Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvalitet ang netting ull


hildis

Anbefalte innlegg

Hei. Etter å ha vært "superfan" av netting ull i mange år, begynner jeg å tvile. De siste årene synes jeg at plaggene lett rakner i sømmene, og jeg har klagd flere ganger. Har opplevd god kundeservice, men det føles begrenset hvor mange ganger man kan klage på samme produsent. Jeg sitter med et inntrykk av at kvaliteten har blitt dårligere de siste årene, men det er rent subjektivt😊 De rakner ofte i sømmene, og forstår jo at det er et svakt punkt på plagget. Men man skulle tro at de heller kunne lage en forsterkning/bredere "feste punkt", og sånn sett få et bedre produkt.

Jeg har prøvd aclima, brynje og devold(mest slitesterkt).

Noen andre som har lignende erfaring, og evnt tips om andre merker som produserer netting ull? Syntet har en helt annen slitestyrke, men også et annet bruksområde;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
hildis skrev (På 21.4.2020 den 18.50):

Hei. Etter å ha vært "superfan" av netting ull i mange år, begynner jeg å tvile. De siste årene synes jeg at plaggene lett rakner i sømmene, og jeg har klagd flere ganger. Har opplevd god kundeservice, men det føles begrenset hvor mange ganger man kan klage på samme produsent. Jeg sitter med et inntrykk av at kvaliteten har blitt dårligere de siste årene, men det er rent subjektivt😊 De rakner ofte i sømmene, og forstår jo at det er et svakt punkt på plagget. Men man skulle tro at de heller kunne lage en forsterkning/bredere "feste punkt", og sånn sett få et bedre produkt.

Jeg har prøvd aclima, brynje og devold(mest slitesterkt).

Noen andre som har lignende erfaring, og evnt tips om andre merker som produserer netting ull? Syntet har en helt annen slitestyrke, men også et annet bruksområde;)

 

Hei

Ull kommer jo fra dyr og kvaliteten på garnet vil kunne variere. Som materiale i nettingkonstruksjoner er derfor ull et nokså svakt materiale som det lett går hull i. Til sammenligning er Super Thermo netting en råsterk konstruksjon, mange har plaggene i 10-15 år og de kan resirkuleres. Les mer:

- Tips om å kle seg for ikke å fryse: www.brynje.no/kleseg
- Om Super Thermo netting: www.brynje.no/super-thermo
- Pakkeliste for fottur med overnatting: www.brynje.no/pakkfottur

Ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe, så tar vi en prat om dette!

Mvh

Christin Oldebråten

Brynje of Norway

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Christin Oldebråten said:

Hei

Ull kommer jo fra dyr og kvaliteten på garnet vil kunne variere. Som materiale i nettingkonstruksjoner er derfor ull et nokså svakt materiale som det lett går hull i. Til sammenligning er Super Thermo netting en råsterk konstruksjon, mange har plaggene i 10-15 år og de kan resirkuleres. Les mer:

- Tips om å kle seg for ikke å fryse: www.brynje.no/kleseg
- Om Super Thermo netting: www.brynje.no/super-thermo
- Pakkeliste for fottur med overnatting: www.brynje.no/pakkfottur

Ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe, så tar vi en prat om dette!

Mvh

Christin Oldebråten

Brynje of Norway

Jo, nettingplagg i 100% ull er kanskje ikke like slitesterke som de syntestiske i plast. Men jeg har brukt ullnetting i mange år, og de holder (overraskende) lenge. Ull av god kvalitet har høyere slitestyrke enn mange tror, dersom de vedlikeholdes riktig (luftes etter bruk og vaskes sjelden). Og ull har som kjent en del unike egenskaper som plaststoffene ikke har, og vi er flere og flere som foretrekker klær av naturlige stoffer produsert på bærekraftig og miljøvennlig måte. De super-thermo plaggene du nevner er produsert i 100% polypropylen, et plastprodukt. Jeg har brukt en del slike syntetiske underplagg,, men har nå gått helt over til ull eller ull/silkeblanding, den er helt overlegen på de fleste områder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hildis skrev (På 21.4.2020 den 18.50):

De rakner ofte i sømmene, og forstår jo at det er et svakt punkt på plagget. Men man skulle tro at de heller kunne lage en forsterkning/bredere "feste punkt", og sånn sett få et bedre produkt.

Jeg har prøvd aclima, brynje og devold(mest slitesterkt).

Noen andre som har lignende erfaring,

 

Nei, eg har ikkje liknande erfaring. Eg har har og har hatt ullnetting frå Aclima og Devold. Aclima-nettingen eg har, virkar veldig slitesterk, og er vel det ullundertøyet eg har brukt mest utan å slite ut. Devold-nettingtrøyene mine vert slitt ut i partia utan netting, på dei vanlege slitasjepunkta. Men saumane har aldri vore noko problem.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt både Devold og Brynje ullnetting i mange år (over- og underdel) og har ikke erfaring med sømmer som rakner. Og jeg bruker de mye.
Dog vil jo plaggene slites, mine slites foran på lår (mekanisk slitasje over tid ved gange), på ermer ved håndledd,og ved halslinning (grunnet skjegg, trolig ikke problem for kvinnelig befolkning). 
Har kjøpt nye etterhvert som plaggene blir utslitt. Men sømmer, nei, aldri opplevd. 
Jeg behandler plaggene slik som @Bjørn J, sjeldent vask, lufting er tingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger, da har jeg muligens kun vært litt uheldig med de siste kjøpene mine. Som skrevet tidligere så har jeg opplevd god kundeservice, så skal ikke klage på det. 

Jeg er nok en av de som sverger til ull i de fleste situasjoner, men så bor jeg også i Finnmark hvor man "risikerer" at sommeren varer i 2 dager😉

Ps: Må tilføye at jeg synes det er bra at norske produsenter følger med på fjellforum, kanskje kan våre innspill "fanges opp".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hildis skrev (9 minutter siden):

Jeg er nok en av de som sverger til ull i de fleste situasjoner, men så bor jeg også i Finnmark hvor man "risikerer" at sommeren varer i 2 dager😉

Ps: Må tilføye at jeg synes det er bra at norske produsenter følger med på fjellforum, kanskje kan våre innspill "fanges opp".

Jeg bor i Innlandet og jobber ute hver dag gjennom hele året, bruker ullnetting på jobb også (Barnehagelærer). Så plaggene brukes mye.

Vi i Fjellforumfolket er også glade for at norske turutstyrsprodusenter følger med her inne hos oss. Dette har vært tydelig i mange år. Vi forsøker jo å favne "menigheten/kundegruppene" deres via forumet :-) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Aclima Ullnetting i årevis. Holder bra lenge, ikke slitt ut noen enda, og ett evt. lite hull sys ekstremt lett ;)

Synes ullnettingen passer bra når man er i høy aktivitet, og det blir litt for hett med vanlig ullfrotte.

Devold expedition er jeg også svært fornøyd med. En del varmere enn ullnettingen, uten at det blir for varmt å gå med. Mer vindavvisende (opplagt nok).

 

Brynjenettingen i polypropylen er helt noe annet, og falt ikke i smak. Kaldere, lukter mer, gir gnagsår, kryper oppover ryggen, og det er så statisk at når man drar den opp eller ned hindrer den god bevegelse. Man ser i tillegg ganske S&M ut i den, mens Aclima ullnetting er innafor som eneste plagg på fjelltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Aclima ullnetting. Fungert fint dog ikke så mye brukt. Har div ulltrøyer men beste er Brynje Artic Zip Polo. Den har synt nett innerst og ull utenpå. Det gjør at netting mot kroppen tørker kjapt. Så den føles ikke våt på ryggen etter å ha gått slik som ulltrøye gjør. Den i kombo med Antartic jakke er knall. Ble sikkert Christin glad :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Har brukt Aclima Ullnetting i årevis. Holder bra lenge, ikke slitt ut noen enda, og ett evt. lite hull sys ekstremt lett ;)

Synes ullnettingen passer bra når man er i høy aktivitet, og det blir litt for hett med vanlig ullfrotte.

Devold expedition er jeg også svært fornøyd med. En del varmere enn ullnettingen, uten at det blir for varmt å gå med. Mer vindavvisende (opplagt nok).

 

Brynjenettingen i polypropylen er helt noe annet, og falt ikke i smak. Kaldere, lukter mer, gir gnagsår, kryper oppover ryggen, og det er så statisk at når man drar den opp eller ned hindrer den god bevegelse. Man ser i tillegg ganske S&M ut i den, mens Aclima ullnetting er innafor som eneste plagg på fjelltur.

Jeg har akkorat motsatt erfaring med syntetisk fra brynje😁 

Har brukt aclima ullnetting og brynje syntetisk i 10 år, for meg funker brynje best. 

Min konklusjo:

Aclima ull

-varmere enn brynje når man er statisk

-men blir fort klam på huden, dårlig fukt transport

-krymper fort, maskene blir "tett"

-panel som ikke er netting slites fort

 

Brynje sytetisk

-veldig god og regulere tempratur

-veldig god fukt transport

-krymper etter en del vask

-slite stærk!

 

Skal jeg sitte i ro ute blir d aclima woolnett,

Ved variert aktivietet blir d brynje netting da den er overlegen på fukt transport, ett must under goretexen sommer som vinter,👍

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (På 24.4.2020 den 12.06):

Jo, nettingplagg i 100% ull er kanskje ikke like slitesterke som de syntestiske i plast. Men jeg har brukt ullnetting i mange år, og de holder (overraskende) lenge. Ull av god kvalitet har høyere slitestyrke enn mange tror, dersom de vedlikeholdes riktig (luftes etter bruk og vaskes sjelden). Og ull har som kjent en del unike egenskaper som plaststoffene ikke har, og vi er flere og flere som foretrekker klær av naturlige stoffer produsert på bærekraftig og miljøvennlig måte. De super-thermo plaggene du nevner er produsert i 100% polypropylen, et plastprodukt. Jeg har brukt en del slike syntetiske underplagg,, men har nå gått helt over til ull eller ull/silkeblanding, den er helt overlegen på de fleste områder.

Hei Bjørn, så flott at du bruker ull og ullnetting - dette er meget gode og naturvennlige plagg, og som du sier kan de leve overraskende lenge :-) Brynjes ullnetting heter "Wool Thermo" og "Wool Thermo Light" - begge er velegnet til all slags friluftsaktivitet. Her står mer om dette: www.brynje.no/kleseg

Når det gjelder Polypropylene er dette et syntetisk fiber som har unike egenskaper når det benyttes i sportsbekledning. Fiberet har flere miljøfordeler med tanke på klima, beslag av jordbruksarealer og kjemikalieforbruk. Polypropylen-fiber øker klesplaggenes slitestyrke, hvilket betyr lang levetid og redusert behov for å kjøpe ny bekledning ofte. Fremtiden i våre hender anbefaler klær laget av resirkulert polyester og andre resirkulerte syntetiske stoffer, og anser disse klærne for å være svært miljøvennlige. Polypropylene kan resirkuleres mange ganger. Super Thermo nettingen vår varer ofte i 10-15 år :-) 

Brynje er en ørliten familiebedrift fra Larvik som lager produkter med høy kvalitet for at de skal vare lengst mulig. Jo lengre klærne brukes, jo bedre er det både for lommeboka, naturen og miljøet. Vi selger vaskeposer som sikrer at mikroplast ikke havner i vaskevannet, og oppfordrer alle til å ikke vaske klærne sine så ofte! Og som du sier - de fleste plagg kan henges opp og luftes mange ganger før de går i vaskemaskinen. Les mer: www.brynje.no/samfunnsansvar

Vi i Brynje setter stor pris på innspill og dialog og er svært glade for at mange er opptatt av natur- og miljøvennlig bekledning! Vi er små, og derfor også meget lydhøre og fleksible slik at mange innspill blir tatt med videre når vi planlegger forbedringer og endring på produktene. Så tusen takk for at dere deler verdifulle tanker!

Vi ønsker alle i tråden her mange fine turer fremover! Kanskje denne sjekklisten/pakkelisten for fotturer kan komme til nytte: www.brynje.no/pakkfottur :-) 


Vennlig hilsen
Christin Oldebråten
Brynje of Norway
- www.brynje.no
www.instagram.com/brynjeofnorway
www.facebook.com/brynjeofnorway/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

martin.m skrev (På 24.4.2020 den 18.59):

Har brukt både Devold og Brynje ullnetting i mange år (over- og underdel) og har ikke erfaring med sømmer som rakner. Og jeg bruker de mye.
Dog vil jo plaggene slites, mine slites foran på lår (mekanisk slitasje over tid ved gange), på ermer ved håndledd,og ved halslinning (grunnet skjegg, trolig ikke problem for kvinnelig befolkning). 
Har kjøpt nye etterhvert som plaggene blir utslitt. Men sømmer, nei, aldri opplevd. 
Jeg behandler plaggene slik som @Bjørn J, sjeldent vask, lufting er tingen.

Så hyggelig å høre, Martin :-) Vi i Brynje setter stor pris på innspill og dialog og er svært glade for at mange er opptatt av natur- og miljøvennlig bekledning! Tusen takk for at dere deler verdifulle tanker, det skal vi ta med oss videre. God sommer (etter hvert)...

Vennlig hilsen
Christin Oldebråten
Brynje of Norway
- www.brynje.no
- www.instagram.com/brynjeofnorway
- www.facebook.com/brynjeofnorway/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.