Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda på langs


Turmadde

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ganske ny i fjellet og tenker å gå hardangervidda på langs i sommer. Jeg har litt lyst til å kanskje telte/sove i hengekøye om det er muligheter for det noen dager i stedet for i hyttene. 
 

Noen som har noen tips eller noe som jeg må ha med meg på denne turen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke gått Hardangervidda på langs, men har gått litt på Hardangervidda. Hengekøye utgår siden det ikke er trær på høyfjellet. Så hvis du ikke vil sove på hytte, så må du ta med telt. 

Ellers er noen viktige ting å ta med seg: kart, kompass, førstehjelpsutstyr, varm nok sovepose og liggeunderlag, primus og gass, vannflaske, solkrem. Og ikke minst, gode sko. 

Endret av varmtvann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips: Ta noen kortere turer først og finn ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer så godt. "Hardangervidda på langs" blir en ganske lang tur. Jeg sier ikke at det ikke er gjennomførbart som nybegynner, men jeg tror du får en mye hyggeligere tur om du skaper deg litt erfaring først :-) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Jeg gikk min første hardangervidda tur i 2018. Jeg gikk Hardangervidda på Tvers og det var min første skikkelige tur i høyfjellet - og som de andre påpeker her - ja, det var tungt, men helt utrolig fint! 

- Ikke tross været (vi hadde en dag der vi var litt for optimistiske med tanke på været og det ble tungt) 

- Sørg for gode sko, for det er langt å gå 

- Sørg for å starte tidlig på dagen med å gå (Gjerne mellom 06:00-08:00). For du skal nok gå 6-9 timer hver dag.

- Det kan plutselig blåse kraftig, så sørg for at du har et bra telt 

- Det er ganske kaldt i høyfjellet, så sørg for at du pakker smart når det kommer til klær!

- Jeg gikk turen i slutten av juni, men neste gang hadde jeg nok ventet et par uker til. Det var en del bekker jeg skulle krysse som var ganske utfordrende siden ikke alt var gjort klart for sesongen.  

I PDFen som jeg har lagt ved, så finner du ruten jeg tok den gang. Den PDF brukte jeg bare helt i starten når jeg skulle planlegge ruta, *Kart og kompass er viktig!*

Hvis jeg skulle gitt et tips jeg hadde fulgt nå i etterkant, så hadde jeg nok valgt en kortere tur som Tor-Erik påpeker til å starte med.

Når det er sagt, så var det en helt fantastisk tur! :)

 

Hardangervidda-på-tvers.pdf

Endret av JosteinBever
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk Hardangervidda på langs i midten av juli i fjor og da var alt av klopper og ruter farbare. Turen gikk fra Finse til Haukeliseter og totalt gikk jeg 5 dager (snitt på 26 km og 5,5 timer hver dag). Er du nybegynner ville jeg lagt på minst 2-3 ekstra dager.

Fine teltmuligheter hele veien, noe steinete første etappen fra Finse, deretter fine vidder frem til du kommer lenger sørvest der høydene er brattere og mer steinur. 

Forslagene om et par småturer i forkant støtter jeg, men er ikke et must da du går deg i form underveis. Du er tross alt på tur og skal ikke haste deg fra a til b.

Man kan fint gå hele turen (begge veier) uten kart og kompass, stiene er godt merket og oppgått, men legg for all del aldri ut på tur i disse områdene uten. 

Det viktigste: husk solkrem, lett skotøy til å bruke i camp, sportsteip (teip ankel og tær fra dag 1 så slipper du gnagsår) og vanntette ytterklær - været skifter før du rekker å blunke.

God tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.