Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 111 (hvor mange eier denne?)


runegutt123

Har du 111???  

127 stemmer

  1. 1. Har du 111???

    • Ja 111
      45
    • Ja 111B
      1
    • Ja 111T
      30
    • Ja 111C
      15
    • Beklageligvis har jeg ingen
      27
    • Ja, minst en av hver
      9


Anbefalte innlegg

Har den 4 rør, og stillebrenner, er det 111T

111T går fint på følgende brennstoff: Parafin, lette kvaliteter (A1, Tennveske D60)

4Takts miljøbensin/Colemanfuel/Heptan med samme dyse som parafin, eventuelt med dyse merket G eller M (Samme dysa)

Alkohol (Dewils Spirit) med dyse A.

Noen 111T trenger "restrictor" eller Struperør som Dag Ståle sier, for å brenne Alkohol, eller bensin, eller begge deler.

En av mine brenner fint på alt uten struperør.

Alkohol brenner veldig rent, men forbruket er dobbelt av de andre drivstoffene.

OBS FØR DU FYRER MED BENSIN:

Sjekk at tanklokket er tett.

Sjekk at returventilen i pumpa er tett (Kommer pumpa sigende ut når du har pumpa trykk, har du trøbbel)

Så er det bare å fyre ivei.

miljøbensin brenner rent og pent,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9619&postdays=0&postorder=asc&start=400 sjekk her, litt lenger nede i tråden så er det bilder av en 111T.

Regner med at både 111T og 111C kan brenne bensin type alkylat firetakts.

Noen som vet nøyaktig grunnen til hvorfor det før kun skulle brukes parafin i Norge?

For coleman reservedeler kan kanskje http://www.uniflamesupply.no/ hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Alle 111 kan brenne Alkylatbensin /4takts miljø/statoils lille grønne......

Hvorfor var bensinkokere forbudt?

Hvorfor må man ha jegerkurs for småvilt, samtidig som oppskytingskravene på storvilt er latterlige?

Fordi enkelte politiske partier ynder å innføre mystiske lover, forskrifter og annen dævelskap,

sannsynligvis kun for å plage vettet av enkelte særinger som meg.

Så kommer heldigvis mindre reguleringsk.... til makt av og til, og får fjerna noe av tullet.

Bare en liten politisk betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet nøyaktig grunnen til hvorfor det før kun skulle brukes parafin i Norge?

Det er flere grunner, men tilgangen var nok den viktigste faktoren. Parafin var både billig og lett å skaffe, mens bensin var det mindre av og flere ganger prisen av parafin. Å skulle fyre primus på bensin ville vært som å drikke champagne til frokost på hverdager. Bensin var forbeholdt de få som hadde råd til å skaffe seg bil. I USA har de hatt helt andre muligheter for å få tak i raffinert drivstoff.

Så har jo Norge alltid vært strenge og forsiktige med å tillate folket sitt å gjøre som de vil, noe som henger sammen med påvirkning østfra, stikkord er kommunisme, Sovjet og Øst-Tyskland. Ettersom bensin ble ansett som farligere enn parafin, var nok også terskelen lav for å forby det til primusbruk. Motivene kan like gjerne ha vært rasjonering eller bare generelt være vanskelige for å kontrollere, noe vi alltid har vært gode på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian123 sitt spørsmål om nøyaktig forklaring på bensinforbudet er vanskelig å besvare. Jeg har gjort et skikkelig internettsøk siden jeg selv har stor interesse for tema. NØYAKTIG svar er vanskelig siden forklaringene spriker noe. Likevel, noe er da nytt etter et søk. Legg merke til at kildehenvisningene er syltynne!

1.

Proteksjonisme. Bensinprimusene ble stengt ute i en tid der Høvik, Fuhrmeister og det som var av norsk primusproduksjon slet med salget. Borten-regjeringen innførte et proteksjonistisk regime med importforbud og/eller høye tollsatser høsten 1969 der handelsminister Kåre Willoch og arbeidsminister Helge Seip foreslo generelle tiltak for å beskytte lokal, mekanisk industri. Primuser er i denne sammenheng et kuriøst sidekapittel. Det er utstyr til jernbane fra NEBB og HamJern som virkelig er...kremt,... "lokomotivet", i denne historien.

Uansett, Coleman, Phoebus og andre bensinbaserte saker fikk politisk motstand med norsk sysselsetting som argumenter.

De velkjente Kleppe-pakkene der penger strømmet inn i off. sektor for å opprettholde sysselsetting, er rester av denne saken. (Wikipedia)

2.

Oljekrise. Det raste sammen med Olje-embargoen i Paris i 1967 i forbindelse med seksdagerskrigen. Europa og verden kom seg ikke skikkelig etter dette. Etterhvert ble det oljeproduserende landet vi bor i rammet, med det store klimaks så sent som i 1974 da bensinrasjoneringen ble innført fra 25. januar til 8. mars. Da måtte til og med kongen ta trikken for å gå på ski!

Dette er ikke tiden for å kosefyre med bensinprimus... (SNL bind 8 - 91)

3.

Ukyndig bruk. Selvfølgelig må det alltid være noen som tar bensin fra bilen og heller dette her i en parafinprimus og pumper til krampa tar dem. KJEMPEPANG, selvfølgelig... Uff! I 1965 alene var det 3 dødsulykker relatert til slikt misbruk. Når man også fikk en slik historie fra Sessvollmoen/Trandum militærleirer høsten 1970, var det slutt for bensinprimuser.

Her hører det også med noen historier om bensin som har havnet i maten...

Hele dette argumentet synes jeg virker rart. Hadde folk brukt bensin i bensinprimus, hadde det kanskje gått bra. Uansett, Bensin til turbruk fikk dårlig rykte; - farlig, eksplosivt og giftig. (Naboen som er oberst...)

4.

Alternativet fungerer, er billig og tilgjengelig. Nesten hele det norske folk fyrte parafin i mengder. Nobasen holdt liv i frostbitte hus langt inn på 90 - tallet. Der var det ingen rasjonering og utstyret var lagd her hjemme. Driftsikkert og fint. Store parafinfyrte kjøkkenprimuser ble brukt i hytter og hus overalt. Petromaxen er fremdeles fantastisk der du trenger lys langt fra strømnettet.

Selvfølgelig ble parafin aktuelt på tur også. "Never change a winning team..." Hva skal man med bensin når alternativet er så bra som det er.

(Nå sitter jeg å fubulerer sjøl...)

I den grad vi skal diskutere politikk på en primustråd som denne, vil jeg legge til at Kåre Willoch og Helge Seip ikke er kommunister... I steden for innflytelse østfra - Sovjet og Øst-Tyskland, tror jeg dette er i god skandinavisk tradisjon. Her bygger vi våre velferdssamfunn som et "Folkhem" der vi tar vare på våre borgere. Vi legger bånd på farlig risikoatferd fordi vi i neste omgang har offentlig finansiering av helse- og sosialtjenster. Mao; når vi har gjort noe dumt, må staten betale. Både Høyre og Venstre (jamf. Willoch/Seip) styrer markedskreftene når de virker mot sin hensikt for lokale forhold, men slipper handelen løs når vi trenger verdiskapning til å finansiere en offentlig sektor.

Uff, dette ble kanskje litt kjedelig lesestoff, men det var et forsøk på svare på et innlegg.

Anbefaler alle å lete etter en 111B, bensinprimus av beste sort produsert midt i det storpolitiske dramaet... Samlerverdi? Bare i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den grad vi skal diskutere politikk på en primustråd som denne, vil jeg legge til at Kåre Willoch og Helge Seip ikke er kommunister... I steden for innflytelse østfra - Sovjet og Øst-Tyskland, tror jeg dette er i god skandinavisk tradisjon.

Nei det er riktig at disse ikke er kommunister, men de har heller ikke lagt de fleste føringene for det norske folk i etterkrigstiden. Det har Det Norske Arbeiderparti gjort, med røde faner, sang og sosialisme... :(. Kommentaren gjaldt generell detaljstyring i Norge, om dette har hatt avgjørende utslag ift. forbud mot bensinprimuser skal jeg ikke hevde... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hevder du Det Norske Arbeiderparti har noe med kommunisme/sosialisme i etterkrigstiden å gjøre? De brøt med Moskva i Kominterntraktaten allerede i 1923. Da var det egentlig DNA/Ap som ble ekskludert grunnet deres moderate tro på markedskrefter og monarki. Jeg er ivrig Venstrepolitiker og vil gjerne beskrive mine politiske motstandere så presist at de kjenner seg igjen i de ord som blir brukt...

Jeg har forøvrig ikke noe imot å heller diskutere primuser på tråder som dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, dette er en skikkelig avsporing som bør avsluttes, men jeg må få svare på spørsmålet du stiller:

Jeg hevder helt klart at arbeiderpartiet har vært påvirket av kommunisme, noe annet ville vært historieløst. Har selv i min tid sett 1. mai tog i Norge hvor det har vaiet røde faner med hammer, med internasjonalen sunget for full hals. Fått på en sigd der også, så ville det vært identisk med det sovjetiske flagg, hvis union fortsatt eksisterte. Da jeg var ungdom på 80-90 tallet hadde AUF to klare kampsanger, den ene var Internasjonalen - selve kommunismens høysang, noe som sier meg at det har kommet inn holdninger med "morsmelka". Det er forskjell på å bli kastet ut fra et kameratskap og det å aldri ha identifisert seg med et - det siste gjelder f.eks. de to herrer du nevner.

Jeg svarer siden du spør, men som jeg tror vi begge er enige om - Dette er en tråd for å diskutere Optimus 111. La oss holde politikken utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest PaperCut
Har den 4 rør, og stillebrenner, er det 111T

111T går fint på følgende brennstoff: Parafin, lette kvaliteter (A1, Tennveske D60)

4Takts miljøbensin/Colemanfuel/Heptan med samme dyse som parafin, eventuelt med dyse merket G eller M (Samme dysa)

Alkohol (Dewils Spirit) med dyse A.

Noen 111T trenger "restrictor" eller Struperør som Dag Ståle sier, for å brenne Alkohol, eller bensin, eller begge deler.

En av mine brenner fint på alt uten struperør.

Alkohol brenner veldig rent, men forbruket er dobbelt av de andre drivstoffene.

OBS FØR DU FYRER MED BENSIN:

Sjekk at tanklokket er tett.

Sjekk at returventilen i pumpa er tett (Kommer pumpa sigende ut når du har pumpa trykk, har du trøbbel)

Da har jeg sikret meg en eldre så og si ubrukt 111T. Den kom i uskadet originalemballasje med varseletikett (ikke for bruk med bensin i Norge!!!) en A3 bruksanvisning og en norsk bruksanvisning som ser ut til å være laget på 70- eller 80-tallet ;). Forrige eier testet den og puttet den i hylla, usikkert for hvor mange titalls år siden.

Returventilen i pumpa ser ut til å være tett, men hvordan sjekker jeg om tanklokket er tett? Jeg pumpet 4-5 pump og fikk et behørig "pffftthh" når jeg åpner tanklokket, men det er kanskje ikke test god nok?

Jeg har ikke testkjørt den enda, men ut fra det jeg leser om denne brenneren, så gleder jeg meg til vintertur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Det er den siste 111 som virkelig er laget for å gå bra på parafin. (uansett hva som står i bruksanvisningene på senere modeller :D )

dsk :D

Humm... jeg hadde lyst å kjøre den på miljøbensin. Bør jeg revurdere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig.

Nu venter vi bare på noen bilder av den med fyr, og miljøbensin 4takt på tanken.

PS, test av tankpakning:

Pump noen pump, la stå noen minutter, får du pssssst når du åpner, er alt ok.

Returventil: Prøv først med en god dose CRC 5-56 eller WD-40 i pumpesylinderen.

Det har løst en hel del av mine returproblemer, og er langt enklere enn å demontere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Etter å ha lest litt på forumet her, har jeg nå plutselig en 111 og en 111T :D Har sett at det er endel skriverier om antall stigerør; den 111 som jeg fikk har 4 stigerør på lik linje med 111T. Forskjellen er at 111 har flammespreder over dysa i motsetning til 111T. Er det modeller som ikke har 4 stigerør?

Stillebrenneren prøvde jeg først på tennveske og den brant aldeles nydelig. Tømte tanken og prøvde med Aspen 4-takt etterpå, og den brant enda nydeligere :o

Så har jeg i tillegg kjøpt en Optimus Nova+. Her ser det ut til at det er feil med et parti? http://www.optimusstoves.com/seen/service/newsroom/detail/article/2010/09/27/katadyn-products-inc-recalls-optimus-multifuel-expedition-stoves-due-to-fire-hazard/

Har brukt den litt før jeg leste dette. Noen som har denne og har opplevd drivstofflekkasje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til Fjellforum Morten :D!

Det er skikkelig bra primuser du har her, 111 bråkebrenner og 111T er de to beste 111ene etter mitt syn. 111C Cobra og 111D/111C Cobra Arctic er også stillebrennere, men disse har kun to stigerør, og funker dårlig på parafin. 111B er bråkebrenner kun for bensin og har så vidt jeg husker også bare to (eller tre) stigerør. Dette samt spørsmålene om Novaen vil du helt sikkert få svar på fra andre her på forumet ila. kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skjønner hva du mener :D. Selv har jeg bedrevet storhandling av 111 fra forsvaret, og finner stor glede i både bruke dem og å mekke på dem som trenger det. Har også solgt noen eksemplarer her på forumet under kjøp og salg til rimelig pris. Det er absolutt ingen butikk i det om man regner med tiden som går med, men som hobby er det nå artig uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skjønner hva du mener :). Selv har jeg bedrevet storhandling av 111 fra forsvaret, og finner stor glede i både bruke dem og å mekke på dem som trenger det. Har også solgt noen eksemplarer her på forumet under kjøp og salg til rimelig pris. Det er absolutt ingen butikk i det om man regner med tiden som går med, men som hobby er det nå artig uansett.

Da kan jeg kanskje spørre deg :D Jeg har en 111 som brenner urent, eller la oss si som et realt HV-bål. Har byttet grafittpakningen (flere ganger) og strammet slik som "oppskriften" sier. Jeg har også renset dysa, og stiften ser helt fin ut.

What to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Etter å ha lest litt på forumet her, har jeg nå plutselig en 111 og en 111T :) Har sett at det er endel skriverier om antall stigerør; den 111 som jeg fikk har 4 stigerør på lik linje med 111T. Forskjellen er at 111 har flammespreder over dysa i motsetning til 111T. Er det modeller som ikke har 4 stigerør?

Stillebrenneren prøvde jeg først på tennveske og den brant aldeles nydelig. Tømte tanken og prøvde med Aspen 4-takt etterpå, og den brant enda nydeligere :D

Så har jeg i tillegg kjøpt en Optimus Nova+. Her ser det ut til at det er feil med et parti? http://www.optimusstoves.com/seen/service/newsroom/detail/article/2010/09/27/katadyn-products-inc-recalls-optimus-multifuel-expedition-stoves-due-to-fire-hazard/

Har brukt den litt før jeg leste dette. Noen som har denne og har opplevd drivstofflekkasje?

111 Har fire stigerør, bråkebrenner for parafin, men fungerer fint på bensin også.

111B har to stigerør, bråkebrenner kun for bensin (Gjett hvem som har en )

111T har fire stigerør, stillebrenner for parafin, bensin og alkohol med egen dyse

111C er helstøpt stillebrenner, samme fuel som 111T, men er uhyre tung å forvarme, og har en tendens til å slå sprekker.

111D er en spesialvariant for diesel. Ser ut som 111C men har brennstofftilførsel i en ekstra sløyfe rundt brennern. (Jada har en sånn også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg kanskje spørre deg :D Jeg har en 111 som brenner urent, eller la oss si som et realt HV-bål. Har byttet grafittpakningen (flere ganger) og strammet slik som "oppskriften" sier. Jeg har også renset dysa, og stiften ser helt fin ut.

What to do?

Tar du denne i primushjelpetråden, får du hjelp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

111 Har fire stigerør, bråkebrenner for parafin, men fungerer fint på bensin også.

111B har to stigerør, bråkebrenner kun for bensin (Gjett hvem som har en )

111T har fire stigerør, stillebrenner for parafin, bensin og alkohol med egen dyse

111C er helstøpt stillebrenner, samme fuel som 111T, men er uhyre tung å forvarme, og har en tendens til å slå sprekker.

111D er en spesialvariant for diesel. Ser ut som 111C men har brennstofftilførsel i en ekstra sløyfe rundt brennern. (Jada har en sånn også)

Ja, jeg regner med du har det som finns i varianter av 111 :)

Det fulgte ikke med ekstra dyse på 111T, men har testa den med tennveske og miljøbensin, og begge deler fungerte meget bra. Noe annet er ikke så interessant å fyre med på denne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan konstatere at den samme dysa funker like bra på parafin også. De nye dysene til Optimus/katadyn står det M på for multifuel eller noe sånnt no, ser ut som om den har større hull enn på 111T'en.

Må vi ut med dysa for å se denne merkinga? Ser ikke noe merke når den står i brenneren hvertfall. Nå har jeg sett det skrevet at noen dyser er umerket, men da er det greit å vite hvor jeg skal se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.