Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangt i 4-mannstelt med 4 personer (Helsport Fjellheimen)?


ÅshildS

Anbefalte innlegg

Er det bare meg/vi som syns det blir for trangt i et 4-mannstelt med 4 personer. Syns det gikk greit da ungene var mindre enn de er nå (8 og 11 nå) og nå kan en sove i forteltet om sommeren. Men vinterstid syns jeg det blir altfor skrått og dermed vått for de to som ligger ytterst.

Får lyst til å kjøpe 5 eller 6-mannstelt, spesielt til vinterbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har per nå valgt å løse det med å endre liggeretningen i telt som har rette endevegger på innertelt. (Helsport Spitsbergen 4 camp, Keron 4 / 4 GT)  Kommer selvsagt ann på hvor lang lengste person er, om han/hun nærmer seg 2 meter så mister man noen cm i liggeretning på denne måten. 

Illustrajon fra produsent på Keron 4 GT:

image.png.d8901b6fb6805b96dfe5f98d132b4921.png

Slik vi har brukt vårt telt med 2 voksne og mine to halvstore barn: (Jeg har Spitsbergen Xtrem 4 camp)

image.png.40cc0259516d3d8758e2796386429e00.png

 

Sommerstid er det som du skriver ikke så stort plassbehov. Likefullt luksus med plass om teltet brukes til basecamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, ÅshildS said:

Er det bare meg/vi som syns det blir for trangt i et 4-mannstelt med 4 personer. Syns det gikk greit da ungene var mindre enn de er nå (8 og 11 nå) og nå kan en sove i forteltet om sommeren. Men vinterstid syns jeg det blir altfor skrått og dermed vått for de to som ligger ytterst.

Får lyst til å kjøpe 5 eller 6-mannstelt, spesielt til vinterbruk.

Generelt er det slik at du bør trekke fra en person av det produsenten oppgir - altså er et 4-persons telt greit egnet for 3 personer. Dette gjelder spesielt for vinterbruk da man gjerne trenger mer plass enn om sommeren. I tillegg høres det ut for at teltet ditt er av typen som skrår i taket og veggene bakover, da blir det enda trangere, som du har opplevd. Et telt med rette vegger og to innganger/fortelt vil virke mye romsligere. Kan det være en idé å bruke to telt - la barna sove i ett, og de voksne i det andre. Eller en av hver i hvert telt? Kanskje ett vanlig lite tomannstelt og et litt større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det før. Produsentenes kallenavn på teltene mtp n-manns. Her gjelder  n-1 om sommeren og n-2 om vinteren. 

Dette gjelder gjerne voksne. Det pleier gå av å snike inn en unge eller hund i tillegg. 

 

Noe utover dette = unødig trangt. 

 

Det blir en del bagasje og rot om vinteren...

 

20200404_191156.thumb.jpg.9f4e4f2bff2b2f89a6ec04ab531e5715.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså. Jeg og mannen var på kjærestetur i 4-mannsteltet nå i helga på nærfjellet (det må presiseres) og vi lå inntil hverandre med litt bagasje ved siden av oss og da var det ikke kjempemasse plass til overs. En til hadde gått fint, men ikke mer enn det. 

Da ungene var mindre lå vi vi på tvers i teltet, men da ble det til at den som lå innerst fikk litt klaus og ble mer våt siden taket skråner veldig.

Kan legge til at vi kjøpte oss et Bastion 4 i fjor som er veldig komfortabelt med 4 inne i teltet, men det er litt mer arbeid å sette opp med flere stenger og yttertelt og innertelt hver for seg. Det har også mindre fortelt som gjør det vanskelig å lage mat i forteltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Keron 4 GT og Bergans Wiglo LT4.

Med 2 voksne og 2 barn går det helt greit i Keron 4GT. 

Bergans Wiglo LT4 har vi god plass. Begge er 4 mannstelt men LT4 har 2,6m bredde i innerteltet mot 2.1m i Keron 4 GT. Det hjelper god del. Pluss at du har god plass i fotenden.

 

 

image.jpeg

 

 

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅshildS skrev (3 timer siden):

Får lyst til å kjøpe 5 eller 6-mannstelt, spesielt til vinterbruk.

Jeg syns mye av problemet med 4 manns Fjellheimen forsvant når vi byttet til 4 manns Svea. Den ekstra utgangen er gull verdt syns jeg. Det blir da Spitsbergen som overtok etter Svea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.