Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan skaper man et lunt vintertelt?


pulknewbie

Anbefalte innlegg

Er det noen erfarne "pulkere" som kan gi noen gode kommentarer til  hvordan man skaper et mest mulig lunt vintertelt?

Noen momenter jeg tenker på:

  1. Footprint - Er det et poeng å bruke footprint i vinterfjellet for å redusere kondens/kulde inne i teltet, eller er footprint bare noe som forårsaker at det tar lengre tid å sette opp teltet? 
  2. Noen som erfaring med å rulle ut "skumgulv", som består av rimelige underlagsmatter, som er tapet sammen til et vegg til vegg teppe?
  3. Er det en lur ide å bruke Jervenduk som underlag i telt? En Jervendduk på 102x220 cm vil jo fint kunne dekke et helt teltgulv når det er helt utslått.
  4. Er det innenfor rimelig risiko  bruke en Kovea Fireball til å varme opp teltet?  Tenke å plassere den midt i teltet opp  på to loddematter som tåler mye varme.
  5. Andre lure triks jeg ikke har tenkt på?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jervenduken virker best om du har den rundt deg. Jeg bruker bare et ekstra skumunderlag som jeg har beina på mens jeg sitter i chair-kit. Om natten har jeg det under liggeunderlaget. Det meste av kondens om vinteren kommer fra pust og matlaging. Det hjelper ikke footprint med. Du får også ulempen med at det er vanskeligere å grave en grop i forteltet. Denne er hovedsaklig til å gi deg bedre plass, men mange kaller det likevel "kuldegrop". Jeg er usikker på om det faktisk påvirker temperaturen i teltet.

Jeg bruker ikke så mye drivstoff på å varme teltet. Det er kun om jeg forsøker å tørke noe. Har aldri hatt spesielt suksess med det uansett. Det er du som er den største ovnen i teltet. Sørg for at varmen du stråler ut forblir nært det. F.eks. ved å sitte inni en jervenduk.

Ikke kok vann i innerteltet om du ikke liker dryssende snø i ansiktet mens du sover.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jervenduk fungerer fint som ekstra gulv i teltet. Gjør at du ikke får den kalde bunnduken som øverste lag.

Bruker aldri noe i forteltet. Der skal det være kuldegrop - det er jo hele gleden med vintertelting at du kan stå i forteltet!!!

Når vi er flere på tur sammen i samme telt så pleier jeg ha med et gulv jeg har klippet til av et helt stykke stort skumunderlag fra byggeplass. Da slipper alle ha med 2 underlag - jeg anbefaler dobbelt underlag vinterstid. 
Det aller meste av fyring i telt mister effekten etter en halvtime/time - du er derfor avhengig av å ha soveposer osv tilpasset at du ikke tilfører ekstra varme. Altenativet er slik man gjør i militæret: Fyringsvakt. Noen må være våkne og passe varmen mens resten sover på tur. 
Stormmatter og god tetting med å grave ned disse skaper mye mer lunhet i teltet enn man tror. Det er ikke uvanlig at vi må kaste jakka når vi graver kuldegrop etter å først ha dekket stormmattene godt. Av samme grunn er det viktig med lufting når man fyrer. Og spesielt viktig når man har kjeler med kaldt vann eller snø i på primusen. 

 

Noen eksempelbilder og sånn av tildekking stommatter, graving kuldegrop, plass i kuldegrop og generellt rot i vintertelt:

 

 



Her ser du også så vidt snev av jervenduk som "teppe i teltet":
934744318_Arcticflies-2020-04-1910_05_56.thumb.jpg.831c261168ff17802bcc9e4c5c0a0d58.jpg
 

 

God tildekking av stormmatter: 

 

Tilleggstips for vintertelting. Med teltet ferdig i teltpose med stengene halvveis i så går det kjapt å sette opp. Legg merke til en sikkerhetsforanstaltning her. I pluggfestet i fortenden som skal mot vinden har vi festet en solid snor med karabinkrok som vi sikrer i pulken eller f.eks som her en brøytestikke som er godt banket ned i snøen. Dette gjør at det er minimal sjanse for at teltet båser av gårde når du trekker det ut av posen...:
658812112_2020-04-0418_07_01.thumb.jpg.1bcb5c76f058e1912174f359ae97f55e.jpg
 

 

Stramt teltoppsett er greit å bruke noen ekstra minutter på. Stramt telt blafrer mindre. Blafring i teltet virker som om det pumper inn klad luft. Dessuten ser stramt telt bedre ut på bildene du skal ta ;-) ->

 

815183401_2020-04-1722_30_57.thumb.jpg.c649498ca0d5319a53f4c7b439fc1b37.jpg

På "vårvintertelting" kommer faktisk kuldegropa til sin rett. Det kan bli veldig varmt i selve teltet på dagen når sola er fremme selv om det er flere minusgader ute. Da er kuldegropa grei å bruke som kjøleskap. Vi setter gjerne matkassaa i bunn av gropa da: 
86695731_Arcticflies-2020-04-1819_26_53.thumb.jpg.bb2fcce20c962daef8d58841d4c5cfda.jpg
 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Prebb regegjør for det meste i sitt svar. "Kuldegrop" i telt har, etter min erfaring, svært liten effekt. Det mer riktige navnet vil være koke/sitte/stågrop
Dersom man skal forholde seg til kuldegrop vil dette ha effekt i snøhuler og dess like hvor det er tykke isolerende vegger/tak.

I et telt vil varmen man oppnår ved fyring relativt fort forsvinne gjennom teltduk-lagene. Derfor bruker jeg kun brenner for ev. tørking og kortere tids oppvarming dersom jeg ikke har generøse mengde fuel med meg. Trikset for å holde seg varm i et vintertelt er sovepose og isolasjonsplagg som dunjakke/syntetjakke. Tykke ullsokker og/eller duntøfler er også noe jeg pleier å ha med, samt en 3/4 lang isolasjonsbukse med PrimaLoft.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

martin.m skrev (6 minutter siden):

 "Kuldegrop" i telt har, etter min erfaring svært liten effekt. Det mer riktige navnet vil være koke/sitte/stågrop
 

Den har lite for seg i forhold til å skape noe mer varme i teltet, men som jeg nevner over så er det gjerne merkbart forskjell på temperaturen oppunder taket inne i teltet og i bunn av gropa. Mye pga all den kalde snøen. Kuldegropa fungerer derfor utmerket som "kjøleskap" på den varmere tiden av vinteren...

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (19 minutter siden):

Den har lite for seg i forhold til å skape noe mer varme i teltet, men som jeg nevner over så er det gjerne merkbart forskjell på temperaturen oppunder taket inne i teltet og i bunn av gropa. Mye pga all den kalde snøen. Kuldegropa fungerer derfor utmerket som "kjøleskap" på den varmere tiden av vinteren...

For så vidt enig i dette, men utgangspunktet mitt var at for de fleste av oss så oppholder det meste av legemet seg nede ved bunnduk og ikke oppunder telttak. 😊 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

martin.m skrev (40 minutter siden):

For så vidt enig i dette, men utgangspunktet mitt var at for de fleste av oss så oppholder det meste av legemet seg nede ved bunnduk og ikke oppunder telttak. 😊 

 

Jeg opplever også forskjell nede ved bunnduken kontra nede i kuldegropa. Det er tross alt en meter høydeforskjell også her... ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Jervenduk fungerer fint som ekstra gulv i teltet. Gjør at du ikke får den kalde bunnduken som øverste lag.

Sverger også til dette når jeg og vesla sover ute i januar e.l. (da er det jo kjipt for henne om jeg sitter i duken alene ;) )
Syns det fungerer fint som ekstra gulv, om enn kanskje mer for komfort enn for varme. Jeg går uansett sjelden noe sted på vinterstid, uten min trofaste, gamle Termo Extreme, som har vært med meg siden alt for mange netter ute i Kobbryggdalen (sætermoen) 98-99.  

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.