Gå til innhold
  • Bli medlem

Test av egenproduserte brennere


JonasAndre

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har bygd 3 forskjellige brennere og tenkte å dele noen erfaringer med dere. 

Jeg hadde 6 fulle korker med rødsprit i hver brenner og lot de brenne ut. 

Brenneren på bilde 1 kokte 0,5 liter vann på ca 8,30min og hadde ei total brennetid på ca 16 minutter. Dette er den eneste brenneren med veke av glassfiber. 

Brenneren på bilde 2 hadde ei brennetid på i underkant av 12 minutter. Denne kunne jeg ikke sette en kjele direkte over så jeg må nok bygge ett stativ til denne. Jeg fikk derfor ikke testet hvor lang tid den brukte på å koke 0,5l vann. 

Brenneren på bilde 3 kokte 0,5 liter vann på 3min 30 sek og hadde ei total brennetid på litt over 8 minutter. 

 

Personlig synes jeg brenner nr 2 er den fineste. Den ser mest forseggjort ut. Men når det kommer til forbruk av rødsprit og brennetid er brenner nr 1 den sikre vinner. Brenner nr 3 er best til kjapt oppkok av vann, men har høyt forbruk og får høye flammer som ikke egner seg i ett telt.

 

Jeg har tenkt å bygge flere typer brennere for å se hvor effektiv de kan bli. Jeg har troa på at man kan oppnå høyere effekt og mindre forbruk ved å modifisere de litt.

To be continued!

 

(PS, bildene er lånt fra Internett. Brennerne jeg har er identiske og inspirert av disse). 

797910516_fancyfeast.jpg.444efcf33c9510844e4d35b4dd0a571f.jpg1348079443_pepsican.jpg.a9f8bb65119fa9a5f8aefbb1d16af0bf.jpg1043608374_catcan.jpg.650f05e2481fb5e656a3821163e80868.jpg

Endret av JonasAndre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser av teksten at du på den ene ikke kan sette en kjele direkte på ovnen.  Om det er en colaboksovn prøv å lage brennerhullene som vis med sort på bildet - i overgangen blankt rødt.

colawww.JPG.d5ec5ed5182443423c2e0dd981abd789.JPG

For øvrig måtte jeg lage min første hjemmelagede i 2002.  Primusen streiket og da måtte jeg ofre smørboksen.  Fylte den med lampeolje og la oppi 3 stk kjerringrisbiter.  Fungerte utmerket.

IMG_0054.thumb.JPG.551496ee497945011bbd5a428f85b21e.JPG

 

Endret av Tom42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (8 minutter siden):

Ser av teksten at du på den ene ikke kan sette en kjele direkte på ovnen.  Om det er en colaboksovn prøv å lage brennerhullene som vis med sort på bildet - i overgangen blankt rødt.

colawww.JPG.d5ec5ed5182443423c2e0dd981abd789.JPG

For øvrig måtte jeg lage min første hjemmelagede i 2002.  Primusen streiket og da måtte jeg ofre smørboksen.  Fylte den med lampeolje og la oppi 3 stk kjerringrisbiter.  Fungerte utmerket.

IMG_0054.thumb.JPG.551496ee497945011bbd5a428f85b21e.JPG

 

Ja. Det var av cola boks varianten. 

Utrolig hva tomgodset kan gjenbrukes til. Men jeg blir nok aldri noen stor forbruker av rødsprit. Synes det soter alt for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, JonasAndre said:

Brenner nr 3

Fascinerende! Dette er min favoritt. Det er en liten kopp med hull i - stilig. Kan praktisk talt lages på minutter og er relativt effektiv! Kjekt i nødstilfeller. Takk som deler :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (10 timer siden):

Som @Tom42 skriver så er hullene på boks to for langt opp. Jeg lagde en tilsvarende fra guinnesbokser og har hatt med den som eneste brenner på tur. Se bilde langt ned i denne turrapporten.

Tøft. Morsomt med noe eget. Skal prøve en ny variant med hullene lenger ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Hvordan fungerer disse om det er litt vind? Ser dessverre ut til være ganske så dårlig da...

Fungerer som trangia brenneren. Har aldri opplevd at vinden klarer å slukke noen av brennerne. Den som fungerer best mot vind er vel den med veke i. Skule den velte så vil rødspriten ikke renne ut. Vindskjerm er å foretrekke uansett synes jeg. 

Endret av JonasAndre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her er en gammel version av brenner nr 2 

Jeg husker at den ideelle høyden på brenneren var slik at diameter på hullet og høyden ble omtrent lik.

Rødsprit med litt metanol soter ikke!

 

Dag Ståle

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.