Gå til innhold
  • Bli medlem

Vannrenseløsninger for tur


kepiblanc

Anbefalte innlegg

Jeg har sjelden kvaler med å drikke rennende vann i Norge, og hvert fall i hjemtraktene, men er ikke alltid like ivrig på stillestående vann (små vann, tjønner, etc). Siden jeg også er en gadget-tulling, leser jeg litt om slike vannrenseløsninger som MSR, Katadyn, o.a. tilbyr, men er nysgjerrig på om noen her har praktisk erfaring med noen av dem?

Da tenker jeg ikke lifestraws, men løsninger som kan brukes for å filtrere vann til matlaging, fylle opp camelbaker, etc. Altså alt fra Sawyer mini og MSR TrailShot til mer "volumløsninger" kits som Katadyn basecamp, MSR Trail Base, MSR Guardian, MSR Miniworks og strengt tatt alle mulige andre jeg ikke kjenner til eller har nevnt. 

Tanken er noe som fungerer godt til mer enn bare å fylle opp en liten drikkeflaske, men mer for når man har slått seg til for en natt eller flere og skal kokkelere litt. Altså som kan i nogenlunde effektiv form brukes til å pumpe rett i gryta eller en helsport waterbag før matlaging, til å fylle opp camelbak (interessert i å høre om evt løsninger som passer med åpningen for påfyll av camelbak), eller til eget reservoar (som de nevnte 'base'-løsninger) uten å bruke for lang tid. Jeg tok med de minste også om de er effektive. Om vi er 3 stk og må bruke 10 min på å sørge for vann for kvelden, så overlever vi det. Listen ligger ikke på 10L løsningen til Katadyn nødvendigvis altså.

Vekt, filtreringstempo, enkelhet, vedlikehold, etc.

Kunne sikkert spesifisert i det vide og brede her, men siden jeg ikke har peiling, og ser etter noen som har, antar jeg dere vet hva jeg evt trenger å vite. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal se på hvad det er du ønsker og filtrere bort. De fleste filtre fjerner virus og bakterier, dette burde jo række såfremt du tager vand i Norge i områder med f.eks harepest.

Ønsker du at fjerne kemikalier, såsom pesticid rester mv. så skal filteret også have et aktivt kul element. Dette fjerne for så vist også dårlig smag, og naturlige salte og mineraler. Så hvis du over en længere periode(her mener jeg ikke vanlig vandreture), så bør man supplere med kost tilskud med salte og mineraler.

Personligt bruger jeg et katadyn hiker med aktiv kul i det meste af Danmark, kun meget få steder tanker jeg vand fra naturen uden brug af filter i Danmark. I Norge bruger jeg normalt ikke filter, dog havde jeg et sawyer mini med i sommers da der var risiko for harepest der hvor jeg vandrede.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt behovet?

Har aldri hatt vansker med å finne vann uansett hvilken tur jeg er på. 
Hva er du redd for da? Om du er usikker så kan du jo gi vannet ett godt oppkok så skal jo det meste være greit. 
Vi bor i Norge, og her er vannet veldig fint, og det er vann over alt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignifer skrev (1 time siden):

Ser ikke helt behovet?

Har aldri hatt vansker med å finne vann uansett hvilken tur jeg er på. 
Hva er du redd for da? Om du er usikker så kan du jo gi vannet ett godt oppkok så skal jo det meste være greit. 
Vi bor i Norge, og her er vannet veldig fint, og det er vann over alt. 

Ja, som jeg skriver, det er nok en interesse like mye fordi jeg er litt dingsefreak. Men også interessant når man skal fylle opp en eller flere camelbaks relativt hurtig uten behov for koke- og avkjølingstid. Jeg er selvfølgelig helt enig i at det jevnt over går helt fint å forsyne seg med vann i hele Norge, men det er jo noen vann jeg ikke syns er like appetitlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden koking ikke er ett alternativ, ville jeg kanskje gått for ett Sawyer Sqeeze system, eller lignende. Med en pose man presser vann gjennom filteret. Lite, lett og greit, til de gangene man trenger det. Til campbruk er sikkert ett gravitasjonssystem bedre. Men pumper etc. tror jeg virker tungt og stort å bære på?

Vannrensetabletter er ett alternativ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt så bruker jeg ikke vannrensing på tur i norge, men så er det noen ganger som avviker. 
Etter en sommer med mye død lemmen i vannene ble det anskaffet et sawyer squeeze filter.
Dette har jeg tatt med på turer hvor jeg har misstenkt at vanntilgang kan være dårlig, og dermed kunne resnse på mindre stilleståenede vann og i smågnagerår.
Etter et par turer hvor filteret ikke har vært med og man har kokt vann, og med det hilst på den kjedelige ventingen på at vannet skal bli avkjølt nok til å kunne fylle flaskene (fylling underveis på vandring) så har filteret fått bli med på flere turer de siste årene.

Syntes den fungerer greit om en underveis på vandring bare skal fylle flaska, tar ikke så mange minuttene å klemme igjennom vann til å fylle drikkeflaska.
Jeg har laget til så jeg kan bruke med gravitasjons filtrering, da er det bare å henge den opp og la den filtrere uten å trenge å gjøre noe selv. Bruker da en 1 liters platypus pose i ren rene siden.

sawyersqueeze.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til innkjøp av en Sawyer Mini, etter en tur hvor jeg opplevde flere tvilsomme drikkevannskilder.

Jeg trengte vann, hadde ikke kokemulighet og endte opp dehydrert siden jeg ikke tok sjangsen på vannet.

Dette sier reklamen om Sawyer Mini:

Sawyer Mini, vannrensefilter til turbruk - et "must" for alle som vil sikre seg mot urent vann når man er på tur. 

Superkompakt og lett vannrensefilter til gunstig pris.
Her kan man drikke rett fra bekken gjennom filteret, bruke medfølgende drikkepose eller standard brusflasker.
Det følger også med sugerør for enklere væskeinntak.
Filteret kan også monteres på drikkesystemer som Geigerrig, Camelback etc.
Komplett sett med filter, 0,5 liter drikkepose, sugerrør og rensesprøyte.
Vekt filter kun 57 gram. 

Enten man skal drikke vann fra fjellbekken, fra vannkrana på hytta eller andre steder man er usikker på vannkvaliteten.
Sawyer bruker 0,1 Micron Absolute Hollow Fiber Membrane filter for rensing av vannet og filteret.
Denne unike metoden gir deg rent vann raskt og sikkert, uten tilsetning av kjemikalier.
Mini filteret renser opptil 372000 liter vann og fjerner 99,9999% av bakterier i vannet som salmonella, kolera, e-coli, etc.

 

Systemet virker for enkelt, så jeg er usikker på om jeg tør stole på det. Altså hvor tvilsomt vann tør jeg prøve meg på? Uansett, nå ligger det i sekken på turer hvor etterfylling av vann må påregnes og jeg ikke kjenner vannkilder.

Har brukt det et par ganger for å teste og da har jeg brukt medfølgende pose som "urein" noe jeg syns var tuklete siden den var vanskelig å fylle. Her vil en brusflaske være mye raskere i bruk. Men alt i alt fornøyd og så håper jeg at den holder hva den lover, den dagen jeg virkelig trenger den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at Katadyn Basecamp ble nevnt, så deler erfaring med denne. Ble kjøpt inn til en lengre kjøretur til Sentral-Asia og ble benyttet for å filtrere vann fra usikre kilder fra skitten vanndunk til ren vanndunk. Filtreringssystemet fungerer bra og effektivt, og med kombinasjon med vannrensetabletter så hadde vi ikke problemer å drikke fra selv de verst tenkelige kilder. Når det er sagt så var det sjelden vi hadde behov for å bruke det, for selv i fjerne land var det rikelig med rent drikkevann å finne.

Har filtreringssystemet fortsatt, men har foreløpig ikke falt meg inn å ta dette med på ryggsekktur i Norge. Det finnes nok systemer som er lettere og med like stor virkningsgrad på filtreringen, bare ikke like rask filtrering (men når trenger man så rask filtrering egentlig?).

AABE4CAE-2B48-4576-9DF2-3C0F824F02DE.thumb.JPG.b5aa65cd5805b3483072eb5176cc4ae4.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Holt skrev (1 time siden):

Bare å gå for en lifestraw-flaske så er mye gjort 


Har Lifestraw Go selv, og har igrunn begynt å se etter noe annet som alternativ til om man skulle ha behov for vannrensing. Flasken er stor og tung, og liker den igrunn ikke som drikkesystem. Det er tungt å dra vannet opp gjennom filteret når man skal drikke, og enda værre om man er sliten og andpusten. Liker som regel helst bare vanlige drikkeflasker, gjerne 0,4l eller 0,7l som Bonaqua bruker på sine vannflasker. Disse har gode drikketuter også. Så da er tanken mer på å bruke et filtersystem på å fylle en slik flaske om behovet er der. Hvis ikke, så fyller man bare flasken rett fra bekken.

Har sett på Katadyn BeFree og Sawyer Mini, men ser at Lifestraw har kommet med en variant de kaller Flex. Så får se hva det blir til slutt :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 timer siden):

Vannrensetabletter er ett alternativ?

Det kan selvfølgelig være et alternativ, men mener fra yngre år å huske disse smaker så som så (altså vannet etter rensing)?

 

Uansett, takk for alle svar. Jeg begynner å helle litt mot MSR Trail Base Water Filter Kit, av de jeg har sett, da jeg der også kan velge å bare ta med/bruke Trailshot-delen av systemet. Ikke superoverbevist av hvordan rense filteret, men MSR har vel en god del mer peiling på dette enn jeg. Så får jeg dekket gadget-interessen min også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Katadyn basecamp pro og er veldig fornøyd med den løsningen.

Man kan diskutere seg grønn på hvorvidt det er nødvendig eller ikke, men i tillegg til å rense vannet, så setter jeg pris på hvor praktisk det er.

På tur fyller jeg bare posen med vann, og henger den opp i et tre,  og man har rent vann lett tilgjengelig i leir, og slipper å gå frem og tilbake til vannkilden.  Det er også så enkelt at barna på 7 og 9 fint klarer å fylle flaskene sine selv.

Jeg er heller ikke utpreget lettpakker, så dette vannfilteret på ca 330 gram får som regel alltid plass i sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (15 timer siden):

Jeg kjøpte for et par år siden da vi skulle på tur steder hvor dette er nesten obligatorisk. Katadyn BeFree er milevis raskere enn Sawyer-systemet og enkel å få tak på her i landet også.

BeFree filtrerer og renses raskere enn Sawyer, men det blir og så permanent tett mye fortere ... 1000 liter vs 2000 liter

Personlig filtrerer jeg alt vann i naturen (nesten) alltid. Det tar i grunn ikke lang tid, men det gjør det å få i seg noe dritt som må fort ut ...

 

Jeg bruker en Cnoc Vecot (https://cnocoutdoors.com/) og en Sawyer Squeez (ikke mini eller micro). Da kan man enkelt og relativt raskt fylle en flask eller 3 eller Camelbag eller hva man vill. Funker også å henge det opp å la tyngdekraften filtrere vann i pasuser/camp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kepiblanc skrev (34 minutter siden):

Jeg var så og si klar på MSR Base Camp settet, men ble litt forliebt i en video av Katadyn Pocket og løsningen han hadde laget for å fylle på vannblæra si. Men den kosta jo flesk også da. 

Jeg har en Katadyn pocket, også. Det har vært solgt i perioder for ca 1.600.

Er vel ikke det mest lettsolgte produktet på markedet på grunn av prisen. Funksjonsmessig er det ikke noen store fordeler med pocket kontra f.eks basecamp.

Den store fordelen med det er at filteret holder i 50.000 liter, slik at man i utgangspunktet fint kan klare seg med det resten av livet... 

Til sammenligning må filteret i basecamp byttes etter ca 1500 liter, men det finnes jo også måter å omgå det på... SLIK som dette f.eks

Jeg får av og til litt brunt vann/hummus i springen hjemme her, og da funker det kjempebra. Benytter to vannkarafler, hvor en er for rent og en for skittent vann med pumpen mellom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fikk heller ikke inntrykk av om/hvordan det evt lot seg integrere med Katadyn sin "base camp" heller. 

1500 liter holder noen sesonger for min bruk, og siden MSR sin løsning er såpass mye billigere (vært nede i 1249,- (pluss Fjellsport-rabatt i tillegg), så ligger nok den i tet ennå. Likviditet er jo en verdi det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kepiblanc skrev (4 minutter siden):

Likviditet er jo en verdi det også.

Men nokså uforenlig med å være gadget-tulling :-)

Jeg Kjenner ikke MSR sin løsning, så den kan jeg ikke uttale meg om. Fungerer sikkert helt fint den, også... Kan kanskje ta litt lenger tid å rense vannet, siden det er 1l/min kontra 2l/min hos katadyn... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klortabletter er et veldig godt alternativ av flere grunner, og behøver ikke å smake klor. Vekt er selvfølgelig viktig, samtidig som du har "kald" drikke innen en time. Litt saft, xl1 eller icetea gir god smak, men det finnes også en nøytraliseringsveske man kan bruke. Det enkleste er kanskje å koke vannet, men da må man bruke tid på å fyre, og på å kjøle vannet.

Har ikke tenkt på dette siden 2011, da det var lemenår og harepest samtidig. Da gikk diskusjonene heftig for seg her på FF :). Sitter selvsagt med en katadynrenser, som jeg valgte bort på selve turen til fordel for klortabletter. Vet ikke om micronfiltreringen er god nok på lifestraw o.l. ift. tularemi f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg testet vannrensetabletter på siste tur og synes ikke de ga noen spesiell smak på vannet (mulig andre har mer sensible smaksorganer enn meg): https://www.apotek1.no/produkter/micropur-forte-vannrensetabletter-mf-1t-100stk-903987p

Jeg renser vanligvis ikke vann, men enkelte steder er det lange strekninger i skog i Norge med svært få noenlunde gode vannkilder og de kan ligge ganske langt unna ruta man går. Hvis man må overnatte på en slik strekning blir det fort mye vann å bære med seg. Jeg har både filtre og UV-lys jeg kunne tatt med meg, men disse tablettene var den enkleste og letteste løsningen og jeg vurderer den som minst like sikker som alternativene (egentlig sikrere). Den fjerner selvsagt ikke gift, men det gjør vel ikke de andre løsningene heller med mindre man har med seg kullfilter?

Tror vannrensetabletter blir løsningen min på denne typen turer (skog med lange strekninger uten gode vannkilder). Det er jo ikke noe stort forbruk heller. Jeg brukte en tabelett på 8 dager, og da mest bare for å teste (for jeg kunne godt kokt vannet i stedet, men synes det er mer heft siden vannet jo må fosskoke i minst ett minutt og deretter avkjøles etterpå før det kan drikkes. Det tar dermed typisk like lang tid før det er drikkeklart. Med vannrensetabletter er det bare å fylle flaska med 1 liter, hive oppi pilla, skru på lokket, putte flaska i sekken og vandre videre. Har man to flakser har man tilgang til rent vann hele tiden.

På fjellet har jeg alltid bare drukket vann rett fra naturen. Det gjør jeg stort sett i skogen også, men hvis jeg kun har tilgang til småbekker og myrsig i løpet av dagen tenker jeg meg godt om før jeg drikker av vannet, spesielt hvis det er mye husdyr i området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Jeg testet vannrensetabletter på siste tur og synes ikke de ga noen spesiell smak på vannet (mulig andre har mer sensible smaksorganer enn meg): https://www.apotek1.no/produkter/micropur-forte-vannrensetabletter-mf-1t-100stk-903987p

Jeg synes heller ikke smaken fra Micropur er plagsom. Verre med jodbaserte ting... Det tabletter ikke egner seg til er grumsete vann - men det står ganske tydelig på pakka, mener jeg. På den annen side tetner vel filtre også ganske fort om ikke vannet er relativt klart i første omgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (1 time siden):

Jeg synes heller ikke smaken fra Micropur er plagsom. Verre med jodbaserte ting... Det tabletter ikke egner seg til er grumsete vann - men det står ganske tydelig på pakka, mener jeg. På den annen side tetner vel filtre også ganske fort om ikke vannet er relativt klart i første omgang.

Det største problemet med grumsete vann er at jeg ikke vil drikke det. Brunt vann er greit, men ikke grumsete vann (brunt vann=myrvann, ikke brunt vann fra rustne jernrør som ikke er bra å drikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette befree filteret blir iallefall potte tett ganske fort, selv om det kun brukes på vann fra bekker eller fiskevann. Når jeg googler ser jeg at jeg ikke er den eneste som plages, og risting, kloring etc. av filter funker tydeligvis bare i noen tilfeller. Min gav nærmest opp etter 4-5 småturer. Etter mye skylling og risting renner det nå litt igjennom, men må klemme til krampa tar meg. Da er nok tabletter en sikrere løsning 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.