Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt beregnet for vandrestav(er) i norsk nettbutikk?


Erik Haaland

Anbefalte innlegg

Kikker igjennom de vanlige nettbutikkene men finner ingen som selger telt beregnet for bruk med en eller to vandrestaver kontra selvstående telt. Det er kun tarp. Er det noen som vet om butikker som man kan kjøpe uten å betale avgifter (ref. å kjøpe fra utenlandske nettbutikker) ? F.eks. Six Moons Design Lunar Solo og Tarptent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
tubbs skrev (9 minutter siden):

Lengde på stavene du tenker på?
Hilleberg har vandrestav med lengde max 145cm.
Bør holde :) 

Tenkte på teltene i seg selv som man kan bruke en eller to vandrestaver med. Ser ikke ut som det er noen norske nettbutikker som selger slike telt, alt er frittstående eller tarp...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (5 minutter siden):

Alle forhandlere av Hilleberg skaffer vel Anaris relativt fort :) 
Ser VPG har den på siden sin men ikke lagerført

https://www.vpg.no/hilleberg/304066/hilleberg-anaris-lett-3-sesong-2-pers-1-3kg

Anaris som en-persons (eller 1-2) for bruk med kun en (1) gåstav hadde vært ideelt for mitt bruk.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 minutt siden):

Black Diamond Distance Tent er et alternativ

image.thumb.png.1d865024334ef4732c86b54e79555783.png

Veldig dårlig høyde i hode og fotende på denne + den bruker to staver kontra en som jeg vil ha med som makes (evt. ren tre-ledds karbon stag - Oslo los stil) Standarden er satt med ZPACKS Altaplex men det er jo altfor dyrt å importere hit til Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonfus selger DCF telt for 1 og 2 personer som benytter f.eks da gåstaver. Men de har så vidt meg kjent satt ting på vent frem til Covid-19 situasjonen bedrer seg, også fordi mye av produksjonen enten foregår, eller foregikk, i Nord-Italia. Men du kan jo alltids høre med dem om de skulle ha noe liggende her i Norge? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Haaland skrev (24 minutter siden):

Veldig dårlig høyde i hode og fotende på denne + den bruker to staver kontra en som jeg vil ha med som makes (evt. ren tre-ledds karbon stag - Oslo los stil) Standarden er satt med ZPACKS Altaplex men det er jo altfor dyrt å importere hit til Norge.

Absolutt enig i vurderingen!

Det finnes jo andre løsninger en de som er nevnt til nå også. F.eks. MSR Front Range, men denne er for flere personer og antagelig tyngre en det du er ute etter. (Under kiloet for yttertelt/tarp, og samme for innertelt) Varri er importør av MSR

image.png.240ebf9837b9f2b7b5a3ffdce9ef5cfd.png

 

Pakklett.no har lignende løsning for 1 person til 1399,-

image.png.6feb6e709dc6f36ddcb52558f6840e8a.png

 

Nå skal jeg ikke poste flere innlegg her.. 😄 Ikke aktuelt med slike telt for min del nå, men er nok over snittet interessert i telt og teltløsninger. 😜

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå brukt Lanshan 2p i snart 1 år og liker det godt. Som alle 2p telt så passer også dette best til 1p ;-) Det kan også være litt for kort til lange personer, vil ikke anbefale det til personer over 185cm. Oktober/november - mars/april bruker jeg 4.-sessong innerteltet, siden det er mindre trekkfult. Jeg valgte å kjøpe fra Aliexpress i sin tid ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BD Distance teltet og her er mine erfraringer:
- det latterlig enkelt å sette opp 
- det står dønn støtt
- det er lite ventilering hvis det er fare for regn og du må lukke ventilen i døra
- det er umulig å komme seg ut av uten å få regn inn 
- passer best høyt til fjells med konstant bris
- fungerer ok under tarp.
- letteste teltet i hylla hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg kjøpte et Lanshan 2p telt fra pakklett.no tidligere i år, men har ikke kommet meg på tur med det ennå. Skal prøvesove det i hagen i natt. Teltet var ganske enkelt å sette opp. Ser jeg må stramme litt på snorene fra bunnen til hjørnepluggene, men ellers var det grei skuring. Litt puslete plugger. Har 4 kraftige plugger fra før, men vil nok skaffe minst et par til. 6 solide plugger er minstekrav for dette teltet.

IMG_20220528_211337.jpg.7f59e4b1d097851d488071344fc36274.jpg

 

(...ja, jeg vet det er en gammel tråd, men ville ikke opprette ny for så lite. )

Endret av rofferdal
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (14 timer siden):

 Teltet var ganske enkelt å sette opp. Ser jeg må stramme litt på snorene fra bunnen til hjørnepluggene, men ellers var det grei skuring. Litt puslete plugger. Har 4 kraftige plugger fra før, men vil nok skaffe minst et par til. 6 solide plugger er minstekrav for dette teltet.IMG_20220528_211337.jpg.7f59e4b1d097851d488071344fc36274.jpg

Jeg kjøpte 1p-utgaven tidligere i våres, og sitter igjen med samme erfaring som deg etter et prøveoppsett. Enkelt å sette opp, men pluggene er elendige. Jeg kommer til å bruke Hilleberg-pluggene fra mitt andre telt. Har sett folk på Youtube modifiserer disse snorene fra innerteltet, da de kan slakke seg enkelt slik det er originalt.
https://youtu.be/e7jTi7cWy3M?t=175

Satser på å få til en tur til Lifjell(Telemark) i nærmeste fremtid for å teste teltet litt mer, og virker det ok, så blir det med på lengere fjelltur senere i år :)

KJV_2995.jpg.e22037cfcff8d04ed8700cc2f9c3b450.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (4 timer siden):

@Kristian J. Vabø hva gjør du med bikkja når teltet er så lite? Ligger han utenfor, i forteltet eller inne? 

Er ikke min hund men min mor sin, så den er kun med som modell på bildene :D 
Men hadde jeg hatt med hund, så hadde jeg nok kjøpt 2p-utgaven evt annet større telt, eller bare lagt under tarp med myggnett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (2 timer siden):

Er ikke min hund men min mor sin, så den er kun med som modell på bildene :D 
Men hadde jeg hatt med hund, så hadde jeg nok kjøpt 2p-utgaven evt annet større telt, eller bare lagt under tarp med myggnett.

Hunden min er like stor - og jeg spekulerer på hvordan jeg skal løse det. Har Durstongear x-mid 1p...

Får spekulere litt til. I mellomtiden er det morsomt å se på andre fundere på telt med vandrestaver (tilbake til tema altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (På 28.5.2022 den 22.37):

Jeg kjøpte et Lanshan 2p telt fra pakklett.no tidligere i år, men har ikke kommet meg på tur med det ennå. Skal prøvesove det i hagen i natt. Teltet var ganske enkelt å sette opp. Ser jeg må stramme litt på snorene fra bunnen til hjørnepluggene, men ellers var det grei skuring. Litt puslete plugger. Har 4 kraftige plugger fra før, men vil nok skaffe minst et par til. 6 solide plugger er minstekrav for dette teltet.

IMG_20220528_211337.jpg.7f59e4b1d097851d488071344fc36274.jpg

 

(...ja, jeg vet det er en gammel tråd, men ville ikke opprette ny for så lite. )

 

Kristian J. Vabø skrev (23 timer siden):

Jeg kjøpte 1p-utgaven tidligere i våres, og sitter igjen med samme erfaring som deg etter et prøveoppsett. Enkelt å sette opp, men pluggene er elendige. Jeg kommer til å bruke Hilleberg-pluggene fra mitt andre telt. Har sett folk på Youtube modifiserer disse snorene fra innerteltet, da de kan slakke seg enkelt slik det er originalt.
https://youtu.be/e7jTi7cWy3M?t=175

Satser på å få til en tur til Lifjell(Telemark) i nærmeste fremtid for å teste teltet litt mer, og virker det ok, så blir det med på lengere fjelltur senere i år :)

KJV_2995.jpg.e22037cfcff8d04ed8700cc2f9c3b450.jpg

Kjøpte et Lanshan 2 "Pro" (hvilket betyr énduker, veldig "inspirert" av Zpacks Duplex), fikk prøvd det før helga. Det er silnylon og trenger sømtetting, noe jeg ikke har fått gjort ennå, og i og med ltt usikkert værvarsel tok jeg med tarp også.

Det er, som dere sier, enkelt å sette opp. Trenger litt mer øvelse før jeg finner optimal lengde på stavene og stramming på bardunene for å få teltet til å stå "pent" når underlaget ikke er helt plant, men synes det funka bra uansett.

Pro-utgaven har litt lenger liggelengde enn vanlig 2p (230 mot 220?) og holder for meg på 194 med et Exped Synmat 7 LW. Litt mer bredde også (120 vs 110), så det skal gå å lirke inn fruens liggeunderlag også.

Det var høy luftfuktighet men lite kondens, kun litt lett fuktighet på innsiden av duken. Mulig tarpen hjalp, for den var dryppvåt både over og under. Hadde også den ene flappen åpen på den ene siden, men er uansett god lufting under skjørtekanten.

Kjøpte med en bunnduk også (c 150g). Har ikke brukt sånt før, men må si det var behagelig å ha en nesten ren og tørr teltbunn når teltet skulle ned. Bunnduken var ganske blaut.

Eneste ulempe jeg ser med Pro-utgaven er at jeg ikke har muligheten til å bruke bare innerteltet (ev sammen med tarp), men ruller jeg opp begge ytterdørene på begge sider er det ikke så langt unna.

Og ja, pluggene egner seg kun på snilt underlag og i lite vind. Bare å bytte med noe bedre med en gang.

image.thumb.png.e81f1c4c10a5c343b060610c942c05ae.png

Endret av Blindgjenger
må lære meg å skrive
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.