en tur til Hardanger i neste uke. Planen var å ha med telt og ta for oss ulike topper som Trolltunga og Oksen. Grunnet store mengder snø blir ikke dette mulig. Har noen andre forslag? Hvordan er det i Sogn og Fjordane? Regner med det er mye snø de fleste plasser. Vi bor i Rogaland og vil helst ut av Ryfylkeheiane. Har gått mye i Hjelmeland, Frafjord og andre nærliggende plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De ytre delene av Etnefjellene begynner så smått å våkne av vinterdvalen. Er is på vann over 500-600moh denne uka, men regner med den minker betraktelig mot slutten av neste uke i den høyden. Det er rimelig snøfritt i traktene rundt Olalia Fjellstove i Vindafjord, Rogaland, vil jeg mene.

Vikefjellet i Vindafjord, med Ulserhaug, er snøfritt, et fint, men lite fjellområde for de første fjellturene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er snø i fjellet ja, men det er no vanlig på denne tid. Men langs fjorden og opp til 5-600m er det stort sett fint å gå uten ski. Mye fint turterreng langs Signefjorden i denne høyde! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAS skrev (19 minutter siden):

Er snø i fjellet ja, men det er no vanlig på denne tid. Men langs fjorden og opp til 5-600m er det stort sett fint å gå uten ski. Mye fint turterreng langs Signefjorden i denne høyde! 

Same på Sunnmøre i indre strok, og snøgrensa kryp stendig oppover.

Fint også på ytre Søre Sunnmøre no, der er det snøfritt også på dei litt høgare toppane. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Sognefjorden og Etnefjellene ser veldig fint ut. Spesielt Sognefjorden. Hva tror dere om litt høyere topper som Keipen og Raudmelen i Sognefjorden, Langfoss og Flokatveitnuten i Etne, Dronningstien i Ullensvang og Skålatårnet i Stryn? Har også sett på Molden, Nærøyfjorden, Aurlandsdalen, Vettisfossen og tur fra Saurdal til Balestrand. Hva tror dere? Var mye med meg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk med navnene du nevner på Instagram, så kan det være det dukker opp ferske bilder fra disse stedene som gir et inntrykk av snøforholdene. Jeg så nylig et bilde fra Flokatveitnuten på Insta. Søk også med #etnefjellene , #etnefjellet eller #etnefjell 

Jeg har funnet noen ferske bilder fra "mine" turområder i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellmaen skrev (1 time siden):

Tusen takk for svar! Sognefjorden og Etnefjellene ser veldig fint ut. Spesielt Sognefjorden. Hva tror dere om litt høyere topper som Keipen og Raudmelen i Sognefjorden, Langfoss og Flokatveitnuten i Etne, Dronningstien i Ullensvang og Skålatårnet i Stryn? Har også sett på Molden, Nærøyfjorden, Aurlandsdalen, Vettisfossen og tur fra Saurdal til Balestrand. Hva tror dere? Var mye med meg nå.

Som jeg skrev er der sne i fjellet på denne tid, ihvertfall her i midtre/indre sogn. Snøgrensen varierer mellom 2-600moh. Glem toppene, hold ved fjorden ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikket på skiene 657 m over havet igår, ved Geitadalstind/Ulvanosa ytterst i Hardangerfjorden. Muligens noen få knepp lavere lenger inn i landet. Men I de mest solfylte sidene er nok grensa helt opp mot 700-750 m.

Endret av jan_o2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at det er snøfritt på Bremanger (øyen), men det er ikke snøfritt på alle fjellene i kommunen. Om en ser bort i fra Hornelen, som er en fin tur, så er det et større fjellmassiv lengre vest hvor du har både viddelandskap og bratte fjellsider som ender i sandstrender. Helt nydelig. Området er dessverre værhardt og det er ikke like kjent å vandre rundt inni en sky hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.