Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally solgt - hvilken kano velger man da?


Galvan

Anbefalte innlegg

Etter å ha eid en Ally 16,5 DR noen år, var det til slutt bare å innse at denne kanoen ikke var det beste valget for meg / familien min. Vi fant liksom aldri helt "tonen" med Allyen. Allyen ble derfor for litt siden (med et snev av vemod) solgt, og jeg er nå på utkikk etter ny kano.

Vurderer nå i stedet for sammenleggbar kano å gå for en "fast" kano - da jeg synes monteringen av Allyen var litt for knotete (20 minutter som det står i bruksanvisningen var jeg aldri i nærheten av...). 

Den nye kanoen skal fortrinnsvis brukes på turer med to voksne, to barn (småskolealder) og hund. Stort sett dagsturer på flatt vann/ litt elv, og 1-3 overnattinger. kanoen bør være retningsstabil, ha greie padleegenskaper, være solid og ikke for tung. 

- Er det noen som har tips til et godt valg av kano for meg?

- Ser at Sportspal har lette kanoer (har tidligere vært skeptisk til aluminium) - noen som har erfaring med disse? De skryter av disse kanoene hos kanoforhandlerene.

- Er det mulig å kjøpe lette/ robuste kanoer i f.eks materialer som kevlar / royalex etc i Norge? Finner ingen som selger dette.

 Håper på noen gode tips:)

Endret av Galvan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en sportspal 14 for ett pr år siden. Veldig god og stabil kano, brukt til fiske for min del. 

Men aluminiumen er altfor tynn og skrøpelig. Ble små hull bare ved å kjøre kanoen på land som man normalt sett gjør.

Denne kanoen kan man også ro som en båt. Tok i ganske mye i sterk motvind en gang og da rodde jeg i stykker kanoen, aluminiumen bøyde seg og hele kanoen ble skakk. 

Ikke verdt penga om du så får dem til halv pris 🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galvan skrev (11 timer siden):

Vurderer nå i stedet for sammenleggbar kano å gå for en "fast" kano - da jeg synes monteringen av Allyen var litt for knotete (20 minutter som det står i bruksanvisningen var jeg aldri i nærheten av...). 

Akkurat det er nok en øvingssak. Jeg tror at vi (2voksne) fint klarer det på under et kvarter. Ellers liker jeg at Allyen er litt myk og føyer seg litt etter bølgene isf å slå mot de. Og så tåler de overraskende mye juling, spesielt sett ift vekten. Bruker min en del alene også, og jeg hadde ikke hatt sjans å bære en 2-mannskano i aluminium eller glassfiber alene på samme måte, samt legge den på biltaket uten problemer.

Hilsen, fornøyd Allybruker som kjøpte ny etter å ha slitt ut min første etter 17 års bruk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tutto skrev (5 timer siden):

Jeg hadde en sportspal 14 for ett pr år siden. Veldig god og stabil kano, brukt til fiske for min del. 

Men aluminiumen er altfor tynn og skrøpelig. Ble små hull bare ved å kjøre kanoen på land som man normalt sett gjør.

Denne kanoen kan man også ro som en båt. Tok i ganske mye i sterk motvind en gang og da rodde jeg i stykker kanoen, aluminiumen bøyde seg og hele kanoen ble skakk. 

Ikke verdt penga om du så får dem til halv pris 🙂

 

 

Må vera ein elendig konstruksjon iverfall for skrøpelig. Meinar ikkje at ein skal herja med kanoen men er som ei motorsag den må tåla at ein kjøre ho fast i stokken, da blir sliting og rykking i ho for å løsna ho. Blir heve her og der og ligge og slamra baki ein bil. Ein kano må og tåla litt. Inkas har ein lettvektkano kanskje den kunne vore noko. Mulig nokon har prøvd den, eller er aluminiumen for tynn der og?

Den vanlige inkas kanoen er ikkje så tung den heller.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutto: Takk for deling av din erfaring rundt Sportspal. Jeg har søkt litt på nettet, og det ser ut som flere har opplevd slitasjeskader i det tynne aluminiumslaget. Imidlertid noterer jeg at flere speidergrupper bruker disse (noe som burde tale for holdbarehet). 

esv: Monteringen er nok en øvingssak ja. Ferdig montert Ally på under et kvarter er likevel imponerende bra synes jeg🙂. Slik jeg ser det er Allyens største fordel bortsett fra vekten at den kan demonteres. Ettersom jeg har plass til å oppbevare en kano og bil til å frakte den på, samt at jeg nok bare må innse at det ikke med det første blir ekspedisjoner der kanoen må sendes med fly o.l. samt turer med veldig lange bæringer i skog og fjell, tenker jeg at noe annet enn Ally kan være greit å sjekke ut. Et annet aspekt med Allyen er vel at det for konstruksjonens skyld ikke anbefales å kjøre fort med den på taket av bilen - i alle fall det jeg har hørt (sjekket med kanoforhandler). 

can: Jeg har egentlig ikke vurdert Linder Inkas, disse er sikkert gode kanoer - men jeg ser nok primært etter kanoer som ikke er aluminium.

Er det ellers noen som har erfaring med Old Town Penobscot 164?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en Sportspal for flere år siden. Utrolig stødig, og man kunne som sagt over her ro den som en robåt også. Den var fin å fiske med alene, da jeg rodde rundt og dorga. 

Men den var skrøpelig i aluminiumen syns jeg. Hadde den med på en 2 ukers tur med mye bæringer og en noe stryk. Kanoen så ikke ut etterpå, og var flere steder nesten helt flærra opp i aluen, selv om den ble behandlet veldig forsiktig. Masse hull, sår og bulker i den. Stolte ikke på kanoen etter dette. Jeg har gått andre veien og kjøpt Ally kano, og vil ikke anbefale Sportspal. Jeg solgte min for 1500kr, og da var den maks brukt 4 uker alt i alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kanoer i kevlar. De veier jo ned på det samme som en Ally, men de er dyre. Nærmere 30 og oppover. Mener xxl har en modell men den er ikke så,lett igjen. Så finnes det også andre sammenleggbare som Pakboats og Triton uten at jeg har testet de. Triton ser noe raskere ut å sette sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galvan skrev (3 timer siden):

 

Er det ellers noen som har erfaring med Old Town Penobscot 164?

 

Har penobscot 17 i royalex. Kjempekanp, rett og slett. Royalex er desverre ikke mulig å få tak i lengre, for den er tilsvarende en plastkano men veier ca 10 kilo mindre.

Men veldig bra bygget kano!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybruker: Takk for deling av Sportspal-erfaring. Veldig greit å høre andres erfaringer av en kano, før man evt går til anskaffelse.

 

borgern skrev (5 timer siden):

Du får kanoer i kevlar. De veier jo ned på det samme som en Ally, men de er dyre. Nærmere 30 og oppover. Mener xxl har en modell men den er ikke så,lett igjen. Så finnes det også andre sammenleggbare som Pakboats og Triton uten at jeg har testet de. Triton ser noe raskere ut å sette sammen

Jeg har nå søkt en del på nettet, og jeg har ikke kommet over andre Kevlar-modeller enn den ene Tahe Marine-modellen som XXL selger. Og som du sier er den ikke spesielt lett til å være kevlar (27 kg). Det som er pussig er at det ser ut til å ha vært et langt bedre utvalg av kanoer laget av lette materialer for noen år siden (bl.a. lette WeNoNah-kanoer). Har utvalget av kanoer (bort sett fra Ally) rett og slett blitt litt dårligere med årene?

 

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Har penobscot 17 i royalex. Kjempekanp, rett og slett. Royalex er desverre ikke mulig å få tak i lengre, for den er tilsvarende en plastkano men veier ca 10 kilo mindre.

Men veldig bra bygget kano!

Takk for kommentar - jeg har fått med meg at royalex-varianten dessverre ikke finnes lengre. Men det er betryggende å høre at egenskapene til kanoen er gode. Jeg vurderer å se på denne. Det virker for øvrig (ut i fra en del nettsøk) utrolig nok som at denne plastvarianten med sine 34 kg er av de lettere "faste" kanoer på denne størrelsen som jeg til nå har sett at forhandlere i Norge selger (men jeg kan jo ha oversett noen) - med unntak av tidligere nevnte Sportspal-kano (26 kg). 

Endret av Galvan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galvan skrev (10 minutter siden):

Nybruker: Takk for deling av Sportspal-erfaring. Veldig greit å høre andres erfaringer av en kano, før man evt går til anskaffelse.

 

Jeg har nå søkt en del på nettet, og jeg har ikke kommet over andre Kevlar-modeller enn den ene Tahe Marine-modellen som XXL selger. Og som du sier er den ikke spesielt lett til å være kevlar (27 kg). Det som er pussig er at det ser ut til å ha vært et langt bedre utvalg av kanoer laget av lette materialer for noen år siden (bl.a. lette WeNoNah-kanoer). Har utvalget av kanoer (bort sett fra Ally) rett og slett blitt litt dårligere med årene?

 

Takk for kommentar - jeg har fått med meg at royalex-varianten dessverre ikke finnes lengre. Men det er betryggende å høre at egenskapene til kanoen er gode. Jeg vurderer å se på denne. Det virker for øvrig (ut i fra en del nettsøk) utrolig nok som at denne plastvarianten med sine 34 kg er av de lettere "faste" kanoer på denne størrelsen som jeg til nå har sett at forhandlere i Norge selger (men jeg kan jo ha oversett noen) - med unntak av tidligere nevnte Sportspal-kano (26 kg). 

34 kilo. Det er bra for en plastkano 👍

Jeg lurer på om vektene er med eller uten sits, håndtak og rekke. Eller så er det størrelse. Som gjør de så tunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manko skrev (3 timer siden):

Det dukker vel innimellom opp noen brukte kanoer i royalex på Finn? Men er det slik at ingen produserer kanoer i royalex lenger? Jeg trodde ihvertfall at We-No-Nah fortsatt var å få kjøpt?

Tror du må over på kevlar. Royalexmaterialet er vissnok borte fra markedet. Har jeg blitt fortalt.

De fant ikke noe annet enn kanoer å bruke det til 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manko: Jeg har inntrykk av at de få Royalex-kanoene som dukker opp på Finn blir borte veldig raskt. Vet ikke om noen forhandler av We-No-Nah pr d.d.

Can: Dette er nok ingen forhandler - men det virker mer som et "båtleksikon" der også kanoer er representert. Mange fine modeller der.

 

Marius Engelsen skrev (7 timer siden):

34 kilo. Det er bra for en plastkano 👍

Jeg lurer på om vektene er med eller uten sits, håndtak og rekke. Eller så er det størrelse. Som gjør de så tunge.

Ja 34 kg er akseptabelt - men hadde håpet å finne en kano under 30 kg:) . 

Hvor mye veier Royalex-varianten din? Og hvilken bruksområder (flatt vann /elv, Korte/ lange turer? ) har du benyttet kanoen til? 

Endret av Galvan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galvan skrev (2 timer siden):

Manko: Jeg har inntrykk av at de få Royalex-kanoene som dukker opp på Finn blir borte veldig raskt. Vet ikke om noen forhandler av We-No-Nah pr d.d.

Can: Dette er nok ingen forhandler - men det virker mer som et "båtleksikon" der også kanoer er representert. Mange fine modeller der.

 

Ja 34 kg er akseptabelt - men hadde håpet å finne en kano under 30 kg:) . 

Hvor mye veier Royalex-varianten din? Og hvilken bruksområder (flatt vann /elv, Korte/ lange turer? ) har du benyttet kanoen til? 

Min kano er oppgitt til 29,5kilo. Oppgitt.

Bruker den til turpadling på sjøen mest :)  Også på vann. Elv padler jeg ikke.

Den er veldig rask, og har veldig høy lastekapasitet i kilo!

På overnattingsturer med familien sitter to unger på liggeunderlag i kanoen, og en voksen på hvert sete. Ungene sitter bra på dørken, og tyngdepunktet blir lavt.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barskekarsten skrev (2 timer siden):

https://www.eian.no/products/broadline-16-duralite
 

Med Ask relling er du nede i 31,5 kg
 

Takk for tipset - skal lese litt mer om disse kanoene. Ser ut som utrolig flotte kanoer forresten... 

 

Marius Engelsen skrev (14 timer siden):

Min kano er oppgitt til 29,5kilo. Oppgitt.

Bruker den til turpadling på sjøen mest :)  Også på vann. Elv padler jeg ikke.

Den er veldig rask, og har veldig høy lastekapasitet i kilo!

På overnattingsturer med familien sitter to unger på liggeunderlag i kanoen, og en voksen på hvert sete. Ungene sitter bra på dørken, og tyngdepunktet blir lavt.

Det høres ut ut i fra den bruk du beskriver som om kano-modellen bør tilfredsstille de fleste behovene mine (antar at egenskapene til 164 ikke er så ulik bortsett fra noen cm lengde). Din kano er da ettersom jeg forstår også god å padle solo?

Hvordan er primærstabiliteten på disse kanoene forresten?

Og har du/ noen andre noen synspunkter på hvordan den bør "lagres" når kanoen ikke er i bruk? Vil det være problematisk å lagre en plastkano utendørs ( evt henge den på en skyggefull husvegg)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galvan skrev (1 time siden):

Takk for tipset - skal lese litt mer om disse kanoene. Ser ut som utrolig flotte kanoer forresten... 

 

Det høres ut ut i fra den bruk du beskriver som om kano-modellen bør tilfredsstille de fleste behovene mine (antar at egenskapene til 164 ikke er så ulik bortsett fra noen cm lengde). Din kano er da ettersom jeg forstår også god å padle solo?

Hvordan er primærstabiliteten på disse kanoene forresten?

Og har du/ noen andre noen synspunkter på hvordan den bør "lagres" når kanoen ikke er i bruk? Vil det være problematisk å lagre en plastkano utendørs ( evt henge den på en skyggefull husvegg)?

Jeg padler den fint solo, men jeg har alltid godt med ballast foran. Jeg har ikke prøvd å padle mindre kanoer solo, så det kan jeg ikke si så mye om.

primærstabiliteten er litt lavere enn flatbunnede kanoer. Men det er ikke noe problem for ungene å bruke den. Fungerer bra i bølger, jeg bruker den jo en del på sjøen, og da må den ha lavere primærstabilitet for å bli sjøsterk. Med ballast blir den stødigere.

Jeg ville ikke lagret plastkano utendørs i solen, kanskje skyggen går bra? (Men jeg vet ikke, har ikke prøvd).

 Jeg henger den i taket i garasjen, over bilen. Lett å få av og på taket. Henger i to tynne jekkestropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 29.4.2020 den 14.54):

Jeg padler den fint solo, men jeg har alltid godt med ballast foran. Jeg har ikke prøvd å padle mindre kanoer solo, så det kan jeg ikke si så mye om.

primærstabiliteten er litt lavere enn flatbunnede kanoer. Men det er ikke noe problem for ungene å bruke den. Fungerer bra i bølger, jeg bruker den jo en del på sjøen, og da må den ha lavere primærstabilitet for å bli sjøsterk. Med ballast blir den stødigere.

Jeg ville ikke lagret plastkano utendørs i solen, kanskje skyggen går bra? (Men jeg vet ikke, har ikke prøvd).

 Jeg henger den i taket i garasjen, over bilen. Lett å få av og på taket. Henger i to tynne jekkestropper.

Takk for tilbakemelding. Jeg har nå sett på kanoen i dag i butikken - og den ser veldig fin ut. Selv om 164 er litt kortere enn din modell, er den romslig nok for oss. Tror jeg "går" for denne. 

Med tanke på stabiliteten - har du testet hvor mye den tåler i praksis, ved f.eks et kontrollert velt? Forhåpentligvis skal det en del til...:)

Ellers tror jeg det skal gå greit å lagre kanoen utendørs i skyggen. Løfter den litt fra bakken, og pakker den inn i en presenning om vinteren.

Endret av Galvan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galvan skrev (36 minutter siden):

 

Med tanke på stabiliteten - har du testet hvor mye den tåler i praksis, ved f.eks et kontrollert velt? Forhåpentligvis skal det en del til...:)

 

Jeg har veltet den ja, men hvordan skal jeg beskrive resultatet?

Å komme seg oppi, om jeg faller ut, klarer jeg med badetøy om sommeren, men det er ikke enkelt. Men å snu den og tømme den hvis den kantrer og er helt fyllt med vann klarer jeg ikke uten å komme meg til land.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.