Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt for familie på 4


koffar2

Anbefalte innlegg

Hei

Er på utkikk etter et telt for 2 voksne og 2 barn (6 og 10)

Teltet vil hovedsaklig bli bruk vår,sommer, høst (og kanskje noen korte enkle overnattinger på vinter)

Vi har fra før 3 stk. oppblåsbare underlag med normal bredde (rundt 50 cm? og ett LW som er rundt 65cm?) 

Vi vurderer også å skaffe oss hund så det må vi også ha i bakhodet. (Gjerne stort fortelt med plass til bagasje hund og matlaging)

Pris bør ikke overstige 10.000,- men kan vurdere dyrere hvis det er lite å velge i 

Vekt er også noe vi "vektlegger" en del :) 

 

Har vært inne på tanken på å gå for ett 5 mannstelt, men det er jo utfordrende nok å finne telt plass til ett 4 mannstellt

 

Blir glad for alle svar fra dere som har erfaring med familie telt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De bærer soveposer og liggeunderlag selv

Tenker å bruke teltet til alt av familieturer. Alt fra campe ved bilen, kanoturer til turer i skog og fjell...mest det siste

Foreløpig går vi ikke så mye lenger enn et par timer, men det kan jo øke med alderen

Jeg tenker at alt under 5 kilo kan fungere, men jeg vil jo helst ned mot 4 Kilo.

Endret av koffar2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Fjellheimen Superlight 4 personers telt er helt nede på 2,5kg. Godt fortelt ser det også ut til å ha. Med erfaring fra et eldre og tyngre telt i samme størrelse fra Helsport, så spørs det om ikke et slikt ville stått på en liste om jeg skulle handle noe slikt igjen.

Med å surfe rundt litt etter rabatter, så kan det hende du møter priskravet også.

 

https://www.helsport.no/fjellheimen-superlight-camp

 

 

D3D7121E-E0E4-4861-B623-574B2D4E48AF.jpeg

Endret av Lyckeboden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste telkjøp er klart Marmot Vapor 4P. Stor høyde i hele teltet og, bratte vegger, mulig å gå inn/ut mens ungene sover, god plass til tørkesnorer, to innganger. Og prisen, den er meget god👍
 

Plassutnyttelsen er mye bedre enn i tunelltelt synes jeg.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med fortelt på Vapor teltet? Er det av typen der du monterer innertelt før yttertelt?

Usikker på hvordan Fjellheimen SL er i litt kraftig vind over tregrensen? Er vanligvis stor tilhenger av lette materialer, men er litt usikker på et så stort telt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lange turer i skog og fjell, hvor alt skal bæres. Og erfaringsmessig blir det far som tar den tyngste børen. Så er all vektreduksjon veldig velkommen. På turer med familie så blir det fort mange kilo med mat og utstyr. Og sparer man 2-3 kilo på et telt så er jo det helt fantastisk egentlig. Har mange turer med et tilsvarende eldre Helsport telt. Femund 4 Camp. Et fantastisk romslig familietelt,  men nesten 6kg så er ikke dette noe for de lange fot turene. Kan man oppnå det samme i et superlight på 2,5kg mener eg at det ikke er noe å tenke på. Et stort og godt fortelt settes veldig pris på når man drar med familien på tur. Det er ihvertfall min erfaring 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare på hvordan superlight materialet oppfører seg under mye vind. Men ville nok på et stort telt som dette uansett plassere det i så mye ly for vind og vær som mulig. (Uavhengig av materiale).

Endret av Lyckeboden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Fjellheimen pro 4 camp ligger på 3,9K til 8000,-

Regner med at vektøkningen er p.g.a kraftigere stenger og duk. 

Jeg er "lettpakker" til vanlig, men når det er snakk om familieturer er jeg litt mer skeptisk til å spare for mye vekt på teltet. Men begge disse er oppe til vurdering. Skulle gjerne hørt med noen som har ett av disse teltene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt Hilleberg Keron 4 GT som familietelt. Det har fungert utrolig bra for oss både sommer og vinter. Det veier rett i overkant av 5 kg tror jeg, men fordelt på 4 personer er det helt ok. Det er nå brukt i snart 13 år og det er fortsatt i super stand. Når man er 4 personer er det stor fordel med 2 innganger. Det koster litt mere enn hva du hadde tenkt, men om du er litt tålmodig vil du finne det på tilbud.

https://hilleberg.com/swe/tält/black-label-tält/keron-4-gt/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill

Føler Hilleberg er litt overpriset, men som du sier så kan man finne det på tilbud eller brukt.

Har satt meg som mål å skaffe teltet rimelig raskt, da jeg tror det blir mye brukt i år siden sydentur og alt er avbestilt p.g.a ....ja dere vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koffar2 skrev (1 time siden):

men når det er snakk om familieturer er jeg litt mer skeptisk til å spare for mye vekt på teltet.

Kan jeg spørre hvorfor? Fjellheimen Superlight tikker jo av på alle punktene dine, men sjekk at det er 2019-modell. Så svære telt som du ser på må du ha ganske kraftige og tunge stenger om du er redd for vær og vind. Hvis det er holdbarhet så må du nesten bare ta det som det er, for ingenting magisk er mulig der. Da er det eventuelt å prøve seg på en annen type konstruksjon. Tarptent Hogback har f.eks. litt mer slitesterke materialer, men tåler nok mindre vind og har veldig små fortelt.

En liten avsporing: Tarp er herlig på sånne turer. 4 stk i 4-mannstelt blir jo trangt.

Endret av Thomas E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (5 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor? Fjellheimen Superlight tikker jo av på alle punktene dine. Så svære telt som du ser på må du ha ganske kraftige og tunge stenger om du er redd for vær og vind. Hvis det er holdbarhet så må du nesten bare ta det som det er, for ingenting magisk er mulig der. Da er det eventuelt å prøve seg på en annen type konstruksjon. Tarptent Hogback har f.eks. litt mer slitesterke materialer, men tåler nok mindre vind og har veldig små fortelt.

Jeg vil jo tro at pro versjonen tåler mer vær en SL versjonen og jeg tror også den er mer slitesterk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

koffar2 skrev (1 minutt siden):

Jeg vil jo tro at pro versjonen tåler mer vær en SL versjonen

Tja, hvorfor det? Stengene er de samme, konstruksjonen er tilnærmet lik. Jeg kjenner ikke detaljene rundt barduneringen, men hva Pro tåler av vind vs Superlight tror jeg er ganske så likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (25 minutter siden):

Tja, hvorfor det? Stengene er de samme, konstruksjonen er tilnærmet lik. Jeg kjenner ikke detaljene rundt barduneringen, men hva Pro tåler av vind vs Superlight tror jeg er ganske så likt.

Det står Stoffene, bardunene, stangkoppene, stengene, pluggene, og ventilene er alle designet med tanke på å minimere vekt, men opprettholde robustheten og stabiliteten i teltet.

Så da antar jeg at stengene er tynnere? eller står det et sted at det er de samme?

kanskje dårligere lufting og?

Endret av koffar2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

koffar2 skrev (8 minutter siden):

Det står Stoffene, bardunene, stangkoppene, stengene, pluggene, og ventilene er alle designet med tanke på å minimere vekt, men opprettholde robustheten og stabiliteten i teltet.

Så da antar jeg at stengene er tynnere? eller står det et sted at det er de samme?

kanskje dårligere lufting og?

Stengene er de samme på de fleste Superlight/Pro. X-trem har tykkere stenger. Luftingen er nylig forbedret i 2019-modell på Fjellheimen Superlight, så den er så vidt jeg vet helt identisk nå? Hovedforskjellen ligger i teltduken, og i mitt hode går det mest på slitestyrke over tid enn hvordan de står seg mot vær og vind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha hva dere mener i bakhodet, men vi avslutter diskusjonene rundt SL eller Pro nå. Jeg er mer interessert i hvordan dette teltet er å bo i for en familie på 4 med hund. Jeg er også interessert i andre telt om noen har gode erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (7 minutter siden):

Stengene er de samme på de fleste Superlight/Pro. X-trem har tykkere stenger. Luftingen er nylig forbedret i 2019-modell på Fjellheimen Superlight, så den er så vidt jeg vet helt identisk nå? Hovedforskjellen ligger i teltduken, og i mitt hode går det mest på slitestyrke over tid enn hvordan de står seg mot vær og vind. 

Hvordan er luftingen endret fra 2018? 

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

koffar2 skrev (3 minutter siden):

Jeg skal ha hva dere mener i bakhodet, men vi avslutter diskusjonene rundt SL eller Pro nå. Jeg er mer interessert i hvordan dette teltet er å bo i for en familie på 4 med hund. Jeg er også interessert i andre telt om noen har gode erfaringer

Jeg har brukt Fjellheimen 4 med 2 voksne og en middels stor hund og synes det er perfekt størrelse for det. Jeg tviler på at jeg kommer til å dra med inn 2 unger i tillegg i telt av den størrelsen, men jeg har ikke prøvd, så hvem vet.

TheSleepwalker skrev (3 minutter siden):

Hvordan er luftingen endret fra 2018? 

Tida går fort. Det er vel 2018-versjonen jeg mener.

Terka skrev (12 minutter siden):

Mye pga forskjeller i barduneringsløsning

Eneste forskjellen er vel den bardunen i ventilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår25 er en rabattkode som funker på fjellsport.no nå. Da blir hilleberg Keron en del rimeligere :) 

Jeg bruker det teltet til familietelt og vinter turer uten familie. Kjempe bra telt! God plass i teltet, god plass i forteltet, myggnett i døren til det store forteltet som gjør det mulig å bruke det selv med mygg utenfor og god lufting. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.