Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulk og telt - liste over de teltene som egner seg best for hurtigoppsett


pulknewbie

Anbefalte innlegg

Jeg  har sett disse fantastiske videoene på youtube der  man drar på tur med telt og pulk, og har funnet ut at dette kan være noe for meg , selv om jeg i skrivende stund har null kunnskaper om telting i fjellet på vinterstid.  Jeg har skaffet meg pulk, og neste  anskaffelse på lista er telt.  Jeg skal ha ha et telt for to personer som egner seg for pulk og vintercamping.  Teltet må ha to utganger tenker jeg.  Er det noen erfarne "pulkere" som kan presentere en oversikt over de 3-5 teltene som de mener egner seg best til nevnte formål?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Hilleberg Keron 3/3GT

- Hilleberg kaitum 3/3gt

- Helsport Spitsbergen Xtrem 3

- Helsport Spitsbergen pro 3

Dyre telt, men veldig god kvalitet og enkelt å pakke på pulk/sette opp alene. Keron og Spitsbergen Xtrem er de mest robuste av disse, men kaitum og Spitsbergen pro vil også klare seg i masse vær.

Endret av KS10
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har i tidens løp vært på en del vinterturer med Paris pulk og telt samt Elginnen og nå senere med 2 huskyer. Til vinterbruk er det bra med et romslig fortelt til pik-pak og grave en sittegrop til kokkelering og snøsmelting. Det siste tar ganske lang tid selv om en bruker primus med parafin/bensin. 

Skal man være 2 personer i teltet på vintertur anbefales et 3-personers telt varmt for å få plass til vinterunderlag og tykke soveposer. Huskyenes evne til å finne myke og behagelige plasser kan jeg bare nevne her.

Vi har både telt med 1 og 2 utganger. Forteltene er mindre på Helsport teltet med 2 utganger, så vi ender altid med 1-utgangsteltet med 1 stort fortelt.

De første gange kan du jo telte ikke alt for langt inne i ødemarken, hvis du trenger finne ut av og justere saker og ting. Ellers er det mange tråder her om vintertelting eller hos Lars Monsen (villmarksboka) eller Randulf Valle.

Elgen 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De @KS10 nevner, og tilvarende fra Fjellreven og andre produsenter. Nammatj 3 GT (og andre med 1 fortelt) er hakket kjappere å sette opp (1stang mindre gir litt færre punkter å feste/bardunere). Forutsetningen er da at teltene transporteres med stengene i teltet og teltet er sammenrullet/i teltpose under transport som gir "halvferdig" telt å sette opp ved camp.

Om teltene transporteres i orginal pakkepose med stengene sammenbrettet ved siden av så er jeg ikke så sikker på om det er så stor forskjell på nevnte tunelltelt og kuppeltelt. (Har selv satt opp Helsport Svalbard 3 Camp raskere enn sidemmanen+hjelpemann satte opp Keron 4 GT på en tur, begge telt nedpakket i original pakkepose..)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at vinterteltet er tunelltelt med stort fortelt. 3-personers til 2 personer på vinteren.

For å komme i gang tenker jeg det er greit å begynne med billig og bra, gjerne brukt kvalitet, og heller 500 gram mer og bedre plass enn 500 gram mindre og mindre plass.

Til barmarksbruk foretrekker jeg kuppeltelt med 2 innganger.
 

- Fjellreven

- Helsport

- Hilleberg

- Robens

- Frisport

- Nordisk

Disse, med flere, har trolig modeller som passer.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, fraVaranger said:

I mitt hode er d kun helsport som gjelder til vinter bruk, 

-Storm skjørt

-Flere barduner enn hilleberg

-innvendig stangkanaler

-plass for dobble stenger

Prøvd både Helsport fjellheimen extrem og hilleberg keron og her er min konklusjon:

- Helsports stormmatter er fine å ha på vinteren for å forankre teltet og gjøre det litt lunere, men er ingen must. Hvor ofte jeg egentlig har hatt bruk for det er jeg usikker på. Ytterduken på Keron går helt ned til bakken og ved å spa snø oppå duken oppnår du omtrent tilsvarende effekt. På sommeren synes jeg det er bedre uten stormmatter. Slipper da å skyve de under ytterduken for å hindre vannoppsamling ved regn.

- Keron oppleves raskere å sette opp, selv med én stang mer. Etter min mening glir stengene lettere igjennom stangkanalene og blir sjeldent/aldri "hektet opp" når de tres igjennom. Dette opplevde jeg mer trøbbel med på Fjellheimen. Det er også raskere å bardunere keron pga barduner som ikke floker seg. 

- Likte glidelåsen på ytterdøren på Fjellheimen bedre enn på Keron (grovere tenner som jeg vil tro tåler mer ising). Dog liker jeg selve døren bedre på Keron (mye større og flere åpningsmuligheter). 

- Likte fargen på fjellheimen bedre. 

- Vekten er den samme (ca 5kg), til tross for at mitt nåværende keron 3gt har to utganger og en del mer romfølelse i innerteltet.

- For meg et lite bonus at man har, ved å åpne ventilene i ytterteltet på keron, mulighet til å se rett ut på omgivelsene/været utenfor gjennom ventilene. Dette er ikke mulig i samme grad på fjellheimen. 

Konklusjon: 

Begge teltene har sine fordeler og ulemper, og begge tåler knallhardt vær på vinteren. For meg vant til slutt simplisiteten og det jeg oppfatter som enklere løsninger på Keron. 

Endret av KS10
  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fraVaranger skrev (11 timer siden):

I mitt hode er d kun helsport som gjelder til vinter bruk, 

-Storm skjørt

-Flere barduner enn hilleberg

-innvendig stangkanaler

-plass for dobble stenger

Det er plass til doble stenger i Keron, og jeg regner med det gjelder de andre "black label"-teltene til Hilleberg også. 
Jeg har ikke erfaring med ekspedisjonstelting, men Keron brukes mye på begge poler, og de færreste får sydd på stormskjørt. Man trenger ikke dette så lenge ytterduken går helt ned. 

Nå er jo jeg veldig fan av hvor enkelt Keron GT er. Enkelt og stabilt. Jeg har teltet selv så jeg skal ikke si det er mye bedre enn alle andre telt, men jeg har hatt et Fjellheimen X-trem. Det solgte jeg da jeg ikke var fornøyd med det. De problemene skal visstnok være fikset i nyere utgaver. 

Jeg må si at Fjellräven sitt keb endurance 4 har noen features som virker kule: Åpning av kortsiden i forteltet, originalt tørkeloft (og ikke bare en streng som i Keron).
Ekspedisjonstelt må også fungere i fint vær, og i regn. Ikke bare polar snø og vind.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fraVaranger skrev (18 timer siden):

-innvendig stangkanaler

Eg er einig med at det er eit minus med dei innvendige stangkanalane. Men når ein har i pulken, med stengene ferdig tredd i kanalane, bør det ikkje bety så mykje, utan at eg har erfaring med det. Eg har kun erfaring med innvendig stangkanalar sumarstid når eg må tre i stengene ved kvar oppsetting, og då er det eigentleg noko skikkeleg herk. Eg forstår ikkje kvifor Helsport fortsatt driv med dette, det må vera mykje enklare å sy utvendige kanalar, og det er jo også mykje betre på alle måtar.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Kjøpte meg et Helsport Spitsbergen x-trem 3 camp til jul. Ser på dette med hurtigoppsett, men økonomien er litt sprengt.

 

Ser stengene er 364 cm. Delt på to blir det 182 cm. Hvis jeg skal se om jeg finner noe alternativ til pulkpose (skidag e.l.) tenker jeg rett hvis jeg sier at den må være minimum 182 cm (runder opp til 190) lang? F.eks https://www.xxl.no/xxl-skitrekk-alpin-2-par-190-cm-18-19-svart/p/1058115_1_style eller vil det bli for snaut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (1 time siden):

Kjøpte meg et Helsport Spitsbergen x-trem 3 camp til jul. Ser på dette med hurtigoppsett, men økonomien er litt sprengt.

 

Ser stengene er 364 cm. Delt på to blir det 182 cm. Hvis jeg skal se om jeg finner noe alternativ til pulkpose (skidag e.l.) tenker jeg rett hvis jeg sier at den må være minimum 182 cm (runder opp til 190) lang? F.eks https://www.xxl.no/xxl-skitrekk-alpin-2-par-190-cm-18-19-svart/p/1058115_1_style eller vil det bli for snaut? 

Stengene deler jeg stort sett i 3. Dvs, to like lengder som blir like lange som pulken, så er det ett stangledd eller to til overs som legges tilbake igjen. Stenger som stikker utenfor er stenger som blir skadet…

Har du symaskin syr du de beste og letteste pulkposene selv, av ripstopnylon fra e-bay. (Eller av brukt sengetøy. Det meste funker her).

Skitrekk med glidelås er ikke like greit å bruke, glidelåsen kan gi problemer og høgge hull i teltduken. Alpin-skitrekket er stivt og tungt. De beste er en vottevennlig snoråpning i enden og mykt og glatt materiale.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Stengene deler jeg stort sett i 3. Dvs, to like lengder som blir like lange som pulken, så er det ett stangledd eller to til overs som legges tilbake igjen. 

Det blir ikke trangt til teltduken da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (39 minutter siden):

Det blir ikke trangt til teltduken da? :)

stenge skal ikke tilbake i duken. Jeg drar ut halve stangen og bretter den over teltduken. mange teltstenger blir ikke to liker deler når man deler det på den biten som er nærmest midten, og der tror jeg Marius bretter den inn igjen. Ett av de svakeste stedene på stengene er i skjøtene, så jeg liker å ha disse sammen, blir ene biten lengre enn den andre, så har det gått bra hittil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stengene er 364 cm.

364/2 = 182 cm. Der den ene halvparten  skal gå gjennom stangkanalen og den andre legges utenpå? Her skal all duken fordeles på 182 cm.

364 = 140 - 140 - 82 (tatt utgangspunkt i lengden på min pulk, ikke sett på faktiske stanglengder). Her kan i beste fall, om stanglengdene skulle passer perfekt med lengden på pulken, all duken fordeles på 140 cm. 

Så det vil jo bli trangere? Eller er det noe her jeg misforstår?😬

Jeg er i alle fall 100 % med på at man ikke bør ha lengre deler enn lengden på pulken 😊

 

Endret av ingen87
Retting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (6 timer siden):

Stengene er 364 cm.

364/2 = 182 cm. Der den ene halvparten  skal gå gjennom stangkanalen og den andre legges utenpå? Her skal all duken fordeles på 182 cm.

364 = 140 - 140 - 82 (tatt utgangspunkt i lengden på min pulk, ikke sett på faktiske stanglengder). Her kan i beste fall, om stanglengdene skulle passer perfekt med lengden på pulken, all duken fordeles på 140 cm. 

Så det vil jo bli trangere? Eller er det noe her jeg misforstår?😬

Jeg er i alle fall 100 % med på at man ikke bør ha lengre deler enn lengden på pulken 😊

 

Om stangen er 120, 140 eller 180 spiller ingen rolle. Duken trenger ingen plass. Du bare ruller dette sammen som en lang pølse, og lar den ene lange seksjonen stå igjen i kanalen. Pølsen blir like lang som det lengste stangleddet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Fjellheimen X 3 her, jeg camper alene, men digg med mye plass  :) Hadde en del netter under åpen himmel, presenning og biltema telt før jeg svidde av 7000 tusen fjellheimen. Det var som å flytte fra et skur inn i en luksusvilla. Kjører doble teltstenger og hurtigoppsett med stengene delt i to med innerduk på plass. Jeg er veldig ening i de andre kommentaren om fjellheimen og helsport over. Har kun Helsport telt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

😀

har til nå kun brukt Spitsbergen 4p til vinter bruk  

skal nå begynne å bruke Nammatj 3gt, blir spennende å få erfaring med telt uten storm matter. Blir nok digg med mindre telt å raskere å få opp litt varme inne🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (43 minutter siden):

Fine telt å ha med på pulk begge to. Nammatj 3 GT er markant "lunere"/enklere å få lunk i med 1-2 personer pga mindre innvendig volum er min erfaring. 

 

Screenshot_20220108-095759_Facebook.jpg

FB_IMG_1641632506143.jpg

Flotte bilder.  Må legge ved 2 stk jeg å
 

3142A02C-EA98-4BA1-8B8B-CCB6570D4810.jpeg

D97F09DE-6565-49F4-85BB-35105D1EC021.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunneltelt på pulk er topp og kan slås opp i en fei. Og det beste jeg har prøvd er Keron 3. To plugger i hver kortende, totalt fire stk, og teltet står i teorien helt oppreist og perfekt. Øvrige plugger er kun for bardunering, noe man selvsagt bør gjøre i vinterfjellet, men fortsatt et uhyre enkelt telt å slå opp.

På vinteren er det å foretrekke at teltet ikke skrår i fotenden, da det gjerne medfører at snøfokk spiser opp liggelengden. Synes derfor Keron og lignende telt med rette endevegger i hver ende er best. Utvidet fortelt har jeg aldri følt behov for, da jeg gjør det meste i innerteltet, inkludert primusfyring.

Små kupelltelt med to stenger er også greie å ha i stangpose på pulken, f.eks. Hilleberg Unna.

P1040568.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.