Gå til innhold
runegutt123

Optimus 111 (hvor mange eier denne?)

Har du 111???  

117 stemmer

  1. 1. Har du 111???

    • Ja 111
      40
    • Ja 111B
      1
    • Ja 111T
      28
    • Ja 111C
      15
    • Beklageligvis har jeg ingen
      26
    • Ja, minst en av hver
      7


Har du 111???  

117 stemmer

  1. 1. Har du 111???

    • Ja 111
      40
    • Ja 111B
      1
    • Ja 111T
      28
    • Ja 111C
      15
    • Beklageligvis har jeg ingen
      26
    • Ja, minst en av hver
      7


Anbefalte innlegg

Rein bråkebrenner. Må forvarmes heftig for diesel, men det fungerer.

Har en mistanke at den egentlig er laget for Natos grønne guffe.

Den brenner penest på tennveske.

Bråkebrenneren er noe a la Nova i konstruksjon.

Alle deler er rustfritt eller messing.

Lydnivået ser som 2-4 111

Vekt ca 6,5 Kg. 111 på steroider :D

Bil-primus dette også skjønner jeg, Geniolen veier vel også i overkant av 5 kg, så ingen av dem passer akkurat i ryggsekken :).

Har litt sansen for diesel og primus, drivstoffet varer skikkelig lenge, og man får det billig overalt. Fyrte Geniolen på diesel i sommer hver dag på en toukers campingtur med bil. Funket greit det meste av tiden, men kun fordi jeg er kyndig med primus. Gadd ikke prøve å lære det bort til kona engang :). I sterk vind funket det derimot dårlig, måtte stadig forvarme mer underveis i kokinga. Mulig det går bedre om man blander ut dieselen med litt parafin ala forsvaret, skal prøve det neste gang. Uansett deilig å slippe styret med rødspriten til forvarming.

Er det andre brennere du kjenner til som også går greit på diesel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du ha ordentlig dieselbrenner, er det British Army nr 12 som er tingen.

Ja riktig...:) har undersøkt litt ang denne, og det er helt klart et interessant konsept. Kan du si litt om hvordan den er i bruk med diesel? Tenker spesielt ift. forvarming. Er brennerhodet en sånn mellomting mellom stille- og bråkebrenner ala BAT?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan jeg kanskje spørre deg :D Jeg har en 111 som brenner urent, eller la oss si som et realt HV-bål. Har byttet grafittpakningen (flere ganger) og strammet slik som "oppskriften" sier. Jeg har også renset dysa, og stiften ser helt fin ut.

What to do?

Slik du beskriver det høres det mer ut som feil bruk enn feil med pimusen. Noen idé om hvor lekkasjen er? HV bål betyr lekkasje eller for dårlig forvarming. Er det 111 bråkebrenner det gjelder? Grafittpakningen skal man normalt ikke behøve å bytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge informasjon jeg har fått, så er 111D IKKE for diesel. Det er en modifisert utgave av 111C med ekstra forvarmingssløyfe og høyreratt. Den ble designet spesielt for det norske forsvaret for å tilfredsstille deres krav til bruk av parafin. Vanlig 111C brenner parafin dårlig, og denne var et forsøk på å løse dette. Et svært fåfengt forsøk i praksis, og derfor ble den også produsert i et svært lite opplag. Betegnelsen jeg har hørt fra forsvaret er 111C Cobra Arctic, og ikke 111D. Om den også kalles 111D vil jeg tippe at D er brukt siden D kommer etter C i alfabetet. Mao. Har ikke noe med diesel å gjøre. Har et par slike, og ingen av dem brenner diesel med mindre man har ei blåselampe å forvarme med. De klarer heller ikke å opprettholde varmen som trengs for å gasse diesel. Når forvarminga er unnagjort fungerer den som en hvilken som helst 111C med to stigerør.

Har en dedikert dieselprimus med stillebrenner, nærmere bestemt en Heinze Geniol Bundeswehr, tysk militærprimus. Denne har Rapid forvarmer og 4 stigerør. Selv med dette er det bare med nød og neppe den greier å opprettholde gassinga på diesel, så under ordinær bruk kan man bare glemme diesel og 111D/111C Arctic.

:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg skjønner hva du mener :D. Selv har jeg bedrevet storhandling av 111 fra forsvaret, og finner stor glede i både bruke dem og å mekke på dem som trenger det. Har også solgt noen eksemplarer her på forumet under kjøp og salg til rimelig pris. Det er absolutt ingen butikk i det om man regner med tiden som går med, men som hobby er det nå artig uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og velkommen til Fjellforum Morten :D!

Det er skikkelig bra primuser du har her, 111 bråkebrenner og 111T er de to beste 111ene etter mitt syn. 111C Cobra og 111D/111C Cobra Arctic er også stillebrennere, men disse har kun to stigerør, og funker dårlig på parafin. 111B er bråkebrenner kun for bensin og har så vidt jeg husker også bare to (eller tre) stigerør. Dette samt spørsmålene om Novaen vil du helt sikkert få svar på fra andre her på forumet ila. kort tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, dette er en skikkelig avsporing som bør avsluttes, men jeg må få svare på spørsmålet du stiller:

Jeg hevder helt klart at arbeiderpartiet har vært påvirket av kommunisme, noe annet ville vært historieløst. Har selv i min tid sett 1. mai tog i Norge hvor det har vaiet røde faner med hammer, med internasjonalen sunget for full hals. Fått på en sigd der også, så ville det vært identisk med det sovjetiske flagg, hvis union fortsatt eksisterte. Da jeg var ungdom på 80-90 tallet hadde AUF to klare kampsanger, den ene var Internasjonalen - selve kommunismens høysang, noe som sier meg at det har kommet inn holdninger med "morsmelka". Det er forskjell på å bli kastet ut fra et kameratskap og det å aldri ha identifisert seg med et - det siste gjelder f.eks. de to herrer du nevner.

Jeg svarer siden du spør, men som jeg tror vi begge er enige om - Dette er en tråd for å diskutere Optimus 111. La oss holde politikken utenfor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I den grad vi skal diskutere politikk på en primustråd som denne, vil jeg legge til at Kåre Willoch og Helge Seip ikke er kommunister... I steden for innflytelse østfra - Sovjet og Øst-Tyskland, tror jeg dette er i god skandinavisk tradisjon.

Nei det er riktig at disse ikke er kommunister, men de har heller ikke lagt de fleste føringene for det norske folk i etterkrigstiden. Det har Det Norske Arbeiderparti gjort, med røde faner, sang og sosialisme... :(. Kommentaren gjaldt generell detaljstyring i Norge, om dette har hatt avgjørende utslag ift. forbud mot bensinprimuser skal jeg ikke hevde... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet nøyaktig grunnen til hvorfor det før kun skulle brukes parafin i Norge?

Det er flere grunner, men tilgangen var nok den viktigste faktoren. Parafin var både billig og lett å skaffe, mens bensin var det mindre av og flere ganger prisen av parafin. Å skulle fyre primus på bensin ville vært som å drikke champagne til frokost på hverdager. Bensin var forbeholdt de få som hadde råd til å skaffe seg bil. I USA har de hatt helt andre muligheter for å få tak i raffinert drivstoff.

Så har jo Norge alltid vært strenge og forsiktige med å tillate folket sitt å gjøre som de vil, noe som henger sammen med påvirkning østfra, stikkord er kommunisme, Sovjet og Øst-Tyskland. Ettersom bensin ble ansett som farligere enn parafin, var nok også terskelen lav for å forby det til primusbruk. Motivene kan like gjerne ha vært rasjonering eller bare generelt være vanskelige for å kontrollere, noe vi alltid har vært gode på...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynner å få en del av disse ja... :wink:

Har man først en som fungerer og behandler den med et snev av vett, så vil jeg påstå det er komplett umulig å slite den ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.