Gå til innhold
  • Bli medlem

"Turtelt" til 4 eller 5 pers? Light eller ikke?


toroluf

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er en familie på 5 pers. Barna er snart 2, 5 og 7 år. Jeg er på jakt etter et "turtelt", altså telt som er ok å ha med seg når man skal gå et godt stykke. Fra før har vi Helsport Varanger Camp 4-6 m/innertelt og bunn. Bra telt, men ikke egnet til lengre gåturer pga. stort og tungt (23x60 cm og 8,1 kg). 

Jeg er i utg. pkt. på jakt etter et "turtelt" som har plass til 4 eller 5 pers. Tanken på at vi kan få plass til alle 5 lokker, men sannsynligvis blir det flest turer med kun jeg og de to eldste, evt. jeg og alle tre barna f.o.m. neste vår (kona jobber turnus, så da tar jeg med barna på tur når hun jobber). Prøver å lande på å kjøpe det man stort sett kommer til å trenge (les: 4-mannstelt) isf. "kjekt å ha"-utstyr (les: 5-mannstelt). Ser at det er mer begrenset utvalg i telt for 5 pers vs. 4 pers. Jeg vil også tenke noen år frem i tid når barna blir større og kan bære mer utstyr. De to eldste kan pr. nå enten bære et liggeunderlag eller sovepose hver, resten av turutstyret faller på meg, jeg har en Helsport 110l sekk. 

Ang. light versjoner vs. "vanlige" telt: jeg har lest på forumet at lightversjonene har enklere konstruksjonen, bl.a. tynnere og enklere stenger. Ser også på spesifikasjonene at vannsøylen på Helsport light er: 2000mm på yttertelt og 3000mm på bunn, mens "vanlige" har 3000mm på yttertelt og 5000mm på bunn. 

Så langt, virker Helsport Fjellheim og Lofoten til å være mest aktuelle. Jeg kjøper gjerne brukt eller på tilbud for å få prisen ned (mye annet turutstyr som står på handlelista).

Spørsmål

1. Ut fra min beskrivelse og ut fra deres erfaringer, får man vanligvis "god nok" plass med telt til 4 (fordi ikke alltid at man drar alle 5), eller ville dere gått for telt til 5 for å være sikret i de få tilfeller man drar alle 5?

 

2. Har noen av dere dårlige erfaringer med konstruksjonen og kvaliteten på lightversjoner? Noen som har sammenlignet noen lightversjoner mot "vanlige"? Merket forskjell på vannsøylene? Er de 1,5-2,5 kg man sparer på å ha et light-telt verdt det (F.eks. 2,5 kg vs 5 kg)?

 

3. Gode erfaringer med Helsport Fjellheim og Lofoten?

 

4. Andre innspill?

 

Foreløpige kandidatene:

https://www.helsport.no/fjellheimen-trek

https://www.helsport.no/lofoten-trek-camp

https://www.xxl.no/helsport-fjellheimen-superlight-4-camp-bla-tunneltelt-bla/p/1150855_1_style

 

Takker for tilbakemeldinger!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Med så små barn ville jeg prioritert høyde inne i teltet. Unger ligger alle veier og er overalt både i søvne og våken tilstand. Hva er å gå langt? Timevis, dagevis, mil eller kilometer. Tur skal være hyggelig for barn og voksne. Hadde to telt når barna var små. Et Helsport Svalbard 5 til alle lange turer og et mountain hardwear casa 4 til koseturer I nærområdet. Ble mest koseturer i nærområdet med ferdig vaffelrøre på flaske i godt vær. Sjekket værmelding ekstra godt før vi dro på tur. Vil kanskje anbefale to telt og la ungene bestemme hvor langt man skal gå. Unger på tur på høyfjellet i full storm er nok ikke å anbefale jfr diskusjon om telt og styrke på telt.

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er storførnøyd med Marmot Vapor 4P til familen. Over 130 høyt, bratte vegger, helt rette vegger mot inngangene. Plass til 4 liggeunderlag (ikke bare 4 mennesker).

To små fortelt. Vekt ca 4,2 kilo komplett (eller 4,5, husker ikke helt, men mener det er 4,2 kilo på vekten).
 

Amerikansk oppsett og grei pris.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (9 timer siden):

Er storførnøyd med Marmot Vapor 4P til familen. Over 130 høyt, bratte vegger, helt rette vegger mot inngangene. Plass til 4 liggeunderlag (ikke bare 4 mennesker).

To små fortelt. Vekt ca 4,2 kilo komplett (eller 4,5, husker ikke helt, men mener det er 4,2 kilo på vekten).
 

Amerikansk oppsett og grei pris.

Takker for gode innspill!

Ang. turlengde: til nå har jeg gått på dagstur t/r Dalsnuten i Sandnes, tot. 3,8 km. Da bar de to eldste ingenting selv, men det skal de gjøre fremover. Har en plan om å gå til Preikestolen ila. sommerhalvåret, men da legge inn en eller to netter i telt. Det blir ikke lengre turer enn dette. 
Ang. vær: ønsker i utg. pkt. kun å dra på telttur når det er meldt bra vær, evt. noe yr. Vil at barna skal få positive opplevelser på tur. 
Det blir nok få eller ingen turer i snø/minusgrader ila. de neste årene (bl.a. fordi jeg er frysepinne;) 

Marius: jeg synes forteltene ser små ut på bildene, men er de «store nok» i praksis? Ser ut på designet at det kan regne rett inn I teltet når man åpner glidelåsen på forteltet, men det er gjerne ikke slik i praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For koseturer opptil noen kilometers gange så kan jeg godt anbefale Bergans Wiglo 4. Litt over 6 kg på vekten riktig nok, men et hav av plass, god takhøyde, 3 fortelt og mange gode løsninger veier opp for det synes vi

Er på tilbud til rundt 4000,- i ny og ne.

Et alternativ kan være å bruke 2 lette telt kanskje?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 5 og har gått for 2 lette telt, så tilpasser vi etter hvor mange som skal på tur. Har et Lofoten Pro Camp 4 og et Ringstind Pro 2. Har gode erfaringer med begge to. De er lette, robuste og relativt enkle å sette opp for en person. De ble kjøpt på Outlet'en til Helsport, så fikk en fin pris på de.

https://www.helsport.no/outlet/telt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips! Jeg skal se nærmere på teltene dere foreslår. 
 

To telt høres også ut som en god løsning. Starter i så fall med ett 4-mannstelt i år, supplerer evt. med et mindre tilleggstekt til neste år. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God aften? Hvor mye veier Varanger 4-6 uten innertelt?

Jeg har en Finnmark-lavvo som også er 4-6 som blir i overkant å bære langt, men dersom vi skal ha den med et stykke så peleier vi bare ta ytterduken. Denne har jo "stormmatter" som kan belegges med stokk og stein og dermed likevel lage et godt inneklima. 

Et alternativ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte akkurat ett Fjellreven Abisko Endurance 4 med Fjellforumrabatt til 10500,- på Fjellsport (kanskje dyrere enn hva du hadde sett for deg)

Henta teltet på posten tidligere i dag og nå står det oppslått i hagen (blir testet i natt med hele hurven :) )

Vekta viste 4600g sånn som det kom pakket fra butikken 

Det er 2 fortelt med innganger, det ene forteltet er digert.

Inner teltet har 115cm takhøyde hele veien ( skråner ikke mot fotenden), det er også mulig å ligge på tvers og da har men jo enda bedre plass om man har bredere liggeunderlag enn standard og siden det er 2 innganger er det jo også mulig i praksis

Virker som et godt gjennomtenkt telt som jeg gleder meg til å ta med på tur

Det går helt fint å sove en person i det store forteltet, men da er man jo mer eksponert for myggen, men det er jo også mulig å løse

 

Endret av koffar2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

koffar2 skrev (16 timer siden):

....Det er 2 fortelt med innganger, det ene forteltet er digert.

Inner teltet har 215cm takhøyde hele veien ( skråner ikke mot fotenden)....

 

Med 215 takhøyde bør jo discokule og køysenger også være en mulighet 🕺🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Espen Ørud skrev (På 30.4.2020 den 9.07):

God aften? Hvor mye veier Varanger 4-6 uten innertelt?

Jeg har en Finnmark-lavvo som også er 4-6 som blir i overkant å bære langt, men dersom vi skal ha den med et stykke så peleier vi bare ta ytterduken. Denne har jo "stormmatter" som kan belegges med stokk og stein og dermed likevel lage et godt inneklima. 

Et alternativ? 

God aften!:)

Takker for svar og tips!


innerteltet mitt er festet til bunnen (det veier 2.25 kg). Vekten på kun ytterteltet blir da 5,9 kg. Det kan gå, men det blir ikke helt det samme uten innerteltet og bunnen synes jeg. Er det fuktig/vått ute, blir fort det meste av utstyret fuktig/vått med tre aktive barn (som forresten synes klatring i lavvostanga er et av høydepunktene med teltturene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koffar2 skrev (På 30.4.2020 den 19.29):

Kjøpte akkurat ett Fjellreven Abisko Endurance 4 med Fjellforumrabatt til 10500,- på Fjellsport (kanskje dyrere enn hva du hadde sett for deg)

Henta teltet på posten tidligere i dag og nå står det oppslått i hagen (blir testet i natt med hele hurven :) )

Vekta viste 4600g sånn som det kom pakket fra butikken 

Det er 2 fortelt med innganger, det ene forteltet er digert.

Inner teltet har 115cm takhøyde hele veien ( skråner ikke mot fotenden), det er også mulig å ligge på tvers og da har men jo enda bedre plass om man har bredere liggeunderlag enn standard og siden det er 2 innganger er det jo også mulig i praksis

Virker som et godt gjennomtenkt telt som jeg gleder meg til å ta med på tur

Det går helt fint å sove en person i det store forteltet, men da er man jo mer eksponert for myggen, men det er jo også mulig å løse

 

Takker for svar og godt tips! Fornøyde etter testing?

virker toppers det ja. Prisen er høyere enn hva jeg har tenkt i utg. pkt., men kan være aktuelt for det. Gode løsninger og kvalitet er verdt å gå opp i pris:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toroluf skrev (7 timer siden):

God aften!:)

Takker for svar og tips!


innerteltet mitt er festet til bunnen (det veier 2.25 kg). Vekten på kun ytterteltet blir da 5,9 kg. Det kan gå, men det blir ikke helt det samme uten innerteltet og bunnen synes jeg. Er det fuktig/vått ute, blir fort det meste av utstyret fuktig/vått med tre aktive barn (som forresten synes klatring i lavvostanga er et av høydepunktene med teltturene:)

Bare hyggelig. 

 

Vi får dette til å fungere. Opplever ikke at utstyr blir noe raskere vått fordi om innertelt/bunn ligger hjemme (Finnmark har også innertelt med fast bunn). Kompis har også en lavvo med kun ytterduk vi bruker en del på laksefiske og det blir ikke akkurat vått inni denne heller.

 

Og så er jo dette alternativet et gratis og miljøvennlig. Vinn-vinn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
koffar2 skrev (På 30.4.2020 den 19.29):

Kjøpte akkurat ett Fjellreven Abisko Endurance 4 med Fjellforumrabatt til 10500,- på Fjellsport (kanskje dyrere enn hva du hadde sett for deg)

Henta teltet på posten tidligere i dag og nå står det oppslått i hagen (blir testet i natt med hele hurven :) )

Vekta viste 4600g sånn som det kom pakket fra butikken 

Det er 2 fortelt med innganger, det ene forteltet er digert.

Inner teltet har 115cm takhøyde hele veien ( skråner ikke mot fotenden), det er også mulig å ligge på tvers og da har men jo enda bedre plass om man har bredere liggeunderlag enn standard og siden det er 2 innganger er det jo også mulig i praksis

Virker som et godt gjennomtenkt telt som jeg gleder meg til å ta med på tur

Det går helt fint å sove en person i det store forteltet, men da er man jo mer eksponert for myggen, men det er jo også mulig å løse

 

Har du fått testet teltet? Fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Marius Engelsen skrev (På 28.4.2020 den 12.40):

Er storførnøyd med Marmot Vapor 4P til familen. Over 130 høyt, bratte vegger, helt rette vegger mot inngangene. Plass til 4 liggeunderlag (ikke bare 4 mennesker).

To små fortelt. Vekt ca 4,2 kilo komplett (eller 4,5, husker ikke helt, men mener det er 4,2 kilo på vekten).
 

Amerikansk oppsett og grei pris.

Hei Marius,

Er forteltetene for små, eller synes du de stort sett holder mål?

Fungerer uten myggnett foran lufteventilene?

Annet å utsette?

Har ikke fått somlet meg til å handle telt enda, men Vapor 4p står som nr. 1 så langt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toroluf skrev (8 timer siden):

Hei Marius,

Er forteltetene for små, eller synes du de stort sett holder mål?

Fungerer uten myggnett foran lufteventilene?

Annet å utsette?

Har ikke fått somlet meg til å handle telt enda, men Vapor 4p står som nr. 1 så langt:)

Forteltene er små. Store nok som inngang til å sette fra seg sko og litt bagasje. Resten er inni teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.