Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt


Arne Nyborg

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg ønsker å kjøpe et godt t mans telt for  tre sesongs bruk. Skal brukes på bar mark på temraturer over o grader. Må ha et ok fortelt for plass til bagasjeoppbevaring og spise osv. Det må samtidig ikke være for tungt for å ha med i sekken på en lengre tur. Det er tenkt brukt på turer på maks en uke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det aller vanligste spørsmålet her på forumet er kanskje "hvilket telt skal jeg kjøpe" :-)
Og det er omtrent umulig å gi deg noe svar på det. Ofte får du like mange forslag som svar. Det beste rådet er å kjøpe et telt av god kvalitet fra en anerkjent produsent. Heslport lager veldig gode telt, og ikke minst har de en fantastisk kundeservice og hjelp. Hilleberg er også kjent for telt av høy kvalitet, men kanskje litt overpriset?
Sveitsiske Exped lager også gode telt med en del smarte løsninger. Menge er begeistret for Fjällräven sine telt.

Du må gjøre et grundig forarbeid på nettsidene til produsentene, les og studér. Ta en tur til (de få) sportsbutikkene som er igjen, og se om noen av teltene du er interessert i er oppslått. Hvis du kjøper på nett kan du returnere teltet etter at du har satt det opp inne, dersom du klarer å pakke det pent ned igjen.

De nye superlette teltene som er kommet de siste årene har fordelen at de gir mye plass, men er likevel lette å bære med  seg. Ulempen er en tynnere og mindre slitesterk duk, de tåler altså mindre uvær og slitasje. Lite egnet til høyfjellsbruk i skikkelig dårlig vær. Men til den bruken du beskriver kan de være ypperlige.

Exped Orion UL (Ultralett) er et romslig telt med god takhøyde og to innganger/fortelt.

Selv foretrekker jeg absolutt telt med to innganger og to fortelt. Bedre med to litt mindre fortelt enn ett stort. Telt med innertelt som skrår nedover i taket mot fotenden fordrar jeg ikke, de gir meg klaustrofobiske følelser. Men de er kanskje litt lettere.
Og jeg ville aldri kjøpt et telt der du må sette opp innerteltet først og så dra ytterteltet over. Ubrukelig løsning i regn og vind. Mange amerikanske telt har den løsningen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.