Gå til innhold
  • Bli medlem

Sy om Halite Overbag? Hvilke løsninger og alternativer?


Terka

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å sy om min Halite Overbag til å passe rundt den største vinterposen min. Men hva er bra materialer for kile, og hvilken løsning? Og finnes det overbag'er som er videre enn Halite sin?

 

Utganspunkt: Halite overbag funker gull over 3 sesongs poser og den nest-varmeste soveposen her, men når den skal brukes over den varmeste vinterposen så komprimerer overbagen soveposen en del, selv uten person inni. Jeg ser helst at overbag'en er stor nok til at dunet i vinterposen ikke blir mye komprimert pga omkretsen når begge er i bruk.

image.png.9fe7996dc5a5fb256c24f131ee22d6a4.png

 

Løsning? Kjøpe en Bergans Extender og sy inn i overposen? (Hvilke andre alternativer finnes av stoff m isolasjon?)

Isåfall hvor på Overbag'en bør den sys inn? Midt på forran? Sy inn glidelås på ene siden (bytte ut kort med lang glidelås) på overbagen, hvor Bergans Extender kan nyttes?

image.thumb.png.9a1afb4fb8983172ff0069e2fc8ac9be.png

 

 

Alternativ Løsning:  La Halite Overbag være, og kjøpe en annen overbag som har større indre volum.  I såfall, hvilke over'bags har stort indre volum?

Er det noen som vet indre omkrets på PHD sin syntetiske overbag? https://www.phdesigns.co.uk/thinsulate-overbag

 

Jeg vet det er lenge til vinter, men noe må man gjøre på hjemme disse dager, og det er jo greit å være klar neste gang vinterkulda kommer i stedet for å starte tenkinga da- 😄

 

Denne tråden som referanse:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller bare gjøre som jeg. Bruke Jerven Extreme på vinteren til det formålet? Den veier jo en del mer, men har en fleksibilitet som du ikke får med Overbag. Da har du også muligheten til å overnatte rett på snøen, bruke den i pauser, eller som ekstra isolasjon på kvelden før du legger deg i posen.

På vinteren merker jeg ikke noe særlig kondens i dette systemet, men det er jo alltids litt. Det er også fare for at noen opplever mer enn andre. På lengre turer anbefales vel uansett dampsperre dersom man bruker dunsovepose?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (18 timer siden):

Eller bare gjøre som jeg. Bruke Jerven Extreme på vinteren til det formålet? Den veier jo en del mer, men har en fleksibilitet som du ikke får med Overbag. Da har du også muligheten til å overnatte rett på snøen, bruke den i pauser, eller som ekstra isolasjon på kvelden før du legger deg i posen.

På vinteren merker jeg ikke noe særlig kondens i dette systemet, men det er jo alltids litt. Det er også fare for at noen opplever mer enn andre. På lengre turer anbefales vel uansett dampsperre dersom man bruker dunsovepose?

Jerven exclusive. Da kan du ta ut foret og kun bruke det. 60g og 170g isolasjon kan man velge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... har en Helsport Fjellduk X-trem liggende. Den har sine bruksområder den, men med 160 cm omkets som sovepose så blir den for smal til overtrekk til denne vintersoveposen.

image.png.87127e74f07ded80e1195331bc3393e7.png

Og å kjøpe en ny Jervenduk med størrre bredde tror jeg ikke er aktuelt så lite som overnevnte duk egentlig blir brukt her.

https://www.jerven.no/search/Exclusive

image.png.e6aaf0185f8cc8d9735d599f06a3297e.png

Da er det bedre med en noe mer optimalisert overpose jeg/andre kan bruke med forskjellige soveposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (4 timer siden):

Nja... har en Helsport Fjellduk X-trem liggende. Den har sine bruksområder den, men med 160 cm omkets som sovepose så blir den for smal til overtrekk til denne vintersoveposen.

image.png.87127e74f07ded80e1195331bc3393e7.png

Og å kjøpe en ny Jervenduk med størrre bredde tror jeg ikke er aktuelt så lite som overnevnte duk egentlig blir brukt her.

https://www.jerven.no/search/Exclusive

image.png.e6aaf0185f8cc8d9735d599f06a3297e.png

Da er det bedre med en noe mer optimalisert overpose jeg/andre kan bruke med forskjellige soveposer.

Du hadde jo ikke trengt å gå for Jerven Exclusive. Jeg har extreme, og den er som sagt et multiverktøy på høst, vinter og vår.  Likevel 3000kr er jo litt penger. Det er sikkert billigere å lage en extender til overbagen. Du må kanskje sprette en del mer opp enn du tror. Du vil jo helst ha "loft" i fotenden også.

 

Skjermbilde 2020-04-24 kl. 13.04.12.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (1 time siden):

Du må kanskje sprette en del mer opp enn du tror. Du vil jo helst ha "loft" i fotenden også.

Jepp. Vurderer derfor å ofre en eldre Alta sovepose til kile siden den ikke blir brukt lenger.

Dagens bilder viser dog at Overbag'en er litt mindre trang i fotenden enn oppover "kroppen".

20200424_134952.thumb.jpg.e0d16daacb021d346ee1b8632c3a13fe.jpg

20200424_135019.thumb.jpg.c43051da67ed9de9a189308c6a7c9aa8.jpg

Grovt vurdert så mangler Overbag"en nesten hele høyden på soveposen med stoff på begge langsider:

20200424_140104.thumb.jpg.01863ef9f3e583858c82f730e6f55fbd.jpg

(Overbag'en ligger strekt  ut sideveis og i lengderetningen på bildene, dvs mimisør med stoff for å dekke hele omkretsen på soveposen uten å komprimere den.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (5 minutter siden):

Jepp. Vurderer derfor å ofre en eldre Alta sovepose til kile siden den ikke blir brukt lenger.

Dagens bilder viser dog at Overbag'en er litt mindre trang i fotenden enn oppover "kroppen".

20200424_134952.thumb.jpg.e0d16daacb021d346ee1b8632c3a13fe.jpg

20200424_135019.thumb.jpg.c43051da67ed9de9a189308c6a7c9aa8.jpg

Grovt vurdert så mangler Overbag"en nesten hele høyden på soveposen med stoff på begge langsider:

20200424_140104.thumb.jpg.01863ef9f3e583858c82f730e6f55fbd.jpg

(Overbag'en ligger strekt  ut sideveis og i lengderetningen på bildene, dvs mimisør med stoff for å dekke hele omkretsen på soveposen uten å komprimere den.)

For å spore av litt, som vi er så gode på her på forumet, så kunne jeg også tenkt meg å modde min overbag. Kunne tenkt meg en glidelås i bunnen slik at jeg kan tre den over hodet med sko på, samt ordne slik at jeg kan ha armene ut glidelåsene, og dermed bruke den som en ekstra varmedrakt når jeg sitter ute i kulden. Bruker jervenduken til det i dag, men på toppturer på vinteren vil jeg spare mest mulig vekt, og det er et potensiale for å spare 1kg, eller 5 sjokoladeplater som tross alt er den offisielle måleenheten når det gjelder vektbesparelser man ikke trenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (2 timer siden):

men på toppturer på vinteren vil jeg spare mest mulig vekt

For å fortsette avsporingen, om du har fokus på vekt (og ikke pris...) så kommer du enda bedre ut med en bukse om du likevel har med dunjakke eller tilsvarende.

WM Flight Pant veier 295g og funker jo knall til å ta utenpå skallbekleding etc. (Navn på modell rettet opp etter korreksjon fra @Walle 👍)

image.png.5bbd58613100f86c75085d790cbaf919.png

 

Bergans Mjølkedalstind (3/4) lengde har 60 g/m² Primaloft isolasjon og veier 330g, men nær 1/3 av prisen (listepriser) til overnevnte bukse.

image.png.9d3730953efc6f9647e93f8d02275b8b.png

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 time siden):

WM Flash Pant veier 295g og funker jo knall til å ta utenpå skallbekleding etc.

image.png.9d3730953efc6f9647e93f8d02275b8b.png

Som WM nerden jeg er ,må jeg kommentere; WM Flash Pants har ikke glidelås. WM Flight Pants derimot har det (lik bildet du embeddet)

I løøøøve my WM Flight Pants :hyper: 
http://www.westernmountaineering.com/down-garments/pants/flight-pants/

 

Endret av Walle
manglet 3 s'er
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (18 timer siden):

For å fortsette avsporingen, om du har fokus på vekt (og ikke pris...) så kommer du enda bedre ut med en bukse om du likevel har med dunjakke eller tilsvarende.

WM Flight Pant veier 295g og funker jo knall til å ta utenpå skallbekleding etc. (Navn på modell rettet opp etter korreksjon fra @Walle 👍)

image.png.5bbd58613100f86c75085d790cbaf919.png

 

Bergans Mjølkedalstind (3/4) lengde har 60 g/m² Primaloft isolasjon og veier 330g, men nær 1/3 av prisen (listepriser) til overnevnte bukse.

image.png.9d3730953efc6f9647e93f8d02275b8b.png

Må tro at slike bukser allerede er i en utstyrsnerds besittelse. Dessverre gir de ingen vann- eller vindbeskyttelse til soveposen. Om temperatur bare hadde vært problemet så er det løsningen. Poenget med å bruke en overbag som antrekk var at den da hadde 2 formål: Gi soveposen ekstra beskyttelse som øker temperatur-ratingen, og være et ekstra plagg når man trenger det i periodene man sitter i ro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah... da så. Du er nesten værre enn meg altså! 😄 (Har ikke slik bukse.. enda)

Bukse og jakke fungerer selvsagt for å øke total isolasjonsevne i en sovepose, men en ytterpose/Overbag flytter nullpunkt og fuktansamling utover, samt gir ekstra beskyttelse utenfra som du nevner. Ser poenget med å ikke ha med begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå ikke fått tid til å få sydd om min. Jervenduk ser jeg nok ikke på som noe alternativ, da jeg vil ha en mest mulig pustende løsning. Har allerede expander i min WM Puma, så da er overbagen i alle fall for liten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.