Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva tåler termoser?


Miamaria

Anbefalte innlegg

Tåler vanlige termoser støt og sånt? Varer de evig, eller hva har noe å si for hvor lenge/om de holder på varmen? Jeg trodde man måtte være forsiktig med dem, men det er kanskje ikke så nøye? Eller kommer det an på ett eller annet, at noen tåler men andre ikke? For eksempel denne her, Primus vacuum bottle. Ikke nøye altså, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Termosen du linker til er i stål, både den innvendige kolben og utvendig. Tåler masse juling. Og fungerer like godt selv om de har fått seg noen bulker.

Det finnes termoser med glasskolbe, disse tåler lite før de ryker, men det er vel ikke så vanlig med slike lenger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man velger ståltermos så er valg av lukkeanordning veldig viktig. Om man skrur for hardt igjen kan lokket blir ødelagt.

Jeg liker personlig ikke fancy lokk med alskens tømmeanordninger. Det er uhygienisk og vanskelig å holde reint. Spesielt om man bruker de med kakao, men det spørs på bruken som vanlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termoser isolerer til stållagene blir sammenklemt så det fungerer som en varmebro. Det varierer selvsagt mellom modeller, men de tåler en del støt før de slutter å holde på varmen.

Spenstige lukkemekanismer i korken er vanligste årsak til at de ryker. Kjøp noe med kun en enkel kork man skrur igjen med gjenger, som f. eks. Thermos Work. Mye enklere å manøvrere i kulda med votter også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Thermos Light & Compact Termos i mange år å vært godt fornøyd, den skal ha 10 års garanti.

Den et trykknaps-lokk. Jeg har aldri hatt noe problem med systemet å det kan enkelt skrues fra hverandre for å vaske. Jeg kjøre det bare i oppvaskmaskina...

https://www.thermos.no/termos/product/thermos-light-compact-termos-0-5-liter-moerkblaa

Her er bilde er korka. https://www.thermos.no/tilbehoer/product/thermos-light-compact-kork

For meg er størrelse og vekt et poeng på tur. Da synes jeg Work varianten blir litt stor.

Endret av Dortase
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med den Primus vacuum bottle, kjøpte et par nye nå for plasten har sluppet fra metallet i hetta. (Har sikkert kjørt den i oppvaskmaskinen) Er spent på om de viser seg å være like gode som den forrige. 

De kom i ei eske uten fyll, så de har ligget og skranglet løst i esken mot hverandre (det var veldig god plass), men da regner jeg med at det ikke er noe problem med mindre de viser seg å være dårlig. Skal prøve meg på den light-versjonen neste gang, jeg har ikke lagt merke til dem før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrukork holder lengre på varmen enn de med andre typer åpninger. Jeg har en termos med to korker. En er vanlig skrukork, og en med en greie man klikker åpen. Det er veldig stor forskjell i varmetap.

 

Endret av Lompa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sannhet med visse modifikasjoner. Noen "klikk-korker" holder bedre på varmen enn andre. Og når det gjelder skrukorker, så har hvor mye de må skrus ut for å tømme, ganske mye å si for hvor effektive de er. Vel å merke hvis en ikke skal åpne den en gang, og tømme dem der og da.

Når det gjelder hva termoser tåler, så vet jeg om noe de ikke tåler, stål, eller ei. Jeg var, i hine hårde dager, vitne til at en stridssekk, inneholdende 2ståltermoser med kaffe, ble overkjørt av det ene beltet på ei NM 135. Det tålte de ikke:mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (22 timer siden):

Om man skrur for hardt igjen kan lokket blir ødelagt.

Mange skrur veldig hardt igjen korken på Thermos termos, og da varer ikke silikonpakningen så veldig lenge.
Det er faktisk ikke så mye moment  som skal til før det blir heilt tett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (36 minutter siden):

Mange skrur veldig hardt igjen korken på Thermos termos, og da varer ikke silikonpakningen så veldig lenge.
Det er faktisk ikke så mye moment  som skal til før det blir heilt tett.

Har jeg ikke tenkt på engang, lærte noe nytt i dag også 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (5 timer siden):

Mange skrur veldig hardt igjen korken på Thermos termos, og da varer ikke silikonpakningen så veldig lenge.
Det er faktisk ikke så mye moment  som skal til før det blir heilt tett.

Yep! Dette gjelder for så vidt nesten alle pakninger - også på vannkraner, så de ikke blir kvernet! 3 fingre! Ikke et helt fullt håndgrep!

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg hadde Ikea ståltermos, som ikke var særlig bra på å holde varmen. Den forsvandt ned i et hull i dørken på gummibåten, hvor den så raslet rundt mellom tredørken og gummibunnen et drøyt år til vi skulle spyle båten for sand og ta den fra hverandre. Så holdt den ikke på varme i det hele tatt. 

På hytta har vi en lang tynn ståltermos av ukjent merke: holder varmen bra. Det samme gjør en annen som dog gir vesken fra sig noe drypvis derfor døpt prostata kannen.

Ellers holder jeg en knap på de originale Themos termos. (igjen et merkenavn som har gitt produktnavn: Primus, Zalo mm.)

De gamle glass termos holdt varmen veldig bra - kanskje bedre enn ståltermos - og var lettere. Har faktisk en som har overlevd flere turer i pulk, hvor de blir skrumplet rundt. Jeg har sett en glasstermos bli kastet ut gjennom et vindu på en arbeidsbrakke. Vinduet var altså stengt. Glasstermosen holdt!

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (15 timer siden):

Når det gjelder hva termoser tåler, så vet jeg om noe de ikke tåler, stål, eller ei. Jeg var, i hine hårde dager, vitne til at en stridssekk, inneholdende 2ståltermoser med kaffe, ble overkjørt av det ene beltet på ei NM 135. Det tålte de ikke:mrgreen:

Jeg hadde aldri bært en termos som hadde tålt å blitt kjørt over av en M113 med do-bøtte på taket 🤣

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test av termoser og varmetap over tid: https://www.dinside.no/fritid/test-av-termoser/60975071

image.png.dd863a3b52bc6571b06042cf38616509.png

 

Andre faktorer:

  • Size matters: Jeg har 0,5 L og 1,0 L termoser av samme merke & modell, en liter versjonen holder mye lenger på varmen en halvliterversjonen (naturlig nok ut fra fysiske lover)
  • Thermoser med "glasskolbe" er mye mer skjøre for knusing ved støt en de med metallkolbe, sistnevnte er veld det som stort sett lages i dag?
  • Thermoser tåler knall og fall bra, så lenge de ikke skader som gir kontakt mellom ytterlag og kolbe / sprekker opp i skjøter som gir lufttilgang inn mellom ytterlag og kolbe (begge gir hurtigere temperaturtap.
  • Stor forskjell på en del korker, ikke nødvendigvis, bare mellom de som er rene skrukorker og de som har "klikkåpning".

 

Jeg valgte Thermos Light&Compact ut fra at jeg fikk dem veldig billig her lokalt (Kiwi) sammenlignet med priser på andre alternativer, og de har "bra nok" holdbarhet på temperatur. (Det finnes selvsagt andre som holder litt bedre på varmen) .Ikke angret på dette valget. Ikke bekymret for håndtering under bruk og transport.  Klikkkorken skrus enkelt fra hverandre og kjøres i vaskemaskinen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (45 minutter siden):

Jeg hadde aldri bært en termos som hadde tålt å blitt kjørt over av en M113 med do-bøtte på taket 🤣

Nei, det hadde muligens blitt litt i overkant å dra på😄

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (På 20.4.2020 den 17.39):

Tåler vanlige termoser støt og sånt? Varer de evig, eller hva har noe å si for hvor lenge/om de holder på varmen? Jeg trodde man måtte være forsiktig med dem, men det er kanskje ikke så nøye? Eller kommer det an på ett eller annet, at noen tåler men andre ikke? For eksempel denne her, Primus vacuum bottle. Ikke nøye altså, eller?

Ungene har den du linker til, den tåler svært mye. Jeg vet ikke hva ungene gjør med de, men de ser ut som om de er overkjørt av bulldosere 🤣, men fungerer like godt.

Endret av Arcticpeak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testen som @Terka linker til viser godt at det er kvalitetsforskjell på thermoser.

Den viser også at fysikk ikke bare er noe som står i en tjukk bok, fysikk fungerer i praksis. Det er ikke noen bombe at thermosen på 1.2l holder best på varmen siden alle de andre er på 1l (eller 0.9l). Ikke overraskende ble også en 0.75l thermos best i test i en annen test av thermoser på 0.5l.. Så selger du thermoser, er det viktig å få lurt med en større thermos enn alle de andre i en test..

Jeg har Light & Compact i 0.35, 0.5 og 1l, den største holder selvsagt best på varmen. Men selv den minste holder fint på varmen mer enn godt nok til en dagstur.

Når du skal fylle en thermos som skal holde varmen en god stund: Forvarm den noen minutter med varmt vann noen minutter, hell dette ut og fyll den med det du skal ha på. Overfyll den alltid med bitte litt mer enn den "tar", slik at det renner over bittelitt når du skrur på korken (da er det ikke luft i den). Ha alltid koppen på, den er en del av isolasjonen.

Jeg har alltid kun rent vann i mine thermoser, så blander jeg det jeg skal ha ut med det varme vannet. Skal jeg holde "ferdigvare" varmt en stund, bruker jeg en Lifeventure kopp.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (12 minutter siden):

Forvarm den noen minutter med varmt vann noen minutter, hell dette ut og fyll den med det du skal ha på.

Dette er forsøkt, målt og sammenlignet av Randulf Valle i boken «hvorfor er det så kaldt å være våt». Temperatur på væsken målt etter noen få timer.

Konklusjonen er at de er en myte. I praksis er temperaturen på drikken lik når den skal drikke, både med og uten forvarming.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok ingen myte. Det er enkel fysikk. Innerskalet til termosen skal varmast opp, og dette vil nødvendigvis kjøle ned vatnet. Eg gjorde eit raskt kjøkkenbenkforsøk med ein liten termos, og mitt resultat var at vatnet heldt 2,5°C høgare temperatur umiddelbart etter fylling av termosen når han var forvarma enn når han var kald før fylling. Greit nok at forskjellen ikkje er så stor etter nokre timar i sekken, men den forvarma termosen vil uansett alltid ha varmare vatn.

For ein stor termos, der forholdet mellom termosmasse og innhald vert mindre, vil vatnet bli mindre avkjølt ved fylling av kald termos, enn ein liten termos. Det er også stor forskjell på å fylle ein kald termos i teltet i -20°C og ein kjøkkenlunka termos heime.

  • Liker 1
  • Takk 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skal bare...

Hvor enkel fysikk? Er fysikken så enkel som at varmekapasiteten og massen til vannet er så stor i forhold til veggene i thermosen at varmetapet blir neglisjerbart? Det kan jo regnes ut. Men praktiske forsøk er sikkert enklere for de fleste. Måling rett etter man har fyllt er ikke ett bra forsøk, mål heller når drikken skal drikkes er ett bra forsøk (eks. 5 timer).


Energimengden som skal til for å varme opp innerveggen i thermosen er så forsvinnende liten, at når drikken skal drikkes er temperaturen så og si helt lik. Faktisk så liten at når termosene har stått i kjøleskapet før fylling, kan man ikke måle temperaturforskjell etter 5 timer. Og siden de fleste fyller thermosen på kjøkkenbenken blir forskjellen enda mindre.

Selv i -18 grader går dette på ett sekund i stålthermosen, og forskjellen etter 5 timer er bare 3,75 grader.

Så med mindre du har noen bedre data å komme med er dette så nært vi kommer. Og da Konkluderer jeg med at forvarming er unødvendig, og at det er en myte at det har god effekt.

 

F1187D7C-F4CB-47A0-BAB3-9E0C43B73889.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myte eller ikke kan så være, men begrepet «skylt i kokende vann» fremstår ikke som noe spesielt grundig test. Jeg tar ihvertfall ikke dette som noe «bevis» om effekt av forvarming, og fortsetter nok med å forvarme når jeg har mulighet.

det er vel også en grunn til at man forvarmer kopper til espresso eksempelvis, selv om det er forskjell på stål og porselen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.