Gå til innhold
  • Bli medlem

Om du kun kan ha 1 brenner året rundt.


Diger Jotne

Anbefalte innlegg

Prøver å finne meg et kokesystem som kan brukes året rundt over "alt". Nå drar ikke jeg på polar turer og slikt. Ikke flere ukers turer på vinter eller sommer, men det blir en del turer og ei natt her og der.`Lager gjerne mat som krever litt mere enn å koke vann.

Så langt har jeg prøvd kvistbrenner, sprit brenner, vanlig bål og skru på gassboksen brennere. Fordeler og bakdeler er det med alt.
Kunne tenke meg å kjøpe inn 1 multifuel brenner. Da har jeg uansett årstid og tempratur et system som funker. Så kommer jo da det store spørsmålet. Hvilken skal jeg da invistere i?
For om jeg ser på Optimus så er det jo Nova, Nova+ og Polaris å velge mellom. MSR har et par Whisperlite og XD. Primus har også et par. Aliexpress har også osv.

Noen som har noen innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg valgte Primus OmniLite Ti da jeg gjorde tilsvarende valg. Jeg har endog 2 for jeg bruker de på det meste av vinterturer også. (Jeg bruker en eldgammel Optimus 111 eller låner av en kompis om jeg skal ha med noe med større effekt).

Disse synes jeg fungerer utmerket til det meste som er mer avansert enn å koke vann. 

(I ettertid har jeg investert i et større utvalg brennere slik at jeg kan jonglere og ta med den som er mest egnet til den aktuelle turens bruk. Eksemplevis har jeg en 25g toppmontert gassbrenner og en 100g gassboks i jaktsekken for dagsturer med vannkoking, og har et par andre gassbrennere også med bein. Så nuh er de gamle multifuelene stort sett bare med på vintertuerer likevel, men kan godt likke i bilen som backup på sommeren og få seg litt lufting likevel....)

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo et have av forskjellige brennere.  bla.  Polaris, omnifuel og whipserlite.  

Ettersom du skal kokkelere så kreves det god regulering-->Polaris eller Omnifuel  ( Omnilite som @Espen Ørud er sikkert på samme nivå)

Dersom du skal bruke den i telt, ville jeg ha valgt Polaris.  Dette fordi sprederplaten er større og man har mye mindre risiko for brann.

Dersom ikke den skal i telt så hadde jeg bare valgt ut i fra pris.   ( Det skal sies at Polarisen bråker mer enn Omnifuel, men det er lettere å feste slangen til pumpen)

Dersom jeg skulle ha valgt en gassbrenner-> MSR windburner

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (1 time siden):

For om jeg ser på Optimus så er det jo Nova, Nova+ og Polaris å velge mellom. MSR har et par Whisperlite og XD. Primus har også et par.

Du vil bli fornøgd med alle desse. Dei ulike modellane har litt ulike eigenskapar, men det er slikt du må vurdere sjølv. Ikkje sjå deg attende når du fyrst har kjøpt deg ein, men lær deg den eine brennaren å kjenne, så vert du fornøgd.

Sjølv brukte eg Nova som heilårsbrennar i 13 år, før eg fekk primusdilla og rota meg bort i gamle klassikarar. Skulle eg velge ein universalbrennar i dag, hadde det vorte Primus 210, men den har ikkje vore i produksjon på fleire tiår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med Omnilite Ti som jeg faktisk bruker daglig her i Thailand til å koke kaffe på morran, å ellers enkel matlagning,! Er hjemme i Norge ca 1 mai hvert år etter å ha tatt vinteren på en tropisk øy😎 Hjemme i Norge brukes den fast på turer over noen dager med overnatting. Har også kjøpt primus sin egen silencer som gjør den utrolig stille, videre er den glimrende på regulering av varme under steking. Deler av den er i titan så den er også en tanke lettere en mange andre brennere i samme kategori. Og som en over sier, lær deg å kjenn brenneren din, det gjør eventuelle feilsøk enklere. Brenneren er multifuel å tar alt mener jeg, også parafin(3 dyser følger med). Har bare brukt den med gass foreløbig da temperaturer sjelden har vært under null ved bruk i Norge. Men jeg ville som deg ha en multifuel med mulighet for bruk hele året å da falt valget på denne som jeg kjøpte på tilbud på fjellsport for litt over 1500kr med 0,35 flaske. Størrelse messig passer den for bruk opp til 2-3 personer, skal det kokkeleres til fler ville jeg kanskje sett på noen med litt større brennerhode som noen av dem til MSR som også lager fantastiske brennere. Sto mellom MSR Whisperlite Universal og Omnilite Ti, men ble sist nevnte da jeg synes brennerhode på  Whisperlite blei litt stort for kjele å stekepanne jeg bruker, så er der 3-4+ personer så ville jeg gått for Whisperliten som i mine øyne takler større kjeler bedre!

En god brenner, er en god venn, en god venn er en man lærer å kjenne😉
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som i de fleste tråder om brennere kommer det etter hvert en eller annen og sier Coleman.. Jeg har også flere, men skulle jeg kvittet meg med alle utenom en, så ville jeg beholdt min Coleman 442. Veldig enkel. Stillegående. Krever ingen forvarming i kulda. Sviver og går, uansett. Brennernes Toyota. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som fungerer hele året rundt, men den er ikke i salg lengre: MSR Simmerlite. Verdens letteste slangbrenner som går på bensin. Det kunne vert min eneste.

Slangen på Simmerlite er relativt kort og tynn, så den gir god nok flammekontroll med bare en ventil og er stille. Litt ustødig er den, og den er laget slik at man får relativt store flammer under forvarming.
 

Dersom vekt ikke er viktig, klarer jeg med med en Optimus 111, eller 111T, til alt

 

Jeg har en MSR XGK II som er en fin vannkoker med minimalt med flamme under forvarming, men den har ikke noe flammekontroll å snakke om.

 

(Alle brennerne jeg eier er kjøpt brukt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har div brenner til helårs bruk. Optimus 111, 111T, 8R. Primus Omnifuel. 111'ene er veldig gode siden alt er ferdig montert i en kasse. Men de er litt tunge. Til korte turer og pulk ja. Men skal jeg velge en så blir det Primus Omnifuel. Den har gått jevnt og trutt siden 2003. Eneste vedlikehold har vært å fette pumpe innimellom. Ikke hatt behov for å rense dyse eller slikt. Den takler mange drivstoff selv om jeg stort sett har brukt renset bensin. Kan bruke den på gass om sommeren ved dyseskift. Jeg har og silencer til den for i orginal utgave er det mye lyd i den. Veier ikke så mye og har høy effekt. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville som @borgern gått for Primus Omnifuel. Min har vært driftsikker som fy igjennom 15 år.
Demonterer den helt 1 gang i året og og renser samt smører pakninger. Med dyseskift fungerer den utmerket til alle slags varianter av fuel (renset bensin, gass, parafin). Eneste lille anmerkning er egenvekt men det spiller egentlig ikke så stor rolle. På tur oppbevares den i en kjele (lav/vid type kaffekjele) i oppbevaringsposen sammen med pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En brenner for hele året... for mitt vedkommende ville valget falt på svea123. Mest pga. vekt og utseende, tror jeg. Bruker brennere mest (90%) til å koke vann, da. Her stilt opp ved siden av Coleman 442. En ting er i hvertfall sikkert: Du trenger ikke multifuel til en helårsbrenner. Tror jeg aldri har brukt gass på mine. Til det finnes lettere og mer egnede gassbrennere :)

bilde.png.95b32864a58f265215c150c4473576c2.png

Endret av famjsv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

famjsv skrev (5 timer siden):

Til det finnes lettere og mer egnede gassbrennere :)

Men sagen her var vel at bare ha én brenner? Ikke en helårsbrenner og så en gasbrenner?

Personlig bruker jeg gas i alle senarier hvor det er mulig - og bensin når det blir for koldt.

Man kan kjøpe spesial tilpasset utstyr til hvert eneste tur som bare er litt annerledes end den forrige, som er optimalisert akkurat for et eller annet, mer eller mindre relevant.

Men det kjennes på bankkontoen og ikke minst i klima- og miljøkontoen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også svea123 er en bra og enkel brenner, men den har et par ulemper som er verdt å nevne om man skal gjøre noe mer enn å bare koke vann:

1. Den er ikke så enkel å regulere opp og ned i effekt, og du må passe litt på når du har noe på den for at det ikke skal brenne seg.
2. Den er vanskelig og styrete å fylle når den er varm. Tanken varer en stund, men det er vanskelig å vite hvor mye som er igjen på tanken.
3. Den er ikke spesielt lett.
4. Den er veldig sårbare for vind og kulde. Måten den virker på er at varme fra selve brenneren gjør bensinen i tanken til gass. Dersom det er kjølende vind minsker dette effekten. Det samme gjelder om det er veldig kaldt ute. Dette kan til en viss grad forebygges med en vindskjerm, men dette kan også være farlig. For varm brenner fører til at nødventilen slipper trykket med påfølgende flammekaster (har jeg hørt av en venn).

Etter min mening finnes det ikke en brenner som er bra, og samtidig optimal for alle sesonger. Gass er betydelig enklere å ha med å gjøre både matlagingsmessig og vedlikeholdsmessig, men det funker ikke så bra når det er kaldt. Jeg ville nok gått for en bensinbrenner til vinteren, og en gassbrenner for sommeren. Så kan du i ta med begge når vekt ikke spiller noen rolle. Av og til trenger du 2 brennere for å lage mat...

Selv har jeg Optimus Nova og Nova+ (sistnevnte anbefales ikke pga idiotisk måte å regulere på), Svea 123, og MSR windburner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (31 minutter siden):

Jeg synes også svea123 er en bra og enkel brenner, men den har et par ulemper som er verdt å nevne om man skal gjøre noe mer enn å bare koke vann:

1. Den er ikke så enkel å regulere opp og ned i effekt, og du må passe litt på når du har noe på den for at det ikke skal brenne seg.
2. Den er vanskelig og styrete å fylle når den er varm. Tanken varer en stund, men det er vanskelig å vite hvor mye som er igjen på tanken.
3. Den er ikke spesielt lett.
4. Den er veldig sårbare for vind og kulde. Måten den virker på er at varme fra selve brenneren gjør bensinen i tanken til gass. Dersom det er kjølende vind minsker dette effekten. Det samme gjelder om det er veldig kaldt ute. Dette kan til en viss grad forebygges med en vindskjerm, men dette kan også være farlig. For varm brenner fører til at nødventilen slipper trykket med påfølgende flammekaster (har jeg hørt av en venn).

Etter min mening finnes det ikke en brenner som er bra, og samtidig optimal for alle sesonger. Gass er betydelig enklere å ha med å gjøre både matlagingsmessig og vedlikeholdsmessig, men det funker ikke så bra når det er kaldt. Jeg ville nok gått for en bensinbrenner til vinteren, og en gassbrenner for sommeren. Så kan du i ta med begge når vekt ikke spiller noen rolle. Av og til trenger du 2 brennere for å lage mat...

Selv har jeg Optimus Nova og Nova+ (sistnevnte anbefales ikke pga idiotisk måte å regulere på), Svea 123, og MSR windburner. 

1. Det gjeld dei fleste brennarane. Svea 123 er enklare å regulere enn fleire av dei andre som er nevnt i tråden. Eg lagar mat på Svea 123 og har aldri synest han har vore vanskeleg å regulere. Eg har like god kontroll på effekten på min Svea 123 som på kvart som helst hytte-gass-kokeapparat. Svea 123R er hakket dårlegare, men fortsatt heilt grei, og like enkel å regulere som dei fleste andre parafin og bensinbrennarar.

2. Mitt seriøse råd er å aldri fylle ein varm bensinbrennar. Sjølv Svea 123 har stor nok tank til dei fleste matlagingsoppgåver, dersom tanken er full når ein startar.

3 Svea 123 er vel ein av dei lettaste av dei som er nevnt i denne tråden. Dei som eventuelt er lettare, er ikkje mykje lettare.

4 Sårbarheit for vind, gjeld samtlige brennarar med åpen flamme. Svea 123 er ikkje meir sårbar for vind enn andre brennarar.
For å få god effekt på Svea 123, bør han derimot ikkje stå rett på snø, ettersom dette kjøler ned tanken og altså held effekten nede. Ei lita plate av tilfeldig, isolerande materiale, tre, kork ol, gjer nytta. Dersom ein har tenkt at gryta skal bli ståande på brennaren, utan å skli av, er det ikkje mange andre brennarar heller som bør stå rett på snøen.

Svea 123 er i underkant av 13cm høg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAS skrev (58 minutter siden):

Men sagen her var vel at bare ha én brenner? Ikke en helårsbrenner og så en gasbrenner?

Personlig bruker jeg gas i alle senarier hvor det er mulig - og bensin når det blir for koldt.

Man kan kjøpe spesial tilpasset utstyr til hvert eneste tur som bare er litt annerledes end den forrige, som er optimalisert akkurat for et eller annet, mer eller mindre relevant.

Men det kjennes på bankkontoen og ikke minst i klima- og miljøkontoen!

Med tanke på kor dyre desse multifuelbrennarane er, ville eg aldri slite på denne når ein likevel brenn gass. Då tenker eg ikkje på at brenninga slit på kokeapparatet, men at håndteringa, altså stuve ned i sekken osv, slit på kokeapparatet. Ein billig, dedikert gassbrennar til gassbruk er nok langt billegare i det lange  løp. Men dersom ein virkeleg tenker økonomi, og likevel har ein brennar for bensin eller parafin, er det nok langt billegare å faktis bruke bensin eller parafin enn å bruke gass.

Ingen multifuelbrennarar eg har sett, er særleg optimale gassbrennarar, så ein ordentleg gassbrennar er langt meir optimalt dersom ein har tenkt å brenne gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (13 minutter siden):

1. Det gjeld dei fleste brennarane. Svea 123 er enklare å regulere enn fleire av dei andre som er nevnt i tråden. Eg lagar mat på Svea 123 og har aldri synest han har vore vanskeleg å regulere. Eg har like god kontroll på effekten på min Svea 123 som på kvart som helst hytte-gass-kokeapparat. Svea 123R er hakket dårlegare, men fortsatt heilt grei, og like enkel å regulere som dei fleste andre parafin og bensinbrennarar.

2. Mitt seriøse råd er å aldri fylle ein varm bensinbrennar. Sjølv Svea 123 har stor nok tank til dei fleste matlagingsoppgåver, dersom tanken er full når ein startar.

3 Svea 123 er vel ein av dei lettaste av dei som er nevnt i denne tråden. Dei som eventuelt er lettare, er ikkje mykje lettare.

4 Sårbarheit for vind, gjeld samtlige brennarar med åpen flamme. Svea 123 er ikkje meir sårbar for vind enn andre brennarar.
For å få god effekt på Svea 123, bør han derimot ikkje stå rett på snø, ettersom dette kjøler ned tanken og altså held effekten nede. Ei lita plate av tilfeldig, isolerande materiale, tre, kork ol, gjer nytta. Dersom ein har tenkt at gryta skal bli ståande på brennaren, utan å skli av, er det ikkje mange andre brennarar heller som bør stå rett på snøen.

Svea 123 er i underkant av 13cm høg

Det er Svea123R jeg har. Den har to modus: Full pupp, og nesten full pupp. Alt mindre enn dette er fordi den ikke har blitt varm nok enda. Så og si alle brennere er sårbare i varmeoverføringen til kjelen. Windburner (og reactor) er langt mindre sårbare, men det er gassbrennere med et veldig spesifikt formål. Du har forsåvidt sant at den er lettere enn jeg tenkte. Jeg tok ikke med i regningen at fuelbeholderen er integrert i selve brenneren.
Som sagt så liker jeg brenneren, men jeg vet ikke om det er hadde vært mitt førstevalg om jeg måtte skrote alle utenom 1 brenner. Da tror jeg faktisk jeg hadde endt på windburneren, men jeg har ikke brukt stekepannen til denne så jeg vet ikke hvordan den er å lage mat på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nå den formening om dette at hvis jeg har 1 brenner som kan brenne "alt" så spilte det ikke så stor rolle hva jeg tok med meg av drivstoff. Vekt spiller jo inn, men drivstoff for ei helg skal jeg nå klare å bære med meg om det er gass eller bensin.

vekt

svea123 550g
nova/polaris 475g
primus multifuel III 350g
optimus111 1500g?
optimus vega 178g
primus gravity III 346g

uten drivstoff. for de 2 i midten så kjem jo flaska i tillegg.

Er jo forskjell her, i vekta altså

Endret av Diger Jotne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det tilføyes at jeg ikke bruker min over nevnte Omnifuel på alle turer året rundt. Den er stort sett i bruk til den kaldere årstiden.
Utover Omni'en har jeg en Primus ExpressStove m/piezotenner (til lettvektsturer/soloturer med relativt enkel matlaging) samt Trangiasett med gassinnsats til bruk når man ikke skal så langt/er flere på tur/kanotur eller skal lage mer gourmet-mat.

Men ts sitt innlegg søkte svar på hvilken brenner man ville gått for dersom man skulle bare ha gått for én brenner, i så tilfelle synes jeg Omnifuel er driftsikker og bra nok til flere typer brennstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (1 time siden):

Jeg hadde nå den formening om dette at hvis jeg har 1 brenner som kan brenne "alt" så spilte det ikke så stor rolle hva jeg tok med meg av drivstoff. Vekt spiller jo inn, men drivstoff for ei helg skal jeg nå klare å bære med meg om det er gass eller bensin.

vekt

svea123 550g
nova/polaris 475g
primus multifuel III 350g
optimus111 1500g?
optimus vega 178g
primus gravity III 346g

uten drivstoff. for de 2 i midten så kjem jo flaska i tillegg.

Er jo forskjell her, i vekta altså

Forskjell på vekt ja.

Min Svea 123 veg 410g tom. Eg har også ein 123R som veg 480g tom, 590g med full tank.

Min gamle Nova veg 610g med flaske, men fortsatt utan drivstoff.

Optimus 111-vekta stemmer godt overeins med mine tal.

Når det gjeld vekter oppgjeve av produsentane, er mange av desse utan både tank (altså flaske) og pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.