Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til teltur i Oslomarka for nybegynner


Zarathustra

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge drømt om å dra på telttur alene i marka men har ingen anelse om hvor jeg kan og bør dra (og null erfaring). Jeg er ikke kresen på om det er Nordmarka, Sør eller Lillo så lenge jeg kan komme meg dit uten bil og sykkel fra Løkka og så lenge det ikke er de aller mest befolkete ("beteltete"?) områdene i sommermånedene. Jeg er fersk på telttur men siden jeg også elsker marka og skogen ønsker jeg å oppleve et sted unna lydene fra byen.
Jeg er klar over at det finnes utallige artikler på nett om "de beste stedene" med forslag, men famler litt i mørket med hvor jeg skal velge for å ikke snakke om hva jeg skal pakke og forberede (men akkurat det er det lettere å finne ut av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at du skriver at du er klar over ulike nettsteder, men jeg ville sett på enten Fantastiske marka eller Tursøstre. Der finner du veldig konkrete forslag til ulike steder å telte i Oslomarka som er tilgjengelig med offentlig transport, samt gode tips til pakking. 

Oslomarka er generelt veldig befolket om dagen. Hvis du vil bort fra folk, bør du kjøpe deg et kart og gå på umerkede stier. Men hvis du har lite erfaring så kan det også være fint å starte litt bynært, for eksempel Nedre eller Øvre Blanksjø (fra Sognsvann). 

God tur! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (På 25.4.2020 den 15.06):

Ser at du skriver at du er klar over ulike nettsteder, men jeg ville sett på enten Fantastiske marka eller Tursøstre. Der finner du veldig konkrete forslag til ulike steder å telte i Oslomarka som er tilgjengelig med offentlig transport, samt gode tips til pakking. 

Oslomarka er generelt veldig befolket om dagen. Hvis du vil bort fra folk, bør du kjøpe deg et kart og gå på umerkede stier. Men hvis du har lite erfaring så kan det også være fint å starte litt bynært, for eksempel Nedre eller Øvre Blanksjø (fra Sognsvann). 

God tur! 😊

Det jeg fryktet litt er at alle steder nevnt på de sidene vil per definisjon være populære steder og dermed ganske godt brukt. Samme med steder som er i relativ nærhet av Sognsvann. Samtidig vet jeg at stedene som ikke er så godt brukt vil kanskje heller ikke bli nevnt om man ber om forslag og at hele marka om sommeren, og nok spesielt denne sommeren, kommer til å være ganke folksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på om du tenker en overnatting, en helg, eller uke. Bruk f.eks. denne siden, zoom inn/ut og flytt deg rundt for å planlegge din neste tur.

Selv er jeg ikke så glad i å gå fram og tilbake i samme spor så jeg velger vanligvis å ta kollektiv til et utgangspunkt og så går jeg hjem. Du kan sy sammen en kjempetur i marka ved å bruke en blanding av grusveier og stier og ta avstikkere til vann/topper etc for mulig teltplass.

Fra Lommedalen, Sollihøgda, Sundvollen eller Hønefoss fra vest. Fra Jevnaker, Lunner, Roa eller Grua fra nord. Fra Gjelleråsen/Skytta i øst, eller tog til Movatn, Hakadal eller Stryken også fra øst. Og så legger du kursen hjemover gjennom Nordmarka. Det samme kan du gjøre gjennom Østmarka om det ønskes. Buss til Ytre Enebakk for Østmarka på langs, eller Flateby for en litt mer på tvers tur. Mulighetene er mange og turens lengde bestemmes av valgt startsted.

Selv om det mange steder er godt merket er det likevel en kart og kompass -tur. Tenk nøye gjennom pakklista og legg igjen "kjekt å ha" hjemme.

Lykke til og god tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zarathustra skrev (1 time siden):

Det jeg fryktet litt er at alle steder nevnt på de sidene vil per definisjon være populære steder og dermed ganske godt brukt. Samme med steder som er i relativ nærhet av Sognsvann. Samtidig vet jeg at stedene som ikke er så godt brukt vil kanskje heller ikke bli nevnt om man ber om forslag og at hele marka om sommeren, og nok spesielt denne sommeren, kommer til å være ganke folksom...

Ja, det er generelt veldig fullt nå. Men jo lenger du går, og jo mer du beveger deg på umerkede stier, jo større sannsynlighet er det at du møter mindre folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du nesten komme med litt info om "ambisjonsnivået" og ønsker mengden trasking. Det er mye å ta av!


Men en klassiker er toget til Stryken og gå "hjem". Bruk så lang tid du ønsker. Det er masse fine steder å telte bare du går 5 minutter bort fra stien. Kan anbefale en tur innom her som er en klassiker:

https://kart.gulesider.no/m/vniA2

Der er også god utsikt. (Noen som vet om det er tårn der enda?)

Det samme kartet vil kunne avsløre noen fine teltplasser litt vekk fra sti og vei...



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (19 minutter siden):

Er ikke sikker på om du tenker en overnatting, en helg, eller uke. Bruk f.eks. denne siden, zoom inn/ut og flytt deg rundt for å planlegge din neste tur.

Selv er jeg ikke så glad i å gå fram og tilbake i samme spor så jeg velger vanligvis å ta kollektiv til et utgangspunkt og så går jeg hjem. Du kan sy sammen en kjempetur i marka ved å bruke en blanding av grusveier og stier og ta avstikkere til vann/topper etc for mulig teltplass.

Fra Lommedalen, Sollihøgda, Sundvollen eller Hønefoss fra vest. Fra Jevnaker, Lunner, Roa eller Grua fra nord. Fra Gjelleråsen/Skytta i øst, eller tog til Movatn, Hakadal eller Stryken også fra øst. Og så legger du kursen hjemover gjennom Nordmarka. Det samme kan du gjøre gjennom Østmarka om det ønskes. Buss til Ytre Enebakk for Østmarka på langs, eller Flateby for en litt mer på tvers tur. Mulighetene er mange og turens lengde bestemmes av valgt startsted.

Selv om det mange steder er godt merket er det likevel en kart og kompass -tur. Tenk nøye gjennom pakklista og legg igjen "kjekt å ha" hjemme.

Lykke til og god tur.

 

Espen Ørud skrev (10 minutter siden):

Her må du nesten komme med litt info om "ambisjonsnivået" og ønsker mengden trasking. Det er mye å ta av!


Men en klassiker er toget til Stryken og gå "hjem". Bruk så lang tid du ønsker. Det er masse fine steder å telte bare du går 5 minutter bort fra stien. Kan anbefale en tur innom her som er en klassiker:

https://kart.gulesider.no/m/vniA2

Der er også god utsikt. (Noen som vet om det er tårn der enda?)

Det samme kartet vil kunne avsløre noen fine teltplasser litt vekk fra sti og vei...
 

 

I forhold til lengde på turen er jeg ganske åpen. Og selv om jeg har "høye" ambisjoner er jeg også helt grønn og planlegger ikke å bite over mer enn jeg kan tygge på første reelle utflukt. Altså vil jeg oppleve noe mer enn én natt i skogen på siden av motorveien, men vil også ikke utsette nødetaten for utflukt fordi en tulling ikke visste sine egne begrensninger.

Jeg har én uke ferie til disposisjon i august. Planen var kanskje tre netter i marka, men nå som ideen om en vandrende tur er nevnt er jeg veldig giret på tanken. Jeg har vært en del rundt Hønefoss/Jevnanker og ideen om å ta bussen dit og vandre gjennom marka tilbake virker veldig spennende. Dessuten blir det litt mer "eventyr" enn å bare plante teltet ett sted og bli værende der.

Samtidig har jeg lite erfaring med å følge turstier...
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zarathustra skrev (47 minutter siden):

Samtidig har jeg lite erfaring med å følge turstier...

Kan du bruk av kart og kompass?

Det er viktig å orientere seg mens en går for å vite hvor man er. Spesielt om du går utenfor merkede løyper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas 70 skrev (6 minutter siden):

Kan du bruk av kart og kompass?

Det er viktig å orientere seg mens en går for å vite hvor man er. Spesielt om du går utenfor merkede løyper. 

Jeg lærte det i speideren, men om jeg husker det vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du har av tekniske duppeditter, men om du har et eller annet som kan vise spor kan du eksempelvis laste ned et GPX spor. Da vil du ha en mulighet til å få rettledning underveis om hvor du skal. Kjøp et kart, eller print ut selv så du lettere kan orientere deg og få oversikten. 

Om du bruker mobil, GPS eller klokke så sørg for at du har nok batterier / powerbank til å dekke strømbehovet til hele turen.

Fant f.eks. denne turen med litt beskrivelse og GPX spor fra Åsbygda til Sørkedalen på UT.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zarathustra skrev (1 minutt siden):

Jeg lærte det i speideren, men om jeg husker det vet jeg ikke...

Da har du en god anledning til å friske det opp. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Sørkedalen kan du følge denne videre til Sognsvann og fortsette på beina hjem, eller ta offentlig kommunikasjon. På UT.no finns en masse turforslag med nedlastbare spor. Om ikke sporet fører deg helt hjem har kanskje noen andre laget et spor som tar over der et slutter. 

Her har du mange koselige timer med planlegging på kartet. Det kan også være lurt å lage en detaljert pakkliste med antall og vekt. Mange av oss på forumet bruker slike lister for å være bevist på hva vi tar med og hva det veier. Slike pakklister finns ferdig på nettet, men du kan like gjerne lage en selv på PC/Mac med et enkelt regneark. 

Lager du en slik liste kan du legge den ut her på forumet og få kommentarer og tilbakemeldinger som kan være nyttig for å få ned vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (6 minutter siden):

Fra Sørkedalen kan du følge denne videre til Sognsvann og fortsette på beina hjem, eller ta offentlig kommunikasjon. På UT.no finns en masse turforslag med nedlastbare spor. Om ikke sporet fører deg helt hjem har kanskje noen andre laget et spor som tar over der et slutter. 

Her har du mange koselige timer med planlegging på kartet. Det kan også være lurt å lage en detaljert pakkliste med antall og vekt. Mange av oss på forumet bruker slike lister for å være bevist på hva vi tar med og hva det veier. Slike pakklister finns ferdig på nettet, men du kan like gjerne lage en selv på PC/Mac med et enkelt regneark. 

Lager du en slik liste kan du legge den ut her på forumet og få kommentarer og tilbakemeldinger som kan være nyttig for å få ned vekta.

Takk! Ble som sagt veldig giret på å gå fra Hønefoss til Oslo, men kan være bare det er litt ambisiøst. Tror jeg må skaffe meg et fysisk kart og prøve å planlegge litt via det. Har ingen fancy gadgeter, bare en iphone 4 som knapt klarer å komme seg på nett, så må nok bli litt mer analogt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du prøvetur(er) før du evt legger ut på storturen? Altså 1-x testovernattinger? 

Mange enkle plasser å legge seg til en natt innover grusveien (og sidestier) fra Grefsenkollen mot Linderudkollen og videre til Lilloseter. Evt finne seg et ok sted i tilknytning selve Grefsenkollen og ha natur med litt urban utsikt.

image.png.408626b72e5ee28b428f82a711b8f14d.png

(bilde lånt av en kompis)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått innover fra Stryken noen ganger og der er det lite folk en møter. Går du hele veien opp mot katnosa passerer du noen vann rett før du kommer dit, så langt gidder veldig få folk å gå. Du kan følge grusvei hele veien oppover så navigasjon blir lett. 

Ellers så kan jeg si at under normal år så blir det brått veldig mange ferre folk etter en times vandring innover selv fra plasser som skar innerst i maridalen. Øyungen er det alltid mye folk, går du innover til rottungen eller store gørja er det straks veldig mye mindre folk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tklami skrev (9 minutter siden):

Har gått innover fra Stryken noen ganger og der er det lite folk en møter. Går du hele veien opp mot katnosa passerer du noen vann rett før du kommer dit, så langt gidder veldig få folk å gå. Du kan følge grusvei hele veien oppover så navigasjon blir lett. 

Ellers så kan jeg si at under normal år så blir det brått veldig mange ferre folk etter en times vandring innover selv fra plasser som skar innerst i maridalen. Øyungen er det alltid mye folk, går du innover til rottungen eller store gørja er det straks veldig mye mindre folk. 

Hysj, dette er egentlig hemmelig ;-) 

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kepiblanc skrev (15 timer siden):

Tar du prøvetur(er) før du evt legger ut på storturen? Altså 1-x testovernattinger?

Det har vært planen. En prøvetur litt nærmere sommeren.

On a sidenote: Hva slags budsjett bør jeg legge for en førstegangstur med null utstyr og begrenset økonomi (antar den siste delen er litt fy-fy her)?
Jeg vet dette er utstyr jeg vil ha framover (hvis jeg er heldig) men vil gjerne holde utgiftene nede til det absolutt nødvendige.

Så langt har jeg tenkt
Telt (hadde håpet å holde meg under 2000kr)
Liggeunderlag (hvor realistisk er det å droppe sovepose om man telter om sommeren?) (300kr?)
Tursko (700+ kr)
Kompass og kart (600kr?)
Primus (igjen hvor gunstig er det å droppe primus og leve på f.eks kald mat i to-tre dager? Er vel subjektivt, men jeg mener erfaringsmessig)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zarathustra skrev (55 minutter siden):

Det har vært planen. En prøvetur litt nærmere sommeren.

On a sidenote: Hva slags budsjett bør jeg legge for en førstegangstur med null utstyr og begrenset økonomi (antar den siste delen er litt fy-fy her)?
Jeg vet dette er utstyr jeg vil ha framover (hvis jeg er heldig) men vil gjerne holde utgiftene nede til det absolutt nødvendige.

Så langt har jeg tenkt
Telt (hadde håpet å holde meg under 2000kr)
Liggeunderlag (hvor realistisk er det å droppe sovepose om man telter om sommeren?) (300kr?)
Tursko (700+ kr)
Kompass og kart (600kr?)
Primus (igjen hvor gunstig er det å droppe primus og leve på f.eks kald mat i to-tre dager? Er vel subjektivt, men jeg mener erfaringsmessig)
 

For en prøvetur i Nordmarka er det bare liggeunderlag på listen din som er viktigere enn sovepose. Ikke dra uten sovepose. Du blir kald av å ligge i ro selv om temperaturen kanskje ikke er så lav.

Sjekk låne og leiemuligheter. Telt kan lånes og leies på litt forskjellige steder. Bibllioteket i noen kommuner, bua.io , speidergrupper, finn.no eller lignende.

Jeg er selv en utstyrsfrik, og har stort sett flere alternativer av telt, sovepose, kokeapparater etc, men du må ikke være "rik" for å komme deg på tur.

Hvis jeg ikke eide noe utstyr, og ville en tur i marka på stramt budsjett ville min prioritering ville vært:

Liggeunderlag: Kjøp et enkelt skumunderlag. Der er billig og robust, og om du sener kjøper noe fancy kan du bruke skumunderlager under som ekstra beskyttelse, eller skjære det opp i et passende antall sitteplater. På sommeren kan 100-kroners fra XXL duge. Bergans extreme / Bamse eller lignende til 4-500 funker hele året. (På tilbud for 250 kr fra tid til  annen.)

Sovepose: En helt OK 3-sessongspose for turer i lavlandet får du for godt under 1000-lappen. For ren sommertur, juni-august kan du sikkert klare deg med enda billigere, men da må du fort investere en gang til. Ullundertøy og sokker kan øke komforten betraktelig om du nærmer deg grensen for soveposen.

Ryggsekk: Bruk en du har om du kan, eller kjøp brukt. 50-60 liter for en overnatting. Litt større om du planlegger for 2-3 netter. (Større sekk gjør det lettere å spare på andre ting, fordi lite og lett = dyrt.)

(Er værmeldingen super og du ikke er midt i myggsessongen så er du nå i mål. Rull ut liggeunderlag og sovepose, og nyt stjernene.)

 

Telt: Du får faktisk helt OK telt for 2000 kroner. Handler du på finn kan du gjøre det enda bedre.

Primus: Både biltema og sportsbutikker selger OK gassapparater for noen hundrelapper. Skal du bare fine ut om teltliv er noe for deg er det mye fin mat som kan tas med som ikke krever varme. 

Tursko: Dropp det om du er på budsjett. Ta et par joggesko du allerede har.

Kart: Har du tilgang til printer, så printer du ut kart fra for eksempel norgeskart.no

Kompass: Kan du bruke det så kjøp et. Hvis ikke trenger du det ikke på en tur i marka. 

Endret av Eksilbergenseren
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksilbergenseren skrev (6 minutter siden):

For en prøvetur i Nordmarka er det bare liggeunderlag på listen din som er viktigere enn sovepose. Ikke dra uten sovepose. Du blir kald av å ligge i ro selv om temperaturen kanskje ikke er så lav.

Sjekk låne og leiemuligheter. Telt kan lånes og leies på litt forskjellige steder. Bibllioteket i noen kommuner, bua.io , speidergrupper, finn.no eller lignende.

Jeg er selv en utstyrsfrik, og har stort sett flere alternativer av telt, sovepose, kokeapparater etc, men du må ikke være "rik" for å komme deg på tur.

Hvis jeg ikke eide noe utstyr, og ville en tur i marka på stramt budsjett ville min prioritering ville vært:

Liggeunderlag: Kjøp et enkelt skumunderlag. Der er billig og robust, og om du sener kjøper noe fancy kan du bruke skumunderlager under som ekstra beskyttelse, eller skjære det opp i et passende antall sitteplater. På sommeren kan 100-kroners fra XXL duge. Bergans extreme / Bamse eller lignende til 4-500 funker hele året. (På tilbud for 250 kr fra tid til  annen.)

Sovepose: En helt OK 3-sessongspose for turer i lavlandet får du for godt under 1000-lappen. For ren sommertur, juni-august kan du sikkert klare deg med enda billigere, men da må du fort investere en gang til. Ullundertøy og sokker kan øke komforten betraktelig om du nærmer deg grensen for soveposen.

Ryggsekk: Bruk en du har om du kan, eller kjøp brukt. 50-60 liter for en overnatting. Litt større om du planlegger for 2-3 netter. (Større sekk gjør det lettere å spare på andre ting, fordi lite og lett = dyrt.)

(Er værmeldingen super og du ikke er midt i myggsessongen så er du nå i mål. Rull ut liggeunderlag og sovepose, og nyt stjernene.)

 

Telt: Du får faktisk helt OK telt for 2000 kroner. Handler du på finn kan du gjøre det enda bedre.

Primus: Både biltema og sportsbutikker selger OK gassapparater for noen hundrelapper. Skal du bare fine ut om teltliv er noe for deg er det mye fin mat som kan tas med som ikke krever varme. 

Tursko: Dropp det om du er på budsjett. Ta et par joggesko du allerede har.

Kart: Har du tilgang til printer, så printer du ut kart fra for eksempel norgeskart.no

Kompass: Kan du bruke det så kjøp et. Hvis ikke trenger du det ikke på en tur i marka. 

Takk. Hadde håpet å spare å drasse med sovepose, men antar det er nødvendig når temperaturen faller. Ryggsekk mangler jeg også, men ser det finnes en del brukt på finn.
Hva angår telt har jeg snoket på McKinley 40.3 men siden jeg ikke har peiling kan jeg ikke si om dette er bortkastet penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes på en måte to typer billigtelt. De veldig billige, blytung teltene med sømmer som rakner ved normal bruk, og moderat billige telt fra kjente merker som "kopier" seg selv, men med billigere (les tyngre) materialer. Den siste typen kan være veldig bra. Helsport Nordmarka, og Bergans Trillemarka er såvidt jeg vet gode telt dersom du ikke har tusenlapper å  bruke for å spare noen 100 gram. Andre produsenter har sikkert tilsvarende.

Jeg kjenner ikke McKinleyteltet, og vet ikke helt hvilken kategori det hører hjemme i. Alene, eller sammen med en til er det sikkert et fint valg. Med 3 blir det nok litt trangt uten særlig fortelt å legge bagasje i. 2,7 kilo er ikke superlett, men heller ikke veldig tungt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til handleliste:

Telt
Du skal ut i Nordmarka. Blir du bitt av basillen, vil du kanskje utvide område etterhvert, men i starten så snakker vi altså om skog. Du kommer nok ikke til å dra på tur de dagene det er meldt styggvær, men du ønsker å beskytte deg mot mygg og regn, samt ly for sterk sol.
Alternativ 1: Star river telt
1,8 kg, settes opp med myggnett først og yttertelt etterpå. Så lenge du er i skogen, og det ikke er et gruelig styggvær skal ikke dette være noe problem. Pris: 1699. Ser ut som en MSR-kopi. Sannsynligvis et kinatelt, (altså en kopi av et eller annet kjent merke og så reprodusert i Kina). Holdbart nok til å starte og så slite det ut, men ikke noe styggvær-på -fjellet-telt.
Alternativ 2: Bergans trysil 2
2,5 kg, kjøpes på XXL. JEG hadde nok tatt med dette på fjellet også, ikke bare i skogen. Det er et helt ålreit nybegynnertelt. Litt lavt under taket bare. 

Sekk:
Sekk bør alltid prøves før kjøp, da de skal passe rygge din. Bør prøves med vekt i. Min anbefaling er at du drar på Oslo Sportslager og prøver sekker der (de ansatte i butikkene Oslo sportslager og/eller Sportsnett er ansatt for å hjelpe deg og ditt beste. Ut av egen erfaring vil jeg si at dette er folk som vet hva de snakker om. Om ekspeditøren må lese på lappen på produktet for å fortelle deg hva det er du ser på, da har du allerede like mye peiling som vedkommende (jeg antar du kan lese) og hjelpen er lite god (ofte opplevd på f.eks XXL).
Alternativ 1: Osprey exos 58
Nå på salg på sportslageret til en meget hyggelig pris. Løp og kjøp. Anerkjent merke, vel utprøvd sekk. Lett. Mangler dog regntrekk. 
Alternativ 2: Gregory optics 58
Til salgs til en hyggelig pris på Hekta på tur, løp på sportslageret og prøv den (I følge nettsiden har de 48-liter versjonen, rygglengden skulle være lik 58-litern)

Liggerunderlag:
Alternativ 1: Bergans.
Gammel traver. Uslåelig og uslitelig. 
Alternativ 2: Mountain Equipment
Ser helt greit ut, litt tyngre enn Bergans, men oppblåsbart, noe som kan gi litt mer komfort.

Sovepose:
Dette MÅ du ha. Men drar du på tur i juli/august så trenger du ikke en pose med T-lim lavere enn 0 grader. 
Alternativ 1: Noe jeg fant på Intersport
T-lim mot null, ikke så alt for tungt, god pris. Tror det kommer til å funke helt greit.
Alternativ 2: Warmpeace viking 300
Litt dyrere, men lett og greit.

Brenner:
Alternativ 1: Biltema 1
Stabilt, enkelt, greit. Løp og kjøp
Alternativ 2: Biltema 2
Enda enklere, billigere og lettere. Ikke fullt så stødig som alternativ 1. 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk to ting om Oslo Sportslager:

1. Du bør booke time, ellers kan du bli stående en stund i drop-in kø, med mindre de nå har gått bort fra dette siden det ble åpnet opp litt fra i går av.

2. Er du medlem i OBOS har du 15% rabatt der, husk medlemskort/medlemsapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.