Gå til innhold
runegutt123

Optimus 111 (hvor mange eier denne?)

Har du 111???  

111 stemmer

1. 1. Har du 111???

• Ja 111
      40
    • Ja 111B
      1
    • Ja 111T
      26
    • Ja 111C
      13
    • Beklageligvis har jeg ingen
      24
    • Ja, minst en av hver
      7

Har du 111???  

111 stemmer

1. 1. Har du 111???

• Ja 111
      40
    • Ja 111B
      1
    • Ja 111T
      26
    • Ja 111C
      13
    • Beklageligvis har jeg ingen
      24
    • Ja, minst en av hver
      7

Anbefalte innlegg

Pumpene med o-ring er kjent for sin upålitelighet. Skaff deg ei pumpestang med lærpakning, den holder lenge hvis du smører den jevnlig. Legg den i olje eller parafin over natta. Ny o-ring til pumpa du har finner du kanskje på bensinstasjon, Biltema eller lignende butikker. Ta med den gamle så du er sikker på å få rett størrelse. Det er også flere på finn som selger deler til 111.
Men det kan også være at returventilen (NRV) i pumpehuset er ødelagt, det skjer av og til. For å få den ut må du enten ha et spesialverktøy, eller få tak i en multinøkkel. Noen 111 ble levert med den som standard. Den fungerer som regulatorhåndtak, men kan også brukes til å skru ut dysa og returventilen. Den er tykkere enn de vanlige regulatorhåndtakene, se bildet på denne ebaylinken:
Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk tak i en veldig pent brukt 111 i dag, en av de eldre typene med utstanset rund Optimus-logo på lokket. Jeg fortrekker bråkebrennerne, de er mer effektive og tåler mer vind enn stillebrennerne (111 T og C). Støyen plager meg ikke nevneverdig.
Jeg er blitt glad i disse 111-primusene, det er en bortimot genial konstruksjon, og de har vist seg å være ekstremt pålitelige. Jeg har alt for mange av dem, men det dukker stadig opp en som jeg "bare må ha" :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den eneste 111-modellen som er spesielt laget for bruk av renset bensin er 111B. Det er en bråkebrenner, men brenneren på den er annerledes enn på vanlige 111, og den brenner visstnok temmelig dårlig på parafin (men jeg har aldri prøvd 111B selv).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 7.5.2017 at 0:53 PM, Humle said:

Har et par 111T jeg, og bruker stort sett vanlig tennevæske til grillen som fuel både i disse og slangebrennerne mine. Funker helt konge.
Valget av tennvæske kom fordi det er jo tilgjengelig ovaeralt, og det fungerer jo bra. 

Men "tennvæske" er et ullent begrep, og innholdet varierer ganske sikkert fra produsent til produsent. All tennvæske inneholder en variant av parafin, men hvor ren er parafinen, og hvilke andre stoffer har de tilsatt, som kanskje kan forårsake soting? Jeg har lagt merke til at Jula selger Kemetyl tennvæske der de presiserer at den inneholder ekstra ren, avaromatisert parafin, og soter minimalt. Det kan tolkes som at andre produsenter ikke er så nøye med hva tennvæsken inneholder, den skal jo bare brukes til å fyre opp grillen likevel.
Mulig jeg er i overkant skeptisk, men jeg er glad i primusene mine og foretrekker å bruke parafin som er beregnet nettopp til fyring av primuser. Noen postet et innlegg her med et svar fra Kemetyl at fritidsparafin var det riktige brennstoffet til parafinkokeapparater, det rådet velger jeg å følge,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
57 minutes ago, ViktorS said:

Har en 111 som jeg har fått. Vet ikke hvilken det er, men mistenker at den trenger vedlikehold. Veldig treg pumpe på denne i allfall. 

Legg ut et bilde så får du helt sikkert identifisert den :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
30 minutes ago, ViktorS said:

Fikk smurt opp pumpa litt nå, og den er fin. Men var ikke lær inni der, var en oring mellom 2 skiver. 

OK, da kan det være et tips å ha med noen ekstra o-ringer, de har det med å ryke plutselig. Jeg er temmelig sikker på at de er 3/8" x 9/16" - men det er mulig jeg husker feil. Biltema har dem, en drøy tier for 5 stk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 hours ago, ViktorS said:

Hva er greit å pusse den tanken med? 

Du kan prøve med et metallpoleringsmiddel, som Strahldur eller Autosol el.l. På mange dagligvarebutikker finner du Brasso messingpolish, det fungerer. Gjerne i kombinasjon med stålull nr 0000. Noen lager en blanding av tapetklister og sitronsyre (!) - jeg går ikke god for den. Et problem med syre på messing (som er en blanding av kobber og sink) er at sinken etses av først, slik at kobberet skinner igjennom og gir en rødrosa farge. Da er det for sent :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 hours ago, REs said:

111 brenner ikke bensin, kun parafin.

111T brenner også bensin (T for triple-fuel). Den eldre utgaven av 111 (bråkebrenneren) brenner bare parafin. Så finnes det en 111B (B for bensin) som bare brenner bensin, ikke parafin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
51 minutes ago, ViktorS said:

Ja ok. Takk for svar. Bare lurte siden det står White gas utpå den, og White gas er vel renset bensin/alkylat/fritidsbensin. Da blir det parafin. Skal kjøpe ei flaske i dag og teste. Må finne ei passelig lita spruteflaske til rødsprit også :)

Joda, den 111T du har kan også brenne bensin. Men mange foretrekker parafin på den likevel, de mener det gir litt bedre effekt. Jeg vet ikke, har bare brukt parafin på alle mine forskjellige hundreogellevemodeller. Med bensin slipper du å ha med rødsprit til forvarming.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
34 minutes ago, ViktorS said:

Ett par kjappe spm:

1. Skal det være noe nedi "skåla" under brenneren, typ veke eller noe? Hvor får jeg vent kjøpt dette? 

2. Er dette en god brenner med tanke på vinterturer? Tenker da til enkel kokkelering og litt varmekilde. 

Ser fra svaret ovenfor at jeg kan bruke bensin på denne, og dette skal prøves i dag! :) må det byttes dyse, settes på en eller annen struper eller noe annet lurifax for å brenne bensin på den? 

Du kan bruke samme dyse til bensin som til parafin.
1: Nei, du trenger ikke veke el.l. i skåla, men det er en fordel om du har det. Mindre søl.  Du kan kjøpe ei ovnspakning på Biltema og klippe den til og surre litt ståltråd rundt den, eller som jeg gjorde - kjøpe et flak karbonfilt på ebay og klippe den til. Eller en bit tykk glassfiberduk som du tilpasser.
2: Ja. Det er den nest beste. Kun den gamle bråke-111 er bedre :-D

Endret av Bjørn J

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
34 minutes ago, ViktorS said:

Hvordan er det å frakte denne med drivstoff i tanken? (tar seff ut trykket). Og hva slags reservedeler trenger man med seg. 

Hvordan fungerer den rensenåla egentlig. Så en video av primus kongen om dette, men skjønte ikke helt. 

Jeg har aldri hatt lekkasje fra 111 under transport i sekk, men du kan gjerne putte den i en plastbærepose for sikkerhets skyld. Hvis du har o-ringpumpe bør du ha med en ekstra o-ring eller to. Jeg har aldri hatt behov for reservedeler på tur på mine hundreogellevere, men jeg sjekker dem og skifter evt. pakninger når jeg føler for det. Det kan komme en liten stikkflamme der pakkboksen går inn i brenneren, da kan du stramme den (pakkboksen) med den nøkkelen som alltid skal følge med i lokket. Med parafin er ikke stikkflammen noe problem, med bensin ville jeg vært litt forsiktig.
Rensenåla stikker opp av dysa når du vrir reguleringsrattet mot klokka til det stopper. Det kan du gjøre under drift hvis du er rask, når du vrir rattet tilbake til midtstilling tenner den igjen av seg selv. Men ha en fyrstikk klar uansett. Det er lurt å sjekke at rensenåla fungerer før du drar på tur. Når primusen er kald og uten trykk vil du se at nåla kommer opp av dysa når du vrir rattet slik som beskrevet ovenfor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, dsk said:

Nå har primus steget så enormt på nettet så jeg er nesten villig til å selge en reserve 111, en ubrukt bråkebrenner, men før jeg legger den ut på Finn bør jeg vel høre her, er det virkelig noen som vil gi 2000 kroner + frakt for en slik? Så en Fuhrmeister no 8 i uorginal stand som gikk for 12 og et halvt tusen på ebay! Skjult lenke - logg inn for å se den

dsk

Jeg tviler på at du vil få 2000.- på Finn for den, selv om den er ubrukt. (Selv ga jeg rundt 1200.- for en ubrukt bråkebrenner av eldste type i original eske, og under 1000.- for en ubrukt 111T.)
Du vil nok kunne få høyest pris på ebay, det er mange i utlandet som vil ha ubrukte hundreogellevere, særlig asiater. 2000.- pluss kan være oppnåelig hvis den er helt mint, og kassen ikke har riper eller skader. Det er også litt avhengig av hvilken modell 111 det er, de eldste med stanset logo i lokket og det smale reguleringsrattet oppnår gjerne bra priser da de er mer sjeldne.
Det er også viktig at hele primusen er original, altså at det ikke er byttet deler. Legg gjerne med en Optimus rødspritflaske av metall i tillegg :) .
Jeg solgte en godt brukt Loke til Taiwan for betydelig mer penger enn vi snakker her, fordi den sjelden dukker opp på markedet. Men da var alt originalt tilbehør med, inkl. reparasjonssett og bruksanvisning.
Men bevares, det er lov å prøve seg. Legg den ut på finn og se om du får noen respons.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å se at noen fyrer opp ubrukte og jomfruelige hundreogellevere.
De er laget for å brukes, og de trives best i fyr og flamme med trykk på tanken :)
(Sier jeg som selv har to ubrukte 111, av både bråketypen og stillevarianten. Tenkte å filme første oppfyringa så enkelte samlere i Asia får hjerteinfarkt grinning face with smiling eyes.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 minutes ago, Marius Engelsen said:

Jeg har sett noen 111T i grønn boks, hva er det for noe? Skal ikke de ha blå boks?

Og kan noen fortelle meg hva det store problemet med o-ring pumpene er? :) 

Kanskje de grønne kommer fra forsvaret?
O-ringen på pumpestanga har erfaringsmessig kortere levetid enn lærpakninger, og de slutter plutselig å virke. Ei lærpakning kan du redde ved å legge den i olje. Ha alltid med reserveringer hvis du har pumpe med o-ringer. Biltema artikkelnr 86-823

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutes ago, Marius Engelsen said:

Jeg har derfor akkurat kjøpt en 111T som er på vei, denne skal jeg "spare litt" på. Jeg skal bruke den til vinterturer med pulk, og kanoturer som ikke er nært saltvann, og andre turer hvor jeg skal fyre i teltet. Det blir "finprimusen" :) Jeg fant en ubrukt, som har grønn kasse, og mulitnøkkelen som man kan bruke til dyseskift og til å skifte returventil. Den ser slik ut på bildet:

111C.thumb.jpg.54f8f3e19ad47d3d33891cdeff854971.jpg

Hva kan sies om denne, som har grønn kasse og multinøkkel, i fohold til en med blå kasse og reguleringsratt og fastnøkkel? Er det samme innholdet i kassen?

Nå er jeg mer glad i de klassiske bråkebrennerne, men den du har her er helt klart et fint eksemplar. Den multinøkkelen/rattet er genial, den har jeg brukt til å få ut returventiler.  Men du kan ikke bruke den til dyseskift på bråkebrennere - da må det brukes fastnøkkel og fingre  :) 
Noen av primusene mine kommer fra forsvaret, og flere av dem er håndmalt med kost, tydeligvis i et travelt øyeblikk. Men et par av dem er så stygt malt at de er skikkelig tøffe, jeg har ingen planer om å omlakkere dem...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
40 minutes ago, Marius Engelsen said:

Jeg vet at noen foretrekker Bråkerne. Men sett bort i fra hjertefølelsen under bruk, hvilke praktisk fordel har en bråker? Mindre vindpåvirket, men er det noe annet? :)

Se bort fra hjertefølelsen??? Den er jo det viktigste!
Men OK, bråkerne har mer effekt enn stillebrennerne, og forskjellen i vind er stor. Ellers er det vel ikke noen større praktiske forskjeller, men den flotte musikken (som noen ufølsomme og ignorante mennesker kaller støy) fra en bråkebrenner er så sbsolutt et pluss :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 hours ago, dsk said:

Det er jo samme brenneren som Nova, det er jo en brenner som kan gå på både bensin og parafin så tradisjonene er tatt vare på, det er bare noe med den riktig gamle 111 som er en slags skjel. Det høres helt dustete ut men det føles.... Kanskje neste generasjon bedre ser sjelen i Novabrenneren.

Dustete? Absolutt ikke, jeg skjønner presis hva du mener :) . Men for min egen del er det bare bråkebrennerne som har sjel, jeg fikk aldri de samme følelsene for 111T. Kanskje fordi den første primusen jeg kjøpte i ungdommen var en 111, og jeg har mange gode minner knyttet til den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutes ago, Kjellis said:

For meg er det 111C som gjelder. Husker når den tok over for 111T, syntes den var råtøff og mer moderne med svart tank, enn de tidligere med messingank😊

Jeg har aldri brukt en 111C, og har aldri skjønt hvorfor de flyttet rattet til venstre side. For høyrehendte må det vel være mye lettere og mer naturlig med høyreratt? Men som sagt, jeg har ikke prøvd i praksis. Kanskje det er en vanesak?
At du synes en simpel, svartlakkert ståltank er tøffere enn en messingtank med patina, kan jeg heller ikke forstå... :D:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
56 minutes ago, turthomas said:

Hei hvordan er det å fyre med alkylatbensin på denne 111en

20181111_135151.jpg

Det der kan være en 111B - det er ikke så enkelt å se forskjell på dem uten å studere brenneren (ta av vindskjermen). Hvis primusen er original står det på lokket om det er en B eller en vanlig 111, men det er ikke uvanlig at det er byttet kasse eller brenner på slike primuser. 
Er det en vanlig 111 skal du kun bruke parafin. Er det en B skal du kun bruken bensin. En 111B brenner dårlig med parafin siden den mangler et fordampingsrør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
22 minutes ago, Marius Engelsen said:

Aha, jeg tror jeg skjønner. Drivstoffet går gjennom ett stigerør til toppen av brenner, så ned til bunnen via de to andre rørene, gjennom ventil og ut gjennom dysen?

Stemmer. På veien fordamper drivstoffet, så det er parafindamp som kommer ut av dysen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 minutes ago, dsk said:

Litt dyr 111T men så godt som ubrukt: Skjult lenke - logg inn for å se den
Ser ut som det er en nabo jeg ikke kjenner.

Hadde den vært en jomfru kunne han fått bra pris for den, spesielt på ebay. Noen asiater betaler godt for gamle ubrukte hundreogellevere. Men 1500 er da ikke dyrt for et så godt som ubrukt eksemplar av verdens nest beste primus :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema har en del varmebestandig lakk på sprayboks, bl.a. en som tåler 650 grader - men den må varmeherde i f.eks. steikeovn. De har også motorlakk som tåler 150 grader, og bremsecaliperlakk som også er slitesterk og varmetålig. Jeg brukte matt svart motorlakk på en 111, det ble aldeles flott :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.