Gå til innhold
  • Bli medlem

Mountain Hardwear Lamina 15F/-9 Erfaringer/Alternativ?


Kikkan

Anbefalte innlegg

Hei! 

Ser etter ny sovepose (etter helgens overnatting i hengekøye med en Mckinley Denali light jeg fikk for ca 15-20 år siden.. ) hvor det krøp ned til minus 2-3 grader. Det var rimelig friskt.. (conf +4 lim -4 står det på den, men det funket ikke for meg, selv med liggeunderlag og ull:p)

Har søkt endel, og vurderer nå denne pga pris/vekt/varme. Burde jeg gå opp i pris eller er dette en grei pose å bruke vår/sommer/høst? Kan kanskje bli i overkant varm i godt sommervær? - men da har jeg jo den Mckinley posen - for den var om ikke annet lett! Den veier ca 1380 gram ifølge internett. Skulle gjerne hatt noe lettere, men da ser det ut til at neste steg blir dobbel så dyrt for noe med tilsvarende varmeegenskaper? Er ikke hypp på å fryse og det kan jo fort bli kaldt på nettene selv sommerstid.

 

https://www.outnorth.no/mountain-hardwear/lamina-15-f-9-c-regular#ElectricSky

ps. Har gått gjennom det som ligger ute av "lamina" på søk i forumet, men da dukker det kun opp Lamina Z og andre ord etter. Er dette samme posen bare en ny utgave?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Soveposetemperaturer er i de fleste tilfeller basert på at du er påkledd i minimum heldekkende undertøy. Jeg bruker dette hele året utenom de varmeste dagene i lavlandet. På fjellet sover jeg nesten alltid med klær på. Det sparer soveposen, og det gjør det mulig å forlate teltet om natten uten å måtte kle på deg mye ekstra.

En annen ting er at noen er varme om natten, noen er kalde, og noen er midt i mellom. Kroppstemperaturen varierer også med døgnrytmen og er på sitt laveste i bunn av denne. Døgnrytmen svinger for de fleste to svingninger i døgnet og du har sikkert kjent på at du blir litt kald og trøtt på ettermiddagen. Tidlig på morgenen er den enda lavere og det er typisk på dette tidspunktet de fleste fryser selv om de var varme og gode de første timene av natten. Selv må jeg alltid velge en varmere sovepose, og jeg kan fint fryse om morgenen med en -5 sovepose selv om det aldri ble kaldere enn 5 grader. Jeg har nesten alltid med meg en jervenduk også som jeg brer over meg om morgenen.

For å ikke spore helt av så vil jeg si at jeg tror ikke du finner bedre syntetposer enn mountain hardware sine. Det er kanskje noen som produserer skreddersydde som kanskje passer deg perfekt, men da snakker vi dobbel eller trippel pris. Og poenget var vel kanskje at syntetposene til MH er veldig prisgunstige i forhold til hva du får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode og raske svar! Jeg kjøpte posen og har akkurat testet den på gulvet!

 Lenge og vektmessig virker den topp, men jeg opplevde den noe trang over armene.. Er dette kanskje vanlig i nyere poser?

Størrelsen er regular, kan eventuelt bytte til en Long, men da blir den kanskje for lang? Er selv ca 183cm, så passet akkurat perfekt i regular (182 personlengde oppgitt på lappen ser jeg nå..183 på nett:P) Large er oppgitt til 198cm.. 

Beklager hvis det er dumme spørsmål, har brukt siste dagene på å google soveposer som en galning. Men det er jo litt gøy. Igang med å se på liggeunderlag nå og jungelen er ikke mindre der, haha! 

Edit: Fant forøvrig specs på omkrets

Hip Girth Regular: 55in / 140cm

Hip Girth Long: 58in / 148cm

Shoulder Girth Regular: 60in/ 152cm

Shoulder Girth Long: 62in / 157cm

Endret av Kikkan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre en av endringene de har gjort i forbindelse med relansering, de har laget modellene smalere. Jeg har de gamle utgavene og opplever dem som romslige. Bruker denne som sommerpose og der er skulderbredden 160 cm i regular (de selger fortsatt de gamle modellene hos Hekta på tur mener jeg). Det er ikke noe problem for deg å gå for en lang pose når du er såpass akkurat på lengden for regular. Det er viktig at den ikke er altfor stor, men noen cm for å krype godt ned i posen og få trukket nakkekragen tett igjen rundt halsen er greit (synes jeg da).    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Heriks skriver, den lange utgaven har 15 cm lenger  personlengde en din høyde så den er ikke skivebom.

Når det gjelder omkrets på soveposer så er dette veldig personavhengig, kropsform og dine preferanser påvirker mye.

Jeg hadde sovposer med rundt 150 cm skulderomkrets som jeg har solgt eller gitt bort siste årene da jeg erkjente at jeg fikk mer komfort (sov bedre) i en videre pose, som igjen gir mer overskudd dagen etterpå. Minuset er litt større vekt og pakkevolum, samt at det kan være mer indre volum å varme opp (at den oppleves litt kaldere enn samme pose i smalere utgave).

Hva som funker best mtp å ligge i hengekøye aner jeg ikke, men jeg vil tro at en for trang pose er værre en en litt vid.

 

Bilde som ilustrasjon:

image.thumb.png.ad62b33f740d528004e0de491ed5b976.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for gode og kloke svar.

Ja, spørsmålet blir vel hvor mye 5 ekstra cm i skulderomkrets (og 8cm i hofte) vil oppleves i praksis om jeg går opp til large i samme modell. Da veier posen også 1400g. Eller om jeg skal gå over på annen merke/modell.. men da blir det fort dyrere, og muligens ett par hundre gram lettere. Da blir oppfølgingspørsmålet mitt hvorvidt man merker 1100/1200 gram kontra 1400g.. og om det er verdt det. Tenker litt høyt her:)

 

Hilsen nybegynneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde byttet den regular posen i en long og prøvd den på stuegulvet, så merker du jo forskjellen på hvor mye de centimeterne utgjør og hvis du fortsatt mener den er (for) trang så må du jo se på andre alternativer uansett. Hvis du sammenligner med en dunpose, warmpice viking 600 den veier 1160 gram i large og er 1200 kroner dyrere. Spør du meg er det ganske dyre gram, men du vil vel også få noe bedre komprimerbarhet og plass i sekken er jo alltid en utfordring :D om det er verdt det, tja .. det er det vel egentlig bare du som kan bestemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEd litt flask så får du den gamle utgaven til en flott penge. De er bittelitt større mener jeg å huske. 

Jeg har en Hyperlamina med Comfort -9 som jeg bruker som 3-sesongspose (eller sommerpose som vi kaller det her i Finnmark). Det er viktig for meg at den dekker tidlig vår og senhøst (jakta). Derfor vil jeg ha såpass lav temperatur på den. Opplever at denne klarer seg et stykke ned på minusskalaen. Det hadde min gamle meget utslitt pose (Comfort -8) sluttet å gjøre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, må få prøvd en i Large - den blir for trang for meg i regular har jeg kommet frem til. Sant det med dyre gram, derfor det var så bittert at denne ikke passet:p

Går jeg opp i large blir bang-for-the-buck 100kr per 100gram vekt (1,4kg). Er vel fortsatt ganske god ratio, men spørs om den hersens mumiefasongen gjør at denne også oppleves trang.. fortsettelse følger.. Bra tips med eldre modeller, men ironisk nok ligger disse ute til høyere pris. Kanskje pga nettopp passform?

Har søkt rundt på alternativer, noen som har kjennskap til Nemo Forte 20f? Den ser jo veldig god og romslig ut, men litt redd for den er optimistisk på kuldegrensen? Ikke så mange anmeldelser å finne på nettet. 

Endret av Kikkan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både lamina 15 og Nemo disco 15. Begge kjøpt i fjor. Har bare et par netter i hver å utale meg på. Jeg er str xl i klær og opplever lamina som trang. Nemo har samme temp.rating men jeg opplever den som varmere fordi den ikke er trang.  Tenk deg at du tar på en dunjakke som er ett nr for liten. Fyllet blir presset sammen mot ytterstoffet og det isolerer dårligere. Godt mulig en slankere person opplever lamina varmere enn meg. 

edit: Til hengekøye bør du vurdere topquilt, eller sovepose med åpning i front. Det blir mye lettere å kose seg i kokongen når du er godt innpakket. I hengekøye er det mye varmetap mot siden og under deg. Pass på at liggeunderlaget dekker sidene også :)

Endret av Gemajohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.