Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av helårs sko.


Shaug

Anbefalte innlegg

Jeg vet at det er umulig å finne en sko som tilfredsstiller alle kravene jeg stiller

Men jeg er ute etter en 4-sesong sko som skal brukes til

- Jakt

- Toppturer (vinter, sommer)

- Dagsturer

- Lange ukesmarsjer

- Våt myr

Den skal være

- Slitesterk

- Svart (av farge :) )

- Høy

- God ankelstøtte

Er skeptisk til gore-tex. Har hatt noen goretex sko, og kvaliteten på de var så som så. Og overpriset. Våt blir du uansett.

Så jeg egentlig ute etter en lærstøvel

Har sett litt på Varg isogaisa og Lunhags profesional.

Av goretex modeller har jeg sett litt på Lasportiva Elk

Noen som kan komme med noen tips? Erfaringer?

Vet det er vanskelig å finne en som tilfredsstiller alt :)

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har akkurat kjöp meg Varg Rastegaisa, og er veldig fornöyd.

Jeg har hört mange skrekkhistorier om umulig ingåing osv, men har ikke hatt disse problemene selv.

Etter å ha trampet runt i skoene i ca 2 uker har jeg ennå ikke fått noen antydning til gnagsår.

Kanskje har jeg flaks eller at skoen passer veldig bra til akkurat min fot...

Er iallefall veldig fornöyd, og den har de egenskaper du har listet opp.

Pröv.

norsketim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i forsvaret. Har en del kollegaer som har de skoene..

De virker litt "store" og de veier jo 2,2kg.

Men er jo meget slitesterke og de tilfredsstiller mange av kravene mine.

Skal få prøvd de og se om de passer meg

Noen andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har viking hunter sko. Har brukt de to sesonger nå, ca 50-60 døgn. Er svært godt fornøyd. Jeg kjøpte akkurat disse fordi det var de som passet best på min fot. Prøvde også de fleste av de andre skoa nevnt her. Finnes mye bra sko. Det viktigste er uansett at skoa passer på foten. Såkalt inngåing er oppskrytt på såpass kraftige sko som det her er snakk om. Skoa bør passe fra dag 1!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt lundhags i fem år og det er ein kjempestøvel. Lett og om er lett sjølv om den blir våt. Om vinteren er den kald, pga. cellegummien. Har nettopp kjøpt meg isogaisa og er storfornøyd. Litt varmere. Liker begge og det kommer helt an på ka du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg har hatt Lundhags Pro i snart et halvt år, og har fått prøvd de skikkelig i løpet av sommeren og høsten. Er av den aller nyeste pro-modellen med helt glatt lær, ikke de som har litt "porete" lær.

Er veldig fornøyd med skoene foreløipg pga

+ bra ankelstøtte. Brukt de som sagt bare et halvt år, men det virker som læret ikke mykner etter hvert, og forhindrer at at ankelstøtten blir slapp. bruker nikwax på de i tillegg så må vel det bli bra :wink:

+ romslige i hælen, siden jeg har ganske brede hæler

+ selve sålen og cellegummien som utgjør skallet er én hel del, så ingen fare for at sømmer o. lign skal løsne nederest, pluss at halve skoen ikke er lær som må tørkes eller som får rifter.

+ stødige og brede, og er lette.

har gått mest i myr og bløtt terreng og her har de vært outstanding. har vært tørr på beina, uten kondens inne i skoene etter mange timer. bruker vanlige ulvangsokker. har også hatt de med på toppturer og har fungert greit også i steinur, men har måttet løsne litt på skoreimene når man må klive oppover, for da har skoene vært litt for "høye" oppover leggen og klemt over rista.

- kan tenke meg de er vanskelige å gå inn, siden cellegummien sikkert ikke vil gi etter mye, så passformen er veldig viktig. nå har jeg hørt at lundhags-"fabrikken" i sverige kan spesiallage sko etter føttene dine, men da må du vel til sverige.

- pris, betalte 2350.

- gjetter meg til at det kan bli kaldt i skoene til vinteren siden de ikke er foret. er nok ikke skoene til å stå for mye i ro med i snø. ( jeg kjøpte de store nok til å ha ulvang + ullsokker i, så får vi se til vinteren)

i den aneldning, er det noen som har prøvd pro-skoene med forsvarets fotposer? vet at noen spesialavdelinger bruker lundhags og lurer isåfall på om de kan kombineres med fotposene om vinteren?

tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hatt Alfa Bever Pro i 3 år, og synes dette er veldig brae sko. God gåkomfort, slitestyrke, passform og vanntetthet.

Ble en liten sprekk bakertst på skoen etter 2 år, men ble ordnet av god service hos alfa. Dette er mine første par ordentlige fjellsko :wink: Så har ikke fått prøvd andre jaktstøvler skikkelig, bortsett fra et par Balfour jaktsko, som jeg ikke synes egner seg til andet en lette en times turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starteren av tråden spurte etter erfaringer med La Sportiva Elk. Det har jeg desverre nok av.

La Sportiva Elk:

Er imponert over vanntettheten (gore-tex), og ved bruk i skogsterreng/ myrområder er dette en glimrende sko. Desverre tåler den ikke å bli brukt i steinur/ grus/ steinete sti. Gummien er av en slik kvalitet at den ikke slites jevnt ned, men detter av i biter. Skoen er konstruert slik at sålen er tynnest i overgangen mot tåa/ tåballene. Dette området blir sterkt utsatt for slitasje med kjedelige konsekvenser. Har jobba noen år som fjelloppsyn og brukt disse skoa både på jobb og i fritid på varierende underlag. Jeg har slitt ut to par, og flere blir det ikke. På det første paret tok det ca30 dager før det var slitt hull i sålen (gjennomsnittsdag ca6-7 timer). Har aldri opplevd noe lignende på noen sko. Dette paret klarte jeg å få bytte. Nøyaktig det samme skjedde med par nr2 på like kort tid. Dette paret nektet leverandøren (Atello, ikke butikken) å ta imot. Årsak: Leverandøren sa at skoa var UTSLITT, og at de derfor ikke ville ta dem inn. Med andre ord: Leverandøren (Atello) selger et skopar for kr2500 som de med hånden på hjertet sier at blir utslitt etter 1 måneds variert bruk!!! Disse skoa fortsatte jeg å slite på på pur f... i 2 uker til, våt på beina. På den siste turen slet jeg hull i sokken...

Så med andre ord - skal du bruke skoa til noe som helst anna enn å traske i myr, hold deg milevis unna Elk. Kjøp noe anna, gjerne Viking.

For ordens skyld: Jeg har et helt normalt og greit ganglag der jeg løfter skoa, ikke sleper dem :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Varg Isogaisa. :arrow: Kjempe sko. Når de er inngått tåler de alt. Brukte dem i to år på reinsjakt og fjellrypejakt. Noken gonger på reinsjakt har eg gått ca 65000 skritt pr dag i breksje og blokkmark. Skoene har ubetydelig slitasje hittil. Har holdt meg tørr og varm. Bruker kunn ull i skoene. Varg 4ever!! :wink::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å høre at det finnes noen som har positive opplevelser med Varg Isogaisa. For meg er det en gåte at de har blitt testvinnere rundt omkring. Her er mine erfaringer:

Varg Isogaisa:

Par 1: Sålen på den ene skoen løsna og sprakk etter 1 ukes oppsynsjobbing i reinsjakta. Brukte disse skoa i steinete terreng, hvilket de også er beregna på. Uproblematisk å bytte i nytt par.

Par 2: Brukte først skoa i ca ei uke på rypejakt om høsten. Påfølgende vår brukte jeg dem på en 33 dagers sammenhengende tur (Skandinavia på tvers). Har aldri noensinne slitt så mye med gnagsår. Stødige sko, men for stive til å brukes på annet enn variert underlag (ur/ ulendt). Etter 21 dager på tur (4 ukers bruk totalt) fikk jeg problemer med vannintrenging pga såle som løsna. Forsøkte å lime. Etter ca6 ukers totalt bruk sprakk sålen opp og jeg fikk dem resålet (kostet omtrent kr.500), i og med at de nå er skikkelig inngått. Sliter med vantetthet tross masse smurning, men bruker dem fortsatt innimellom hvis jeg skal på tur i ura. Skoa er uforholdsmessig tunge og ikke verdt penga.

Den som starta tråden var ute etter vintersko. Nå vet jeg ikke hva slags vinter det er hos han, hvor i landet han skal bruke skoa, men ingen av de vanlige fjellskoa er noe å skryte uhemmet av når det gjelder røffere vinterbruk. Da ville jeg heller ha satset på en av modellene til Kamik e.l.

God tur!!

Sverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen jeg kom fram til og det som passer meg best er som følger:

Som en sko for litt lettere jaktturer, med liten pakkning, i vått lende etc så falt valget på Alfa Bever Grip+

Som en sko for de lange turene med tung pakkning, hardt lende etc osv så falt valget på Alfa Jeger

Alfa passer foten min utrolig bra og jeg har klart og lure til meg den nyeste versjonen av Alfa Jeger på depot i forsvaret. Den har forsterkede sømmer og en ny såle.

Denne skoen er meget stiv og er beregnet for å bære tungt.

Alfa Bever Grip+ har jeg ikke fått prøvd enda. men den virker meget solid. Så jeg er spent på hva den vil levere.

Takker for alle svar.

Ps: Jeg såg på Varg isogaisa og Rastagaisa. Men for meg ble denne skoen litt for "massiv" og stor. Jeg bruker str 46 og med denne skoen såg det ut som jeg brukte snowboardsko :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde jeg flaks. Skulle akuratt til å spørre om det samme. Håper det er greit jeg skyter inne et par spørsmål i tråden din Shaug?

Jeg og er skeptisk til gore-tex sko (membransko generelt) nå som vintern er i annmarsj, har hørt membranen lukker seg når tempraturen synker under 10 minus. Og skoene utvider seg og blir store isklumper. Eller er dette feil?

Et annet kritterie som er viktig for meg er at skoene er lett å tørke inni telt ved primus osv. Da er det vel ikke så gunstig med sko som er foret eller gore-tex sko.

Det bør også nevnes at jeg fort blir svett/fuktig på beina under marsj, så skoene bør vel ha gode pusteegenskaper (men ikke gore-tex :) ).

Jeg har desverre ikke fått prøve noen av alternativene ute i felt. Og man blir ikke særlig klok av å bare prøve skoene i butikken. Så det blir et litt sjansjespill ved kjøp av sko, derfor hadde det vært fint å høre erfaringen fra dere.

Mvh. Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en sko er lett og tørke i telt har jo ikke bare med gore-texmembranen og gjøre. Membranen er jo tynn og fin så den tørker fort.

Men det har mer med lærtype, ekstra foring og såle og gjøre.

Moderne goretexsko har gjerne en tykk lær utenpå goretexmembranen for å beskytte denne, samt gummiforsterkninger her og der. Og alt dette fører da til at skoen blir tettere og bruker lenger tid på å tørke.

Dersom du skal ha en sko som er lett og tørke så er vel en lærsko uten foring den beste løsningen. Denne blir da igjen meget kald om vinteren.

Lundhags Proffesional skal jeg ha hørt er bra på dette feltet. Den har ingen foring og tørker fort.

Dersom du har en helt enkel lærsko (feks M77) som er godt imprignert slik at læret ikke trekker vann så tørker denne på en, to, tre.

Valg av sko kommer ofte helt ann på bruk. Og jeg har innsett at det nytter ikke å finne en sko som passer til alt.

Ps: jeg har en kompis som er same. og han sier at om sommeren har han to skotyper. det ene er joggesko dersom det er tørt, og støvler dersom det er vått :) hehe hadde bare alt vært så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.