Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur i Nordmarka nærme parkering


Hamar

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er en gjeng som har tenkte oss på telttur i Nordmarka i helgen. Problemet er at teltet vi har er veldig stort og tungt så vi har ikke mulighet til å bære det så langt. Er det noen som har forslag til en fin teltplass ikke langt fra parkering? Gjerne i nærheten av vann og litt privat. Mange krav :P Håper noen har noen gode forslag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor har dere tenkt å starte fra, noen spesifikk preferanse på det?

For øvrig er jeg enig med @ost, etter hva jeg ser beskrevet for tiden vedr. telting i markaområdene rundtom Oslo, så er det å tåle andre ved lettere tilgjengelige vann i f.eks. Nordmarka nær sagt en forutsetning.

Hva med å søke utenfor Oslogryta? Krokskogen, vestlige del av vestmarka f.eks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Er vel egentlig åpen for det meste, vi har bil så kommer oss lett til forskjellige steder sånn sett. Og skjønner jo at det er en ønsketenkning å finne noe privat i disse tider :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med trillebår eller tralle og labb i vei på de mange skogsbilveiene i Marka. Da kan du få med et tungt telt langt.. 

Siden dere har bil er kanskje sjansene større for å finne bra steder nær bilvei andre steder enn i Nordmarka.. Hurumlandet/Kjekstadmarka f.eks.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kanskje litt sent, men hvis du har bil er Østernvann et godt alternativ. Flere muligheter for parkering (Skytterkollen, Østernvannsvingen, Fossum), veldig kort å gå fra p-plass. Evnt Burudvann i Lommedalen, også veldig kort (0,7km) fra p-plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelige krav å oppfylle uansett hvilke tider vi er i. Men hva er langt i denne sammenhengen? Er det ok å gå 3-4 km så kan man jo komme til Lille Åklungen fra parkeringsplassen ved Sognsvann.

Et annet tips er å være tidlig ute, så ingen andre rekker å ta de (få) fine plassene før deg. Tur i regn, vind og kulde gir deg som nevnt over også flere valgmuligheter, men jeg synes det er mye folk ute uansett... Jeg syns jeg treffer mange flere mennesker lengre inn i marka i år enn jeg gjorde i fjor, så noe har skjedd med Oslofolkets turvaner.

Men har du bil så se om det finnes skogsområdet litt utenfor Oslo også. Man trenger ikke å velge mellom Nordmarka og høyfjellet. Det finnes sikkert mange fine steder på Hurum, i Enebakk, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidene forandrer seg nok. Og de fleste ønsker nok å ligge forholdsvis nære et vann. Dersom man ikke har det som krav var det da jeg bodde i Oslo rimelig sikkert at det ikke lå fullt av folk om man gadd å finne steder som dette: 

https://kart.gulesider.no/m/9QqiS

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Espen Ørud skrev (29 minutter siden):

Tidene forandrer seg nok. Og de fleste ønsker nok å ligge forholdsvis nære et vann. Dersom man ikke har det som krav var det da jeg bodde i Oslo rimelig sikkert at det ikke lå fullt av folk om man gadd å finne steder som dette: 

https://kart.gulesider.no/m/9QqiS

 

Joda, hvis du liker å campe i en myr så...

Ellers så kan små topper med litt utsikt være vel så hyggelig som å campe ved et vann. På en topp kan man også få litt mer vind som blåser bort myggen også.

Ulempen er at man da må bære drikkevarer i tillegg til det tunge teltet... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snartur skrev (2 minutter siden):

Ulempen er at man da må bære drikkevarer i tillegg til det tunge teltet... 

Mange fine topper man kan ligge på i Nordmarka som har bekk i nærheten så vann pleier ikke å være noe problem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (2 timer siden):

Mange fine topper man kan ligge på i Nordmarka som har bekk i nærheten så vann pleier ikke å være noe problem :) 

Tar dere sjangsen på å drikke vannet i bekker og vann i Norge uten å koke/filtrere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rg2720 skrev (25 minutter siden):

Tar dere sjangsen på å drikke vannet i bekker og vann i Norge uten å koke/filtrere det?

Ja, så lenge det er rennende og det ikke er landbruk eller store mengder beitedyr rett ved. Har ofte med et lett filter i tilfelle, men bruker det sjeldent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
rg2720 skrev (På 24.5.2020 den 21.33):

Tar dere sjangsen på å drikke vannet i bekker og vann i Norge uten å koke/filtrere det?

Definitivt. Har ALDRI kokt vann i Noreg. På nettsidene til den lokale hytta står det at ein bør koke vatnet. Vasskjelda er den gamle reservedrikkevatnkjelda til kommunen?! Eg drikka rennande vatn og vatn frå innsjøer/tjørn som ser ut til å ha grei gjennomstrømming. Har aldri vore sjuk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingeline skrev (1 time siden):

Definitivt. Har ALDRI kokt vann i Noreg. På nettsidene til den lokale hytta står det at ein bør koke vatnet. Vasskjelda er den gamle reservedrikkevatnkjelda til kommunen?! Eg drikka rennande vatn og vatn frå innsjøer/tjørn som ser ut til å ha grei gjennomstrømming. Har aldri vore sjuk. 

Har heller aldri blitt syk, men har selvsagt kokt og renset vann i Norge på tur. I 2011 ble mange syke av tularemi (harepest). En del døende dyr trekker mot vann, og man vet vel egentlig ikke hva som ligger fem meter opp i bekken...  

Dyr på beite, vann fra bre/snøfonn (som reinen liker å holde seg på om sommeren), lemmen-år og grumsete/luktende vann er faktorer som gjør meg usikker. 

Og er man usikker på vannkvaliteten er det bare å rense, klore eller filtrere, selv om man i 99 % av tilfellene ikke trenger det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.