Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan en dansker campe i de norske fjellene i sommer?


Viggo

Anbefalte innlegg

I de sidste mange år jeg hver sommer haft en tur til de norske fjelde med telt. Men mon det må opgives i år? Lige nu er der karantæne og stop ved grænsen for "turister". Har du en idé om der måske bliver lukket realistisk op for muligheden på sensommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tak for svaret, Martin. Imidlertid finder jeg her mest information til norske borgere om rejser i udlandet og at komme hjem. Det danske udenrigsministerium har rejsevejledning for danskere om Norge. Problemet er blot, at de kun melder om nuværende status. Det samme gælder VisitNorway og lignende. Så jeg prøver lidt at få nogen til at være med at spå om fremtiden.

Det må jo have betydning for det norske turisterhverv at få en større åbning for at udlændinge kan besøge Norge. Så spørgsmålet er lidt, hvor stor magt de har. Vil det være dem som snart får nogle indrømmelser hos den Norske regering? Eller bliver det vinter igen før vi som danskere kan besøge Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo sånn at det er kun situasjonen nå noen vet noe om. Det er derfor det ikke står annet der, for det vet ingen ennå. Du gjetter nok like godt som oss, ut fra det som står der - men det høres det for såvidt ut for at du gjør også, du bare liker ikke svaret. ;)

Ellers så er reiselivet her i omstilling og får støtte til det, ut fra at det utenlandske markedet uteblir, og de konsentrerer seg mye om å posisjonere seg for kampen om det lokale/norske markedet. Foreløpig fraråder de jo unødige fritidsreiser også innen Norge foreløpig.
Tilføyelse, "Det er fortsatt et godt smitevernråd å redusere fritidsreiser. Unngå rundreiser og planlegg reisene med tanke på at du ikke bidrar til smittespredning mellom steder." heter det vel ordrett nå.

Endret av Miamaria
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Danmark og Norge har omtrent de samme restriksjoner i forbindelse med korona epidemien. Danmark innfører sådan ca. 1 døgn før Norge. Ser du på reiseråd både fra Danmark og Norge vil du hurtigt se, når det åpnes for reise mellom de to land. Fergeselskapene vil også vite det, for de mangler kunder. Ellers gjelder jo allemannsretten i Norge også for danske og andre utlendinger.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo skrev (1 time siden):

Tak for svaret, Martin. Imidlertid finder jeg her mest information til norske borgere om rejser i udlandet og at komme hjem. Det danske udenrigsministerium har rejsevejledning for danskere om Norge. Problemet er blot, at de kun melder om nuværende status. Det samme gælder VisitNorway og lignende. Så jeg prøver lidt at få nogen til at være med at spå om fremtiden.

Det må jo have betydning for det norske turisterhverv at få en større åbning for at udlændinge kan besøge Norge. Så spørgsmålet er lidt, hvor stor magt de har. Vil det være dem som snart får nogle indrømmelser hos den Norske regering? Eller bliver det vinter igen før vi som danskere kan besøge Norge?

Du vil antageligvis bli pålagt 14 dagers karantene ved ankomst til Norge på nåværende tidspunkt - eventuelt sendt tilbake til Danmark. Det står i linken fra norske myndigheter.
Endringer og lemping på regler er vidt åpent og usikkert.

Endret av Shun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr nå vil du bli avvist på grensen så vidt jeg har skjønt, nordmenn og folk med gyldig oppgoldstillatelse slipper inn. Og en del unntak med særlige familiegrunner, folk i varetransport og transittpassasjerer.. men der kan jo skje noe innen sommeren for reise mellom nordiske land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man klarer å slå ned viruset, hvilket det ser ut at vi lykkes med, tviler jeg på at det blit fritt innreise til landet. Dette for å forhindre ny oppblomstring, og grunnet ytre påvirkning som man har liten kontroll over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for svar. Ja, der er nok ikke så store chancer for en fjeldferie i år - desværre. Man kan kun håbe og vente spændt på meldinger.

Selvom det selvfølgelig godt kan lade sig arrangere, at jeg slet ikke kommer tæt på andre folk i Norge - måske på nær et toiletbesøg - så er det jo ikke til at have sær regler for den slags.

Nu er smittespredningen jo en del større i Sverige end i Norge for tiden. Er det ikke svært at holde den lange grænse lukket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel komplett umulig å holde grensen stengt mot Sverige for folk som ønsker å omgå forbudet ved å gå over grensen. Alle veier vil jeg derimot tro er stengt eller kontrollert. 
 

Det største problemet så langt har ikke vært utlendinger, men nordmenn som er så glad i billig snus at de frivillig pådrar seg karantene og bøter for å handle i Sverige. 

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for den idé med Nord-Sverige. Foreløbig indtil 10. maj er det ikke muligt med "unødvendige rejser" til Sverige. Men det kan jo godt tænkes, at der bliver åbnet op her før end Norge åbner op.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jo megen information om Covid-19 i øjeblikket. Men denne synes jeg faktisk er interessant, hvor en norsk læge, der arbejder i Californien, giver en pressekonference. Måske har du set den:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne legen benytter en litt spesiell form for statistikk. Håper han kan medisin bedre enn matematikk. Hvis man skal ekstrapolere antall funn i en testgruppe til å gjelde en hel stat er et absolutt minimumskrav at testene er gjort tilfeldig. Det er all grunn til å tro at testene i f.eks New York på ingen måte er tilfeldige, men tvert imot tester av folk man misstenker er syke. Det gir derfor ingen mening å benytte dette tallet på hele befolkningen.

Det er viktig å benytte statistikk for å forstå, og sammenligne sykdommer, og det er ikke usannsynlig at Covid er mindre farlig enn man trodde, men det er jo en fordel om de som gjør beregningene faktisk kan statistikk. Det denne legen kommer med er jo, i mangel av et bedre ord, Bull Shit.

To eksempler regnet med denne legens logikk (begge er selvsagt feil):

Eksempel 1:

Jeg tester ti mennesker (som alle tilfeldigvis er mistenkt smittet.) Alle tester positivt for Covid. Vi ekstrapolerer til norges befolkning og finner at 5 mill nordmenn er smittet. 

Eksempel 2:

Jeg tester 10 tilfeldige mennersker i Norge. Det viser seg at ingen har Covid. VBi ekstrapolerer og ser at ingen har Covid i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, statistikken i deres argumenter er svage. De overvurderer sandsynligvis, hvor mange smittede der har været i landende. Der er også et problem tidsmæssigt, for dødstal forekommer typisk noget senere i sygdomsforløb, så der skal sammenlignes med antal smittede noget tidligere i forløb.

Men der er andre rimelige argumenter. Der er negative helbredsmæssige konsekvenser af indgrebene. Hele befolkningens immunforsvar svækkes ved at vi alle generelt bliver udsat for færre bakterier og virus. Der er problemer med mistrivsel for børn. Mindre sport og motion. Og selvfølgelig de økonomiske og dermed psykiske problemer med arbejdsløshed osv.

Jeg konstaterer at Youtube har fjernet video igen. Men det var vist også ABC eller et andet nyhedsbureau, som havde optaget konferencen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo skrev (1 time siden):

Ja, statistikken i deres argumenter er svage. De overvurderer sandsynligvis, hvor mange smittede der har været i landende. Der er også et problem tidsmæssigt, for dødstal forekommer typisk noget senere i sygdomsforløb, så der skal sammenlignes med antal smittede noget tidligere i forløb.

Men der er andre rimelige argumenter. Der er negative helbredsmæssige konsekvenser af indgrebene. Hele befolkningens immunforsvar svækkes ved at vi alle generelt bliver udsat for færre bakterier og virus. Der er problemer med mistrivsel for børn. Mindre sport og motion. Og selvfølgelig de økonomiske og dermed psykiske problemer med arbejdsløshed osv.

Jeg konstaterer at Youtube har fjernet video igen. Men det var vist også ABC eller et andet nyhedsbureau, som havde optaget konferencen.

Jeg vil også generalisere ut i fra mine observasjoner om Norges befolkning. Siden restriksjonene startet har 9/10 nordmenn kjøpt seg hengekøye. Absolutt alle, 100%, har begynt å jogge. Bare 1 av 10 eldre har fått med seg at det ikke er lurt å henge på kjøpesenter. 

Fra spøk til alvor. Jeg tror faktisk andelen folk som er fysisk aktive er høyere akkurat nå. Jeg tror det kan være fordi man faktisk har tid. Når jobben er hjemme, eller man er permittert, så er det deilig å komme seg litt ut. Sør-Norge har også vært velsignet med pent vær. Folk i Nord-Norge har også vært mer fysisk aktiv, men det har ingenting med pandemi å gjøre. De har måkt snø.

Jeg leste også at det planlegges å åpne mellom Danmark og Norge tidligere enn andre land. Så jeg ville ikke avskrevet Norgesferien helt. Uansett er jo fjellet finest på tidlig høst, eller på våren. Sommeren er ikke så fin på høyfjellet. Med mindre du elsker mygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (På 28.4.2020 den 8.41):

Jeg tror faktisk andelen folk som er fysisk aktive er høyere akkurat nå.

Hmm trur dessverre ikke det, men ALLE aktive er nu ute å springe eller gårtur no. Rigtig mange er aktive i idrætsforeninger og ligende foreninger eller treningssenter som en ikke ser i “Bymarka” til vanlig. Foreninger og treningssentre har vert steng siden 12. Mars, og har sendt 100.000++ ut i naturen, eller på joggetur 😉

Jeg tenker de neste par veker, og utviklingen etter de første lempelser vi no har fått  kommer til å betyde mye for videre utvikling. Men trur ikke vi kommer til å se utenlandske turister sommeren 2020 dessverre! Men som Prebb skriver, utsett sommerferien til efteråret, det blir ikke bedre end fjellet i klart vær og høstfarger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Der er nu kommet en lille åbning til Norge for boligejere eller familiemedlemmer.

https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-05-13-norge-abner-sine-graenser-igen-for-saerlige-rejsende

Og det er sikkert ikke nok at købe en andel i en fiskehytte eller være medlem af Den Norske Turistforening. Men måske skulle jeg begynde at lede efter grandkusiner og grandfætre (tredje fetter) i Norge :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo skrev (9 minutter siden):

Der er nu kommet en lille åbning til Norge for boligejere eller familiemedlemmer.:)

Men karantenereglene gjelder fremdeles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.