Gå til innhold
runegutt123

Optimus 111 (hvor mange eier denne?)

Har du 111???  

119 stemmer

  1. 1. Har du 111???

    • Ja 111
      41
    • Ja 111B
      1
    • Ja 111T
      28
    • Ja 111C
      15
    • Beklageligvis har jeg ingen
      27
    • Ja, minst en av hver
      7


Har du 111???  

119 stemmer

  1. 1. Har du 111???

    • Ja 111
      41
    • Ja 111B
      1
    • Ja 111T
      28
    • Ja 111C
      15
    • Beklageligvis har jeg ingen
      27
    • Ja, minst en av hver
      7


Anbefalte innlegg

Prøv å stramme mutteren, men bare litt. 20-30 grader av gangen. Det kan gjøres mens primussen brenner.

La gjerne primussen bli god og varm for du forsøker mer enn totalt 40-50 grader. Grafittpakningen sprekker ikke så lett når den er varm.

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen

111 er noe for seg selv, og nå får du en med pumpelær også. En reserve o-ring og litt silikonfett kan nok bidra til et langt liv også for o-ringspumpa.

Primus pumpe med tilkobling koster jo!

Litt dårligere kvalitet?, men fult kompatibel får du fra kina for en trdjedel på ebay fra kina inkl frakt.

Eksakt hvor lekker det?

Det er en oring på slangedelen som tetter mot pumpa, det er en ventil inni den gamle aluminiumskoblinga som antagelig kan skitfes og noe o-ring greier som gjør at du kan vri på den. Lekkasje mellom puma og koblingen fikses med gjengepasta. Silikonfetter er greit her også, min bare tynt på!

Vi har en primushjelpetråd hvor du kanskje kan få mere hjelp.

Lykke til

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er den siste 111 som virkelig er laget for å gå bra på parafin. (uansett hva som står i bruksanvisningene på senere modeller :D )

dsk :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig å gi en fornuftig forklaring, men det kan virke som om Norge og Østerike oppfattet bensin som fryktelig farlig.

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som om ventilen er uforandret m.h.p. verktøy, d.v.s. dysenøkkel passer.

Pakningene har variert med årene.

Bensin og 111, joda det står så, men det er klart en lekkasje blir fort til større bål med bensin.

Enkelt 111 skal ha struperør for bensin, det finnes 2 typer, og delenummer har variert fra år til år. Noen funker bra uten.

Har en Optimus 8R klone, og den oppnår så stort trykk på bensin om sommeren at sikkerhetsventilen spytter flammer....ubehagelig!

Legger du i ei fiberveke (Glava?) eller orginal Optimus i spritskåla kan du forvarme utendørs med parafin, sot brenner bort etter noen minutter på full fyr.

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

[quote="vandrer

Drammenseren sa at dette var et multifuelapparat med stillebrenner som også ville gå bra på bensin på samme dyse, men på grunn av at det på den tiden (80-åra) ikke var lov å selge multifuel i Norge, ble den derfor solgt kun som parafinapparat.

Burde jo da være en 111T, men der følger det vel med utskiftbare dyser? Og forsvaret bestilte dem da i tilfelle grønnlakkert??

Vil gjerne at noen som har prøvd dette kan svare før jeg går igang og tester selv. Har stor respekt for bensin!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tro hvorfor den gode gamle bråkebrennern aldri er laga i sånn slangeutgave.

Den montert i en trangia, og en skikkelig slange eller rør til siggflaska....

Det hadde vært saker det.

Da hadde du vel fått muligheten til å lage en "KAP" med bråkebrenner, det må være det eneste mer pålitelige enn KAP som jeg desverre ikke har, og desverre ikke lages mer.

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppgitt effekt for 111 versjonene har økt fra kampanje til kampanje. Siden alle modellene oppgir å kunne fyre 2 timer på en tank (0,5 liter) og ingen av de soter nevneverdig, og FFI's målinger viser relativt lavt utslipp av CO, så tar jeg ikke dette spesielt alvorlig. (Hvor blir det av energien ellers?)

Bråkebrenner med flammering konsentrer nok varmen noe mer, og det kan hende at mer energi går til kjelen og mindre til omgivelsene. Jeg kjenner ikke til tester som sammenligner tiden for å varme 1 liter vann etc. hvor flere 111 varianter er med. En del andre faktorer påvirker også dette intuitive bildet. Bråkebrenneren tåler mer vind, og vil følgelig virke bedre utendørs i de fleste tilfeller, men jeg tror at forskjellene er marginale.

Uanstt vil valg av primus ofte være like individuell som valg av kjæreste, de færreste velger en de ikke føler at er å stole på, en del prioriterer vekt og utseende, og utrykket om å "se på mora :roll: (forrige modell) så ser du hvordan det holder seg" er vel ikke altid "helt på tryne" selv om det ikke akkurat gir mye håp for revlusjonerende nyheter.

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

111b har aldri frista, kanskje fordi jeg liker parafin, kanskje p.g.a. gammel indoktrinering om at bensin er farlig?

Har litt lyst på Colemans siste, men den kommer ikke bare til å koste skjorta, men halparten av innholdet i ryggsekken også.

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja Rune m. fl. vi må vel bare gjette.

Jeg mener at bråkebrenneren er best, den ble "ofret" for å få stillebrenneren T som i tilegg kunne markedsføres som triple fuel, men hvem bruker vel en slik på sprit?

Bensin, ja men det kunne vi få til med 111, bytte brennerhode ville tilsvare Colemans bytte av generator. Bytte til en mindre dyse var egentlig nok.

Så kom Cobra. Tyngre, dårliger loddet sammen, mer forvarming. ståltank. Antageig et salgsstunt fordi 111 C var billigere å produsere.

Nye eiere ser større potensiale i multifuel, samtidig med at Grønn linje er inn Sverige, brenneren er billigere, man forenkler produksjonen ytterligere, tilfredstiller kundene som bare skal ha 111 uansett hva som kalles 111.

Hva blir da det neste, hvis Optimus overlever.

Vi starte på nytt, og får en stillebrenner som er multifuel. akkurat som MSR, Primus og Coleman legger opp til.

Skal bli spennende å se om jeg kunne bli spåmann.

dsk

PS Bodde noen år i "Tertitten" (Engelsborg) boretslag, den forrige vaktmesteren var alltid bedre.....

Han som var der når bygget var nytt burde antagelig ha vært helgen. (ST Vaktmestern?)

Heldigvis kan vi jo sammenligne 111'ene, og de gamle er fortsatt eldst.

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer! Dette er etter min mening den beste stillebrenneren noen noensinne har laget.

Bensin er ikke førstevalget mitt, og ihvertfall ikke hvis du ikke er helt sikker på at primusen er i topp stand.

Det er mer kronglete å bruke parafin/tennvæske.  (styr unna lampeolje!)  Du bør forvarme med sprit. Rødsprit soter bare litt.

Bruksanvisning: Skjult lenke - logg inn for å se den
 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, turthomas skrev:

Hei og takk for svar.  Instruksjonsbok var veldig bra å få da jeg må bytte litt pakninger og justerings spindel da denne er bøyd. Hvor får man kjøpt deler til denne tro.

Prøv Finn på finn.no :-)  Skjult lenke - logg inn for å se den

Bytt ikke noe før du må!

dsk

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarte ikke å dy meg, og kjøpte en primus til. Men kanskje ikke så moderne som 111'n

En til: Skjult lenke - logg inn for å se den

dsk

Endret av dsk
Korreksjon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere mulige feilkilder, tilbakeslagsventilen, eller lokket (pakning og sikkerhetsventil) Se svaret til Bjørn. Delen har delenr 5196 men en passende O ring fra bilverksteder, Otto Olsen eller andre som har godt utvalg burde være bra.
Ser den bra ut så smør med silikonfett, eller om du ikke har prøv vaselin, den burde virke noen ganger selv om den er slitt. Virker den da så er det bare å bytte, hvis ikke må du feilsøke på andre feilkilder også.    Bruksanvisning: 111HikerC.jpg

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med en fantastisk primus!  Fortsett med parafin, alt annet er egentlig uegnet, selv om den kan bruke....

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge alt er bra så er bensin helt topp, litt lavere effekt enn parafin, men jeg oppfatter det som ubetydelig.

111 er primært for parafin, og brenner nok best på parafin.  Ved en lekkasje, f eks lekk i tilbakeslagsventil kan betydelige mengder lekke ut og bensin antenner jo lettere enn parafin.

 

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også brukt mye tennvæske, men kvaliteten har forandret seg, men det lukter fortsatt mindre enn gammeldags parafin, og det soter nesten ikke. Tror at kvaliteten kan være litt opp og ned.  Hvis man er litt "nøye" så bør nok Bjørn J rett.  Jeg har en tendens til å sleive i vei med det jeg har, unntatt bildrivstoff, og det har gått bra.  (Oljeblandet bensin til båten var ikke noe sjakktrekk, og det var jeg klar over, men går man tom så...)

 

DSK

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som en 111T den er er best på parafin, nå blir vi ikke helt enige om hvilke parafinkvalitet osv her, men jgeg har brukt gammeldags parafin, luktsvak parafin , white-spirit og tennvæske med godt resultat. Tennvæske kan nok være noe ulikt, styr unna lampeolje! Noen lampeoljer er feite, og brenneren soter og kokser igjen.
Hvis du drar pumpestanga helt ut så kan du sette lærpakningen i olje over natta så den blir myk, Omtrent all olje funker. silikonfett ser ut til å virke bra sålenge lærpakningen ikke allerede har blitt for hard og sprø.  Noen av disse hadde en o-ring i stedet, da er silikonfett gull! Denne o-ringen er ikke fullt så bra som lærpakning, men det er i såfall noe du bytter først når du må. 

Bruksanvisning:  Skjult lenke - logg inn for å se den

 

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 3/8" x 9/16"  bekreftes!   Nitrilgummi  Biltema varenr: 86823 kr 11,90 pr 5 stk.   (pr 5/1-18) Tar du med en tube silikonfett til ca 50 lappen så har du i maaaaaange år.

dsk

Endret av dsk
Tilføyelser

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
57 minutter siden, ViktorS skrev:

Når jeg vrir helt over, så slukker ikke flammen, men den blir veeeeldig liten. Nåla kommer dog fint opp ved kald primus uten trykk i tanken. 

Må nok fyke innom bensern for å handle drivstoff ja. 

Har ikke det verktøyet som skal følge med. Kan dog skru ut dysa med rattet. 

 

Da passe antagelig andre enden av rattet på mutteren til pakkboksen. Ingen grunn til å stramme denne før det lekker!  Jeg er litt slapp med å slippe trykket ut av tanken det skjer bare når jeg skal ha på mere drivstoff, som for meg stort sett alltid er parafin da jeg nå bare har 111 med bråkebrenner.

dsk

Endret av dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får noe tennpasta på tube, eller kan bruke litt av en esbit, det kan bli mindre søl.   Låsoljeflaske er greit for spritdosering.

 

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har primus steget så enormt på nettet så jeg er nesten villig til å selge en reserve 111, en ubrukt bråkebrenner, men før jeg legger den ut på Finn bør jeg vel høre her, er det virkelig noen som vil gi 2000 kroner + frakt for en slik? Så en Fuhrmeister no 8 i uorginal stand som gikk for 12 og et halvt tusen på ebay! Skjult lenke - logg inn for å se den

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.