Gå til innhold
Freebird

Hjelp til valg av lettvekts enmannstelt

Anbefalte innlegg

Jeg har Tarptent Moment DW. Det er ikke spesielt bredt det heller. Og ganske lavt i endene slik at det er ikke er mye om å gjøre før nesetippen blir kilt av innerduken, Det går imidlertid vilt kjapt å slå det opp. Jeg har vært værfast en gang. Det var stusselig. Endte opp med å bare la drittvær være drittvær og så gikk jeg til bilen før jeg skiftet til tørt. Det var riktignok regn og bygevær og heldigvis ikke sterk vind. Tror ikke teltet hadde tålt så veldig mye vind sammenlignet med Soulo.

Med lettvektstelt til en person ofrer du komforten med litt større telt som tåler dårligere vær. Du har jo Soulo, og jeg tipper du har vurdert Unna?
Tarptent Notch finnes også som silnylon, uten at vekten er så mye mer. 150g? Uansett dyrt nå med dollarkursen. Om du trenger litt Notch-inspo fra skandinavia så kan jeg varmt anbefale å lage deg litt kaffe og se på Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke en-manns, og ikke billig, men du kan jo se på Skjult lenke - logg inn for å se den

Det er ikke fortelt, men det kan man kjøpe som ekstrautstyr. En del lettvekts klatretelt har konstruksjon som Helsport Trolltind, men det er mulig å kjøpe ekstra fortelt.  Litt mer knot å slå opp, men gir fantastiske muligheter de dagene det er fint vær. Og slike telt tåler alt av vær.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Freebird skrev (9 timer siden):

Jeg har vel egentlig allerede bestemt meg for at det blir Tarptent Notch. Det blir vel og merke ikke Li-varianten, prisforskjellen blir for stor for en besparelse på 200 gram. Så nå venter jeg egentlig bare på at de skal slippe 2020-versjonen, så går bestillingen av gårde. Jeg bruker ikke gåstaver, så jeg kommer også til å kjøpe karbonstenger hos Tarptent, så da bikker jeg akkurat kiloet. Jeg kommer nok også til å bytte ut pluggene med MSR Groundhogs, så det blir vel noen ekstra gram der også.

Takk til alle som har bidratt med gode forslag og synspunkter. :)

Veide moment dw-en min forleden dag. I pakkpose med 2 plugger (altså det som følger med) så veide teltet 1205g. 

Jeg må begynne å bruke dette litt mer merker jeg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Freebird skrev (17 minutter siden):

Jeg kjøper direkte fra Tarptent.com. 😊

Moment DW virker som et supert telt. Bare husk å montere barduner på stanglommen. Der tabbet jeg meg ut på min Scarp, noe som gjorde at jeg måtte bytte stangen etter å ha blitt overrasket av vind en morgen. 😅

Det er hull til plugg der. Har pleid å bruke det. Har i tillegg barduner i festet lengre opp på stangen. 
Har hatt teltet i over 4 år.

Har også crossing pole, men aldri brukt den. Synes den deformerer teltet, og gir egentlig ikke noen fordeler. Kanskje det tåler mer vind?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Lignende innhold

• Av Håvard_74
      Er Helsport Trollheimen forgjengeren til Fjellheimen som selges nå? Noen her med erfaring med Trollheimen 2 camp? Vurderer å kjøpe et som er lite brukt. 
    • Av Turrookie
      Hei! 
      Jeg er på utkikk etter et telt for to personer, til en grei pris. Er nybegynner, så har ikke behov for noen toppmodell, ei har jeg lommeboken til et. Teltet skal hovedsakelig benyttes av meg og min samboer. Vi er på leting etter et tunneltelt, ettersom det virker praktisk med stor plass i forteltet til utstyr og klær. 
      Har sett på Helsport sitt Breheimen 3, som er en spesialmodell ført av XXL. Er det noen som har erfaringer med dette? Tar gjerne imot tips til alternativer, i samme prisklasse

• Av northern_fov
      Hei og beklager ny tråd om dette.
      Jeg skal ha med minsten på 2 år og kjærringa på tur og ser etter et telt både for nåtiden men som også er et telt for fremtiden så fleksibilitet er bra.
      Antatt bruk:
      - Kommer ikke til å gå lange turer nå, maks 1-2 kilometer. Kanskje det blir lenger på sikt.
      - Antar det blir mest bruk i godvær
      - Over tregrensa
      - Jeg vil ha stort fortelt og da er vel tunneltelt beste opsjon.
      Til nå har jeg siktet meg inn på disse:
      Fjellreven Abisko Endurance 4: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Helsport Lofoten Pro Camp 4: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Robens Voyager Versa 4: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Jeg sikler mest på Abisko men det koster skjorta. Til gjengjeld har det enorm plass som sikkert kommer godt med når man har små barn. Robens VV finner jeg lite om men det ser veldig spennende ut. Når det er så billig blir jeg litt skeptisk. Har et Robens telt fra før av som jeg ikke har noe spesielt å utsette på.
      Takk for innspill.
    • Av Kuolseie
      Hei lurer på om det er noen her som har noen tips til gode tur muligheter  i Agder. 
      Skal noen dager til Setesdal vesthei i sommer, men kunne gjerne hatt noen tips til andre plasser. Gjerne i lavlandet. 
      Helt topp vis det er fiskemuligheter også 
    • Av Eva Iren Haldorsen Holm
      Er det noen som kan gi noen råd angående kuppeltelt beregnet på fjellturer.
      Holder på å lete i jungelen av telt og utforminger.
      hva er deres anbefaling når det gjelder innerteltet. Synes det er mye mesh. Er en frysepinn. Bør jeg se etter telt med mindre mesh, eller har ikke dette noe å si?
      ser nå på :
      - tungsten ul 3
      - Salewa litrek pro iii
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.