Gå til innhold
  • Bli medlem

Xenith 105L ny vs. eldre modell


Mammut94

Anbefalte innlegg

Hallais! Ser at det sies litt forskjellig på flere steder, så jeg lurer på om noen vet noe om topplokket på Xenith 105L? Noen steder sier de at topplokket kan tas av og brukes som "dagstursekk/topptur" mens andre steder skrives det at dette var bare noe som de eldre modellene hadde, og at man nå ikke har det lenger. Noen som vet hva man får hvis man kjøper nå? Noen teder sier de at den europeiske modellen ikke har det topplokket som kan tas av, og at bare den amerikanske modellen har det...?

Takk.

Endret av Mammut94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er variasjoner mellom den amerikanske og europeiske utgaven. Den europeiske har ikke mulighet til å gjøre topplokket til dagstursekk, men har til gjengjeld medfølgende regntrekk. Med den amerikanske er det motsatt. Den man kjøper i Norge er den europeiske utgaven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (9 minutter siden):

Dette er variasjoner mellom den amerikanske og europeiske utgaven. Den europeiske har ikke mulighet til å gjøre topplokket til dagstursekk, men har til gjengjeld medfølgende regntrekk. Med den amerikanske er det motsatt. Den man kjøper i Norge er den europeiske utgaven. 

Okei, takk! Ser ikke på det som et stort problem å ikke kunne ta av lokket, og regntrekk trenger jeg uansett, så.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min (-18 eller 19-modell) kan eg ta av lokket, men det er ikkje noko opplegg for å bruke det som sjølvstendig sekk. Det er strengt tatt veldig mykje dilldall eg ikkje forstår vitsen med på denne sekken.

Kan ikkje hugse å ha sett noko regntrekk, men det kan godt hende at det var med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Hillestaden said:

Jeg kjøpte en xenith 105 i fjor, og den kan jeg ta av lokket på. Fulgte ikke med regntrekk. 

Topplokket kan man ta av på de fleste større sekker, men var det mulighet for å gjøre det om til dagstursekk (var det ekstra skulderreimer etc innpakket i topplokket)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Osprey selv, og en del nettsider (selv om noen norske fortsatt feilaktig skriver topplok kan tas av), er det i siste generasjon ikke mulig å ta av topplokket på de som selges  i det europeiske markedet. Dette gjelder da Xena ifm at jeg så etter ny sekk for vesla - men det er jo dameversjonen av Xenith, så man kan vel regne med det er overførbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kompis til å åpne en splitter ny sekk ankommet fra distributør i dag. Xenith 105. Lokket kan fortsatt taes av. Så nei, @kepiblanc, det er ikke helt sikkert det er overførbart



Du kan lage deg en type skulderbag/dagstursekk av dette lokket også. Bare skaff en stropp og klips som matcher de som sitter på lokket. Evt bestill settet som Osprey skal kunne levere.


Jeg har for øvrig den gamle sekken frra 2012/2013 og har vel brukt lokket 3 ganger til å ha på ryggen under fiske...

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 minutt siden):

Fikk kopis til å åpne en splitter ny sekk ankommet fra distributør i dag. Xenith 105. Lokket kan fortsatt taes av. 

Denne kompisen kunne vel ikke gjort samme sjekk på siste generasjon av dameversjonen, Xena 85, også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kepiblanc skrev (1 minutt siden):

Denne kompisen kunne vel ikke gjort samme sjekk på siste generasjon av dameversjonen, Xena 85, også?

Jeg har planer om å avlegge han et besøk i lunchen i morgen så med mindre jeg blir helt opphengt i å sankke om vårturer på fjellet så skal jeg forsøke å få det sjekket.....

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (15 timer siden):

Fikk kompis til å åpne en splitter ny sekk ankommet fra distributør i dag. Xenith 105. Lokket kan fortsatt taes av. Så nei, @kepiblanc, det er ikke helt sikkert det er overførbart



Du kan lage deg en type skulderbag/dagstursekk av dette lokket også. Bare skaff en stropp og klips som matcher de som sitter på lokket. Evt bestill settet som Osprey skal kunne levere.


Jeg har for øvrig den gamle sekken frra 2012/2013 og har vel brukt lokket 3 ganger til å ha på ryggen under fiske...

 

Men det fulgte med regntrekk, eller?

Vil også høre status på Xena etter lunchen din hvis mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Xenith 105  og 88 kan klipse av lokk. Ikke regntrekk

Xena 85 lokket kan klippes av. Ikke regntrekk 

Aether 85 AG lokket kan klippes av. Regntrekk.

Aether 70 AG lokket kan klippes av. Regntrekk

Ariel 65 AG lokket kan klippes av. Regntrekk

Ariel 60 AG lokket kan klippes av. Regntrekk

 

 

Etter en sjekk av andre modeller også så finner jeg regntrekk på alle AG-sekker

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det alle sier, 19-modellen i Europa har ikke regntrekk og lokket kan klipses av. 

Och det går veldig fint att bruke lokket som rumpetaska, uten extra klips. Det man må gjöre er å ta ur hoftebeltet ur sekken og klipse de befintlige klipsen på lokket runt beltet. Litt knot men går fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.