Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag på innleggssåle til randone sko?


guffen2015

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg nye randone sko for noen uker siden. De var litt romslige så de siste par turene har jeg brukt et par innleggssåler jeg har brukt i joggesko. Tror det var disse (er på hytta nå uten skoene og innleggssålene).

Torsdag var jeg på en relativt bratt tur med resultat at jeg lørdag fikk j..lig vondt når jeg trødde på venstre fot; midt i forfoten bak tærne. Føles som jeg er hoven (uten at jeg tror jeg er det) og tåler lite berøring. Forsøker å behandle med Ibux gel og minst mulig bruk av foten (ikke lett). 

Forholdene for randone denne våren er veldig bra i Tromsø & omegn og må finne en løsning slik at jeg får noen toppturer i mai. Noen som har forslag på alternative såler som både fyller opp skoen litt + støtter og fordeler trykk til foten?
Hva med disse fra Sykler&Ski?

PS: Er plattfot og bør kanskje ha støp såle til foten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har høy fotbue, og bruker "Sidas"- High såle i randostøvlene.

Har også et par såler fra "Sole" - av den typen man varmer og former etter foten. 

Fornøyd med begge disse og de er lysår foran de lefsene som pleier å følge med orginalt, som etter min mening er helt ubruklige.

De fleste velutstyrte sportsbutikker fører et greit utvalg av såler, kan være greit å prøve hvordan de passer din fot hvis du ikke har noen preferanser fra før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis stöveln er litt romslig kan det absolut vaere lurt å få seg en ny innersko, i tillegg til såle. Foten beveger seg litt rart og aktiverer "feil" muskler når den hele tiden må stabilisere deg inne i stöveln. Og jeg har også erfart att såler som er fine i en sko ikke er saerlig gode i en annen, kanske på grund av forskjell i bredde. 

Men for å svare på ditt spörsmål så finns det massor flere Superfeet som kan fungere, fremst Merino Grey och Green kanske. Icebug har også en såle med stötte for fremfoten som er nydelig. Men i randoskoene mine har jeg stöpte såler fra skibutikk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er tverrplattfot og trenger ekstra støtte under forfoten så er ikke varmetilpassede såler nødvendigvis det rette. Disse former seg etter foten, men det foten da trenger er en oppbygging som er større.

Gå til et apotek som har bra ortopedisk utstyr. Det fins sikkert i Tromsø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått flere par ortopediske såler, ingen har hjulpet. Bare gjort ting værre.

Originalsåler og flere par sokker gir god og myk passform. Prøv 2-3 par ullstrømper i medium tykkelse, eller en kombinasjon av forskjellige tykkelser til du finner passformen.

Gratis å prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom XXL og fikk konstatert at jeg ikke er «helt» plattfot. Riktig såle blir da en med medium profil og «High volum». Siste for å fylle litt opp i nye rando sko som er noe romslige.

XXL hadde ikke såler jeg fant passet. Sport 1 hadde Superfeet men var fri for de fleste varianter; Klarer ikke å finne Superfeet på nettet i medium profil og high volum for mannebein (dog for kvinner).
Hos Fjellsport finner jeg Icebug innleggsåler som virker lovende. At de skal være »Perfekt i løpesko» er vel neppe til hinder for at de skal gjøre nytte for seg i randonee sko!?

Så langt virker Icebug sålene som mest lovende, og heller ikke veldig dyre med 20 % rabatt (som støttemedlem her på forumet). Alternativet er støpte såler; Skal innom butikken jeg kjøpte skoene, og kanskje et apotek, på mandag. Akkurat nå snør det i Tromsø så det ser ut til at randonee sesongen skal vare litt til😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Jeg kjenner ikke dine føtter, men vær obs på at superfeet, og spesielt ortopediske såler, vanligvis tar svært stor plass i skoen, slik at de blir trangere.

Årsaken til at jeg byttet ut de originale sålene i randoneeskoa med disse 52bones sålene var at skoene var for romslige. Så det jeg leter etter er såler som bygger litt. Og gir god støtte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt "halvgardering" av problemet;

- Bestilte i dag "Icebug Insoles Fat Medium Blue" fra Fjellsport. Dette var den feiteste jeg fant (skoene er romslige) for medium (tilnærmet normal) fotbue.

- Jeg har time hos ortoped neste fredag. Han mistenker at jeg har tverrplattfot. 

Men i morgen bærer det til fjells i Lyngsalpene med de originale sålene til Dynafit tlt8 skoene og ekstra tykke sokker.

Endret av guffen2015
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.