Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally 15 solopadling erfaring


Nybruker

Anbefalte innlegg

Hei folkens. 

Jeg har kjøpt meg en Ally 15 som jeg ikke har pakket opp enda. Leser at noen sier den er finfin å padle alene (Med 25kg hund og sekk) mens andre virker det som kun padler i ring bare de setter seg i kanoen? Hvorfor er det så mye meninger om dette? Jeg vil gjerne høre erfaringer fra de som har padlet denne kanoen. Bruksområder er 80% alene med hund på helgeturer og ukesturer, men også fisketurer i hverdagen både alene og med fruen. Jeg valgte denne typen over de andre pga vekt og muligheten til å kunne avansere mer i elv etter hvert. Skjønner at man må ha ballast foran.  Jeg ser jo at dette ikke er noe fartsvidunder, men det spiller liten rolle for mitt behov. Jeg blir jo litt usikker om jeg burde gått for 15.5? Jeg ikke har noen mulighet til å få prøvd de forskjellige typene her jeg bor..

Håper på en liten debatt her nå :)

Endret av Nybruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes 2 typer Ally-kanoer, den som nå kalles allround (som egentlig er mer en strykkano) og den som heter flattvann. Jeg har kunn brukt strykkanovarianten og padler den rett fram, men det krever at teknikken sitter. For det første sitter jeg midt i båten, ikke bak (når jeg padler alene). For det andre må jeg alltid ta hensyn til vinden med en strykkano. Strykkanoer er laget med byet kjøl (i lengderetningen) nettopp for at den skal være lett å styre/vri og for at man skal kunne padle sideveis (men da er du nødt til å sitte i midten). Jeg har aldri prøvet flattvannsvarianten, men vil anta at den er betydelig enklere å padle rett fram siden denne har en kjøl som er laget for å være mer retningsstabil. Jeg ville uansett ha sittet i midten av kanoen for å padle den alene. Det er mye lettere, spesielt i vind og stømmende vann. Og jeg bruker kun enkeltåre hvis du lurte på det. Dobbeltåre er for kajak og er umulig når du sitter i midten.

En teknik for å få strykkanoen mer retningsstabil er å sitte litt til siden for senterlinjen (allyen er uansett så brei at du må dette) slik at kanoen blir litt skrå. Den vil da svinge litt av seg selv mot padlesiden (den laveste siden), og det blir også lettere å rekke utfor ripa med armer og åre.

Dette var kjapt og gæli før ejg drar hjem fra jobb, men at du med trening skal få den til å gå rett fram uansett hvilken variant du har vlgt behøver du ikke å tvile på. Jeg har padlet mye med min DR-versjon på flattvann i både vind og bølger, og i stryk også.

 

;-)

  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 15 og 16 fot. (Ren 16, ikke 16,5)

16 er vel en slags hybrid. Jeg opplever denne som mer retningsstabil enn 15. Jeg har ikke padlet 15 mye alene, men har mange timer med et barn i fronten, og har derfor i praksis padlet alene med «ballast». Jeg synes 15 er litt masete å padle alene, særlig i motvind. 
 

Jeg tror for øvrig at det skal være ganske heftig elv før Ally-modellen er avgjørende for resultatet. Motet svikter nok før kanoen uansett .... 

Endret av TOT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg padler denne alene. Har en tung stein eller sekk forran i kanoen og sitter bak. Med rett teknikk, som du lærer etter noen timer, går det helt fint 😁

Endret av Anders_G
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er teknikken og forventningene som er forskjellen. Med rett teknikk, trimming, tolmodighet og forventning til oppførsel i vind går det helt fint å padle Ally 15’ solo. 
 

Jeg ville aldri startet med 15 foteren. 15,5 er vesentlig lettere å padle rett fram og oppfører seg enklere i vind. Du burde ikke padle heftigere stryk enn det 15,5 tillater den første tiden uansett. 
 

(Jeg  har hatt 15,5 og 15 og padlet alle de andre bortsett fra 14)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en liten amatør når det gjelder kano padling. Har Ally 13,7 singel kanoen. Jeg bruker kajakk åre når jeg er ute å padler. Ikke særlig profft, men en begynnelse. Den åra jeg har kan deles og settes på ende stykker slik at da får du to brukbare årer. Siden du ikke har pakket den opp ennå så har du en utfordring. Spis og drikk godt hvil og be kjerring og unger holde seg innendørs. Du får det nok til slik vi andre her fikk det til til slutt. Pass på at skummatten plasseres riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja! Dette er jo supert :) Tusen takk for svar alle sammen.

Jeg tenker først og fremst på hvor lett jeg kan klare å manøvrere 15 i "stryk" alene, kontra 15,5. Jeg har hatt noen opplevelser i stryk på langtur med alu kano hvor vi har blitt stående bom fast på tverra , tatt inn vann og har måtte hoppe i elva. Dette frister ikke veldig å oppleve igjen. Spesielt ikke alene, langt fra folk og med en kano jeg kan tenke meg kan finne på å brette seg rundt steiner om den tverrer? Jeg ser ikke for meg å bruke den i stryk så jeg får bremsespor i trusa, men heller føle at jeg har kontroll der jeg våger meg ned. 

Så når jeg bestemte meg for 15 var det manøvrering, og sidestabilitet med tanke på hund og fisking som ble avgjørende. Men så blir jeg i tvil da..Hvilke egenskaper skal man sette høyest. Det virker som de fleste har allround typen?  Hadde jeg hatt både plass og penger, så hadde jeg kjøpt begge ;) Men tanken er at den kanoen jeg ender opp med skal følge meg en stund. 

Jeg må også føye til at jeg skal på padlekurs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Fredrik skrev (4 minutter siden):

Jeg er nok en liten amatør når det gjelder kano padling. Har Ally 13,7 singel kanoen. Jeg bruker kajakk åre når jeg er ute å padler. Ikke særlig profft, men en begynnelse. Den åra jeg har kan deles og settes på ende stykker slik at da får du to brukbare årer. Siden du ikke har pakket den opp ennå så har du en utfordring. Spis og drikk godt hvil og be kjerring og unger holde seg innendørs. Du får det nok til slik vi andre her fikk det til til slutt. Pass på at skummatten plasseres riktig.

Det viktigste er jo å komme seg ut og på vannet, uansett åretype :) 

Jotakk, jeg gruer meg til å begynne. Kjærringa må nok hjelpe til. Det er hun som er i besittelse av tålmodigheten her i huset....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (2 timer siden):

Fungerer helt fint! Jeg er en velvoksen mann, med trykk på VELVOKSEN, og padler fint denne alene, med ballast framme. Jeg sitter bak.

spacer.png

:)

Nydelig bilde! Hvor mye ballast bruker du? Vil det funke med en sånn vanndunk man kan knøvle sammen på 15-20 liter ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CNB skrev (20 minutter siden):

Nydelig bilde! Hvor mye ballast bruker du? Vil det funke med en sånn vanndunk man kan knøvle sammen på 15-20 liter ? 

Vanndunk fungerer fint. På bildet er det en vedsekk på ca 20kg, + en sixpack med øl og en 4 pk 1,5l Solo Super :D I tillegg har jeg 15-20kg utstyr midt i kanoen også.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ally 15. Veier ca. 75 kg selv, og med rundt 30 kg i baugen er den perfekt å padle. Langt større forskjell på 0-10 kg i baugen kontra 10-30 dog, så når jeg ikke har med sekk for overnatting hiver jeg bare hva enn jeg finner av ræl i bilen i en bag og legger frami.

For å padle alene, spesielt en kano med spring som Ally 15, er det essensielt at man mestrer J-tak så man kan korrigere kursen under taket uten å bremse. Da er også viktig med passe lang åre, noe jeg ser utrolig mange som ikke har. Blir årene for lange får man ikke riktig teknikk. Antar det er noe mannlig gen som gjør at vi tenker "jo større verktøy jo bedre", for jeg ser også folk skyte rev med kaliber som kunne tatt livet av en flodhest, sage småbjørk med motorsag som kunne felt redwoodtrær i California og klyve nevnte småved med økser man knapt kan løfte.

  • Liker 3
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusjmann skrev (23 minutter siden):

Kajakkåre! Definitivt mye mer effektivt. Hyppigere touch med vannet, mindre kraft pr tak, og større presisjon. Det er min erfaring.
Man bør riktignok ha en ganske lang åre, siden man sitter forholdsvis høyt.

Jeg forsøkte dette sist sommer, vel vitende om at 8 åringen i front ikke ville bidra all verden.

Den kajakkåra jeg har er den jeg bruker i packraft. Den er nok ganske kort. I kano betyr dette at åra må løftes ganske høyt ved padling. Dette innebar igjen at det raskt kom ganske mye vann inn i kanoen. Jeg droppet derfor denne åra. Jeg har ikke skaffet meg en kajakkåre dedikert til kanopadling, da det tross alt fungerer greit med vanlig kanoåre. Men ideen ligger og lurer ....🤫

 

Jeg slenger med en «selfie» fra ekstremt doven solopadling i en Ally 15. Kajakkåra ligger i opplag nede til høyre: 348140AE-DBC9-4C5D-8D47-BD06BD2CB588.thumb.jpeg.11dd2b84e474e1f8c533159cfbad6822.jpeg

 

Endret av TOT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybruker skrev (21 timer siden):

Se her ja! Dette er jo supert :) Tusen takk for svar alle sammen.

Jeg tenker først og fremst på hvor lett jeg kan klare å manøvrere 15 i "stryk" alene, kontra 15,5. Jeg har hatt noen opplevelser i stryk på langtur med alu kano hvor vi har blitt stående bom fast på tverra , tatt inn vann og har måtte hoppe i elva. Dette frister ikke veldig å oppleve igjen. Spesielt ikke alene, langt fra folk og med en kano jeg kan tenke meg kan finne på å brette seg rundt steiner om den tverrer? Jeg ser ikke for meg å bruke den i stryk så jeg får bremsespor i trusa, men heller føle at jeg har kontroll der jeg våger meg ned. 

Så når jeg bestemte meg for 15 var det manøvrering, og sidestabilitet med tanke på hund og fisking som ble avgjørende. Men så blir jeg i tvil da..Hvilke egenskaper skal man sette høyest. Det virker som de fleste har allround typen?  Hadde jeg hatt både plass og penger, så hadde jeg kjøpt begge ;) Men tanken er at den kanoen jeg ender opp med skal følge meg en stund. 

Jeg må også føye til at jeg skal på padlekurs. 

Man havner like lett på tverra i elva med 15 og 15,5. Det er teknikken det handler om. Jeg har 15, og hadde kjøpt 15,5 om jeg hadde handlet på nytt. Den har ganske mye mindre vindfang på flatt vann. 

Flere nevner kajakkåre. Det ville ikke jeg brukt. Det er lett å lære seg å bruke kanoåre, og hvis du skal ut i litt strøm og småstryk vil jeg si det er mye lettere å ta styretak og bruke åra som ror med ei vanlig rett treåre. Padler du i litt trange bekker/kanaler kan det bli litt styr med lang åre. Treåra tåler mye bedre å kræsje litt mot steiner og annet også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (12 timer siden):

Man havner like lett på tverra i elva med 15 og 15,5. Det er teknikken det handler om. Jeg har 15, og hadde kjøpt 15,5 om jeg hadde handlet på nytt. Den har ganske mye mindre vindfang på flatt vann. 

Flere nevner kajakkåre. Det ville ikke jeg brukt. Det er lett å lære seg å bruke kanoåre, og hvis du skal ut i litt strøm og småstryk vil jeg si det er mye lettere å ta styretak og bruke åra som ror med ei vanlig rett treåre. Padler du i litt trange bekker/kanaler kan det bli litt styr med lang åre. Treåra tåler mye bedre å kræsje litt mot steiner og annet også. 

Vil ikke en 15 ha bedre manøvreringsmuligheter i elv enn 15,5?  Her jeg bor er det mye elver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusjmann skrev (21 timer siden):

Kajakkåre! Definitivt mye mer effektivt. Hyppigere touch med vannet, mindre kraft pr tak, og større presisjon. Det er min erfaring.
Man bør riktignok ha en ganske lang åre, siden man sitter forholdsvis høyt.

Hvor lang tenker du kajakkåra bør være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybruker skrev (3 timer siden):

Vil ikke en 15 ha bedre manøvreringsmuligheter i elv enn 15,5?  Her jeg bor er det mye elver. 

Manøvrerbarheten avhenger først og fremst av formen på kjølen. "Bananform" i lengderetning og mer U-form enn V-form på tvers gjør en kano veldig enkel å snu og å padle sideveis, men gir dårligere retningsstabilitet.

Det er først og fremst i strykpadling man trenger stor manøvrerbarhet. Der må man kunne tverrvende for å stoppe i ei lita bakevje ved land eller bak en stein/valse, og man må kunne forflytte seg sideveis, vinkelrett på kanoens lengderetning fordi det av og til går for tregt å skulle endre kursen på kanoen og så gi fart på skrå i den nye kursen for å komme til riktig "spor" i stryket. I strykpadling bør (jeg vil si ) man sitte i midten av kanoen og på kne og bruke ei elveåre. Å sitte bak vil ikke gi nødvendig manøvrerbarhet.

Her er en videoer som viser hva jeg mener med manøvrerbarhet (det kan være mer utfordrende for solopadleren, både med hensyn til padleteknikk og mykhet i kroppen fordi hun eller han må kunne skifte padleside uten å skifte tak i åra): https://www.youtube.com/watch?v=HYvucbWN4co Det finnes også mye andre kule videoer på youtube med kanopadling i stryk. Det er nå en del år siden jeg har drevet med dette, men det er veldig gøy. 😁

Til vanlig turpadling på elver som ikke består av stryk ("hvitt vann", valser, steiner, stående bølger osv) ville jeg lagt mye mer vekt på retningsstabilitet. Lengden har noe å si, men det er først og fremst kjølens utforming som betyr noe. En rett V-formet kjøl gir retningsstabilitet. Retningsstabile kanoer er mye enklere å padle i vind og er ikke like utfordrende med hensyn til padleteknikk. Småbølger i elver som ikke vil kunne slå over ripa er det bare å gi fart over. Ally-kanoene tar større bølger på denne måten enn stive kanoer fordi de på grunn av sin bøyelighet ikke så lett graver seg ned i bølgen man kjører inn i. Ally-kanoer glir også mye lettere over steiner enn stive kanoer. Her er aluminiumskanoer verst fordi aluminium mot stein har stor friksjon. Typisk vil da baugen sette seg på steinen og strømmen ta tak i kanoen og føre den 180 grader rundt, eventuelt fylle kanoen med vann og tvinge den ned hvis også hekken treffer en stein under denne svingen. Kom aldri sideveis nedover ei elv med kano. Man er nesten garantert å velte, og er man i et stryk vil selv en aluminiumskano lett brette seg rundt en stein hvis man treffer den sidelengs. Det skal ikke så veldig stor strømmen til.

Håper dette gav noe fornuft. Hvis ikke, skriv det ut på en skriver, krølll det sammen og hiv det i papirkurven.

;-)

  • Liker 2
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybruker skrev (4 timer siden):

Vil ikke en 15 ha bedre manøvreringsmuligheter i elv enn 15,5?  Her jeg bor er det mye elver. 

Hva slags elver snakker vi om her? 15 har mer spring foran og bak, og kan takle høyere bølger og mer urolig vann. Det vil slå inn vann lettere i 15,5 om du padler stryk, men jeg forsto at det ikke var så aktuelt grunnet bremsesporene i trusa...? 15-foteren er vel litt mer "stuttjukk". Er ikke helt sikker på hva du mener med manøvreringsmuligheter, men dette er jo relativt korte og lettstyret kanoer med flat bunn uten noen form for kjøllinje, så de svinger på et kronestykke. 

 

Redigert: Akkurat da jeg hadde lagt inn denne hadde Skogens Stønn skrevet et mye medre innlegg over..  :) 

Endret av Lompa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nybegynner er det ikke lett å si hva som er "enklest"

Med en 15' kan du gå på stein fordi du ikke greier å padle rett fram der du skal.
Med en 15'5 foter kan du gå på stein fordi du ikke greier å manøvrere deg uanna.

Velg selv :)

Ser Matt har satt opp en del kano kurs: www.våttkort.no/Event/Dicipline/4 Har du ikke hatt opplæring i kanopadling før padlet før vil jeg anbefale å starte med grunnkurset for å få det enkle på plass først. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inspill folkens! 

Da er det hele kokt ned til hvor stabil 15,5 vs 15 er med tanke på hund i kanoen. Er det noen som har efraring her? Må si jeg fristes av egenskapene på flattvann når jeg leser om 15,5, men blir jo så usikker når folk sider den er så ustabil. Hunden min er ikke vant med kano, jeg har som sagt padlet litt i gamledager. Spruttrekk skal jeg ha uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg padler både kajakk og kano. I kajakk bruker jeg kajakkåre, i kano bruker jeg kanoåre. Kunne aldri tenkt meg noe annet.
 

Jeg sitter alltid bak å padler kano og har ballast foran. I midten av kanoen er den alt for bred til å padle behagelig, og åretaket kommer lengre ut fra senter (enda jeg har en litt smalere kano).

Min kano er en 17 foter, som jeg padler alene (OldTown Penobscot 17Royalex). Semi avrundet bunn, og litt spring i endene. Det gir en kano som ligger litt i mellom retningsstabil og manøvrerbar.

Kajakken jeg padler er veldig retningsstabil med v-bunn og smale spisse ender med lite volum, men jeg har også padlet de som er svært manøvrerbare. Men har har man skeg/ror til å nulle ut effekten av vinden, så da slipper man å bekymre seg så mye for det.

En manøvrerbar kano er lettere å svinge med, og lettere å korrigere kursen med når du kommer på avveie. En retningsstabil kanoen holder retningen bedre slik at du kan ta litt kraftigere tak uten at du svinger like mye for hvert tak, men det er tilsvarende tyngre å korrigere kursen.

En retningsstabil kano påvirkes mindre av vind (men påvirkes allikevel), samtidig tyngre å korrigere kursen når den dreier på avveie i vinden. Men trolig litt mindre «masete».

Så skal jeg padle raskt kano med «sidebyttemetoden», og helst bent shaft åre, vil jeg definitivt ha en retningsstabil kano. Det går mye fortere når jeg padler solo og klarer da ett par flere tak før jeg skifter side. Med J-tak og litt roligere padling kan jeg padle en mer manøvrerbar kano helt fint, men jeg har ikke prøvd Ally så jeg vet ikke hvor mye den svinger for hvert tak.

Jeg har dessverre ikke prøvd Ally kanoene, så stabilitet kan jeg ikke si så mye om. Men jeg ville definitivt ofret litt primærstabilitet mot økt sekundærstabilitet for å få en mer sjøsterk kano i bølger. Skal den kun brukes på helt flatt vann, ville jeg nok hatt høy primærstabilitet.

Er ikke de fleste vanlige turkanoer mer enn stabile nok da? 🤔

Endret av Marius Engelsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.