Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til teltur i Oslomarka for nybegynner


Zarathustra

Anbefalte innlegg

Annonse
ost skrev (13 minutter siden):

Forslag til handleliste:

Telt
Du skal ut i Nordmarka. Blir du bitt av basillen, vil du kanskje utvide område etterhvert, men i starten så snakker vi altså om skog. Du kommer nok ikke til å dra på tur de dagene det er meldt styggvær, men du ønsker å beskytte deg mot mygg og regn, samt ly for sterk sol.
Alternativ 1: Star river telt
1,8 kg, settes opp med myggnett først og yttertelt etterpå. Så lenge du er i skogen, og det ikke er et gruelig styggvær skal ikke dette være noe problem. Pris: 1699. Ser ut som en MSR-kopi. Sannsynligvis et kinatelt, (altså en kopi av et eller annet kjent merke og så reprodusert i Kina). Holdbart nok til å starte og så slite det ut, men ikke noe styggvær-på -fjellet-telt.
Alternativ 2: Bergans trysil 2
2,5 kg, kjøpes på XXL. JEG hadde nok tatt med dette på fjellet også, ikke bare i skogen. Det er et helt ålreit nybegynnertelt. Litt lavt under taket bare. 

Sekk:
Sekk bør alltid prøves før kjøp, da de skal passe rygge din. Bør prøves med vekt i. Min anbefaling er at du drar på Oslo Sportslager og prøver sekker der (de ansatte i butikkene Oslo sportslager og/eller Sportsnett er ansatt for å hjelpe deg og ditt beste. Ut av egen erfaring vil jeg si at dette er folk som vet hva de snakker om. Om ekspeditøren må lese på lappen på produktet for å fortelle deg hva det er du ser på, da har du allerede like mye peiling som vedkommende (jeg antar du kan lese) og hjelpen er lite god (ofte opplevd på f.eks XXL).
Alternativ 1: Osprey exos 58
Nå på salg på sportslageret til en meget hyggelig pris. Løp og kjøp. Anerkjent merke, vel utprøvd sekk. Lett. Mangler dog regntrekk. 
Alternativ 2: Gregory optics 58
Til salgs til en hyggelig pris på Hekta på tur, løp på sportslageret og prøv den (I følge nettsiden har de 48-liter versjonen, rygglengden skulle være lik 58-litern)

Liggerunderlag:
Alternativ 1: Bergans.
Gammel traver. Uslåelig og uslitelig. 
Alternativ 2: Mountain Equipment
Ser helt greit ut, litt tyngre enn Bergans, men oppblåsbart, noe som kan gi litt mer komfort.

Sovepose:
Dette MÅ du ha. Men drar du på tur i juli/august så trenger du ikke en pose med T-lim lavere enn 0 grader. 
Alternativ 1: Noe jeg fant på Intersport
T-lim mot null, ikke så alt for tungt, god pris. Tror det kommer til å funke helt greit.
Alternativ 2: Warmpeace viking 300
Litt dyrere, men lett og greit.

Brenner:
Alternativ 1: Biltema 1
Stabilt, enkelt, greit. Løp og kjøp
Alternativ 2: Biltema 2
Enda enklere, billigere og lettere. Ikke fullt så stødig som alternativ 1.

 

Takk! Mye å fordøye. Har faktisk vurdert Trysil 2-teltet men ble sjarmert av å spare 500kr på McKinley 40.3 - men det tar muligens opp mer plass enn Trysil 2.
Men vil heller betale litt mer for noe som varer litt lengre.

I forhold til sekk, hva er ulempene med å kjøpe en større, f.eks 90ish liter, sekk som kan brukes på eventuelle lengre turer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zarathustra skrev (16 minutter siden):

I forhold til sekk, hva er ulempene med å kjøpe en større, f.eks 90ish liter, sekk som kan brukes på eventuelle lengre turer?

Kan jo bli "skranglete" å gå med dersom bare halvfull. Så stor sekk hadde jeg ikke kjøpt annet enn damesekk (om jeg har tolket brukernavnet riktig) som er tilpasset kvinnelig fasong, etc, og da først en som faktisk er god å gå med. Så, budsjettmessig kanskje testet med noe mindre/rimeligere først?

Denne ligger på finn nå, er damemodell, plassert i Oslo, og enda litt rimeligere enn de to foreslåtte Osprey-sekkene. Jeg vet ingen ting om den, for å understreke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kepiblanc skrev (3 minutter siden):

Kan jo bli "skranglete" å gå med dersom bare halvfull. Så stor sekk hadde jeg ikke kjøpt annet enn damesekk (om jeg har tolket brukernavnet riktig) som er tilpasset kvinnelig fasong, etc, og da først en som faktisk er god å gå med. Så, budsjettmessig kanskje testet med noe mindre/rimeligere først?

Denne ligger på finn nå, er damemodell, plassert i Oslo, og enda litt rimeligere enn de to foreslåtte Osprey-sekkene. Jeg vet ingen ting om den, for å understreke det.

Både den religiøse og de litterære versjonene av Zarathustra var menn, så jeg mistenker at du har bomma. Men trådstarter har nok fasiten ...

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kepiblanc skrev (3 minutter siden):

Kan jo bli "skranglete" å gå med dersom bare halvfull. Så stor sekk hadde jeg ikke kjøpt annet enn damesekk (om jeg har tolket brukernavnet riktig) som er tilpasset kvinnelig fasong, etc, og da først en som faktisk er god å gå med. Så, budsjettmessig kanskje testet med noe mindre/rimeligere først?

Denne ligger på finn nå, er damemodell, plassert i Oslo, og enda litt rimeligere enn de to foreslåtte Osprey-sekkene. Jeg vet ingen ting om den, for å understreke det.

Smigret, men er ikke dame. :)
 

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zarathustra skrev (53 minutter siden):

Sant, men de teltene jeg har sett på til 1-2 personer er enten dyrere eller mistenkelig billige...

Det var et par forslag i posten fra @ost, Naturehike og Bergans. Teltet fra Bergans er tyngre, men da har du et litt lunere telt samt et helt greit fortelt til bagasje og matlaging. Av disse 2 hadde jeg nok gått for Bergans.

Under forutsetning av at sekken passer er ikke dette så ille pris. Rimelig telt, sovepose, etc tar mer plass en dyre, så det kan hende en sekk hvor du får ting oppi er bedre enn å henge ting på utsiden.

Velger du denne mangler du bare gassboksen. Skal vannskelig gjøres å komme ut med en lavere pris for komplett kjøkken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (1 time siden):

Både den religiøse og de litterære versjonene av Zarathustra var menn, så jeg mistenker at du har bomma. Men trådstarter har nok fasiten ...

Takk, jeg satt nettopp og leste igjennom denne tråden og var to sek fra å google Zarathustra da du sparte meg de ti sekundene 😅

Brodern har et McKinleytelt og det er helt ok. Stengene er av bambus og brekker fort (fant jeg ut etter å ha satt det opp med mine to, svært aktive nevøer), de var imidlertid rimelig enkle å teipe sammen igjen. En ting som taler for å kjøpe det er at det har to innganger, minuset er at det er tungt. Hva med å ta en kikk på dette @Zarathustra, det er utrolig digg med to innganger når en skal holde på ute i Oslomarka på sommerstid. Tunelltelt synes jeg kan bli som voldfyrte saunaer på sommestid. 

https://pakklett.no/collections/2-manns-telt/products/mongar-2-15d-1-6-kg

Tror du skal behandle det pent og la være å ta det med på høyfjellet (husker noen videoer av Naturehiketelt som ikke klarte seg så bra i høyt vær), men til skogsbruk burde det holde fint. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.